Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutes ago, bzzlink said:

Jeg vil si at å avfeie den mest grundige testen jeg har sett av ADAS systemer i tilnærmet virkelig trafikk som tøv er enda værre kirsebærsplukking.

Jeg kan ikke nok om ADAS systemer til å vite om lidar bilene tok ut presisjon i høyere hastighet, eller om de bare var dårlig til å skjønne dataene.

Fra det jeg ser er en antagelse at de som kjørte testen gjorde flere runder med tester i forskjellige hastigheter og forhold helt til alle feilet så valgte de ut hva de ville vise etterpå. Om det er tilfelle eller ikke vites ikke, men det er som sagt ingen videre grunn til å tilegge denne testen noe vekt. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (9 timer siden):

Kvalitet er en faktor ja, men å kaste ut en årslønn til en terror-støttende diktator sitter likevel svært langt inne. Uansett om kvaliteten hadde vært tipp topp. I tillegg skal man jo gjerne eie eller selge bilen etter garantitid og hvor mye kan man stole på å få deler og kompetanse på akkurat den bilen - på norsk/engelsk etter det? Kineserne har et annerledes forhold til levetid etter garanti enn vi europeere har. De tenker mye mer bruk og kast, og driter i miljøkonsekvensene bare de kan framstå flott utad. Så alle synder som feies under teppet er helt greit så lenge ingen oppdager det. Nei, et sånt drittland med horrible holdninger til menneskerettigheter, demokrati, miljø og det meste annet er totalt uaktuelt å bruke så mye som en årslønn på. Det får holde i lange baner med noen USB-kabler og dilldall til noen tiere og hundrelapper som siste utvei siden man ikke får tak i sånt produsert andre steder. Men biler, det produseres andre steder og er lett å få tak i. Én bil koster i størrelseorden 10 000 USB-kabler og kvantum/beløp har definitivt noe å si.

Jeg vet, og jeg er jo helt enig med deg i det jeg. Dessverre er det mange i landet her som ikke tenker som oss og så er det gjerne pengene som rår over det meste annet. Se bare hvor mange av oss som handler på Temu f.eks. Mange gir nok også blaffen i det rett og slett. Jeg skal prøve å holde meg til europeiske merker fra og med neste elbil, da i form av tysk kvalitet(BMW). 

  • Liker 3
Skrevet
17 minutes ago, Jarmo said:

BETALER FOR MYE: Når du hurtiglader, kan du risikere at inntil ti prosent av energien forsvinner i ladetap. Det må du betale for.

https://www.nettavisen.no/lading/elbil/tesla/ti-prosent-kan-forsvinne/s/5-95-2545464

For en fantastisk imponerende fremgang sett opp mot gammeldagse forbrenningsmotorer. 
 

https://yaleclimateconnections.org/2024/01/electric-vehicles-use-half-the-energy-of-gas-powered-vehicles/

IMG_4565.webp

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Locrin skrev (1 time siden):

For en fantastisk imponerende fremgang sett opp mot gammeldagse forbrenningsmotorer. 
 

https://yaleclimateconnections.org/2024/01/electric-vehicles-use-half-the-energy-of-gas-powered-vehicles/

IMG_4565.webp

El bil Tap i produksjon 50% (De aller fleste termiske kraftverk har under 45% virkningsgrad) Tap i overføring 10%

Tap i omforming til DC Ladetap. 10% Drivverks tap (Samme som fossilbil) 3.5%. Parasitt tap 4-6% Rullemotstands tap ca 40% Vind motstads tap 40% Hadde bilen hatt null rullemotstand(Som tog) og null luftmotstand som i vacum kunne vi transportert med veldig lavt energiforbruk

  • Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, Trestein said:

El bil Tap i produksjon 50% (De aller fleste termiske kraftverk har under 45% virkningsgrad) Tap i overføring 10%

Tap i omforming til DC Ladetap. 10% Drivverks tap (Samme som fossilbil) 3.5%. Parasitt tap 4-6% Rullemotstands tap ca 40% Vind motstads tap 40% Hadde bilen hatt null rullemotstand(Som tog) og null luftmotstand som i vacum kunne vi transportert med veldig lavt energiforbruk

Super oversikt. 
Har du samme for å pumpe opp olje, raffinere det, og transportere til bensinpumpen også?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (49 minutter siden):

Super oversikt. 
Har du samme for å pumpe opp olje, raffinere det, og transportere til bensinpumpen også?

Og samme oversikt over tapet for hhv bensinbil, dieselbil, hydrogenbil, ikke-ladbar hybrid og ladbar hybrid. Tallene er jo lite verdi i, om man ikke kan sammenligne det med alternativene!

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Ja, men når du fyrer opp ICE så blir dette tapet særdeles lite jmf men den helt elendige virkningsgraden til en bensin eller dieselmotor.

Locrin skrev (2 timer siden):

For en fantastisk imponerende fremgang sett opp mot gammeldagse forbrenningsmotorer.

Dette handler jo om noe helt annet. Dette tilsvarer at man søler ut ti prosent av bensinen når man fyller. Det har ingen ting med effektgrad av forbruk å gjøre.

 

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Super oversikt. 
Har du samme for å pumpe opp olje, raffinere det, og transportere til bensinpumpen også?

Glemte tapene i solceller 80% og en del andre ting. Det andre har vi snakket om. Det er vel ca 10% tap fra brønn til hjul.

Vindturbiner er heller ikke veldig effektive ca 50-80% tap der også. 

Det er mye tap i alle ledd. 

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (12 minutter siden):

Glemte tapene i solceller 80% og en del andre ting. Det andre har vi snakket om. Det er vel ca 10% tap fra brønn til hjul.

Vindturbiner er heller ikke veldig effektive ca 50-80% tap der også. 

Det er mye tap i alle ledd. 

Bare i forbrenningsmotoren ryker det jo 5-10x energien for fremdrift.. så kan en begynne å se på produksjonen av drivstoffet, transport, leting med mer. 
 

er ikke vits å regne på engang da den ene er en åpenbar vinner😅

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Tar du opp 1000liter bensin fra et borre hull forsvinner vel ca 10% i rafinering og transport

Det høres optimistiskt ut.

Ifølge google ai;

A standard barrel of crude oil (approximately 159 liters) yields about 73 liters of gasoline. Therefore, from 1000 liters of crude oil, you would expect roughly 459 liters of gasoline. It's important to note that the exact amount can vary based on the type of crude oil and the refining process. 

Here's a more detailed breakdown: 

A standard barrel of crude oil is 159 liters.

Refineries typically produce about 46% of a barrel as gasoline.

Therefore, 159 liters of crude oil yields approximately 73 liters of gasoline.

To find the amount of gasoline from 1000 liters, you would divide 1000 by 159, then multiply by 73.

This calculation results in approximately 459 liters of gasoline.

 

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Det høres optimistiskt ut.

Ifølge google ai;

A standard barrel of crude oil (approximately 159 liters) yields about 73 liters of gasoline. Therefore, from 1000 liters of crude oil, you would expect roughly 459 liters of gasoline. It's important to note that the exact amount can vary based on the type of crude oil and the refining process. 

Here's a more detailed breakdown: 

A standard barrel of crude oil is 159 liters.

Refineries typically produce about 46% of a barrel as gasoline.

Therefore, 159 liters of crude oil yields approximately 73 liters of gasoline.

To find the amount of gasoline from 1000 liters, you would divide 1000 by 159, then multiply by 73.

This calculation results in approximately 459 liters of gasoline.

 

Tror dette er feil. Tar du opp 1000liter bensin er det mye mere crude oil avhengig av hvor du er i verden

Resten blir parafin, diesel, osv. Det er ikke tapt

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (16 minutter siden):

Tror dette er feil. Tar du opp 1000liter bensin er det mye mere crude oil avhengig av hvor du er i verden

Resten blir parafin, diesel, osv. Det er ikke tapt

Det tror du nok. Selv om det hadde vært så lite så 10% er det fortsatt 1kWh og på nivå med hva en liten/midsize moderne elbil bruker for å trille fremover. 

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det tror du nok. Selv om det hadde vært så lite så 10% er det fortsatt 1kWh og på nivå med hva en liten/midsize moderne elbil bruker for å trille fremover. 

El biler kan ikke bruke kjemisk brennstoff direkte. Så ein liter bensin hadde gitt null meter og null virkningsgrad

Skrevet
agvg skrev (9 minutter siden):

Så da kan man jo slå fast at lader du elbilen din med solceller fra eget tak så er det relativt effektivt...

Du har fremdeles mye tap. Solcellene har ver 22% virkningsgrad så har du omformere osv osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...