Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (51 minutter siden):

Opplevde død bil igjen i dag etter jobb. F’ing fanastisk bil må jeg si.  Makan til f… søppelbil har jeg faktisk ikke vært borti. Shitty Hyundai as. Gir forhandler en sjanse til å yte god service og fikse det før jeg gir opp og hever hele det idiotiske kjøpet jeg har gjort. 

Kan høres ut som du er rammet av ICCU feilen som har plaget den plattformen. 

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Det er jo en greie som ikke skulle skjedd i utgangspunktet.

Mistenker feil i DC-DC/ladesystemet. Har jo nettopp tatt en fersk 12V-sjekk hos NAF så kan ikke være bare 12V som svikter her.  Men ja er ikke noe digg for å si det mildt…

• Liker 2
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Kan høres ut som du er rammet av ICCU feilen som har plaget den plattformen. 

Det kan godt være ja. Hvor stort fiks er dette? Og må det byttes noe tro eller kan det fikses via en programvare oppdatering? 

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Det kan godt være ja. Hvor stort fiks er dette? Og må det byttes noe tro eller la det fikses via en programvare oppdatering? 

Hardware. Sjekk den boksen oppå batteriet i denne illustrasjonen:

egmp-iccu-graf.png

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Iterion skrev (2 minutter siden):

Det kan godt være ja. Hvor stort fiks er dette? Og må det byttes noe tro eller kan det fikses via en programvare oppdatering? 

Sist jeg hørte om det så måtte selve uniten byttes da det var fuktinntrening førte til feilen, det var da lange ventetider på ny del. Dog begynner det å bli ett par år siden jeg leste meg mye opp på IONIQ 5 så mulig deletilgang har blitt bedre siden den gang. 

Uansett så skal du ha en tilsvarende leiebil i perioden den er på verksted. 

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Sist jeg hørte om det så måtte selve uniten byttes da det var fuktinntrening førte til feilen, det var da lange ventetider på ny del. Dog begynner det å bli ett par år siden jeg leste meg mye opp på IONIQ 5 så mulig deletilgang har blitt bedre siden den gang. 

Uansett så skal du ha en tilsvarende leiebil i perioden den er på verksted. 

Ok. Takk for nyttig informasjon. Takk til deg også @Snowleopard 🫶Satser på at forhandler gjør jobben sin nå og fikser problemet, uansett hva årsaken er. 

kremt skrev (6 minutter siden):

3-4 måneder venting sies det på delen til Hyundai 5. 

OK. Har krav på leiebil heldigvis. Viktigste er at de fikser problemet. Kan ikke ha det sånn her. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 hours ago, Iterion said:

Ok. Takk for nyttig informasjon. Takk til deg også @Snowleopard 🫶Satser på at forhandler gjør jobben sin nå og fikser problemet, uansett hva årsaken er. 

OK. Har krav på leiebil heldigvis. Viktigste er at de fikser problemet. Kan ikke ha det sånn her. 

De snakker en del om at fukt kan være årsaken ja, så ser visse eiere er forsiktig med hvor de parkerer bilen og passer på at det ikke befinner seg våte sko bak osv. Tåpelig å måtte ta høyde for sånt da grunnet dårlig design. 

Og stiller meg litt skeptisk til at det er grunnen når det skjer på helt nye biler..

Forhåpentligvis går det raskt å få en ny - men er jo tilsynelatende ganske stor sjanse for at du vil få en likens en som vil ryke igjen. Spesielt om du slipper å vente 6 måneder..

Software fixen var vel bare noe som prøvde å roe ned "brå bevegelser" i elentronikken til ICCU så ikke transistorene blir overbelastet og smeller sikringene (du hører som sakt når det skjer. Isåfall parker bilen å sett 12V på permanent lading)

Vanskelig å fikse designfeil i hardware med software..

Dog som nevnt over her kan to utladinger fint ta livet av ett blybatteri, så mulig du berges en stund til bare med å få det byttet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (15 timer siden):

Når den koster samme som nummer 1 biler så blir det jo litt dumt. Koster jo det samme som Tesla Model 3 f.eks..

Huff, ja da blir det jo litt kjedelig. Men fortsatt mest hjemmelading vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (11 timer siden):

3-4 måneder venting sies det på delen til Hyundai 5. 

Min ble fikset på under 2 uker etter sommeren i fjor. Jeg kunne brukt min, men da kun med DC lading, så valgte gratis leiebil i stedet. Hadde fått dekket hurtiglading opptil 2000,- pr måned, men siden min sliter med forvarming av batteriet som de ikke greier å fikse, så var det bedre å teste Kona en stund.

Forvarmingen av batteriet sluttet å funke etter at de byttet kjølevesken på batteriet ved 60 tusen servicen. Har hatt den inne 2 ganger etter det for å prøve å få det utbedret, men de har ikke funnet eller hatt tid til å finne det skikkelig. Regner med det er en liten ventil som er glemt å sette tilbake i riktig stilling. Har ikke betalt noe for dette. (Tar heldigvis kun 2 minutter å gå til verkstedet fra jobben, så tar heldigvis ikke så lang tid med verksted besøk)

• Liker 1
Skrevet

Naboen sin Ioniq 38 kWh måtte de bytte girkasse på etter service på merkeverksted. Trolig at de hadde tappet av oljen og ikke fylt på ny. Historiene om Hyundai for tiden blir verre og verre, nærmer seg verre enn vag snart. Var det 17 tusen kroner for 60k km service på Ioniq, noe slags frostvæske for 1000 kroner literen eller noe.

Skrevet (endret)

Den frostvæsken er verken spesielt sjelden eller dyr. Dessuten er det snakk om rundt tre liter. Servicen er håpløst overpriset, ta den heller hos NAF eller et annet uavhengig verksted.

Edit: Må korrigere meg selv, det er visst snakk om 13 liter, ikke 3. Da gir prisen litt mer mening, selv om det fortsatt er alt for dyrt.

Endret av freedomseeker
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Forvarmingen av batteriet sluttet å funke etter at de byttet kjølevesken på batteriet ved 60 tusen servicen. Har hatt den inne 2 ganger etter det for å prøve å få det utbedret, men de har ikke funnet eller hatt tid til å finne det skikkelig. Regner med det er en liten ventil som er glemt å sette tilbake i riktig stilling. Har ikke betalt noe for dette. (Tar heldigvis kun 2 minutter å gå til verkstedet fra jobben, så tar heldigvis ikke så lang tid med verksted besøk)

Jeg mener å ha lest at forvarmingen ikke starter med mindre batteriet har minst 20%, og at det må være mer enn 20 minutter kjøretid til laderen før bilen i det hele tatt setter i gang.

Skrevet
Complexity skrev (5 timer siden):

Vanskelig å fikse designfeil i hardware med software..

Tja, det kommer helt an på hva du snakker om. I forbindelse med CPUer og datamaskiner skjer dette hele tiden.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (2 timer siden):

Den frostvæsken er verken spesielt sjelden eller dyr. Dessuten er det snakk om rundt tre liter. Servicen er håpløst overpriset, ta den heller hos NAF eller et annet uavhengig verksted.

Edit: Må korrigere meg selv, det er visst snakk om 13 liter, ikke 3. Da gir prisen litt mer mening, selv om det fortsatt er alt for dyrt.

Hørtes ikke helt bra ut det heller…tror jeg nok kommer til å beholde NAF-medlemsskapet mitt da isåfall ja 😅 Hvilke forhandler av Hyundai er det som tar disse hårreisende prisene egentlig? Det er vel flere forhandlere av Hyundai i Norge? 

Skrevet
Iterion skrev (18 minutter siden):

Hørtes ikke helt bra ut det heller…tror jeg nok kommer til å beholde NAF-medlemsskapet mitt da isåfall ja 😅 Hvilke forhandler av Hyundai er det som tar disse hårreisende prisene egentlig? Det er vel flere forhandlere av Hyundai i Norge? 

Ja, du har Mobile som jeg kjøpte via. Føler at serviceprisene er langt lavere hos dem, enn det jeg hører de får av konkurrenten BNH - aka Birger N. Haug!

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Ja, du har Mobile som jeg kjøpte via. Føler at serviceprisene er langt lavere hos dem, enn det jeg hører de får av konkurrenten BNH - aka Birger N. Haug!

Ok. Håper du har rett i det. Ellers en liten oppdatering fra meg. Bilen død for 3.gang i dag. Fikk start på den igjen via booster.  Har den på sjekk hos Mobile nå og de fant ut at det var noe feil med 12V batteriet, så det blir nå byttet. Satser på at det var alt som skulle til og at bilen nå blir helt i orden 🤞

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...