Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av oss bytter bil etter 3-5 år...
Men hva er lurest synes dere:

Selge før første EU-kontroll for å slippe å fikse evt. småfeil og slitedeler, men dermed måtte selge en bil med "imminent EU kontroll". Eller:

Ta EU kontrollen, og fikse det som måtte dukke opp før salg? Da kan man vel få litt mer for den.... og avdekkes det noe "alvorlig", så kan jo det kreves fikset på garanti av leverandør før man selger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært mere interessert i en bil som nettop var godkjent enn en som snart må på kontroll. 

Du kan ta eu kontrollen tidligere neste dato blir bare flyttet da, noe som jo ikke betyr noe for din del om du skal selge.

  • Liker 4
Skrevet
ozone skrev (25 minutter siden):

Ta EU kontrollen, og fikse det som måtte dukke opp før salg? Da kan man vel få litt mer for den.... og avdekkes det noe "alvorlig", så kan jo det kreves fikset på garanti av leverandør før man selger...

"Check" 👍

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Hvorfor?

Vi har da ikke noe bilproduksjon vi trenger å beskytte

Nei, men vi har allierte som det er bedre å handle med

Å kjøpe elbil fra Kina no er som å kjøpe bil fra Tyskland 1938

  • Liker 2
Skrevet (endret)
HF- skrev (3 timer siden):

Nei, men vi har allierte som det er bedre å handle med

Å kjøpe elbil fra Kina no er som å kjøpe bil fra Tyskland 1938

Da bør man vurdere det samme ovenfor amerikanske også da. Vil ikke påstå at de er sånn en "god" alliert, som fremmer samhold og enhet lengre.👍 

 

/s

Endret av Duriello
  • Liker 2
Skrevet
ozone skrev (2 timer siden):

Mange av oss bytter bil etter 3-5 år...
Men hva er lurest synes dere:

Selge før første EU-kontroll for å slippe å fikse evt. småfeil og slitedeler, men dermed måtte selge en bil med "imminent EU kontroll". Eller:

Ta EU kontrollen, og fikse det som måtte dukke opp før salg? Da kan man vel få litt mer for den.... og avdekkes det noe "alvorlig", så kan jo det kreves fikset på garanti av leverandør før man selger...

Ta kontrollen før man selger, uten tvil.

Dukker det opp noe som helst på første EU kontroll bør man velge et annet bilmerke neste gang! (ihvertfall hvis forhandler ikke dekker utbedringen)

  • Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (Akkurat nå):

Ta kontrollen før man selger, uten tvil.

Dukker det opp noe som helst på første EU kontroll bør man velge et annet bilmerke neste gang! (ihvertfall hvis forhandler ikke dekker utbedringen)

Samme tenker jeg. Lettere å selge privat da også. Ganske sikker på at det kommer til å dukke opp noe på min Model 3, har EU nå til uka. Hører en ulyd bak fra hjulopphenget, håper det blir tatt på garanti.

  • Liker 1
Skrevet

Takk for svarene! Jeg er enig!
Men flere jeg kjenner selger alltid før første EU for å spare seg for både utgiften og hassle...
Har prøvd å si at de vil jo få "gratis" avdekking av evt. garantifeil ved å ta den! ...men til døve ører😑

Skrevet
ozone skrev (12 minutter siden):

Takk for svarene! Jeg er enig!
Men flere jeg kjenner selger alltid før første EU for å spare seg for både utgiften og hassle...
Har prøvd å si at de vil jo få "gratis" avdekking av evt. garantifeil ved å ta den! ...men til døve ører😑

Hehe er uansett dyrere å kjøpe en splitterny bil enn å ta en EU selv, spesielt når vi snakker om første EU på bilen. Og kan være like risikabelt å kjøpe en eldre brukt med ukjente feil..

Skrevet

Har aldri opplevd feil på 1 og 2 eu kontroll på mine biler. Man må som regel over 120 000km før det blir noe av betydning. Eneste er å passe på at bremseskivene ikke er rustet for mye. Det holder man vekk med normalt vedlikehold

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Har aldri opplevd feil på 1 og 2 eu kontroll på mine biler. Man må som regel over 120 000km før det blir noe av betydning. Eneste er å passe på at bremseskivene ikke er rustet for mye. Det holder man vekk med normalt vedlikehold

Hva med hjuloppheng og hjullager? 

Skrevet
Duriello skrev (2 timer siden):

Da bør man vurdere det samme ovenfor amerikanske også da. Og japanske. Google 'japan ww2 unit xxx (husker ikke eksakt tall her)'

Og korea, de var jo ganske kjipe mot "uønskede elementer" frem mot OL de arrangerte.

Osv..

Og samtlige tyske produsenter. 

Det gir jo ingen mening å dra frem noe som skjedde for 3 generasjoner siden. Det er veldig mange gode grunner til at vesten ikke bør fylle lommeboka til Kina enda mer enn vi allerede har gjort.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

Det gir jo ingen mening å dra frem noe som skjedde for 3 generasjoner siden. Det er veldig mange gode grunner til at vesten ikke bør fylle lommeboka til Kina enda mer enn vi allerede har gjort.

Ååh? Så nå er det plutselig ille å gjøre det? Husker da Elon debatt ble skillt ut pga politikk, standard da var jo " jamen vw ww2" og svar som "80 år siden vs idag" falt for døve ører. 🤔

Er enig i at vi ikke skal fylle lomma til Kina, men samtidig er det flere vi ikke bør gi cash til. 👍

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Da bør man vurdere det samme ovenfor amerikanske også da. Og japanske. Google 'japan ww2 unit xxx (husker ikke eksakt tall her)'

Og korea, de var jo ganske kjipe mot "uønskede elementer" frem mot OL de arrangerte.

Osv..

Og samtlige tyske produsenter. 

"Siden tyskerne bedrev for 75 år siden kan jeg vel kjøpe bil fra en produsent som støtter folkemord idag"

Du er ikke den første som kommer med ette argumentet her inne, men det er et ganske dumt argument.

Det som skjer i Ukraina idag skjer med hjelp av den kinesiske stat, de er avhengige av at vi kjøper varene deres. Ved å slutte/begrense innkjøp fra Kina svekkes dette.

Vet ikke om du spiller dum eller faktisk er det, men sånn er det nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

"Siden tyskerne bedrev for 75 år siden kan jeg vel kjøpe bil fra en produsent som støtter folkemord idag"

Du er ikke den første som kommer med ette argumentet her inne, men det er et ganske dumt argument.

Det som skjer i Ukraina idag skjer med hjelp av den kinesiske stat, de er avhengige av at vi kjøper varene deres. Ved å slutte/begrense innkjøp fra Kina svekkes dette.

Vet ikke om du spiller dum eller faktisk er det, men sånn er det nå.

Kommentaren var ment som ett slag mot enkeltes hykleri. Vi har jo en "god" alliert som ikke nødvendigvis er det lengre .👍 Jeg har vel vært ganske klar på at kinabil er uaktuelt uansett hva. Skal redigere innlegg nå for å hindre flere misforståelser.

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (51 minutter siden):

Kommentaren var ment som ett slag mot enkeltes hykleri. Vi har jo en "god" alliert som ikke nødvendigvis er det lengre .👍 Jeg har vel vært ganske klar på at kinabil er uaktuelt uansett hva. Skal redigere innlegg nå for å hindre flere misforståelser.

Ah, beklager. 

Det har nok vært litt mange som faktisk har tenkt i de baner som har preget meg. Nå synes ikke jeg vi skal jage forbrukere, men heller tilrettelegge så ikke Kinesiske biler får et solid fotfeste i Europa. De håper på storkrig i Europa og støtter Russland i det forsøket.

En kompis reagerte på at vi drakk lettbrus når måltidet (Burger King) var så usunt allerede. Det blir litt det samme her, vi kjøper mye fra Kina allerede - men må vi ha Kinesiske biler også?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutes ago, DrAlban3000 said:

vi kjøper mye fra Kina allerede - men må vi ha Kinesiske biler også?

Må og må, men de lager jo veldig mye gode biler. 

Vært stusselig om det kun var tysk og fransk vi kunne kjøpe. Da hadde de hatt lite konkuranse og levert oss dyrt og dårlig..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Må og må, men de lager jo veldig mye gode biler. 

Vært stusselig om det kun var tysk og fransk vi kunne kjøpe. Da hadde de hatt lite konkuranse og levert oss dyrt og dårlig..

Gode biler(dessverre?) og til veldig gode priser også. Se f.eks Norges billigste elbil, det er selvsagt en kinesisk bil. Problemet med de tre tyske premium merkene er at de ofte er ganske så dyre. Folk flest vil ha billigere biler og for mange teller lommeboka og pris mer enn hvor bilen kommer fra dessverre. De fleste som ikke bryr seg om bil, vil jo bare ha en bil som gir mest mulig for penga til en ikke altfor dyr sum.

Ellers er jo både Japan og Sør-Korea langt fremme.  Men ja, man ser jo hvor bra fotfeste spesielt BYD, delvis Xpeng og MG har fått her til lands nå. Samtidig er jeg usikker på om løsningen er å sette økt toll på kinesiske biler, det straffer kun innbyggerne våre. Når man først har importert de, er nok ikke det løsningen spør du meg. Samtidig er det jo positivt at de setter litt press på både de amerikanske og tyske merkene spesielt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...