Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Ok. Håper du har rett i det. Ellers en liten oppdatering fra meg. Bilen død for 3.gang i dag. Fikk start på den igjen via booster.  Har den på sjekk hos Mobile nå og de fant ut at det var noe feil med 12V batteriet, så det blir nå byttet. Satser på at det var alt som skulle til og at bilen nå blir helt i orden 🤞

Har mine tvil, det ble sikkert skadet etter 3. gangs utladet. Sitter nok et annet sted, tror jeg. Noe må det jo være som tømmer batteriet så raskt.

Bare for å spørre veldig banalt, du slår av bilen med å holde inne bremsen og så trykke på startknappen? Holder du ikke inne bremsen, så slår du vel ikke bilen av egentlig...

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Har mine tvil, det ble sikkert skadet etter 3. gangs utladet. Sitter nok et annet sted, tror jeg. Noe må det jo være som tømmer batteriet så raskt.

Bare for å spørre veldig banalt, du slår av bilen med å holde inne bremsen og så trykke på startknappen? Holder du ikke inne bremsen, så slår du vel ikke bilen av egentlig...

Det kan være ja. Men hvor mener du problemet ligger da? Selger snakka om at hadde det vært noen feil med ICCU’en,  hadde det dukket opp feilmeldinger i HUD blant annet. 

Jeg slår av bilen på riktig måte ja 😆 Den sier ifra greit om den ikke slås av både via bil og app, så ja…

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Det kan være ja. Men hvor mener du problemet ligger da? Selger snakka om at hadde det vært noen feil med ICCU’en,  hadde det dukket opp feilmeldinger i HUD blant annet. 

Jeg slår av bilen på riktig måte ja 😆 Den sier ifra greit om den ikke slås av både via bil og app, så ja…

Ja, den er flink til å si fra, både om dette og hint...! 😁 Men måtte nå bare spørre....!

jeg er ikke mekaniker, så har ikke noe veldig goidt svar, annet enn at jeg tipper det kan være noe så banalt som en kabel som ikke er godt nok tilskrudd eller kontakt som ikke er festet godt nok. Ihvertfall noe som gjør at strøm får en vei å vandre, selv om bilen skal være avskrudd.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Ja, den er flink til å si fra, både om dette og hint...! 😁 Men måtte nå bare spørre....!

jeg er ikke mekaniker, så har ikke noe veldig goidt svar, annet enn at jeg tipper det kan være noe så banalt som en kabel som ikke er godt nok tilskrudd eller kontakt som ikke er festet godt nok. Ihvertfall noe som gjør at strøm får en vei å vandre, selv om bilen skal være avskrudd.

Haha det er lov 🤪 Jeg må nok bare stole på det de sier. Produksjonsfeil på batteri kan skje. 

Skrevet
Iterion skrev (19 timer siden):

Opplevde død bil igjen i dag etter jobb. F’ing fanastisk bil må jeg si.  Makan til f… søppelbil har jeg faktisk ikke vært borti. Shitty Hyundai as. Gir forhandler en sjanse til å yte god service og fikse det før jeg gir opp og hever hele det idiotiske kjøpet jeg har gjort. 

Hadde samme greia med en kona. Hadde ikke tid til å surre med Hyundai så jeg kjøpte et nytt batteri for egen regning og Noco booster til neste gang det skjedde. Har gått fint siden. De hater jo kunder hos Hyundai også så jeg gadd ikke høre der på pris engang når jeg skulle ha ny bil selv om de hadde aktuelle modeller. 

Duriello skrev (19 timer siden):

Kjipe greier, føler med deg.

Dette er jo noe de SKAL fikse da, og det skal ikke koste deg en krone.👍

Snowleopard skrev (19 timer siden):

Koster uansett tid og hassel.... 

og hassel opplevde jeg alltid når jeg måtte ha noe med mobile/hyundai å gjøre. Ordner det og betalte 1500kr for batteriet siden det hadde kostet mer i tid og krefter å ta det på garantien. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (21 timer siden):

På "Home"-taben klikker du på Charge, der må du få definert en "Location" der lading kan foregå. (Dette er der bilen selv oppfatter at den står ved lading.) Så klikker du på de valgte "Location", og da kommer det opp et vindu der du kan definere start/stopp-tidspunkt for lading.

Forbehold: Min app gjelder en annen Volvo-modell, og den ser helt annerledes ut nå enn da jeg satte opp tidspunkter for lading back in the day. (Det også mulig at noe av det da ble satt opp via bilens UI.)

Så en må legge inn tidspunkter hver gang en skal gjøre dette? Er det ingen start/stopp knapp? Hva med ladestrøm? 

Skrevet (endret)
Duriello skrev (31 minutter siden):

og at de sløyfer den greia du drar fingern over for å justere volum

Tenker du på "oppvaskmaskinen"? 

Endret av frohmage
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Jeg er meget trett idag, så den må du nesten forklare.😅

"Kona" eller "musa" er vel synonymer som faller meg "i håg"... De kan ha bra volum... 😁

Skrevet
minim skrev (21 minutter siden):

Hadde samme greia med en kona. Hadde ikke tid til å surre med Hyundai så jeg kjøpte et nytt batteri for egen regning og Noco booster til neste gang det skjedde. Har gått fint siden. De hater jo kunder hos Hyundai også så jeg gadd ikke høre der på pris engang når jeg skulle ha ny bil selv om de hadde aktuelle modeller. 

og hassel opplevde jeg alltid når jeg måtte ha noe med mobile/hyundai å gjøre. Ordner det og betalte 1500kr for batteriet siden det hadde kostet mer i tid og krefter å ta det på garantien. 

Interessant. Og så klart godt å høre at det gikk fint etter du bytta 12V. Synes det dog er dumt av deg å gi etter så lett selv om jeg skjønner deg. Jeg gir de hassle tilbake og henger på de som en klegg om de ikke gir meg servicen jeg har krav på. Det vil si at jeg hadde nektet å kjøpe et nytt 12V selv, uansett hvor mye hassle det hadde blitt og hvor mange ganger den bilen hadde død før de gir etter. Det er kanskje bare meg. Men de ga god service i dag, kommer spesielt godt overens med selgeren jeg kjøpte bilen av. Er fornøyd og lettet nå.

Og håper så klart jeg slipper mer problemer med det første. For meg er god kundeservice utrolig viktig! Har lyst til å komme godt overens med de jeg kjøper bil av også, da er sjansen større for at de yter god service og at jeg kjøper bil av de igjen. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

"Kona" eller "musa" er vel synonymer som faller meg "i håg"... De kan ha bra volum... 😁

Heh, tenkte at det var kun meg som tenkte i de baner, så det var helt sikkert ikke det han mente. (Trodde jeg👍😂)

Endret av Duriello
Skrevet

Autosync får på pukkelen av Vedgdirektoratet for brikkegebyret sitt...

"

Vegdirektoratet peker på at Autosync blant annet har lagt indirekte kostnader, som systemdrift og håndtering, til grunn for gebyrene.

Slike kostnader faller utenfor det gebyret er ment å dekke. Disse kostnadene skal dekkes av den godtgjørelsen de får fra bompengeselskapene.

– Brikkegebyret skal stå i et rimelig forhold til kostnadene ved å utstede og sende en brikke til brukeren. Det er ikke adgang til å belaste kundene for generelle drifts- og administrasjonskostnader gjennom brikkegebyret, sier Kari Johanne Hjeltnes i Statens vegvesen.

Fra 1. mars 2026 presiseres utstederforskriften ytterligere. Da fastslås det at brikkegebyret ikke kan overstige innkjøpskostnaden for brikken og porto.

Hvis ikke Autosync har innhentet samtykke til å selge andre produkter/tjenester til brukerne, kan de i praksis ikke kreve noe mer enn brikkegebyret, understreker direktoratet.

Autosync er bedt om å redegjøre for hvordan selskapet vil rette forholdene innen 16. februar 2026. Dersom regelverket ikke etterleves, kan det få konsekvenser.

Vesentlige brudd på utstederforskriften kan føre til at godkjenningen som AutoPASS-utsteder trekkes tilbake, sier Hjeltnes."

https://elbil.no/doblet-pris-pa-bombrikker-i-strid-med-regelverket/

• Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

Hva slags 12V kjøpte du btw @minim? De bytta til AGM/VRLA for meg nå. 60 Ah 680 A og merket som ISG. Ny produksjonsbatch også visstnok. 

IMG_6796.jpeg

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (51 minutter siden):

Interessant. Og så klart godt å høre at det gikk fint etter du bytta 12V. Synes det dog er dumt av deg å gi etter så lett selv om jeg skjønner deg. Jeg gir de hassle tilbake og henger på de som en klegg om de ikke gir meg servicen jeg har krav på. Det vil si at jeg hadde nektet å kjøpe et nytt 12V selv, uansett hvor mye hassle det hadde blitt og hvor mange ganger den bilen hadde død før de gir etter. Det er kanskje bare meg. Men de ga god service i dag, kommer spesielt godt overens med selgeren jeg kjøpte bilen av. Er fornøyd og lettet nå.

Og håper så klart jeg slipper mer problemer med det første. For meg er god kundeservice utrolig viktig! Har lyst til å komme godt overens med de jeg kjøper bil av også, da er sjansen større for at de yter god service og at jeg kjøper bil av de igjen. 

Har ikke tid eller råd til å kaste bort så mye tid som Hyundai/mobile trenger for å yte kundeservice. Min middle finger til de er at jeg kjøpte ny bil et annet sted og at det skal mye til før jeg gidder å sette en fot innom dørene der igjen. Bytter bil en gang årlig så noe går de glipp av ^^ 

Iterion skrev (25 minutter siden):

Hva slags 12V kjøpte du btw @minim? De bytta til AGM/VRLA for meg nå. 60 Ah 680 A og merket som ISG. Ny produksjonsbatch også visstnok. 

IMG_6796.jpeg

Sønnak/Varta fra thansen satte jeg inn. Har god erfaring med de fra tidligere av. Tror ikke det er bare batteriene som har vært problemet til Hyundai på disse bilene. Det må være noe lade logikk i bilene som ikke virker som de skal for batteriene dør jo lenge før forventet levetid. Jeg glemte å teste batteriet som sto i bilen før jeg byttet så vet egentlig ikke over det var gåent. 

• Liker 2
Skrevet
minim skrev (19 minutter siden):

Har ikke tid eller råd til å kaste bort så mye tid som Hyundai/mobile trenger for å yte kundeservice. Min middle finger til de er at jeg kjøpte ny bil et annet sted og at det skal mye til før jeg gidder å sette en fot innom dørene der igjen. Bytter bil en gang årlig så noe går de glipp av ^^ 

Sønnak/Varta fra thansen satte jeg inn. Har god erfaring med de fra tidligere av. Tror ikke det er bare batteriene som har vært problemet til Hyundai på disse bilene. Det må være noe lade logikk i bilene som ikke virker som de skal for batteriene dør jo lenge før forventet levetid. Jeg glemte å teste batteriet som sto i bilen før jeg byttet så vet egentlig ikke over det var gåent. 

Neida ser den. Hehe, da gikk de glipp av en kunde som kunne fylt på pengekassen deres greit ja 😉

Ok. Nei vet det har vært vært problemer med den velkjente ICCU’en også som det er snakka om lenger opp, men skal visstnok være ganske så tydelig når den ryker eller det er noe feil med den. 

Skrevet

Mitt inntrykk er at Hyundai er noe av det mer driftssikre, alle merkene har visse problemer. Det er vel under 1 prosent av bilene som får problemer med ICCUen. Men det er rart at det ikke er fikset helt nå, med tanke på at denne bilen har vært ute på markedet en stund.

Men det er nok ikke det som er problemet med bilen til Iterion, for da ville den ikke ladet 12V batteriet i det hele tatt, og heller ikke tatt imot AC-lading.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...