Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (12 minutter siden):

Traffikflyt på 2 felts motorvei

Er det bare meg, eller har elbilene ødelagt trafikkflyten skikkelig?

Jeg kjører 90% av kjøringen min på motorvei 100/110 sone med 2+ felt.De siste par åra, så har jeg inntrykk av at flyten har blitt mye værre, særlig siste år, og jeg har en teori om at % andelen elbiler har skylden.

Lastebilene ligger i høyrefila i ca. 85 km/t på fartsperra
Det ligger en gjeng elbiler i samme fil, men de vil gjerne ligge i 95 eller noe. Så de kjører forbi lastebilene i venstrefeltet, men de skal spare batteri, så de ligger 10 km/t under fartsgrensa i 110 sona når de kjører forbi.

Dette skaper lange køer, selv når det er relativt lite trafikk. En elbil bruker mange minutter på å komme seg forbi en rekke på 5-6 lastebiler. 

Vegene her har gjennomsnittlig døgntrafikk på (ÅDT) på 60000 biler. Det er 41 biler i minuttet. Så 1 gjøk i en elbil som velger å kjøre forbi lastebilene, lager kjapt en rekke på 80 biler som alle må bremse. 

Effekten av oppbremsingen og at alle skal justere avstanden bringer raskt hastigheten til hele rekka ned til under 80 km/t, bare på grunn av den ene idioten i elbil som ikke tråkka på gasspedalen og kjørte i 120 km/t slik at han kom seg forbi rekka med trailere uten å ødelegge for 80 andre biler.

De største synderne er 
Nissan Leaf
Toyota Bz4x har seilet opp som en sterk nykommer
Audi e-tron også, men ikke like kategorisk
Og sef en og annen Tesla, siden de har 25% av markedet siste 3 åra.

10 år på E-18, norges mest trafikkerte strekning - daglig.

Dette tiltredes, men har ikke merket meg noen bilmodell som stikker seg ut som sinke. Leaf/i3 kanskje, men ikke sikker nok til to streker under det svaret. Etron har jeg litt motsatt opplevelse enn deg, men jeg møter kun jobbpendlere omtrent.

Det største problemet er at folk som du nevner ikke forstår flyt. Aldri foreta forbikjøring om noen må bremse, ikke legg deg inn i «acc» sona til folk. Gi lastebilen ekstra plass. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Traffikflyt på 2 felts motorvei

Er det bare meg, eller har elbilene ødelagt trafikkflyten skikkelig?

Jeg kjører 90% av kjøringen min på motorvei 100/110 sone med 2+ felt.De siste par åra, så har jeg inntrykk av at flyten har blitt mye værre, særlig siste år, og jeg har en teori om at % andelen elbiler har skylden.

Lastebilene ligger i høyrefila i ca. 85 km/t på fartsperra
Det ligger en gjeng elbiler i samme fil, men de vil gjerne ligge i 95 eller noe. Så de kjører forbi lastebilene i venstrefeltet, men de skal spare batteri, så de ligger 10 km/t under fartsgrensa i 110 sona når de kjører forbi.

Dette skaper lange køer, selv når det er relativt lite trafikk. En elbil bruker mange minutter på å komme seg forbi en rekke på 5-6 lastebiler. 

Vegene her har gjennomsnittlig døgntrafikk på (ÅDT) på 60000 biler. Det er 41 biler i minuttet. Så 1 gjøk i en elbil som velger å kjøre forbi lastebilene, lager kjapt en rekke på 80 biler som alle må bremse. 

Effekten av oppbremsingen og at alle skal justere avstanden bringer raskt hastigheten til hele rekka ned til under 80 km/t, bare på grunn av den ene idioten i elbil som ikke tråkka på gasspedalen og kjørte i 120 km/t slik at han kom seg forbi rekka med trailere uten å ødelegge for 80 andre biler.

De største synderne er 
Nissan Leaf
Toyota Bz4x har seilet opp som en sterk nykommer
Audi e-tron også, men ikke like kategorisk
Og sef en og annen Tesla, siden de har 25% av markedet siste 3 åra.

De elbilene som ligger i høyrefila er sjeldent et stort problem, selv ikke når de vil kjøre forbi lastebiler.

Det er "left lane huggers" - de som aldri flytter seg ut av venstrefila, og diverse lastebiler/semitrailere og busser som ikke klarer å holde fartsgrensa, men absolutt skal gjennomføre forbikjøring av kolleger de knapt kjører fortere enn, som skaper køer. Merker det veldig godt når en av disse legger seg tilbake i høyrefila, så går farten fort opp.

Legg til at kostnaden for å kjøre litt for fort, er blitt langt større. Så veldig mange er redd for å gi litt på for å komme forbi. Når de heller ikke kompenserer for feil fartsangivelse i bilene, så blir det alltids mye av at man ligger og stanger bak diverse sinker, gjerne i venstrefila om man har 2 i samme retning.

Dette fører dessverre til at endel idioter (urovekkende mange i biler med fire nuller i grillen, og en i...) driver sikk-sakk-kjøring for å komme seg frem, og mange av de er villige til å kaste seg inn i alt for små luker, og gjerne når de må bråbremse for å ikke kjøre i ræva på bilen foran, som igjen fører til at man selv må kaste seg på bremsen for å unngå at man kjører i ræva på de igjen.

Man vil uunngåelig få mange av de som kjører tulling med ice-biler til å ende opp i elbiler, når mengden i Oslo-området er økt til 40+ % av kjøretøybestanden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Det som er styggest på Bz4X må være midtkonsollen, noe av det styggeste jeg har sett, samt det framskutte dashbordet hos fører, som strekker seg langt ut mot frontruta 😝

Heile dæsjbordet, skjermar og infotainment er begredelige greier på bZ4x (mest irriterande modell å skrive namnet på). Korleis girhjulet gjekk gjennom er òg uforståeleg.

Eg er ikkje tilhengar av skjermen som stikk opp bak rattet heller, som på ID-bilane. HUD og ev. ein skjerm lengre nede der den tradisjonelt har stått er langt betre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, DrAlban3000 said:

10 år på E-18, norges mest trafikkerte strekning - daglig.

Dette tiltredes, men har ikke merket meg noen bilmodell som stikker seg ut som sinke. Leaf/i3 kanskje, men ikke sikker nok til to streker under det svaret. Etron har jeg litt motsatt opplevelse enn deg, men jeg møter kun jobbpendlere omtrent.

Det største problemet er at folk som du nevner ikke forstår flyt. Aldri foreta forbikjøring om noen må bremse, ikke legg deg inn i «acc» sona til folk. Gi lastebilen ekstra plass. 

Jeg hadde akkurat en sånn episode nå i dag. 

Jeg ligger i 120 på speedometeret, som er ca 114. i 110 sona. i venstre fil, for det er trafikk med jevnt intervall i høyre fila som ligger i 90.
Jeg har ingen biler bak meg. 

En id4 legger seg ut og bestemmer seg for å foreta en forbikjøring rett foran meg. Jeg gjentar at jeg ikke hadde noen biler bak meg, så kan skulle sef. bedømt farten min og ventet til jeg hadde kjørt forbi.

Forbikjøringen han foretar er i 3 kmt raskere enn den i høyre fil. Jeg slår på venstre blinker i tilfelle han ikke har sett meg, eller bedømt farten min. Vi ligger nå begge 12 km/t under fartsgrensa, og blir tatt igjen av 5 biler bak.

Dette proveserer han tydeligvis til de grader, så kan slår på varsel blink og kjører likt med bilen i høyre fil. 
Merker at jeg har lyst til å sende en tekstmelding til han for å skjønne hvordan han oppfattet situasjonen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde akkurat en sånn episode nå i dag. 

Jeg ligger i 120 på speedometeret, som er ca 114. i 110 sona. i venstre fil, for det er trafikk med jevnt intervall i høyre fila som ligger i 90.
Jeg har ingen biler bak meg. 

En id4 legger seg ut og bestemmer seg for å foreta en forbikjøring rett foran meg. Jeg gjentar at jeg ikke hadde noen biler bak meg, så kan skulle sef. bedømt farten min og ventet til jeg hadde kjørt forbi.

Forbikjøringen han foretar er i 3 kmt raskere enn den i høyre fil. Jeg slår på venstre blinker i tilfelle han ikke har sett meg, eller bedømt farten min. Vi ligger nå begge 12 km/t under fartsgrensa, og blir tatt igjen av 5 biler bak.

Dette proveserer han tydeligvis til de grader, så kan slår på varsel blink og kjører likt med bilen i høyre fil. 
Merker at jeg har lyst til å sende en tekstmelding til han for å skjønne hvordan han oppfattet situasjonen

La du deg veldig tett opp til han? Gir jo mening i situasjonen, men en del føler det er veldig provoserende/trafikkfarlig i høy fart, og lar irritasjonen føre til at de oppfører seg trassig/tar seg god tid, heller enn å komme seg unna.

Men ja, left lane huggers er et stort problem på østlandet (sikkert ellers og), og veldig irriterende...

Med det sagt ser jeg også endel som i svært tett trafikk forventer at alle andre skal vike unna når de vil kjøre fortere. I så tett trafikk gir ikke det mening. Sånn sett finnes det urimlige forventninger/holdninger i begge ender av skalaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man skal la værens irritere seg over alle andre i trafikken og roe ned sitt eget jag. Det er slik at man da faktisk beveger seg inn i den gruppen som forårsaker ulykker. Skal man være et sted til en bestemt tid kan man la være å la det avhenge av fartsovertredelser. Dra heller litt før. 114km/t er fremdeles over fartsgrensa , venstre felt eller ei. Man kan heller ikke kreve av andre at de skal overtre sin egens bil hastighetsangivelse. Og det er ikke ulovlig å kjøre personbil i 95km/t der det er 110. Og forbikjøringer gir ingen rett til å overskride fartsgrensen.

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å si det sånn , så er det fler vanlige biler som ligger i 50-60 i 80-sona enn elbiler... Ikke så moro når jeg skal til/fra jobb.

Det går mer på sjåførene heromkring enn hvilken type bil.  

Endret av oOF
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Syar-2003 said:

Kanskje man skal la værens irritere seg over alle andre i trafikken og roe ned sitt eget jag. Det er slik at man da faktisk beveger seg inn i den gruppen som forårsaker ulykker. Skal man være et sted til en bestemt tid kan man la være å la det avhenge av fartsovertredelser. Dra heller litt før. 114km/t er fremdeles over fartsgrensa , venstre felt eller ei. Man kan heller ikke kreve av andre at de skal overtredelse sin egens bil hastighetsangivelse. Og det er ikke ulovlig å kjøre personbil i 95km/t der det er 110. Og forbikjøringer gir ingen rett til å overskride fartsgrensen.

Nei det er ikke ulovlig å ligge under fartsgrensa, men da hadde han hatt tid tå vente til jeg foretok min forbikjøring.

Jeg la meg tett opptil han innenfor det som er forsvarlig på tørr veg. litt mer enn 1 sekund avstand.

Hvis man har så dårlig tid som han i id4 tydeligvis hadde, så han ville foreta en forbikjøring, og man ser at det kommer en bil i filen man skal legge seg ut i, så forventer jeg at man enten venter, eller tråkker på gasspedalen, slik at man i hvert fall kjører i fartsgrensen.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Nei det er ikke ulovlig å ligge under fartsgrensa, men da hadde han hatt tid tå vente til jeg foretok min forbikjøring.

Jeg la meg tett opptil han innenfor det som er forsvarlig på tørr veg. litt mer enn 1 sekund avstand.

Hvis man har så dårlig tid som han i id4 tydeligvis hadde, så han ville foreta en forbikjøring, og man ser at det kommer en bil i filen man skal legge seg ut i, så forventer jeg at man enten venter, eller tråkker på gasspedalen, slik at man i hvert fall kjører i fartsgrensen.

 

Verden er ikke perfekt heller ikke alle som ferdes i trafikken er «perfekte».

Men den i id4 som la seg ut skulle kjørt forbi vogntoget i aktuell fartsgrense (110).

Du som kom bak skulle latt være å la deg bli irritert og latt være å legge deg på bakskjermen hans (eskalere). 1 sekunds avstand er ikke forsvarlig.

Den i id4 skulle unngått å la seg provosere og «leke politi» med å senke farten med formål å irritere/irettesette deg . 

Begge har egentlig gjort noen feil her. 
 

Situasjoner som dette er hyppig omtalt. Og om bare en kan besinne seg uansett hvilken part man er - vil man nær sagt halvere risikoen (om ikke helt eliminere den)
Det er ingen påstand fra meg om at du er frekk og foretar farlige forbikjøringer. Men linken beskriver godt denne nå ganske allmenne situasjonen i dagens trafikkbilde på veiene og har noen gode poenger som alle bør ta til seg.
https://kna.no/bilpolitikk/farlig-frekke-forbikjoringer/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter at jeg var uten lappen i 8 måneder og måtte ta full ny førerprøve pga fart (mange år siden), så kjører jeg aldri for fort lenger. Så man kan si at jeg "lærte"🙄
Spesielt nå med de sinnsykt høye bøtesatsene for bare noen få km/t over,  gir det meg ingen glede å kjøre fort lenger når man bare sitter på nåler og speider etter politiet ute i buskene...

Men når jeg nå bare setter cruisecontrollen på 1-2 km/t over fartsgrensen og cruiser avgårde, så er jeg veldig nøye med å se i speilet (som jo er blitt mye lettere når bilen styrer selv, hehe) om noen vil forbi!

Blir aldri sur for å bare ligge i høyre felt eller slippe folk forbi! Det er en del av gamet man må akseptere når jeg har bestemt meg for å ligge limt på fartsgrensen for at alle skal komme trygt fram! For selv om de strengt tatt kjører fortere enn de har lov til så er det deres sak, og muligens problem...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke ulovlig å ligge under fartsgrensa, men da hadde han hatt tid tå vente til jeg foretok min forbikjøring.

Jeg la meg tett opptil han innenfor det som er forsvarlig på tørr veg. litt mer enn 1 sekund avstand.

Hvis man har så dårlig tid som han i id4 tydeligvis hadde, så han ville foreta en forbikjøring, og man ser at det kommer en bil i filen man skal legge seg ut i, så forventer jeg at man enten venter, eller tråkker på gasspedalen, slik at man i hvert fall kjører i fartsgrensen.

Du meiner eitt sekund er forsvarleg avstand? Det forklarar kanskje alle som legg seg i ræva på andre bilar i 110 km/t. Dei trur det er forsvarleg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Zeph said:

Du meiner eitt sekund er forsvarleg avstand? Det forklarar kanskje alle som legg seg i ræva på andre bilar i 110 km/t. Dei trur det er forsvarleg.

Jeg og lovgiverne mener det er forsvarlig.

Hvorfor mener du at litt over et sekund ikke er forsvarlig? 
 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (37 minutter siden):

Jeg og lovgiverne mener det er forsvarlig.

Hvorfor mener du at litt over et sekund ikke er forsvarlig? 
 

Nei, du blir bøtelagt eller endog miste lappen om de finner ut at du ligger ca sekundet bak en bil. Jeg formoder at du har fått med deg 3-sekundersregelen, og hvorfor den er 3 sekunder?

Uansett, det viktigste er at gjennomsnittlig bruker et menneske opp mot ett sekund fra en hendelse skjer, til man har oppfattet hendelsen, og starter ett tiltak.

Det vil si at ved en kritisk hendelse forand deg, så rekker du kanskje ikke å begynne noen tiltak før du treffer bilen foran deg!

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (53 minutter siden):

Jeg og lovgiverne mener det er forsvarlig.

Hvorfor mener du at litt over et sekund ikke er forsvarlig? 

Kvar står det i loven at eitt sekund er forsvarleg? Meg bekjent står det ingenting spesifikt i loven, så eventuelle saker eller ytringar frå politiet er det næraste me kjem.

I Norge er tresekundsregelen mykje brukt, mens i andre land finn du gjerne ein tosekundsregel.

Eg meiner eitt sekund er for lite fordi det gjev deg for lite tid til å reagere om ei hending skulle oppstå.

https://www.ringblad.no/flere-bilister-brot-viktig-trafikk-regel/s/5-45-1794934

Sitat

Det er strenge regler som gjelder for avstand i trafikken, her godt forklart til Broom ved politioverbetjent John Trygve Rønning for en tid tilbake:

– Hvis du ligger ett sekund bak bilen foran, risikerer du å få bot, pluss tre prikker. Minskes avstanden til et halvt sekund, så kan førerkortet bli beslaglagt. Det er tresekunders-regelen som gjelder. Og når vi viser de som blir stoppet video av hvor nært de ligger, er det sjelden noen som mukker.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg og lovgiverne mener det er forsvarlig.

Hvorfor mener du at litt over et sekund ikke er forsvarlig? 
 

Akkurat det er strengt tatt pga tiden du bruker på å reagere om noen foran deg kliner inn bremsen. Den er antatt å ligge på ca 1 sekund. Moderne biler har er failsafe i form av nødbrems, men om farten er for høy i forhold til den foran kan ikke nødbremsen bryte fysikkens lover.

Men nå beveger vi oss ut av elbiltråden og inn i trafikk. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snowleopard said:

Her er en artikkel som forteller litt om straffereaksjonen ved brudd på regelen!

https://www.motormagazinet.no/2021/05/du-kan-bli-anmeldt-om-du-ikke-forholder-deg-til-tre-sekundersregelen/

Det står ikke noe i loven om hva som er riktig avstand. Man skal kjøre forsvarlig.

Jeg bedømmer 30m som forsvarlig når jeg gjør meg klar for en forbikjøring i 100km/t. (Hadde det regnet, snødd, e.l. så hadde det ikke vært nok, med

Men grensen går rundt et sekund ja, under det så får man bot. Men politiet bruker vel ofte den yndede paragraf 3, om at man skal kjøre aktpågivende og varsom og ikke plage andre og være snill og grei.

Jeg skjønner at jeg provoserte han som la seg ut rett foran meg, uten å sjekke om det var klart. Han provoserte meg ved å starte en forbikjøring når det ikke var klart, og atpåtil ligge godt under fartsgrensen hele forbikjøringen..

Vi får ta resten av dette i trafikalsk klagemur.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (36 minutter siden):

Det står ikke noe i loven om hva som er riktig avstand. Man skal kjøre forsvarlig.

Jeg bedømmer 32m som forsvarlig når jeg gjør meg klar for en forbikjøring

Har du laseravstandsmåler i bilen som viser deg nøyaktig antall meter? Eller hvordan ser du at du ligger akkurat 32 meter bak? Og tar du nå hensyn til farten du ligger i? 32 meter er temmelig forskjellig i tid alt etter om farta er 30 km/t eller 110 km/t?

Det er klart at det er forskjellig om du øker farten for å foreta en sikker forbikjøring, at du da kommer nærmere enn 2-3 sekunder. Men blir du liggende der over litt tid fordi du ikke har en klar forbikjøringsmulighet, så er det farefull kjøring, nettopp av grunnen jeg forklarte deg.

Og ved slik kjøring, så ville jeg reagert først ved å tappe lett på bremsen slik at bremselyset kom på, uten at jeg reduserer farten. Da bør man ta poenget om at man ligger farefullt og ubehagelig nært. Hvis ikke ville jeg tråkket litt hardere på bremsen, slik at det faktisk blir en liten fartsreduksjon.

Er idioten bak fremdeles ikke i stand til å ta poenget, så ville jeg og rent demonstrativt begynt å sakke farten. Gjerne så lavt at høyrefila nå blir den raskere.

Nå må det sies at jeg er helt enig med deg i utgangspunktet, nemlig at sjåføren i bilen som la seg foran deg, burde sett at du allerede lå i venstrefila. Og at hen ved å starte forbikjøring slik at du måtte redusere din fart, burde fått seg en klar poengtering om at dette er brudd på regelen om å kjøre hensynsfullt og uten hinder for andre.

Fører slik oppførsel til at jeg må bremse tildels kraftig., så kan jeg fort vise min misnøye med å både blinke med lysene (nær/fjern-lys/lyshornet) og tute på vedkommende.

I mange tilfeller bruker jeg lyshornet lett for å vise at "hei, jeg er her og er i ferd med å ta deg igjen og passere deg", slik at de forhåpentligvis skjønner at de ikke skal legge seg ut før jeg har passert.

Men det gir deg altså ikke en rett til å "legge deg på støtfangeren" hens. ALDRI!

Og slik kjøring gjør at det blir du, den aggressive part, som blir vinka inn av Politiet, og ikke den som gjorde at du måtte bremse. Du ansees da å være den større faren i trafikken.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kanskje ikke direkte relatert til elbiler, men ser stort sett elbiler med god akselerasjon som gjør dette; kjører forbi på høyre siden, fordi de har så utrolig dårlig tid at de ikke klarer å ligge i fartsgrensen. Venstre fil brukes mye til å kjøre rett fram hvor høyre fil er på- og avkjøring slik som f.eks. Ring 3 Oslo. Opplever egentlig at kjørekulturen har blitt mer vulgær og egoistisk de siste årene, mer frekkhet og grensebryting (ser f.eks. daglig at folk tar u-sving rett foran u-sving forbudt skilt, kjøring på rødt osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...