Gå til innhold

Boikott USA! - Fortell om din daglige boikott fram mot mellomvalget

Boikotter du amerikanske varer og tjenester?  

145 stemmer

1. 1. Boikotter du amerikanske varer og tjenester?

• Ja, jeg boikotter USA med stor innsats
      15
    • Ja, jeg boikotter USA med moderat innsats
      62
    • Ingen nevneverdig innsats i noen retning - Vet ikke - Vil ikke svare
      44
    • Nei, jeg støtter USA med moderat innsats
      12
    • Nei, jeg støtter USA med stor innsats
      12
  2. 2. Har du oppfordret eller vil du oppfordre andre til å bidra i boikotten?

• Ja!
      59
    • Vet ikke - Vil ikke svare
      26
    • Nei!
      60

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Du ser ikke ut til å forstå at det er akkurat problemet Europa sliter med når det kommer til usa, jeg tror mange ikke gidder å prøve med dere lenger, og det er en kollektivt følt greie over store deler av Europa, mange vil ikke støtte en nasjon som truer våre nærmeste allierte det sier seg selv, og incentivet ja det er boikott, både personlig og nasjonalt, pengene går ikke til usaiske arbeidere lengere vi satser på vår egen industri det er ikke hat, det er fornuft, og det er usa som kommer til slite etter at trump er ferdig med dere. 

Det er klart ting kan endre seg i fremtiden, deres egen politiske retning f.eks, men skaden for deres del er allerede påført, vi kommer ikke luntende tilbake bare fordi den oransje idioten trodde at de ekstra prosentene til den Europeioske forsvarsindustrien skulle subsidiere alt idioten pisser vekk penger på, sånn ble det ikke. 

Det er hat når oppførsel spiller ingen rolle 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Jeg bruker ikke office mye, men det jeg har brukt er https://www.openoffice.org/ om det funker bra i store organisasjoner vet jeg ikke stort om, men jeg forstår det sånn at det funker.

Libreoffice er vel å foretrekke, da openoffice (apache office) har vært døde på utviklingsfronten mer eller mindre siden 2014.  Det fins f.eks ingen openoffice versjon for mac silicone. 

Jeg presiserte det vel ikke godt nok, men spørsmålet mitt var ment å adressere hva store organisasjoner, blant annet den norske stat, realistisk kan bruke i stedet for Microsoft office. 

20 minutes ago, jjkoggan said:

Du har sagt at det spiller ingen rolle hvis usa er vennlig eller ikke., boikotter må fortsette!

Nei, han skrev bare at USA ikke er vennlig.

2 minutes ago, jjkoggan said:

Det blir ingen insentiv til å endre når motparten sier at det spiller ingen rolle hvordan vi oppfører oss, vi hater deg uansett 

Dette tror jeg ingen mener.   Men skaden som er påført, ikke bare offisielle politiske relasjoner, mellom Norge og USA, men hvordan folk flest oppfatter USA, lar seg nok ikke glatte over bare av at Demokratene vinner et og annet valg.  Republikanerne må ta ansvar også.  Det gjorde de til en viss grad under Trump 1, men under Trump 2 han han fått ture fram som han vil, noe som blant annet har resultert i en dårlig planlagt krig mot Iran, med svært store konsekvenser for Europa. (Og andre land i Asia)

• Liker 3
Skrevet
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Det er hat når oppførsel spiller ingen rolle 

Det er bare tullprat fra din side, jeg skjønner at du antageligvis er såret og vonbroten, kanskje til og med over ditt eget land, ikke godt å si siden du aldri sier et kritisk ord om noe som helst ved din egen nasjon, som usaianere flest, men denne påstanden er ren løgn, enten det eller ren idioti, men en ting av gangen, boikott kan ha mange grunner, og hat trenger ikke være en grunn i det hele tatt, jeg hater ikke usa, jeg hater ikke amerikanere, men jeg hater presidenten deres, og jeg hater likegyldigheten deres, og den amerikanske eksepsjonalismen hater jeg også, men det er helt på siden av ting, dette handler ikke om hat, men om insentiv, og insentivene våre ser ut til å virke, er det derfor du er så skråsikker på at dette er hat? Fordi det virker? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fatninja skrev (3 minutter siden):

Libreoffice er vel å foretrekke, da openoffice (apache office) har vært døde på utviklingsfronten mer eller mindre siden 2014.

Som sagt jeg bruker det ikke stort, men det ser da ut til å være oppdatert? Dog som du sier så er nok libre en bedre løsning ja.

Wakefield, DE - 10 November 2025 - Apache OpenOffice, a leading Open Source office document productivity suite, announced today Apache OpenOffice 4.1.16, as usual available in 41 languages for Windows, macOS and Linux.

Apache OpenOffice 4.1.16 is a security release incorporating bug fixes and other enhancements. This release also includes the latest dictionaries. All users of Apache OpenOffice 4.1.15 or earlier are advised to upgrade. You can download Apache OpenOffice 4.1.16 here.  Windows 10 and 11 users can now also get Apache OpenOffice for selected languages in the "Microsoft Store" App.

https://openoffice.apache.org/blog/announcing-apache-openoffice-4-1-16.html

Fatninja skrev (6 minutter siden):

Jeg presiserte det vel ikke godt nok, men spørsmålet mitt var ment å adressere hva store organisasjoner, blant annet den norske stat, realistisk kan bruke i stedet for Microsoft office. 

Vel det ser ut som om libreoffice kan brukes, i følge ki hvert fall. 

• Liker 1
Skrevet

Svarte moderat, da jeg ikke har gjort direkte endringer med netflix, cola og andre ting jeg bruker og vil ha. Men har avlyst ferie til USA som jeg setter på hold til Trump er ferdig, hvis det er til en positiv endring. Kommer ikke til å bytte ut telefon eller data, som er oppsett jeg har gjennom jobb, og er dekket av jobb. Så en veldig svak boikott her, men hvert fall litt 🙃

• Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, skaftetryne32 said:

aldri sier et kritisk ord om noe som helst ved din egen nasjon, som usaianere flest

Nja, har nå sett @jjkoggan ganske så kritisk til Trump, så dette stemmer nok ikke.   Jeg kan derimot ikke huske å ha sett han kritisk til demokratene.  Rett skal være rett.

• Liker 2
Skrevet
9 minutes ago, skaftetryne32 said:

Vel det ser ut som om libreoffice kan brukes, i følge ki hvert fall. 

It proffer har vel bedre ting å gjøre enn å svare her, men det hadde vært interessant å høre en nøktern analyse av hva som er ulempene ved blant annet libreoffice til slikt brukt.  Det er en del funksjonalitet for å sørge for at uvedkommende ikke får tilgang til dokumenter de ikke skal ha tilgang til som er en del av office funksjonaliteten.  Denne tror jeg kanskje libreoffice mangler en del på.  Hvilke andre realistiske løsninger fins eventuelt?

Skrevet
skaftetryne32 skrev (20 minutter siden):

Det er bare tullprat fra din side, jeg skjønner at du antageligvis er såret og vonbroten, kanskje til og med over ditt eget land, ikke godt å si siden du aldri sier et kritisk ord om noe som helst ved din egen nasjon, som usaianere flest, men denne påstanden er ren løgn, enten det eller ren idioti, men en ting av gangen, boikott kan ha mange grunner, og hat trenger ikke være en grunn i det hele tatt, jeg hater ikke usa, jeg hater ikke amerikanere, men jeg hater presidenten deres, og jeg hater likegyldigheten deres, og den amerikanske eksepsjonalismen hater jeg også, men det er helt på siden av ting, dette handler ikke om hat, men om insentiv, og insentivene våre ser ut til å virke, er det derfor du er så skråsikker på at dette er hat? Fordi det virker? 

Hvis oppførsel spiller ingen rolle (eksepsjonellisme, likegyldighet,president…) så er det hat

Skrevet

Hva er det du rabler om?

Vi har forklart årsaken til at vi boikotter, og hva som må til for at forholdet skal forbedres.

At du durer på med skylappene på, får være din sak.

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Hvis oppførsel spiller ingen rolle (eksepsjonellisme, likegyldighet,president…) så er det hat

Vel dette er jo nok et eksempel på amerikansk eksepsjonalisme fra din side, men sannheten er at du ikke kan diktere hva andre mennesker føler og tenker, dette er noe du faktisk burde forstå!! Til tross for det amerikanske utdanningssystemet så burde du virkelig forstå noe så enkelt.

Og det trenger fremdeles ikke være hat det kan bare være likegyldighet ovenfor det som engang var våre allierte, du kan fortsette med denne fantasien din om at alle hater usa og usaianere, men sannheten er nok nærmere den at europeere kort og godt er lei av truslene og dette hatet dere har til minoriteter, og mange vil ikke støtte denne kkk politikken deres lenger. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutes ago, jjkoggan said:

Stopp den dårlige oppførselen først.   Så kan vi begynne å snakke.  Å snakke om hat og likegyldighet når den dårlige oppførselen fortsatt aktivt pågår blir veldig eksepsjonalistisk etter min mening.  

• Liker 4
Skrevet
Fatninja skrev (30 minutter siden):

Det er en del funksjonalitet for å sørge for at uvedkommende ikke får tilgang til dokumenter de ikke skal ha tilgang til som er en del av office funksjonaliteten.  Denne tror jeg kanskje libreoffice mangler en del på.  Hvilke andre realistiske løsninger fins eventuelt?

Siden det er open source kan det kanskje videreutvikles til noe brukbart for større kontorlandskap?

• Liker 2
Skrevet
lada1 skrev (2 timer siden):

Dette er vel belyst før, men er det noen som vet hvor mye det offentige Norge betaler i årlige lisens-utgifter for sine mange micorsoft-maskiner - og  som kunne vært erstattet med gratis linux ?

1 milliard?

10 miliarder?

20 miliarder?

Windows-lisenser er nok en liten del av amerikanske it-lisenser. Det må ha vært 20-30 år siden Windows sto for en majoritet av lisenspengene. Nå er det Asure, Office og en drøss med andre lisenser som dominerer. Windows, Teams og sånt fungerer mer som billige innkastere til Microsofts lock-in mekanismer. Omtrent som når du går på gata i syden og får kupponger på billige drinker. Så kommer du til baren og kuppongen gjelder kun drink nr 2 og kun av en spesiell sort osv. Totalprisen blir noe helt annet.

Lisenser er som regel helt transparent for arbeidstakeren, så folk har ingen personlige incentiver for å kurse seg opp på noe annet, legge ned innsats i å bli kjent med rimeligere eller gratis konkurrenter osv.  "Noen andre betaler" sier de og de som betaler er meg og deg - og lisenser er kanskje det siste vi tenker på når vi leverer stemmeseddelen. Kostnadene bare ruller og det er alltid "noen andre" sitt ansvar og kostnad.

• Liker 2
Skrevet
Fatninja skrev (1 time siden):

Libreoffice er vel å foretrekke, da openoffice (apache office) har vært døde på utviklingsfronten mer eller mindre siden 2014.  Det fins f.eks ingen openoffice versjon for mac silicone. 

OpenOffice døde allerede i 2010 da Oracle kjøpte opp kontorpakken fra Sun. Sun forsto og respekterte åpen kildekode-filosofien. Oracle sitt oppkjøp var rent fiendtlig og gikk inn for å ødelegge åpen kildekode-filosofien med proprietære tillegg som ble bakt inn i pakken. Utviklerne som var dypt inne i åpen kildekode-miljøet og filosofien følte seg overkjørt og skviset. Godt over halvparten av utviklerne forlot selskapet etter misnøye med Oracle og utviklingen stagnerte. Openoffice døde.

Opp av asken steg LibreOffice som gjorde fork av kildekoden, ny logo, nytt navn og stort sett de samme utviklerne tilbake i godt gammelt åpent kildekode-miljø igjen. Uten proprietære tillegg. Og pakken lever i beste velgående i dag.

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (46 minutter siden):

Vel dette er jo nok et eksempel på amerikansk eksepsjonalisme fra din side, men sannheten er at du ikke kan diktere hva andre mennesker føler og tenker, dette er noe du faktisk burde forstå!! 

Noe annet har jeg aldri sagt.

Sitat

Og det trenger fremdeles ikke være hat det kan bare være likegyldighet ovenfor det som engang var våre allierte, du kan fortsette med denne fantasien din om at alle hater usa og usaianere, men sannheten er nok nærmere den at europeere kort og godt er lei av truslene og dette hatet dere har til minoriteter, og mange vil ikke støtte denne kkk politikken deres lenger. 

Likegyldige folk jobber ikke aktivt mot noe som boikotter.

Sitat

fantasien din om at alle hater usa og usaianere

Hvorfor gjentar du dette løgn?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Fatninja skrev (45 minutter siden):

Å snakke om hat og likegyldighet når den dårlige oppførselen fortsatt aktivt pågår blir veldig eksepsjonalistisk etter min mening.  

???  Det er eksepsjonalistisk å identifisere følelser når det blir konflikt?  De fleste psykologer er uenige.  Etter min mening er disse følelser noe Trump og sine støttere fortjener.

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (37 minutter siden):

Noe annet har jeg aldri sagt.

Så når du forteller meg at det er hat, selv om jeg sier at det ikke er, og du protesterer det, så er det likevel noe du aldri har sagt? Hvordan i all verden får du dette til å gå opp? 

jjkoggan skrev (1 time siden):

så er det hat

jjkoggan skrev (2 timer siden):

vi hater deg uansett 

jjkoggan skrev (37 minutter siden):

Likegyldige folk jobber ikke aktivt mot noe som boikotter.

Nei, men man tar heller ikke ett aktivt valg lenger, og det kan fort være like kostbart, og boikott har uansett ingenting med hat å gjøre så det er helt på tryne at det diskuteres i utgangspunktet, hva de som gjør detter er, eller hva de føler, eller hvorfor de gjør hva de gjør, ingenting av det kan du sitte der i hula di og diktere.

• Liker 3
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Så når du forteller meg at det er hat, selv om jeg sier at det ikke er, og du protesterer det, så er det likevel noe du aldri har sagt? Hvordan i all verden får du dette til å gå opp? 

Nei, men man tar heller ikke ett aktivt valg lenger, og det kan fort være like kostbart, og boikott har uansett ingenting med hat å gjøre så det er helt på tryne at det diskuteres i utgangspunktet, hva de som gjør detter er, eller hva de føler, eller hvorfor de gjør hva de gjør, ingenting av det kan du sitte der i hula di og diktere.

Ingenting du siterer sier noe om diktering av følelser.  Det er heller en mening om hva som foregår. 

to dictate
Hun dikterer alt han skal gjøre.She dictates everything he does.

Endret av jjkoggan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...