Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
ozone skrev (1 minutt siden):

Du må faktisk gratuleres for å "ta en stråmann" uten å bruke en stråmann👍😃
Det er sjeldent.
Det blir som å avskrive sykkelen på grunnlag av Velocipeden.
Sjekk youtube og se hva de bruker på Tour de France idag.

Sitat: Fordi det ikke har eksistert noe bedre alternativ. 

Trodde du mente at vi ikke har hatt el bil som alternativ? Men du mente sikkert noe annet. Elbiler har vi hatt i 130år som alternativ. Har vert i salg så lenge jeg har levd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (16 minutter siden):

. Trodde du mente at vi ikke har hatt el bil som alternativ?

Jeg skrev bedre alternativ. Det har vi , som jeg også skrev.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev bedre alternativ. Det har vi , som jeg også skrev.

Det spørs hva du mener med bedre? Bedre comfort, bedre rekkevide, større reisehastighet, bedre pris/verdi forhold?

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (15 minutter siden):

Det spørs hva du mener med bedre? Bedre comfort, bedre rekkevide, større reisehastighet, bedre pris/verdi forhold?

Det dreier seg utlukkende om batteriene.
Elmotoren har vært nesten perfekt fra dag én.

Med blybatterier kom man ikke ut av byen en gang. Og batteriene ble ofte ødelagt når de kom under 50% SOC
Med Nickel cadmium; ikke stort bedre.
Selv Nickel metal hydrid som ikke slet med memory-effect, hadde alt for liten kapasitet i forhold til vekt, og elendig ladekurve.
Lithium-ion var forløsningen! Men selv de var lite egnet til å begynne med.
Men alt kan spisses! Og det ser vi nå.
Og enda flere nye batteriteknologier kommer på løpende bånd!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (5 minutter siden):

Det dreier seg utlukkende om batteriene.
Elmotoren har vært nesten perfekt fra dag én.

Med blybatterier kom man ikke ut av byen en gang. Og batteriene ble ofte ødelagt når de kom under 50% SOC
Med Nickel cadmium; ikke stort bedre.
Selv Nickel metal hydrid som ikke slet med memory-effect, hadde alt for liten kapasitet i forhold til vekt, og elendig ladekurve.
Lithium-ion var forløsningen! Men selv de var lite egnet til å begynne med.
Men alt kan spisses! Og det ser vi nå.
Og enda flere nye batteriteknologier kommer på løpende bånd!

Ja batteri energitetthet har økt. Men ser man på utviklingen på batterier og motorer siste 100år så har nok motorer utviklet seg mere. En toliters motor i 1915 hadde vel 30hk mens i dag klarer de fint 10 ganger mere mens batterier har økt fra ca 100wh/liter til 450wh/liter siste hundre år

Skrevet
Simen1 skrev (14 timer siden):

Skulle ønske de kunne sette opp et X-Y punktdiagram med rekkevidde på Y-aksen og veil pris på den testede bilen på X-aksen.

Jeg får vel ta saken i egne hender. Litt rotete at jeg ikke fikk satt opp dataetikettene sånn jeg ville, men håper det er passe lesbart likevel.

image.png.cd1d6ae213f6abf808b37db576ed5d79.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Jeg får vel ta saken i egne hender. Litt rotete at jeg ikke fikk satt opp dataetikettene sånn jeg ville, men håper det er passe lesbart likevel.

Er litt usikker på nytteverdien her.

Det som er litt artig er at jeg ofte ser på tester av 70 talls biler. Bortsett fra musikken og at de snakker tysk, er rekkevidde faktisk noe de går inn på for alle biler. Veldig ofte havner de på 400-600km. Pris delt på rekkevidde derimot var aldri ett tema. Det var alltid bensintanken som var for liten eller forbruk for høyt

Skrevet (endret)
Trestein skrev (10 timer siden):

Er litt usikker på nytteverdien her.

Diagrammet er et verktøy for å filtrere biler når man leter etter sin neste. Er man veldig opptatt av vinterrekkevidde kan man styre unna de som scorer dårligst. Eller man ser hvilket prisnivå man må opp på for å få over X rekkevidde på en kald vinterdag. F.eks slik at man klarer å kjøre til hytta uten å hurtiglade. Prisområde går jeg ut i fra at folk har en formening om lenge før de kommer fram til et sånt diagram, så de vil nok filtrere nærmere innen sin prisklasse. Stryke et par kandidater av lista og kanskje føye på en de ikke hadde tenkt på. Har du f.eks et budsjett på 500k og vil ha minimum 300 km i beinfrost så kan du bruke diagrammet til å stryke 4 av 9 kandidater fra lista. Vil du ha minimum 400 km, så ser du at du må opp på 791 000 kr. Kan du fire kravet til 390 km, sparer du 276 000 kr på å gå for Kiaen i stedet for Mercedesen. Det er selvsagt andre ting enn pris og rekkevidde man bør vurdere, men diagrammet er i hvert fall et hjelpemiddel til sorteringa.

Personlig er jeg ikke spesielt opptatt av vinterrekkevidde siden jeg ikke kjører lange etapper på vinterstid. Det er om bare om sommeren jeg gjør det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Diagrammet er et verktøy for å filtrere biler når man leter etter sin neste. Er man veldig opptatt av vinterrekkevidde kan man styre unna de som scorer dårligst. Eller man ser hvilket prisnivå man må opp på for å få over X rekkevidde på en kald vinterdag. F.eks slik at man klarer å kjøre til hytta uten å hurtiglade. Prisområde går jeg ut i fra at folk har en formening om lenge før de kommer fram til et sånt diagram, så de vil nok filtrere nærmere innen sin prisklasse. Stryke et par kandidater av lista og kanskje føye på en de ikke hadde tenkt på.

Personlig er jeg ikke spesielt opptatt av vinterrekkevidde siden jeg ikke kjører lange etapper på vinterstid. Det er om bare om sommeren jeg gjør det.

Jeg er på en 400km lang tur i minus 10 så for meg har det betydning. Kurven pris rekjevidde er grei men hva gjør wltp talkene i plottet?

Skrevet
Trestein skrev (17 minutter siden):

Jeg er på en 400km lang tur i minus 10 så for meg har det betydning. Kurven pris rekjevidde er grei men hva gjør wltp talkene i plottet?

Tja, jeg vet ikke helt. For de er jo ikke representative for langkjøring i 100+ uansett sesong. De ble vel med fordi de sto i samme tabell.

Skrevet

Foresten noen tanker om hva man skal kalle en relansering av Niro EV til 300000kr? Og det rett før EV2 kommer? Jeg trodde den hadde gått ut av produksjon, men det har vel bare vært ett så labert salg at den har blitt usynlig.

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (16 timer siden):

Så bare glem det: EL er mye mer energieffektiv enn ICE både sommer og vinter.

Men fordelen som ELbilen har er enda større om sommeren, er vel rett å si.

Skrevet
21 hours ago, Simen1 said:

Du ser ut til å ha satt motors vinterrekkevidde sammen med WLTP her. Det virker noe underlig. siden det blir en epler og pærer sammenligning. Om du hadde sammenlignet med motors sommertest for å angi det potensielle spennet mellom sommer og vinter på den testruten så hadde det vært mer meningsfyllt. Hvordan motors test relaterer til WLTP er av marginal interesse for sluttbrukere. 

Utover det så later det til at standouts på rekkevidde i sine respektive prisklasser er Mazda 6e, Kia EV4 og MB CLA. Når det er sagt så betrakter jeg det å sammenligne rekkevidde pr. kr omtrent som like seriøst som denne: https://alkoholperkrona.nu/

Skrevet
10 hours ago, Snowleopard said:

Bystyret i Oslo vedtok ny prismodell:
Slutt på timebasert pris for gatelading i Oslo

Blir mest sannsynlig innført fra høst -26, men fremdeles "dobbelparkeringsavgift" for de som har beboerparkering, det har de ikke klart å løse ennå.

Priseksempel:

image.thumb.png.e035aded23dd39ad6ed3a4f1a4bd1a7c.png

https://elbilforum.no/index.php?action=unreadreplies

M.a.o. så kan jeg nå bruke ladeplassene som en billig parkeringsplass de gangene jeg er nede i sentrum? Antar jeg må plugge inn sånn for syns skyld men jeg har jo aldri noe behov for å faktisk lade der, så jeg kan sette ladegrensen til si 1kWh over ladetilstanden.

Vet ikke helt om elbilforeningen har tenkt over de potensielle utilsiktede konsekvensene her.

Skrevet
sverreb skrev (20 minutter siden):

M.a.o. så kan jeg nå bruke ladeplassene som en billig parkeringsplass de gangene jeg er nede i sentrum? Antar jeg må plugge inn sånn for syns skyld men jeg har jo aldri noe behov for å faktisk lade der, så jeg kan sette ladegrensen til si 1kWh over ladetilstanden.

Vet ikke helt om elbilforeningen har tenkt over de potensielle utilsiktede konsekvensene her.

Nå er det ikke skrekkelig dyrt å parkere med elbil i Oslo på offentlige parkeringsplasser i utgangspunktet sammenlignet med ice-biler, så det tror jeg blir veldig lite besparelser. Det eneste måtte være for å kunne finne en ledig plass, som nok kanskje er lettere på ladeplasser.

Der kan man jo ofte stå litt lengre enn plassene ved siden av, som kanskje har maks 2 timer i slengen. Men obs, det er vel blitt strengere nå med parkeringstid selv på ladeplasser, om man ikke har beboerparkering i det området allerede.

Tok en sammenligning nå på en plass nær der jeg bor. Per i dag koster det 36,- per time på ikke-ladbar plass mellom 9-20, og gratis utenom. På ladeplass rett i nærheten, så koster det også 36,- per time mellom 9-20, og ellers 13,- per time utenom disse tidspunktene.

Med de nye prisene blir det da 30,- per time pluss det man lader for i tidsrommet mellom 9-20, ellers 0,- per time + det man lader for. Altså bare litt billigere på dagtid om man "lader" (men ikke lader). Vil jo si det er liten ekstrakostnad å lade mens man uansett står der, når det blir 1,66 per kWh (gitt spottpris på 0,85 per kWh i spotpris) i tillegg til ev. parkeringskostnad.

Altså kan man lade 3,61 kWh for hver time, for å komme likt ut sammenlignet med dagens pris på dagtid, men hele 7,83 kWh per time på ladeplass, gitt spotpris på 0,85 per kWh.

Skrevet
1 minute ago, Snowleopard said:

Det eneste måtte være for å kunne finne en ledig plass, som nok kanskje er lettere på ladeplasser.

Nemlig. Jeg er stort sett bare nede i sentrum for å besøke venner i helgene. Der de bor er det gjerne bare ladeplasser og bildelingsplasser som er ledige (pr. i dag), så med disse endringene blir ladeplassene i praksis vanlige parkeringsplasser. Fint for meg og andre som bare er på besøk, men kan bli kjedelig for de som faktisk trenger plassene for å lade. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...