Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
On 10/17/2025 at 8:21 PM, sverreb said:

Ansvar for egen transport altså. Kjører du kun på egen privat vei? Hvis ikke så lener du deg på skattefiansierte veier, og ikke bare det, bilbruk er det som driver opp behovet for mer vei mest av alt. 

At man bør kunne velge transportform selv er nå en ting, men å prøve å opphøye bilkjøring til noe slags samfunnsmessig mer ansvarlig enn å bruke kollektiv er drøyt. 

Jeg har allerede betalt for veien.

Og så mye jeg har betalt i vegavgift, engangsavgift, drivstoffavgift og bomavgift siden mine første km med moped i 1993, så vil jeg ha meg frabedt insinuasjon om at jeg ikke har betalt nok. At de valgte å bruke pengene på noe annet enn veg skal ikke gå ut over meg.

Vi trenger veg. Vi trenger ikke tog imellom byer. 

Det ser ut til at vi betaler mer enn 16,- pr km som mennesker reiser med tog i Norge. I tillegg til billettinntekten! Og med et vanvittig vedlikeholdsetterslep!

Som sagt; på ett eller annet tidspunkt å blir det bedre å kjøpe biler til folk

https://www.regjeringen.no/contentassets/a953aa9643a94bd38572decd8bc86fda/kartlegging-av-utfordringer-i-jernbanesektoren_kpmg-pdf.pdf

IMG_1678.png

  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede betalt for veien

Hvor er utregningene for at du allerede har betalt for totalkostnadene av "vei"?

Vi trenger tog, vi trenger ikke vei mellom byene. Ser du hvor dumt det høres ut? Det høres like dumt ut andre veien også, fordi det er det.

Det handler om fleksibilitet i komplekse samfunn hvor ulike behov, løsninger og deres eksternaliteter forsøkes balansert for ønsket funksjon og utvikling.

 

  • Liker 6
Skrevet
On 10/17/2025 at 12:32 AM, Gazer75 said:

2015 Golf GTE. Måtte ha noko som kunne trekke 1500kg hengar og der var tynt med elbilar som kunne det den gongen. Kvar gong eg er i bilen så lyser det for lite drivstoff så han køyrer med nær tom tank til vanleg.
Hybriden sparar jo også 1000kr i avgift i året som gjev ein om lag ein full tank med bensin.

Virker som en del Phev biler for tiden er ganske lavt priset. Har nordmenn blitt dopet på elektriske biler kjøpt med full finansiering og sett seg blind på verditapet? Folk tror det er mye penger når de fyller tanken for 1000 kroner kanskje 1 gang per måned. Mens det er IKKE mye penger når bilen faller 100 tusen i verdi per år de første 3 årene, det er fra et annet budsjett på en måte. Sist gang folk kjøpte over evne falt prisene som en stein i tiden etterpå. Helt på tampen av 2022 var det kjøpehysteri. Jeg ser flere av modellene som kostet ca 650 tusen den gangen nå er verdt omtrent 350 tusen. Men nye biler er jo også billigere så det veier litt opp for det. Likevel tror jeg ganske mange er "opp-ned" på billånet sitt de betaler på over 10 års løpetid. 

Flere av Phev bilene ser oppriktig ut som gode kjøp, gjerne 3-4 år gamle. Jeg tipper disse kan holde seg greit i verdi fremover når alt går opp i pris ellers. Er man f.eks 70 år har man gjerne bestemt seg for slike ting som at elbil skal de aldri ha, de gidder ikke overgangen eller styret med lading og har råd til å la være å kjøpe elbil. Så det vil alltid finnes kjøpere uansett hva. 

Skrevet (endret)

@DJViking Denne bilen bør du så absolutt se nærmere på. Samme med deg @Snowleopard.  KGM Musso 4x4. Pickup og personbil i samme bil til under 500.000! Kan dra henger på 1800 kg og rekkevidde er mellom 379-466 km. V2L og mye annet snacks også. Kan potensielt være mye bil for penga dette her. Ser maskulin og barsk ut også 😁

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (47 minutter siden):

@DJViking Denne bilen bør du så absolutt se nærmere på. Samme med deg @Snowleopard.  KGM Musso 4x4. Pickup og personbil i samme bil til under 500.000! Kan dra henger på 1800 kg og rekkevidde er mellom 379-466 km. V2L og mye annet snacks også. Kan potensielt være mye bil for penga dette her. Ser maskulin og barsk ut også 😁

Takker for at du tenker på meg! 👌👍

Denne har jeg absolutt notert meg, og har og diskutert den i "Den store tråden om camping med bil/bobil". og skal prøvekjøres.

 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Takker for at du tenker på meg! 👌👍

Denne har jeg absolutt notert meg, og har og diskutert den i "Den store tråden om camping med bil/bobil". og skal prøvekjøres.

 

Måtte jo nesten det, vet hvor viktig V2L og en praktisk bil er for deg 😉

Moro! Skal sjekke ut den tråden :)Skal få prøvekjørt denne selv. Veldig spent på komforten i den. Ser både praktisk og bra ut enn så lenge 🙌

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 18.10.2025 den 9.41):

Blir det virkelig så mye dyrere? 50 000 mer velter nok ikke lasset for de som har økonomi til å kjøpe nybil. Full moms blir jo en del ekstra men den bekymringen kan en ta da, kan fort bli utsatt også. I tillegg kommer nok leverandørene til å justere på sin side også slik at det blir mindre. 
men, dette har vi jo bare ventet på. Jeg setter mer pris på tiden vi har hatt enn å irritere meg om fremtiden med avgifter.

Det er jo kjekt å se at noen har så romslig økonomi at de kan tenke sånn. Dessverre så er ikke majoriteten der.

At MVA kommer er noe alle er innforstått med, men ikke at alt skal pøses på i løpet av litt over ett år bare. Det må komme gradvis, og være tydelig kommunisert god tid i forkant, sånn at normale husholdninger kan planlegge og tilpasse sin økonomi til det nye avgiftsnivået.

Forslag: Flytt innslagspunktet for MVA med 100.000 for hvert år, f.o.m. 01.01.2027, til det er nede på 0. Hvorfor sånt hastverk? Holder AS Norge på å gå konk?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Iterion skrev (8 minutter siden):

Måtte jo nesten det, vet hvor viktig V2L og en praktisk bil er for deg 😉

Moro! Skal sjekke ut den tråden :)Skal få prøvekjørt denne selv. Veldig spent på komforten i den. Ser både praktisk og bra ut enn så lenge 🙌

Blir interessant å få sjekket forbruk og rekkevidde. Hva den faktisk leverer vs. hva det oppgis. Og da spesielt hvordan den takler motorvei, da man nesten ikke klarer å unngå det når man bor i Oslo!

Gikk forresten på et tilbud om Ionity Passport årsabonnement. Man betaler ca 12 mnd for 10mnd ved månedsvis fakturering, men nå er det vel 10 eller 20 % rabatt oppå det igjen...

Siden jeg allerede hadde det billigste abonnementet, så ble det avregnet mot denne, så slapp unna med 1100 ish for ett år som gir meg 3,- kr/kWh...

  • Liker 1
Skrevet
On 10/19/2025 at 8:25 AM, bzzlink said:

Ja bompengene som går til å subsidiere kollektivtrafikken er høyere enn i budsjettet

De andre tallene er ganske spot on, forsikringen min er litt billigere enn budsjettet. Betaler 5700,- inkludert vegavgiften.

Også verdt å huske på at man må ha bil her, så budsjettet bør halveres for å reflektere marginalkosten for å bruke den til jobb

Hvis mange nok tar toget så koster mnd billetten 5100 pr person. Det blir bra!

Jeg gjentar at jeg synes vi som tar ansvar for og betaler for egen transport bør behandles med respekt. 

Hvis mange nok tar bilen i stedet for toget, så blir alle stående i kø...

Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Blir interessant å få sjekket forbruk og rekkevidde. Hva den faktisk leverer vs. hva det oppgis. Og da spesielt hvordan den takler motorvei, da man nesten ikke klarer å unngå det når man bor i Oslo!

Gikk forresten på et tilbud om Ionity Passport årsabonnement. Man betaler ca 12 mnd for 10mnd ved månedsvis fakturering, men nå er det vel 10 eller 20 % rabatt oppå det igjen...

Siden jeg allerede hadde det billigste abonnementet, så ble det avregnet mot denne, så slapp unna med 1100 ish for ett år som gir meg 3,- kr/kWh...

Veldig. Er det jeg er mest spent på også. Hva var bakkeklaringen på bilen btw? Og det er ikke gæli. Er det billigere enn abonnement hos Tesla? 

Skrevet
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Det er jo kjekt å se at noen har så romslig økonomi at de kan tenke sånn. Dessverre så er ikke majoriteten der.

At MVA kommer er noe alle er innforstått med, men ikke at alt skal pøses på i løpet av litt over ett år bare. Det må komme gradvis, og være tydelig kommunisert god tid i forkant, sånn at normale husholdninger kan planlegge og tilpasse sin økonomi til det nye avgiftsnivået.

Forslag: Flytt innslagspunktet for MVA med 100.000 for hvert år, f.o.m. 01.01.2027, til det er nede på 0. Hvorfor sånt hastverk? Holder AS Norge på å gå konk?

Joda, ikke uenig i det :)

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (35 minutter siden):

Måtte jo nesten det, vet hvor viktig V2L og en praktisk bil er for deg 😉

Moro! Skal sjekke ut den tråden :)Skal få prøvekjørt denne selv. Veldig spent på komforten i den. Ser både praktisk og bra ut enn så lenge 🙌

Skal få gitt rapport så snart jeg har testet. Helt enig i at den er flott til Pickup å være, og spesielt innvendig, at den ser mer ut som en personbil...

Iterion skrev (10 minutter siden):

Veldig. Er det jeg er mest spent på også. Hva var bakkeklaringen på bilen btw? Og det er ikke gæli. Er det billigere enn abonnement hos Tesla? 

Står oppgitt 18,14 cm

image.thumb.png.882996120213bac982c80eff7564bfc8.png

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (26 minutter siden):

Er det billigere enn abonnement hos Tesla?

Vanlig pris hos Ionity er 65,- per måned som gir 3,80 kr/kWh eller 136,- per måned som gir 3,- kr/kWh.

Tesla tar 135,-per måned, er vel snittvis likt Ionity Passport-prisene, men har nå blitt grisebillig om man lader natt og tidlig morgen. De vil vel prøve å lokke flere til å lade i de timene de ikke har noe trengsel i det hele tatt, også for å frigi plass på dagtid til de som ikke kan vente.

Er litt vanskelig å gi noe bedre svar, for prisene varierer fra SuC til SuC, så det som er sant i ett område, trenger ikke være like sant i et annet område.

Er for ulike priser på natt og dag, men synes de kunne hatt like priser på alle stasjoner. Og så er det helt sikkert noen som er uenig med meg der.

Men kjører man Tesla,. så trenger man nesten ikke tenke på å lade andre steder...

Endret av Snowleopard
Ble publisert mens jeg holdt på å skrive...
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Holder AS Norge på å gå konk?

 

Jeg tror faktisk det er det de er redd for. 2030 er angitt som et vippepunkt, hvor inntektene våre synker drastisk på grunn av eldrebølgen. 

Så vi som betaler skatt må betale veldig mye mere skatt i fremtiden enn vi har gjort til nå. Enten det, eller så må vi få ned offentlige utgifter.

1 hour ago, Kalle Klo said:

Hvis mange nok tar bilen i stedet for toget, så blir alle stående i kø...

Og hvis mange nok tar toget, så har vi ikke råd til å ha tog, for det er de som kjører bil som betaler for kollektivtrafikken.

 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det er jo kjekt å se at noen har så romslig økonomi at de kan tenke sånn. Dessverre så er ikke majoriteten der.

At MVA kommer er noe alle er innforstått med, men ikke at alt skal pøses på i løpet av litt over ett år bare. Det må komme gradvis, og være tydelig kommunisert god tid i forkant, sånn at normale husholdninger kan planlegge og tilpasse sin økonomi til det nye avgiftsnivået.

Forslag: Flytt innslagspunktet for MVA med 100.000 for hvert år, f.o.m. 01.01.2027, til det er nede på 0. Hvorfor sånt hastverk? Holder AS Norge på å gå konk?

Helt enig meg deg, problemet er at det kommer såpass fort, og at de gir markedet potensielt 1-2 mnd på å absorbere endringene i avgiftsnivået.

De siste 10 årene så har det gått an å ha en fullverdig familiebil, nesten uten å betale avgifter. Det må nok ta slutt nå. 

30% av bilene på veien, har vært helt avgiftsfrie. Nå som vi skal videre og kjapt kommer opp i 50% pluss av bilene, så går det ikke lenger, vi må få opp igjen avgiftsnivået på bil, slik at staten får nok inntekter. 

Vi elbileiere som var tidlig ute har nytt godt av dette, det har vært gøy, men vi skal nok tilbake til at 40-50% av prisen man betaler for en ny bil er moms og registreringsavgifter.

Endret av bzzlink
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

At MVA kommer er noe alle er innforstått med, men ikke at alt skal pøses på i løpet av litt over ett år bare. Det må komme gradvis, og være tydelig kommunisert god tid i forkant, sånn at normale husholdninger kan planlegge og tilpasse sin økonomi til det nye avgiftsnivået.

Det kommer jo gradvis. Vi har allerede hatt mva på alt over 500k i snart 3 år nå. Så kommer det MVA over 300k og til slutt på alt. Totalt sett en innfasing over 4 år blir det, om enn et litt brått hopp helt på slutten kanskje.

Skrevet
21 hours ago, mandela said:

Hvor er utregningene for at du allerede har betalt for totalkostnadene av "vei"?

Vi trenger tog, vi trenger ikke vei mellom byene. Ser du hvor dumt det høres ut? Det høres like dumt ut andre veien også, fordi det er det.

Det handler om fleksibilitet i komplekse samfunn hvor ulike behov, løsninger og deres eksternaliteter forsøkes balansert for ønsket funksjon og utvikling.

 

Jeg er endel av den demografiske gruppen mennesker som er pluss for Norge i løpet av livet mitt. (med mindre jeg blir veldig syk over lengre tid i de ca. 25 årene jeg har igjen å leve)

Det er mennesker i privat sektor, med ok skattbarinntekt, uten noen sykdommer eller perioder utenfor arbeidslivet, som føder 2 eller flere barn, som også vokser opp til å bli gode skattebetalere som betaler for alt. 

Jeg er så heldig at jeg er i den gruppen. Så derfor kan jeg si at jeg har betalt for veien. Jeg klager ikke, og anser meg selv som heldig. MEN jeg forbeholder meg retten til å granske hvordan pengene blir brukt.

Når prisen på passasjer km blir såpass høy på persontransport på tog, så tillater jeg meg å foreslå andre løsninger. Elbusser som kan bookes via app, som kan plukke opp og levere nærmere der man er og slippe av nærmere dit man skal tror jeg vi er i nærheten av å kunne tilby, dersom vi tenker litt nytt.

Tog er ikke fremtidens transportmiddel i et land med så lite mennesker, som lever så spredt som i Norge. Det er fortidens. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
38 minutes ago, bzzlink said:

40-50% av prisen man betaler for en ny bil er moms og registreringsavgifte

Full moms blir bare 20 % av prisen. Så er det vrakpant og vektavgift på totalt ca 20 tusen. Så tilsammen drøye 20 prosent. Hvordan kommer man opp til 40-50 %, dobbel moms eller noe?

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (52 minutter siden):

Så vi som betaler skatt må betale veldig mye mere skatt i fremtiden enn vi har gjort til nå. Enten det, eller så må vi få ned offentlige utgifter.

Det burde være fullt mulig og drifte Norge mer effektivt, og så må vi bli ett land hvor i industri, utvikling og forskning står i sentrum, og så lang ser det ikke ut til at Stortinget har noe som helst ønske legge til rette for noe av det.

Du kan ikke skatte deg ut av denne krisen, vi burde ha begynt omstillingen for minst 15år siden. Vi er heller ikke villige til og føre en aktiv arbeidsinnvandringspolitikk som er basert på vår nytte og ikke basert på snillisme og godhetsposering.

Forslaget til statsbudsjett ga heller ingen initiativ til og gjøre det mer attraktivt og jobbe litt for de som er uføre, ei heller noen lettelser for de arbeidsgiverne som kunne tenkte seg og ansette de som er utenfor arbeidslivet.

Så åpenbart kan det ikke være noen krise i framtida når ingen løfter en finger.

Endret av agvg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...