Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutes ago, Duriello said:

...

Ehh, me møtte ikkje noko å klage på egentlig. Eg berre var hos Hyundai, prøvekjørte den, og syns den var så hysterisk morsom at eg måtte vise den til kameraten som så etter bil. 🤣

Hadde nok blitt fort vant med den og greier, men akkurat der og da var den berre så småabsurd at eg fniste heile vegen.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Hva er galt med meg??? Fikk plutselig litt lysst på en Toyota Corolla!!! 🤯

https://www.bilnorge.no/er-dette-neste-toyota-corolla/4151108

Hadde glat tatt en Corolla om den så slik ut (hekken var ikke like pen, dog!), men tenker Celica-navnet nesten hadde passet bedre på en slik, kun basert på bildene og teksten i den linken.

frohmage skrev (1 time siden):

Noe av problemet er jo at alle steder som bygges ut for å dekke alle behov (parkering, lading, toaletter, BurgerKing) blir slitsomme steder å besøke, selv om de også har et utsiktspunkt. Da er det vel bedre å drømme om bedre rekkevidde og høyere ladehastigheter.

Tror mange hadde klart seg med 22 ell 50 kW DC på rasteplasser. Altså ikke så stort behov for rask lading, men mer at man lader noe og kan bruke mer tid på stedet. Skal man lade raskt, stopper man på dedikert ladested, noe som vil gå raskere med 800V-lading som nå brer seg om.

Simen1 skrev (57 minutter siden):

Nettopp! Noen vil ha pausene sine sånn, andre vil ha pausene på andre måter. Smak og behag. På samme måte bør det være et mangfold av typer ladesteder slik at folk stort sett finner en plass de liker å ta pausen sin. Personlig vil jeg gjerne ha mer av den gamle rasteplass-kulturen tilbake i ny og moderne drakt; med wc og ladestolper.

Søppelmatkjeder har jeg ikke så mye til overs for, men noen ganger må man dessverre ty til de også. Også respekterer jeg at andre har en annen smak på det området, så de hører hjemme i et utvalg av ladeplasser.

Ja, mange som setter pris på stopp der det IKKE finnes så mye tjafssteder. Natur og stillhet betyr mer for mange!

  • Liker 3
Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det var simen som ikke ville gi 500 000kr ekstra for en bil med lang rekkevidde. 

Han hadde nok noko heilt anna i tankane enn ein CLA.

Sikkert fin bil, men dyr å halde sidan det er MB. Minst 300k over mitt budsjett :)

Skrevet
Drunkenvalley skrev (31 minutter siden):

https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/inster.html

Morsom bil. Absurd stort interiør tross hysterisk morsom størrelse. 265k for 370 km rekkevidde. Hadde levd greit med det eg. 🤣

Ikkje at eg skal snakke ned på dyrere biler, men det ville vore andre grunner enn rekkevidde som ville vore i biletet der for meg.

Jeg ser gang på gang i denne tråden og mange andre steder at elbiler kokes ned til de to faktorene (uthevet). Som om det ikke fantes andre faktorer. Og det frustrerer meg like mye hver gang fordi det er så overvurdert og unyansert.

Skrevet
10 minutes ago, Simen1 said:

Jeg ser gang på gang i denne tråden og mange andre steder at elbiler kokes ned til de to faktorene (uthevet). Som om det ikke fantes andre faktorer. Og det frustrerer meg like mye hver gang fordi det er så overvurdert og unyansert.

Joda, men i denne kontekst så var det i sammenlikning med ein Mercedes på 600k. 👀 Og litt av poenget mitt var berre at du får plenty til denne prisen.

Bilen er jo deretter på såpass lav pris for nybil.

Skrevet

Synd med prisene på CH-R+. 
synes den blir for kostbar ift TM3 og elrock (skjønner det ikke nødvendigvis er epler-epler), men i mitt hode er de gode alternativer. 
 

om jeg ikke leser helt feil, havner vi på greit over 500K for AWD, vinterdekk, krok osv. 

Skrevet

Ja hvertfall for toppmodell. Bunnmodell med 2wd koster 420 tusen og gir 600 kilometer. Problemet er vel at tesla 3 til 400 tusen går 750 kilometer, og ellers er lengre fremme teknologisk. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (11 timer siden):

Når hørte du sist noen si: "Selger bilen pga for lang rekkevidde, jeg vil stoppe oftere"

Hvis 2 biler koster det samme, den ene går 50 mil og den andre 70 mil, like ellers, ville du da betalt like mye for den dårligste. 

Strøm går raskt unna når dette skiltet kommer opp

Er bilane identiske ellers? Nei. At ein bil går lengre enn ein anna gjer den ikkje nødvendigvis til ein betre bil. Det er totalen som betyr noko. Tesla sine bilar har lenge gått langt, men eg synest mange andre bilar som går 50-100 km kortare er betre bilar.

Etter tre år med elbil har ikkje eg noko behov for å maksimere rekkevidde på eit framtidig kjøp. Det er alt for få ganger per år der rekkevidde over 3-400 km betyr noko for min del til at det blir høgt prioritert. Ein bil med mindre batteri er òg billegare.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Trestein said:

Jeg snakker ikke om å krysse et kontinent. Det gjelder bare for meg å kunne kjøre 500km like raskt som en ice. bil. Da ønsker man ikke å bruke en halvtime i ladekø eller annet bare fordi noen mener at 350 km rekkevidde er nok for en el bil pga at føreren må ha en halvtime pause. Man kan bytte fører

Det var derfor jeg viste til den testen hvor de bytter fører og kjører 2 døgn i strekk over 4900km

Bensinbilen vinner bare med 2 timer. Hvis den skulle vunnet med mer, så måtte sjåførene tisse på flaske og bæsje i eske. 
 

Testen er helt urealistisk ja, fordi de færreste kjører jo sånn, og da er det ikke noe forskjell mellom el og bensin.

Det er bøttevis av biler som klarer 500km uten å lade.

Og de begynner å koste rundt 150.000kr 

Skrevet
20 minutes ago, bzzlink said:

begynner å koste rundt 150.000kr 

Trolig med skyøhy risiko for umiddelbar driftsstans og kostbare reparasjoner

Skrevet
bzzlink skrev (25 minutter siden):

Det var derfor jeg viste til den testen hvor de bytter fører og kjører 2 døgn i strekk over 4900km

Bensinbilen vinner bare med 2 timer. Hvis den skulle vunnet med mer, så måtte sjåførene tisse på flaske og bæsje i eske. 
 

Testen er helt urealistisk ja, fordi de færreste kjører jo sånn, og da er det ikke noe forskjell mellom el og bensin.

Det er bøttevis av biler som klarer 500km uten å lade.

Og de begynner å koste rundt 150.000kr 

Hvor er poenget ditt? Det var et svar på at 350km rekkevidde burde være maks pga at det ikke var forsvarlig å kjøre lenger. Min påstand er at 500 nonstop ikke er noe problem og med to førere helt uproblematisk. Har faktisk kjørt over 1200km nonstop med en gammel forkammer diesel

  • Liker 1
Skrevet

Syns det er heilt greit at Trestein ikkje har lyst å lade så ofte. Kan absolutt respektere det at behovet er annleis der, og prioriterer rekkevidde meir enn eg gjer. Eg berre seie kva eg syns eg sjølv treng, og og kva eg mistenk fleste treng om dei egentlig går seg sjølv i sjela. 👀

Det er jo ikkje verdens ende å holde på ICE bil du allereie har om den møter behovene dine, spesielt hvis det er noko behov du slit med å møte sjølv, men eg veit f.eks mor mi framleis slit med litt "ja men kva om..." tanker rundt elbil. Likevel så var nå langturen med ho og bror for å møte hennes søsken heilt smertefritt i elbil. 🤣

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

En par ting til som er dustete med den Seattle-Boston sammenligningen er

1. at de ikke klarte å klippe videoen kortere enn 3,5 time lang. Det gjør den helt uaktuell å begynne på. Poenget med sammenligninga er såpass kortfattet at det burde være mulig å klippe ned til 10 minutter.

2. Sammenligne drivstoffkostnader så man får en prislapp på tidsbesparelsene. Og prisen på kjøretøyene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Syns det er heilt greit at Trestein ikkje har lyst å lade så ofte. Kan absolutt respektere det at behovet er annleis der, og prioriterer rekkevidde meir enn eg gjer. Eg berre seie kva eg syns eg sjølv treng, og og kva eg mistenk fleste treng om dei egentlig går seg sjølv i sjela. 👀

Det er jo ikkje verdens ende å holde på ICE bil du allereie har om den møter behovene dine, spesielt hvis det er noko behov du slit med å møte sjølv, men eg veit f.eks mor mi framleis slit med litt "ja men kva om..." tanker rundt elbil. Likevel så var nå langturen med ho og bror for å møte hennes søsken heilt smertefritt i elbil. 🤣

Behovene er forskjellige. Har også en el bil med mindre rekkevidde som brukes til annen kjøring. Også jeg har en mor som sverger til bensin og manuelt gear. 

  • Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Simen1 said:

En par ting til som er dustete med den Seattle-Boston sammenligningen er

1. at de ikke klarte å klippe videoen kortere enn 3,5 time lang. Det gjør den helt uaktuell å begynne på. Poenget med sammenligninga er såpass kortfattet at det burde være mulig å klippe ned til 10 minutter.

2. Sammenligne drivstoffkostnader så man får en prislapp på tidsbesparelsene. Og prisen på kjøretøyene.

Merk at den jeg linket til er video 4 av 4. Så for å se hele testen så må du sette av 14 timer :)

Poenget her er at det er ikke noe reel tidsbesparelse å kjøre bensinbil over lengre strekninger. Når man sammenligner med de beste elbilene. Ja det finnes ekstremsituasjoner, der det er litt mer stress å kjøre elbil, men for de aller fleste så er ulempen svært liten, målt opp mot at vi trenger å elektrifisere persontransport så fort som mulig. 


Det er ikke noen reel prisbesparelse på drivstoff å kjøre elbil heller, når man lader langs veien.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg skulle ønsket det var flere rimelige sakteladere på plasser man uansett må parkere en stund. Pendlerparkering, stranda, Ikea etc. Der jeg jobber kan man lade for 1,95 kr og da tenker jeg ikke på prisen en gang. Irritasjonen min på ferie over lading har ikke vært hurtiglading mellom A og B, men at jeg må oppsøke motorvei og bensinstasjoner når jeg skal farte rundt i B i en uke.

  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...