Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, AL123 said:

Til hva da? Morsom å kjøre på svingete veier er det iallefall ingen av de som er, hverken Passat eller Tesla.

 

Kan da ikke være så fæl på svingete vei? Gjør det jo bra i Autoslalom

 

Screenshot 2023-04-07 14.11.47.png

Selv synes jeg Model 3 er utrolig morro å kjøre på svingete veier. Dog er det sjelden jeg kjører Porche eller Ferarri så har lite å sammenligne med sånsett. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Kan da ikke være så fæl på svingete vei? Gjør det jo bra i Autoslalom

 

Screenshot 2023-04-07 14.11.47.png

Selv synes jeg Model 3 er utrolig morro å kjøre på svingete veier. Dog er det sjelden jeg kjører Porche eller Ferarri så har lite å sammenligne med sånsett. 

Tviler ikke på bilens evne til å komme raskt rundt en bane, men det er ikke det samme som at bilen er god å kjøre, på samme måte som at min 7000kr Asia-Gibson ikke er bedre enn en Stradivarius, selv om den kan spille 10ggr høyere. For å sundet enkelt, en bil som ikke kjører bra med 200hk, vil heller ikke kjøre bra med 1000hk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. skrev (35 minutter siden):

Kan man lade bilen på alle ladestasjoner med vipps eller kort? 

Med bankkort og vipps, så er ikke lengre spørsmålet hvilke ladeselskap du har opprettet kundeforhold med, men for Vipps om du har norsk konto og personnummer/D-nummer og kan opprette Vipps-konto samt om pumpa du står ved har rett plugg (CCS eller ChaDeMo) i forhold til hva bilen din har.

Med visa/mastercard er ikke egen nasjonalitet viktig for om du kan betale for deg, men fremdeles kommer spørsmålet om "pumpa" har rett plugg for bilen din.

F.eks. kan du, med rett teknikk i utførelsen (sette opp betalingen først, og etter alt knotet der, plugge inn i bilen din når pumpa sier det er på tide å gjøre nettopp det), betale med kort hos Ionity, men det hjelper deg lite om du kjører en Nissan Leaf, for den bilen har bare ChaDeMo og Ionity har bare CCS-kontakt.

Som du forstår, jeg er overhodet ikke imponert over Ionity sin løsning der, men det er fysisk mulig. Selv har jeg testa dette da de tok betalt 80 kroner per sesjon, og ikke 8,40 per kWh, og forsøkt hjelpe andre med samme, men pga bankid-verrifikasjon fått time-out før verifiseringen gikk i orden.

Var først i ettertid jeg fikk forståelse for at det hadde gått bedre dersom jeg starta med bank-betalingen før jeg stappa lader til bil, og dette kunne heller ikke Ionity support hjelpe meg med, så til slutt fikk jeg gratis ladinger der de to gangene.

Etter andre gang skaffe jeg meg Plugsurfing-konto, for det var den eneste RFID-løsningen som fungerte på den tid, og det kosta meg ikke mer enn 6-8 kroner ekstra totalt.

Nå er gjerne påslaget per kWh, og varierer veldig fra ladested til ladested, så i ettertid har jeg ikke benyttet plugsurfing, men hatt det som en backup/last resort for ihvertfall å få ladet nok til å komme meg til neste lader, men det har det aldri vært behov for pga andre "medlemsskap" hos diverse ladeoperatører.

Men samtidig er jeg sterkt for løsning med betaling via bankkort når vi nå etterhvert får kortlesere på pumpene, og operatørene etthvert begynner å konkurrere på pris, for nå tar de seg grovt overbetalt de fleste. Ironisk nok er nå drop-in-pris hos Ionity, som før var langt høyere enn alle andre, blant de rimeligere prisene.

Men med Ionity-avtale gjennom visse operatører, spesielt gjennom ladeløsninger hos bilprodusenter som er partnere i Ionity, så får man prisen godt ned, og nesten til skammelig lav pris, som bl.a. jeg nyter godt av nå.

Eller er det vel bare Tesla, Uno-X, E-ON og E.ON & Clever som gir nogenlunde akseptable priser gitt de dyre kWh-prisene som strømselskapene krever...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Vettel er uenig med deg. Men han har vell ikke peiling på bil, kjører jo Tesla.. 

Er han det? Mange som har peiling på bil som kjører Tesla av ulike årsaker, også i min omgangskrets . Snakket forresten med Christian von Koenigsegg for et par år siden. Han har kjørt Tesla som familiebil i mange år, men synes sin 1990 MX-5 er en morsommere bil å kjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Er han det? Mange som har peiling på bil som kjører Tesla av ulike årsaker, også i min omgangskrets . Snakket forresten med Christian von Koenigsegg for et par år siden. Han har kjørt Tesla som familiebil i mange år, men synes sin 1990 MX-5 er en morsommere bil å kjøre

Ja, han farter rundt på ringen i sin plaid. Er nok ikke for at det er så kjedelig...

Rart han ikke svarte en av sine egne biler🤣 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja, han farter rundt på ringen i sin plaid. Er nok ikke for at det er så kjedelig...

Rart han ikke svarte en av sine egne biler🤣 

Han er ganske åpen om at han digger Tesla, og ser man på interiøret til Gemera så virker Koenigsegg å være ganske inspirert av dem og.

7a66945c-d0b9-4d36-9f71-a48883708775.thumb.jpg.cd60d13736268e679e2f2d3d1343b771.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 4/6/2023 at 7:31 AM, bzzlink said:

Jeg har akkurat solgt Model 3 på finn, så har god oversikt over verditapet på de

2019 Model 3 LR med vinterhjul, nypris 483’

Service utgifter og på kostiløpet av 4 år:
Kupefilter kr 400,-
Vindusviskere 500,-
Bremsefett kr 150,-
Nye sommerdekk: 12700,-

Salgspris april 2023 280’ 000 

Totalkost bilhold i 4 år og 70 000km: 216 750,- 

Verditapet er altså 15 eller 21 ganger større enn utgiftene, avhengig av om nypris er justert mot prisveksten.

On 4/6/2023 at 7:31 AM, bzzlink said:

Er dette dyrere enn å kjøre en 12 år gammel Passat i 4 år? Ja.

Er det dyrere enn å kjøre en 3 år gammel Passat i 4 år? Kanskje, men ikke mye.

Er det det billigste mest bekymringsløse bilholdet jeg noen gang har hatt? Ja.

Og man finner folk som har tapt mye mer enn deg på bil og noen som har brukt en brøkdel. 
Verditap er blir for mange en dyr lærepenge i disse dager. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/6/2023 at 8:09 AM, Salvesen. said:

Ikke nevnt med ett ord her feks https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

Men så snart det passer inn i narrativet så er det ett must. Rart med det.

Du er ikke den første om ikke har tenkt på prisvekst, særlig når den ikke har vært så høy som nå på lang tid. 

Men for å gi deg et eksempel. Du kjøper en bil til 100 tusen. Prisvektsten er 50% og så selger man bilen for 100 tusen. 
Har man da hatt gratis bil?

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Du er ikke den første om ikke har tenkt på prisvekst, særlig når den ikke har vært så høy som nå på lang tid. 

Men for å gi deg et eksempel. Du kjøper en bil til 100 tusen. Prisvektsten er 50% og så selger man bilen for 100 tusen. 
Har man da hatt gratis bil?

Jeg snakker om forventet tap, om det er over eller under forventningene. Som du ser gjør en ikke slike justeringer når en regner på tapet. Bare når det skal passe inn i sitt negative narrativ.

Tesla selges til over forventet bruktpris, stort sett.

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Jeg snakker om forventet tap, om det er over eller under forventningene. Som du ser gjør en ikke slike justeringer når en regner på tapet. Bare når det skal passe inn i sitt negative narrativ.

Tesla selges til over forventet bruktpris, stort sett.

Selvfølgelig er det justert.
Hvis ikke har man jo ingen ide om det faktisk er en verdi økning eller tap. Eller hvor mange % som skyldes prisveksten...

Du er smartere enn dette. Bare for at du ikke har kjennskap til det eller betyr ikke at det er feil.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig er det justert.
Hvis ikke har man jo ingen ide om det faktisk er en verdi økning eller tap. Eller hvor mange % som skyldes prisveksten...

Du er smartere enn dette. Bare for at du ikke har kjennskap til det eller betyr ikke at det er feil.

Igjen, les artikkelen og henvis til hvor de justerer når de beregnet forventet prisfall over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...