Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (2 timer siden):

Er vel og litt som f.eks hos Tesla at det ikke var noe standard system i 2018 så de måtte lage sitt egen og nå blir det litt knotete å skulle bytte til noe annet..

Som med laderne sine hvor de måtte lage sin egen standard plugg fordi Chademo var for dårlig.. men de gikk heldigvis over til CCS etterhvert når det ble standard.

Tesla er dessverre ikke alene om det. Det var dog et flust av bilprodusenter som under årets WWDC ble introdusert som kommende integrasjoner mot Apple Wallet. Jeg vet ikke om det automatisk betyr støtte for Google Wallet også, men man skulle kanskje tro det, siden begge følger den samme åpne standarden fra Car Connectivity Consortium (Digital Key 3.0).

Endret av Evil-Duck
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Slik har det vært en stund nå. Trenger ikke nøkkelkortet for å parre en ny mobil med bilen lenger som man måtte før.

Takk for info! Det var jeg ikke klar over! 👍

Jamfør artikkelen, så hørtes det ut som en kommende feature i forbindelse med at de ville kutte ut nøkkelkortene!

Skrevet
Trestein skrev (50 minutter siden):

Fremdeles Level 2, så man må fortsatt følge med. Men man kan gjøre det "hands off", altså ha hendene i fanget eller på armlenene om man ønsker. Blir ikke "nag" på å holde rattet, kun når du blir bedt om å ta over.

Skrevet

Drøye 500 kilo nyttelast er patetisk. Skal man ha med noe må man nærmest ha med henger. Mer nyttelast på en liten pizzabil. 

Skrevet

Ja, får håpe de får endret så man kan kjøre elbiler opp til 4250 kg på B-lappen, selv om det da inkluderer ev. hengervekt, så må man skaffe seg BE for å trekke noe som gjør at vekten kommer over de 4250 kg'ene!

Skrevet
On 11/1/2025 at 6:04 PM, Complexity said:

Slik har det vært en stund nå. Trenger ikke nøkkelkortet for å parre en ny mobil med bilen lenger som man måtte før.

Ja, det har ihvertfall vært slik siden i sommer. Jeg måtte uventet låne ut bilen i sommer mens jeg var bortreist. Trodde de måtte knote med app, men med en gang den jeg hadde gitt adgang nærmet seg bilen ble telefonen parret. Så om man skulle sette fra seg bilen utenfor et bilverksted, og glemme å levere nøkkelkort,  så lar det seg gjøre at man gir midlertidig tilgang til en av deres telefoner. Tesla verksteder har jo allerede tilgang når service er åpnet. Jeg fant en tesla mobilservice-mann i bilen min utenfor huset her en dag. Godt å slippe dyre nøkler som ikke engang er vanntette alltid.

  • Liker 1
Skrevet
7 hours ago, J-Å said:

Ja, det har ihvertfall vært slik siden i sommer. Jeg måtte uventet låne ut bilen i sommer mens jeg var bortreist. Trodde de måtte knote med app, men med en gang den jeg hadde gitt adgang nærmet seg bilen ble telefonen parret. Så om man skulle sette fra seg bilen utenfor et bilverksted, og glemme å levere nøkkelkort,  så lar det seg gjøre at man gir midlertidig tilgang til en av deres telefoner. Tesla verksteder har jo allerede tilgang når service er åpnet. Jeg fant en tesla mobilservice-mann i bilen min utenfor huset her en dag. Godt å slippe dyre nøkler som ikke engang er vanntette alltid.

Ja fungerer veldig sømmløst.

Eneste jeg irriterer meg litt over er at det kun er en kontotype. Så gir man noen tilgang så har de full tilgang til å overvåke bilens posisjon/hastighet/destinasjon osv, og kan sitte å titte ut av bilens kamera når som helst og administrere dashcam/sentry mode videoer.

Skulle vært en "lite" konto man kunne valgt som gav tilgang til å bruke bilen og enkle funksjoner i appen og ikke alle.

Men kommer kansje i en update en dag

  • Hjerte 1
Skrevet
sverreb skrev (På 1.11.2025 den 17.38):

Glemte nøkkel sist jeg fikk byttet til vinterhjul, men de taklet heldigvis nøkkelkortet jeg uansett alltid har i lommeboka. Å skulle gi mobilen til hjulbyttegutta hadde jeg sett litt svart på.

Har du BÅDE nøkkel, mobilnøkkel og nøkkelkort? Hvorfor det?

Skrevet
27 minutes ago, Hanhijnn said:

Enda en... Og det hevdes at fukt kan være en fellesnevner i alle disse tilfellene.

https://www.motor.no/aktuelt/sjaforen-om-xc40-ulykke-bilen-akselererte-av-seg-selv/334624

image.png.dc1747c62c78bfc1c4d923d7c42c18cd.png

Hvis det kan dokumenteres at en bil har skutt fart når det står i P, da har Volvo et kjempeproblem. Det er en dødssynd; man skal kunne være sikker på at bilen blir stående stille når den står i P. 

  • Liker 3
Skrevet
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Hvis det kan dokumenteres at en bil har skutt fart når det står i P, da har Volvo et kjempeproblem. Det er en dødssynd; man skal kunne være sikker på at bilen blir stående stille når den står i P. 

Dokumentasjon er vel hovedproblemet her. Er vel kun Volvo som kan dokumentere noe som helst, og de er vel ikke så ivrige på å dokumentere ting her.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, Hanhijnn said:

Enda en... Og det hevdes at fukt kan være en fellesnevner i alle disse tilfellene.

 

"Sjåføren hevder bremsene ikke virket og at hennes Volvo XC40 skjøt fart av seg selv"

Right, bremsene virket ikke og bilen aksellererte istedet... Kan det tenkes at noen har tråkket på feil pedal kanskje. 

Artikkelen tenker jeg bare er bare bekreftelsesbias. Populært å lage artikler om xc40 siden det passer inn i noens narrativ, men det er ærlig talt ingenting her som tyder på noe annet en alminnelig pedalforvirring. Hadde det samme blitt observert i en annen bilmodell hadde dette ikke vært en artikkel.

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
2 hours ago, Hanhijnn said:

Har du BÅDE nøkkel, mobilnøkkel og nøkkelkort? Hvorfor det?

Fordi det er standard medfølgende bilen. 

Vanlige nøkkelfober er praktiske om noen trenger å låne bilen, og bilen bruker de til å bekrefte eierskap når du vil opprette mobilnøkkel (Du må ha begge i bilen for å lage en mobilnøkkel, dermed kan ikke noen som bare har lånt en nøkkel opprette en mobilnøkkel). Mobilnøkkelen er det jeg bruker til daglig. Nøkkelkortet er en nødløsning som er greit å ha i lommeboka i tilfelle man skulle være uheldig å ødelegge eller miste mobiltelefonen. (eller som ovenfor at man har glemt å ta med en nøkkelfob når man skal få hjulene byttet)

Endret av sverreb
Skrevet

Den eg reagerer på er når bilen skyt fart når den sto i P, og ho driv og leite gjennom veska. Då skal ho i utgangspunktet ikkje ha beina på pedalene, og om ho så var borti dei så skulle den ikkje gått noko sted. Så det er noko eg syns bør bekreftes veldig grundig i hvertfall.

I tillegg så merker eg mykje "skutt fart". Med mindre nokon har tråkket bremsen i bunn så skyt ikkje denne bilen fart. Den kan gå rasende fort, men profilen dei bruker for akselerasjon opplevde eg som veldig konservativ på starten. Då skal det egentlig ganske mykje aggresjon for at den skal skyte fart.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutes ago, sverreb said:

"Sjåføren hevder bremsene ikke virket og at hennes Volvo XC40 skjøt fart av seg selv"

Right, bremsene virket ikke og bilen aksellererte istedet... Kan det tenkes at noen har tråkket på feil pedal kanskje. 

Artikkelen tenker jeg bare er bare bekreftelsesbias. Populært å lage artikler om xc40 siden det passer inn i noens narrativ, men det er ærlig talt ingenting her som tyder på noe annet en alminnelig pedalforvirring. Hadde det samme blitt observert i en annen bilmodell hadde dette ikke vært en artikkel.

Hadde vært interessant å vite hvor mange slike brukerfeil som skjer i løpet av et år. Så kunne man sjekket mot markedsandel og se om XC40 var overrepresentert. Fant tall på at det ble solgt 5025 XC40 i Norge i 2023, av 127 000, altså nesten 4%.

Har vi virkelig type ~120 tilsvarende hendelser  med andre biler de siste par årene? Skjønner at Sandvika-hendelsen får ekstra oppmerksomhet siden det var en dødsulykke. Har anekdotisk hørt om 5-6 andre hendelser uten personskade, de fleste med Tesla. 

Model Y alene solgte over 4 ganger bedre enn XC40, så da skulle man forventet å se ~20 tilfeller med den, gitt like forhold.
 

I praksis enda mer, siden XC40 er en mye mindre % av alle biler, jeg har regnet på nye biler av enkelthets skyld. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 2
Skrevet

Tesla kan eg mykje enklere forstå om dei "skjøt fart," fordi dei har ein ganske aggressiv akselerasjon rett fra starten til mitt minne. Er veldig i kontrast med Polestar og Volvo for min del, kor begge har typisk vore veldig bevisste på at du skal meir enn berre lett trykke pedalen før den slår inn.

Fleste andre elbiler opplev eg gjer det vanskelig å skru av creep mode trivielt, mens på Tesla og Polestar må du typisk velje det inn det eg hugse. Volvo var litt meir variert med modell om eg hugse.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...