Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Oppdaterte tall på kobolt gruvedrift og andelen kobolt som går til produksjon av elbiler:

https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-worlds-top-cobalt-producing-countries/

Kjappe spoilere:

- Kongo står for 73,3% av koboltproduksjonen i verden, derav 1/5 fra små gruver som blant annet er kjent for barnearbeid

- Hele 40% av verdensproduksjonen går nå til å produsere elbiler. Andre markeder har krympet i andel.

- Totalproduksjonen var på 197 000 tonn i 2022, noe som ventes økt til 388 000 tonn i 2030

- Prisen på kobolt har stupt fra en topp på ca 40 US$/pund i mai 2022, til bare 13,9 i juni 2023

 

Selvsagt går markedsandeler for de andre ned, når elbiler spiser av markedet. Det som er interessant, er å se om de andre sektorene fremdeles øker i faktisk volum på tross av lavere andel. Det ser jeg ikke at artikkelen svarer på, uten at man begynner å beregne selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Det står mer i kilderapporten, blant annet

 

Takk for linken.

Står i saken der at "portables", som jeg oppfatter som batterier til mobiler, pads og laptoper hovedsakelig, var de eneste som ikke økte i 22, mens alle andre økte. Dette kan absolutt ha med flat etterspørsel for disse.

Synd de figurene som viser økning, ikke lages med stolper for hver sektor, så man kan sammenligne de lettere. Synes lesbarheten generelt blir dårlig der man legger alle på samme stolpe.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 20.7.2023 den 11.18):

Ford leverer regnskapstall for q2 i neste uke, blir spennende.

Mens man venter på Ford. Stellantis(Jeep,Citroen, Opel, Fiat, Alfa, Peugeot etc etc) kom akkurat med sine tall.  2,5 ganger høyere overskudd enn Tesla og mye høyere profittmargin(14% mot 10%). 

Dinosaurene nekter å dø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (48 minutter siden):

Mens man venter på Ford. Stellantis(Jeep,Citroen, Opel, Fiat, Alfa, Peugeot etc etc) kom akkurat med sine tall.  2,5 ganger høyere overskudd enn Tesla og mye høyere profittmargin(14% mot 10%). 

Dinosaurene nekter å dø.

Litt dessverre - Stellantis har mye kult, men de henger laangt etter ift elektrifisering. Men mellomEuropa er også fossile dinosaurer, og en elbil der er mye dyrere enn en fossil bil.
Nå skal det sies at Alfa Romeo nok blir det merket som går fra fossilt til 100% ganske raskt (når de først setter i gang), men samtidig slipper de drypp om både Alfa Romeo 33 og 6C som begge i beste fall blir svært milde hybrider, om enn det. AR-sjef Imparato sa en gang at "To take this type of decision (å helelektrifisere superbiler) in 2022 in a group like Stellantis, everyone considers that you're completely mad," hvilket understreker at Stellantis fortsatt består av og jobber for, og med, dinosaurer.

Men en helelektrisk Jeep Recon, og/eller en Alfa Romeo Giulia med 1000 el-hester: Ja takk! 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Mens man venter på Ford. Stellantis(Jeep,Citroen, Opel, Fiat, Alfa, Peugeot etc etc) kom akkurat med sine tall.  2,5 ganger høyere overskudd enn Tesla og mye høyere profittmargin(14% mot 10%). 

Dinosaurene nekter å dø.

De er 6 legacy bilmerker pluss og har bare 2.5 ganger høyere overskudd???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Klovdyr skrev (1 minutt siden):

Heisann. Jeg kjøpte nylig min første elbil. Fant ut når jeg kom hjem at det kun fulgte med nødlader. Er dette normalt? Sykt irriterende å få den ekstrautgiften uten å bli informert om det.

Hadde du kjøpt bensin eller dieselbil så hadde det neppe fulgt med en "nød-bensinpumpe" en gang! Det er ikke bilbutikkens oppgave å "fylle tanken" for deg.
Spøk til side; Den såkalte nødladeren holder i massevis for den daglige kjøringen. De fleste bruker ikke mer enn 20-40% av batteriet til daglig kjøring, og det legger du fint tilbake i løpet av natten med svakeste type lader (som også er best for batteriet). Du kan til og med skru ned effekten i bilens interface (skjermen), og dermed sørge for at bilen lader helt til du skal bruke den igjen slik at batteriet er varmt og godt når du kjører avgårde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Klovdyr skrev (20 minutter siden):

Heisann. Jeg kjøpte nylig min første elbil. Fant ut når jeg kom hjem at det kun fulgte med nødlader. Er dette normalt? Sykt irriterende å få den ekstrautgiften uten å bli informert om det. Bilen er en Peugeot e208 fra 2020, tidligere leasingbil. 

Det følger ikke med ladestasjon, nei, men som oftest følger det med kabel til en sånn stasjon.

Akkurat som du ikke får med stikkontakt når du kjøper TV, men som oftest får du med kabel.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, PgUp said:

De er 6 legacy bilmerker pluss og har bare 2.5 ganger høyere overskudd???

Jeg teller 13 14 merker (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) og samlet solgt litt over 6 millioner biler i 2022 - vi får se hvor lenge det går. 😁

Endret av trikola
Telte feil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Jeg teller 13 merker (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) og samlet solgt litt over 6 millioner biler i 2022 - vi får se hvor lenge det går. 😁

Oi oi oi, var enda verre enn jeg trodde da :p :D

Lenke til kommentar
36 minutes ago, trikola said:

Jeg teller 13 14 merker (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) og samlet solgt litt over 6 millioner biler i 2022 - vi får se hvor lenge det går. 😁

Og fleste av de deler plattform, lett å spare penger da ved å minimere utviklings kostnader f.eks ved at flere av bilene så er utseendet og interiøret som skiller men igjen samme kan sies om vag og.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det følger ikke med ladestasjon, nei, men som oftest følger det med kabel til en sånn stasjon.

Akkurat som du ikke får med stikkontakt når du kjøper TV, men som oftest får du med kabel.

Mulig han snakker om type2-kabelen som mangler. Såpass må man forvente at er med.

Mangler den, bør man kontakte forhandler, og be om å få med. Tipper de har heftig avanse på de, så bør ikke koste forhandler mye  å gi ut.

Det er og god service, og gir goodwill sammenlignet med å avfeie dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Mulig han snakker om type2-kabelen som mangler. Såpass må man forvente at er med.

Mangler den, bør man kontakte forhandler, og be om å få med. Tipper de har heftig avanse på de, så bør ikke koste forhandler mye  å gi ut.

Det er og god service, og gir goodwill sammenlignet med å avfeie dette. 

Nettopp. Er type 2 jeg mangler ja. Har ikke fått så mye respons fra forhandler til nå, så lurer på om det kan være vanlig når man kjøper brukt 

Lenke til kommentar
Klovdyr skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Er type 2 jeg mangler ja. Har ikke fått så mye respons fra forhandler til nå, så lurer på om det kan være vanlig når man kjøper brukt 

Noen forhandlere er kjipe nok til å fjerne disse, for å tjene på å selge deg en ny.

Kan og være en glipp, at de ikke sjekket at den var med. Eller at noen som har prøvekjørt bilen, har sett sitt snitt til å rappe den.

Men uansett så må man kunne forvente at denne følger med. Dessverre er vi kommet dit at dette må man som regel sjekke ut før man signerer kontrakt og dobbeltsjekker før man aksepterer overleveringen.

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Jeg teller 13 14 merker (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) og samlet solgt litt over 6 millioner biler i 2022 - vi får se hvor lenge det går. 😁

Og enda "verre". Stellantis har 50 bilfabrikker og over 100 bilmodeller. Alle disse modellene må utvikles, produseres og vedlikeholdes. Det sier litt om hvor mye de har på stell når de med alt dette klarer en profittmargin på bransjeledende 14%. Det er rett og slett imponerende.

Det eneste Tesla har av fremtidige modeller er Cybertruck hvor de ikke har kommet lengre enn at spesifikasjoner og pris per dags dato er helt i det blå, til tross for at den ble "lansert" så langt tilbake som i 2019.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, ozone said:

Hadde du kjøpt bensin eller dieselbil så hadde det neppe fulgt med en "nød-bensinpumpe" en gang! Det er ikke bilbutikkens oppgave å "fylle tanken" for deg.
Spøk til side; Den såkalte nødladeren holder i massevis for den daglige kjøringen. De fleste bruker ikke mer enn 20-40% av batteriet til daglig kjøring, og det legger du fint tilbake i løpet av natten med svakeste type lader (som også er best for batteriet). Du kan til og med skru ned effekten i bilens interface (skjermen), og dermed sørge for at bilen lader helt til du skal bruke den igjen slik at batteriet er varmt og godt når du kjører avgårde.

Det holder ja, men er ikke anbefalt sikkerhetsmessig. Det mangler både vern og kan gå varmt i eksisterende installasjon - derav nødlader.

Anbefaler å sjekke rundt hos elektrikere. Koster deg nok rundt 15 lapper å få dette installert om du har greit tilgang til sikringsskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...