Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Lord Britishface skrev (4 timer siden):

Interiøret til e-3008 ser helt komisk bra ut. Og jeg har fått veldig sansen for i-cockpit med det lille rattet. Blir som å ture lastebil når jeg kjører noe annet. 

Jeg synes de siste generasjonene generelt har vært veldig bra jeg, Jeg prøvekjørte en 508 hybrid stv, interiøret og kvalitet var en positiv overraskelse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har tidligere gått hardt ut mot å støtte diktaturer med en årslønn ved å kjøpe diktatorbiler. Det sier jeg på grunn av den spente situasjonen i verden. Det er geopolitisk idiotisk å støtte våre fiender med penger som vil bygge opp imperialistiske diktaturer med våpen som rettes mot demokratier.

Sånn som Elon Musk har blitt en nikkedukke for Putins propaganda, mener jeg det er på tide å føye Tesla til svartelista over bilmerker som støtter fiendtlige diktaturer - riktignok på en annen måte enn direkte pengeoverføringer til diktaturene. Putin-propaganda er også til skade for vestens sikkerhet.

Tror du kanskje at folk har andre ting å bekymre seg om enn hvor bilen de kjører kommer fra eller hvem som er administrerende direktør for produsenten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror mange tar fred og frihet for gitt. Det er det ikke! Fred og frihet er noe vi må jobbe for konstant og akkurat nå er vesten og demokratiene på tilbakegang.

Du om det!

Jeg kjører Kia fra trofaste Korea så jeg sover godt i natt ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Var vel 22% i fjor tror jeg? Men ser ut til å bli høyere i år. Tesla leverer jo normalt lite biler i starten av kvartalet og så kommer ketchupeffekten mot midten av måned nr. 2. Nå har vi så vidt begynt på februar og Tesla ligger allerede på 22,5%. Nesten 28% hittil i februar.

Det er registreringsstatistikken. Kontrakter underskrevet i 2023 tror jeg er høyere i Tesla sin favør, så la på konservativt. Toyota og VW registrerte mye som var skrevet kontrakt på i 2022 pga lange leveringstider.

Blir spennende utover det året her, når ingen av merkene har noen ordrereserve å surfe på.

VW har uttalt at de ikke er fornøyd med å være Norges 3. største merke…

Toyotas hybrid har blitt mer uselgelig

Hvis man er i markedet for å kjøpe ny bil så er det bare å sette seg på gjerdet noen måneder, det kommer til å bli saftige tilbud 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er blitt meir betenkt over Tesla etter at eg kjøpte TMY. Hadde eg vore på leiting etter bil i dag, eit halvt år seinare, så er det ikkje sikkert det hadde blitt Tesla. Delvis pga. det Simen nemner, delvis pga. historiane om dei som blir saksøkt av Tesla.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi får jo håpe at Tesla og deres investorer ser at Musk er blitt en idiot som på sikt skader merket mer enn han hjelper det, og da kaster han ut. Som andre her sier blir det for meg uaktuelt i fremtiden å kjøpe noe av Tesla før Musk er ute, fordi han lefler med farlige krefter og rett og slett er ustabil (som de nå mange idiotiske valgene han tar i face-lift av bilene med f.eks. fjerning av hendler og den famøse vindusvisker-prosessen). Uten at det er noen indikasjoner på noe som helst (bias i beste stil), av mine venner og familie er det flere som uoppfordret har utalt at de ikke kan støtte Tesla så lenge Musk er der, i kjølevannet av hvor dust han har blitt etter Twitter oppkjøpet. Og dette er folk som er i prosessen med å kjøpe elbiler. Kan indikere at det er en del mennesker som tenker likt. 

Men nok om han og Tesla, er det noen som vet når stasjonsvogn-versjonen av ID7 kommer samt det store (større) batteriet? 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Det er registreringsstatistikken. Kontrakter underskrevet i 2023 tror jeg er høyere i Tesla sin favør, så la på konservativt. Toyota og VW registrerte mye som var skrevet kontrakt på i 2022 pga lange leveringstider.

Tesla har nok svært få bestillinger fra 2023 som ikke er levert for lenge siden. Vi bestilte en Y i slutten av oktober og fikk den 2 uker senere. Leveringstiden er svært kort, og de legger seg hardt i selen for å levere biler i samme kvartal som de blir bestilt. Eneste unntak jeg kan tenke meg er facelift Model 3 ("Highland"), der kan det nok hende det er noen bestillinger fra i fjor som ikke er levert ennå. Men Model 3 har uansett svært mye lavere volum enn Model Y. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Så lenge Kim holder seg i ro!

Det tar jeg med knusende ro, for Kim vet at bl.a. USA vil hjelpe Korea om de skulle bli for vågale. Og Putin er for opptatt med sitt eget litte "korstog" i Ukraina, til at Kim kan regne med så mye hjelp der. Nå er det jo Kim som må hjelpe "Vlad"...

Mulig han kan bli litt for vågal om vi får ny periode med Donald over dammen! Men tror ikke selv Donald vil avstå fra å svare dersom det skjer at Kim tyr til våpen mpt Sør-Korea!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det tar jeg med knusende ro, for Kim vet at bl.a. USA vil hjelpe Korea om de skulle bli for vågale. Og Putin er for opptatt med sitt eget litte "korstog" i Ukraina, til at Kim kan regne med så mye hjelp der. Nå er det jo Kim som må hjelpe "Vlad"...

Mulig han kan bli litt for vågal om vi får ny periode med Donald over dammen! Men tror ikke selv Donald vil avstå fra å svare dersom det skjer at Kim tyr til våpen mpt Sør-Korea!

Nå er det ikke krigsfaren vi diskuterer men om du fortsatt ville kjøpt bil fra Sør Korea om ‘Kim jung jung’ styrte landet.

Jeg hadde ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Nå er det ikke krigsfaren vi diskuterer men om du fortsatt ville kjøpt bil fra Sør Korea om ‘Kim jung jung’ styrte landet.

Jeg hadde ikke det. 

Jeg vil ikke kjøpe bil fra Kina per dags dato, og av det så ville jeg heller aldri kjøpt bil fra Russland eller Nord-Korea.

For tiden inkluderer jeg Volvo og Polestar som kinesiske selskap, siden de tross alt eier av kineserne (aksjemajoriteten).

Jeg har og kvaler mot å kjøpe biler som er rebranding av kinabiler, selv om de selges av "Europeiske" selskap, så det utelukker bl.a. Geely-trillingene av Zeeker, nemlig Volvo EX30 og den nye Smartbilen.

Jeg har dog ikke så mye mot å kjøpe en bil som har endel deler fra Kina, for da må jeg stort sett utelukke alle, selv om jeg liker bedre at færrest mulig deler kommer derifra.

Så en Tesla er for min del helt OK, også fordi jeg ikke har noen kvaler mot at EM, og at han da tjener penger på mitt bilkjøp.

Dog, om det blir Tesla i nærmeste fremtid, eller om det blir en ny syd-koreaner er jeg jammen ikke sikker på. Både Kia EV6 og EV5 fremstår som to veldig interessante modeller som tikker mange bokser hos meg.

Og med kortbetaling i nærmeste fremtiden, ser jeg at jeg heller ikke må "gifte meg" med noen ladeselskaper, selv om Ionity Passport for tiden virker å være en god deal nå, sammenlignet med konkurrentene inkludert Tesla sitt SuC-nettverk for de som kjører noe annet en Tesla.

Ja, selv for endel Tesla eiere, vil Passport kunne være fristende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker vi gir oss med den ekstremt barnslige debatten om inteligensnivå til bileiere, de fleste vet og forstår at intelligensnivå sjelden har noe å gjøre med om en Kjører Tesla eller Mini eller hva enn annet en måtte kjøre.  Videre diskusjon rundt dette emnet vil bli fjernet

Modereringen skal ikke kommenteres.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...