Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

I praksis, blir verdien på eksisterende elbiler bedre eller dårligere? 🤔 Veit ikkje om det ein gong er nødvendigvis positivt om verditapet stanser ein, sida ein gjerne ynskje bytte bil og.

Tror verdien på brukte elbiler kan øke litt og etterspørselen på brukte elbiler bli større, hvis dette innføres. Da spesielt på de litt kjente og populære merkene som har bra med rekkevidde i dag.

Er nok ikke alle som kan eller vil ta seg råd til å kjøpe seg helt ny bil, men det er det jo ikke nå heller så. Det positive er jo at det så og si alltid finnes mange fine brukte elbiler på markedet :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen som har forvirret seg ut fra Politikk og samfunn delen av forumet?

Finnes det forøvrig en løpende statistikk på bruktbilpriser? Er ganske overbevist om at modeller i mitt Finn filter har gjort et prishopp på opp mot 50000kr det siste halvåret, gjelder både elbil i id3 størrelse og tilsvarende i bensin, f.eks. Toyota.

Endret av mandela
  • Hjerte 1
Skrevet
mandela skrev (2 timer siden):

Noen som har forvirret seg ut fra Politikk og samfunn delen av forumet?

Finnes det forøvrig en løpende statistikk på bruktbilpriser? Er ganske overbevist om at modeller i mitt Finn filter har gjort et prishopp på opp mot 50000kr det siste halvåret, gjelder både elbil i id3 størrelse og tilsvarende i bensin, f.eks. Toyota.

Bensin og dieselbiler holder seg godt i pris og noen modeller som min egen har faktisk økt i verdi de siste årene. Nye elbiler mister gjerne rundt 50 000 til 100 000 kroner i året. Med innføringen av moms på elbiler kan man kanskje se et lite hopp i bruktprisene framover.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 timer siden):

Kan hende de kommer til å sette moms på elbiler som koster fra 300k og oppover nå…

Drunkenvalley skrev (14 timer siden):

I praksis, blir verdien på eksisterende elbiler bedre eller dårligere?

Elbiler i prisklassen 300k ++ vil i teorien få økt bruktverdien med inntil 50 000 kr. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Bilene rett over 300k vil nesten ikke påvirkes ettersom det blir mva-fritak på beløpet under 300k. Bilene som koster over 500k vil i teorien øke 50k, men det er nok mer realistisk at disse kjøpes og leveres før årsskiftet sånn at det blir salgstørke på akkurat de modellene. Videre så har vi verditap. Verditap har vi uansett og vil trekke i motsatt retning - samtidig. Siden mva-endringen gir 50k uansett pris over 500k, mens verditapet er proporsjonalt med prisen på bilen så vil de aller dyreste bilene ikke påvirkes noe særlig av innføring av mva på beløpet mellom 300k og 500k. F.eks vil en bil til 2 mill ha et verditap i størrelseorden 200k per år, mens mva-endringen utgjør 50k. Mens en bil til 500k vil ha 50k verditap kombinert med 50k mva-endring, som nuller hverandre ut. En elbil til 304k vil derimot bare få mva på de siste 4k, og ende på 305k. Altså ubetydelig forskjell. Derfor for avgiftsendringen størst effekt i prisområdet rundt 500k.

Alt i alt vil jeg tippe:

• Salgsboom på elbiler i prisklassen 400~800k i november og desember 2025
  • Salgstørke på elbiler i prisklassen 400~800k 1. halvår 2026
  • Salgsboom på elbiler i prisklassen under ~350k 1. halvår 2026
  • Utjevning av salget i ulike prisklasser fra 2027
  • Null verditap på 1-4 år gamle elbiler i prisklassen 400~800k i hele 2026, deretter normalt verdifall i 2027
  • Kina kommer til å rose den norske regjeringen for Kina-vennlig avgiftspolitikk på elbiler
  • EU kommer til å kritisere Norge for å gjøre europeiske biler mer tungsolgte i Norge. Mulig tollmur-reaksjon
Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Hører at eg bør vurdere selge Polestar 2'en fra '22 snart då. 👀 Noko vettug sans om korleis vurdere verdi på ein med alt unntatt Performance pakka?

Se hva lignende biler ligger ute til på finn og ta en vurdering. Har du veldig lite til ingen interesse etter den har vært en stund på finn er prisen for høy... Ganske enkelt.

Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Husker godt hvordan EV markedet ble spådd ‘dødt’ når avgiftene kom… se på de nå!!

Ja, husker godt disse påstandene. Og "el-biler utgjør knapt en promille...", mens vi andre så på salgsøkningen,og skjønte hvor det bar. 😉

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Husker godt hvordan EV markedet ble spådd ‘dødt’ når avgiftene kom… se på de nå!!

Forklares enkelt med at avgiftsnivå på fossil økte mer. Finnes det noen du kan få kjøpt ny til under 700.000 nå? Nettopp.

• Liker 4
Skrevet (endret)
44 minutes ago, Duriello said:

Forklares enkelt med at avgiftsnivå på fossil økte mer. Finnes det noen du kan få kjøpt ny til under 700.000 nå? Nettopp.

...Ja? 🤔 Men det er litt poengløst å argumentere kor mange det er, for det er framleis ganske openbart at forhandlere har stort sett kuttet ut fossilbiler tvert hvis det ikkje er veldig populære modeller.

Tvert ut vanskelig å ikkje velje kjøpe elbil blant nybiler no.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

...Ja? 🤔 Men det er litt poengløst å argumentere kor mange det er, for det er framleis ganske openbart at forhandlere har stort sett kuttet ut fossilbiler tvert hvis det ikkje er veldig populære modeller.

Tvert ut vanskelig å ikkje velje kjøpe elbil blant nybiler no.

De er jo ikke populære pga pris. 👍 (les avgiftsnivå)

Hvorfor kjøpe en rav-4 til 750.000 når du kan få noe som dekker alle behov til 500.000? 🤷 (eksempel dratt ut av hatt)

Edit* Ser Rav nå er fjernet fra Toyota sine sider. 😅

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (31 minutter siden):

Joda, er derfor eg uttrykk at eg er i praksis enig. Kun veldig populære modeller overlev, f.eks Mazda MX-30.

👍

Elbil. 😅 (Tror du kunne bestille med generator en stund da)

Edit* Og den blir ikke tilgjengelig i Norge lengre.

Endret av Duriello
Skrevet
9 minutes ago, Duriello said:

👍

Elbil. 😅 (Tror du kunne bestille med generator en stund da)

Edit* Og den blir ikke tilgjengelig i Norge lengre.

Oops, eg som roter med tal. MX-5 var det eg tenkte på. 🫠 Forøvrig skal den bli elbil høyre eg?

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Oops, eg som roter med tal. MX-5 var det eg tenkte på. 🫠 Forøvrig skal den bli elbil høyre eg?

Ja, det skjønte jeg du rota med, for MX-30 er jo elbil fra bunn av, dog og tilgjengelig i andre markeder som en REX-hybrid. Dog var jeg på vei ut døra da jeg leste, så måtte bare pakke ned Surface Pro'en og dra. 😎

MX-5 er det mulig å se som kommende BEV, er bl.a. kommentert her:

https://elbil.no/mx5-blir-elektrisk/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...