Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, sdf123 said:

Syntes at Google Maps er overlegent til navigasjon, mens mange av de som er i (hvertfall eldre) fossilbiler som Audi, WV, BMW og Volvo har dårlige navigasjonssystemer. 

 

Hbordan er dette i elbiler? 

De fleste har jo Android Auto/Apple Carplay så der får du jo google maps. De innebygde løsningene på bilene er gjerne like dårlig som med fossibiler.

Med unntak av Tesla da. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, toro6 said:

Hallo! Hvorfor er ikke prisene på Kia e-Soul like presset som på mange andre modeller? Den er like dyr som alltid.. 

Brukt eller ny? Ny så vil jeg si at kia ønsker heller å selge ev6/9 og e-niro, e-soul begynner å dra på åra, går og rykter om at e-soul skal slutte å selges og, https://mobile.guideautoweb.com/en/articles/70428/r-i.p-kia-soul-ev-another-small-electric-car-bows-out/#:~:text=A week after General Motors,of the 2023 model year.

Hjelper heller ikke at bos er importør, de har ikke senket prisene på noen av bilene de selger.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

De fleste har jo Android Auto/Apple Carplay så der får du jo google maps. De innebygde løsningene på bilene er gjerne like dårlig som med fossibiler.

Med unntak av Tesla da. 

Ok, så lenge en bil har feks Android Audo så kan man bruke google maps via sin Android telefon? Er dette noe sw oppdateringer, så på sikt kan man risikere at du ikke får koblet til telefonen lengre pga manglende støtte? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

De fleste har jo Android Auto/Apple Carplay så der får du jo google maps. De innebygde løsningene på bilene er gjerne like dårlig som med fossibiler.

Med unntak av Tesla da. 

Kjørt Audi, BMW og Volvo av 2023 årgang siden du er så bastant på at det er «dårlig» ?

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Kjørt Audi, BMW og Volvo av 2023 årgang siden du er så bastant på at det er «dårlig» ?

Skal ikke uttale meg om Audi og BMW, men Volvo kjører jo Google Maps gjennom sitt system som altså er Android Automotive. Denne vil jo være on par om ikke bedre enn ren Android Auto.

Men generell oppfatning er jo at de fleste systemene ellers, nok er god i starten. Med diverse unntak, f.eks. Hyundai sin sliter big time med å vite hvor ting faktisk befinner seg. Men dem og betydelig andel flere, blant annet VW sitt "eget" system faller igjennom fort når produsentene ikke oppdaterer, eller skal ta seg godt betalt for oppdateringer de burde vært pålagt å gi gratis, ihvertfall i 10 år fra bilen selges som ny til kunde.

De kundene som kan benytte Android Auto eller Apple Car, kan dog leve med en halvdårlig integrasjon, der info fra bilen skjules når disse brukes, gjerne endel info som hadde vært greit å ha, og som er grunnen til at jeg kun bruker Android Auto som backupsystrem, og kanskje heller kjører Google Maps på mobilen som tillegg til bilens innebygde NAV-system. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (3 timer siden):

Ok, så lenge en bil har feks Android Audo så kan man bruke google maps via sin Android telefon? Er dette noe sw oppdateringer, så på sikt kan man risikere at du ikke får koblet til telefonen lengre pga manglende støtte? 

Det vil være bakoverkompatibelt. Android Auto og Apple CarPlay er basically bare å koble telefonen til en ekstern skjerm som er i bilen. Kanskje om typ 10 eller 15-20 år at det kan bli problematisk med noen modeller, men med ny bil i dag er du ganske sikret. Skal også sies at innebygd navigasjon er blitt bedre og bedre(ikke bare på elbiler), og det er ulemper med å bruke android auto i visse tilfeller. Flere moderne elbiler har forvarming av batteriet før du skal hurtiglade for å få raskest mulig ladehastighet. Dette krever ofte at du bruker bilens navigasjonssystem så den blir klar over hvor og når du skal lade.

Syar-2003 skrev (1 time siden):

Kjørt Audi, BMW og Volvo av 2023 årgang siden du er så bastant på at det er «dårlig» ?

Apple og Google er nok fortsatt merkbart bedre på software enn samtlige bilprodusenter. Også i 2023. Men mye av det handler også om hardware. Det lagger, er dårlig touch-implementering og kart-implementasjon for de som ikke bruker Google Maps er som oftest ikke brukervennlig. Det er dog i de fleste biler i dag blitt bra nok til at det ikke er krise.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Det vil være bakoverkompatibelt. Android Auto og Apple CarPlay er basically bare å koble telefonen til en ekstern skjerm som er i bilen. Kanskje om typ 10 eller 15-20 år at det kan bli problematisk med noen modeller, men med ny bil i dag er du ganske sikret. Skal også sies at innebygd navigasjon er blitt bedre og bedre(ikke bare på elbiler), og det er ulemper med å bruke android auto i visse tilfeller. Flere moderne elbiler har forvarming av batteriet før du skal hurtiglade for å få raskest mulig ladehastighet. Dette krever ofte at du bruker bilens navigasjonssystem så den blir klar over hvor og når du skal lade.

Apple og Google er nok fortsatt merkbart bedre på software enn samtlige bilprodusenter. Også i 2023. Men mye av det handler også om hardware. Det lagger, er dårlig touch-implementering og kart-implementasjon for de som ikke bruker Google Maps er som oftest ikke brukervennlig. Det er dog i de fleste biler i dag blitt bra nok til at det ikke er krise.

Det funker i alle fall 100% i min bil. Både google og bilens eget system. 

Ser ikke helt diskusjonen om software og info systemer i biler. Jeg setter meg i bilen og kjører. Driter i skjermen. Det gjelder enten jeg kjører bil med eller uten skjerm. Masse software er det uansett. Trenger bare å vite hvor mye som finnes av energi på tanken og hvilken hastighet jeg har. Jeg har 3 biler med helt ulikt info system men i praksis bruker jeg bilene helt likt. Den ene har bare 3 instrumenter. Speedometer turteller og tankmåler. Ingen navigasjon eller skjerm. De fleste ferieturene er gjennomført med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Det funker i alle fall 100% i min bil. Både google og bilens eget system. 

Ser ikke helt diskusjonen om software og info systemer i biler. Jeg setter meg i bilen og kjører. Driter i skjermen. Det gjelder enten jeg kjører bil med eller uten skjerm. Masse software er det uansett. Trenger bare å vite hvor mye som finnes av energi på tanken og hvilken hastighet jeg har. Jeg har 3 biler med helt ulikt info system men i praksis bruker jeg bilene helt likt. Den ene har bare 3 instrumenter. Speedometer turteller og tankmåler. Ingen navigasjon eller skjerm. De fleste ferieturene er gjennomført med den.

Ikke alle bruker bilen som deg, så ha øynene åpne for at andre folk har andre behov og ønsker. Spesielt når man kjører steder man ikke er kjent, er det veldig fint å kunne bruke NAV-enhet fremfor å kjøre inn til siden og dra frem kart og kompass (som fort blir forvirret av magnetisme fra bilen).

Også til @Nimrad Man skal forøvrig ikke så veldig langt tilbake, før man finner biler uten skjerm egnet for å kobles mot mobilen. Broren min kjører en 2011 BMW 318D som ikke er med NAV-løsning. Og tipper du finner mange biler, ihvertfall opp til 2016 som ikke har støtte for dette innebygd. Og da må man inn med ettermarkedsløsninger, enten i form av 1-DIN-enheter med tilkoblingsmulighet for ekstern skjerm eller utfellbar skjerm innebygget, eller om du er heldig, 2-DIN-enhet som har touch-skjerm i fronten.

Forøvrig er det ikke helt rett frem å bytte, for mange av bilene fra den tiden har endel modell/produsent-spesifikk info fra bilen koblet mot bilens enhet, som man risikerer å miste om man bytter enhet.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Ikke alle bruker bilen som deg, så ha øynene åpne for at andre folk har andre behov og ønsker. Spesielt når man kjører steder man ikke er kjent, er det veldig fint å kunne bruke NAV-enhet fremfor å kjøre inn til siden og dra frem kart og kompass (som for blir forvirret av magnetisme fra bilen).

Også til @Nimrad Man skal forøvrig ikke så veldig langt tilbake, før man finner biler uten skjerm egnet for å kobles mot mobilen. Broren min kjører en 2011 BMW 318D som ikke er med NAV-løsning. Og tipper du finner mange biler, ihvertfall opp til 2016 som ikke har støtte for dette innebygd. Og da må man inn med ettermarkedsløsninger, enten i form av 1-DIN-enheter med tilkoblingsmulighet for ekstern skjerm eller utfellbar skjerm innebygget, eller om du er heldig, 2-DIN-enhet som har touch-skjerm i fronten.

Forøvrig er det ikke helt rett frem å bytte, for mange av bilene fra den tiden har endel modell/produsent-spesifikk info fra bilen koblet mot bilens enhet, som man risikerer å miste om man bytter enhet.

Poenget er at 90% av all bilkjøring er til og fra jobb eller henting av barn, innkjøp osv. Vil tippe at få driver å laster ned kjørerute for å komme seg på jobb eller for å kjøre barna på skole eller å handle. Skal du kjøre fra hallingdal til bergen eller fra haugesund til ålesund er navigasjon ofte bare irriterende når veien går rett frem gjennom 200rundkjøringer. 

Lenke til kommentar

Brukte utelukket navigasjonen til Kia E-Soulen når jeg var på ukjente veier tidligere i sommer, den fant både passende ladestopper dynamisk tilpasset faktisk batteriprosent og navigerte oss fint frem til dit vi skulle, den navigerte oss attpåtil rundt en stengt tunell inn mot Oslo og varslet oss om trafikkkork inn mot Drammen. Så ser meg som positivt overrasket. Kia og Hyundai sine Gen5W infotainment har navigasjon levert av tomtom med en del live funksjonalitet og fungerte over all forventning.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Poenget er at 90% av all bilkjøring er til og fra jobb eller henting av barn, innkjøp osv. Vil tippe at få driver å laster ned kjørerute for å komme seg på jobb eller for å kjøre barna på skole eller å handle.

Ikke veldig uenig her, men om prosenten er rett, skal jeg ikke si noe på, selv om det høres litt høyt ut.

Trestein skrev (21 minutter siden):

Skal du kjøre fra hallingdal til bergen eller fra haugesund til ålesund er navigasjon ofte bare irriterende når veien går rett frem gjennom 200rundkjøringer.

Personlig mening. Er man ikke kjent på strekningen, vil man gjerne ha på navigasjon uansett, for å være sikker på at man ikke tar feil i et kryss der man blir usikker på hvilken vei man skulle tatt.

Som regel er skiltet passert før man skjønner at man blir usikker på hvor man skal, og det ikke kan sees skilt som forteller hvilken vei som er rett for ruta man vil ta. Kanskje fordi man ble mer fokusert på trafikken enn skiltene.

Lyden kan man selvagt slå av, og sånn set bare følge instruksjonene som kommer opp på skjermen eller i HUD'en.

Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Brukte utelukket navigasjonen til Kia E-Soulen når jeg var på ukjente veier tidligere i sommer, den fant både passende ladestopper dynamisk tilpasset faktisk batteriprosent og navigerte oss fint frem til dit vi skulle, den navigerte oss attpåtil rundt en stengt tunell inn mot Oslo og varslet oss om trafikkkork inn mot Drammen. Så ser meg som positivt overrasket. Kia og Hyundai sine Gen5W infotainment har navigasjon levert av tomtom med en del live funksjonalitet og fungerte over all forventning.

På en elbil blir selvsagt oversikt over lademuligheter og status om rekkevidde, viktig å følge med på. Og får man atpåtil beskjed om kø eller stengte veier, og omkjøringsruter, så er det helt klart stor bonus. Dog er dette ofte "Plus-funksjon" som man må betale ekstra for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Kjørt Audi, BMW og Volvo av 2023 årgang siden du er så bastant på at det er «dårlig» ?

Gjerne like dårlige skrev jeg. Mye søppel der ute så er en grunn til at Carplay/Auto er så populært.

Leafen min har vel kart fra 2014. Kan betale en fin slant å få tilsendt minnekort med kart fra 2016 men tror ikke det hjelper så veldig..

Bilen er akkurat for gammel til å støtte Android Auto og så det er litt irriterende, dog kan jeg sette inn skjermen fra en litt nyere leaf og få det om jeg orker en dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 minutter siden):

Akkurat leaf er temmelig nær bunnen av hva anngår infotainment i nyere biler

Det er godt mulig. Spørsmålet er hva trenger du. Jeg har kjørt rundt med bensin og diesel biler i 30år uten å ha kart med hvor bensinstasjonene ligger. Det har gått bra. Nå kjører jeg el bil. Det er 5000ladestasjoner i norge og 1700 bensinstasjoner. Man må være utrolig klønete for å kjøre tom for strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Gjerne like dårlige skrev jeg. Mye søppel der ute så er en grunn til at Carplay/Auto er så populært.

Leafen min har vel kart fra 2014. Kan betale en fin slant å få tilsendt minnekort med kart fra 2016 men tror ikke det hjelper så veldig..

Bilen er akkurat for gammel til å støtte Android Auto og så det er litt irriterende, dog kan jeg sette inn skjermen fra en litt nyere leaf og få det om jeg orker en dag.

Jeg har alle muligheter i min BMW I4-M50.
Bmw nav med ladestopp og poi basert på Here sine kart hvor egen europaregion oppdateres aut 4 ganger i året OTA. Med anvisning i ekte HUD.  Google Maps , Waze, TomTom, AppleMaps og ABRP har jeg valgfritt via CarPlay hvor du også får Apple Maps i HUD om iPhone og Google Maps i HUD med Android.

Min erfaring er at det er liten forskjell i kjøreanvisninger og kart og da foretrekkes mest Bmw sin navigasjon i live cockpit pro og headup for best opplevelse.

Når du trekker frem Tesla så blir det litt bias å sammenlikne med 10-20 år gamle ymse biler med utdatert og gamle navigasonsløsninger. Derfor jeg spør om du har erfaringer fra «nye» Audi, Bmw, Volvo med fullutstyrt nav og headup.
At gammalt og utdatert er dårligere enn nytt vet vi alle.

🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (2 minutter siden):

Er det standard med gratis oppdatering på kart, på andre systemer enn google maps? Husker min eldre tomtom krevde at jeg måtte betale for nyere kart.

Syntes også den live trafikkstatus fra google mapser god, bruker den på telefonen. 

Mange som har gratis i en viss periode, alt fra 2-5 år (noen muligens lengre), og så må man betale for ny avtale på NAV/kart. Dette avhenger som sagt av importør/leverandør.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (29 minutter siden):

Google er «gratis» men man ofrer personvernet. Og det er begrenset hvor mye kartmatriale og hvor ofte man kan ha dette offline.

5 Google Maps Alternatives That Actually Respect Your Privacy

 

Mulig jeg misforstod, men trodde vi snakket om den innebygde NAV-løsningen til bilprodusenten, ikke nødvendigvis alternativene Android Auto og Apple Car.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...