Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Simen1 said:

Kineserne vil være til stede i absolutt alle kategorier. De vil være alt og det eneste. Også når de må ofre noen av sine egne for troverdighet. Du ser jo i "testen" at det nesten ikke finnes noe annet enn Kina og kinesisk. Det er skremmende at man faktisk må påpeke det for at nordmenn skal våkne opp fra den kinesiske virkelighetsbobla som presenteres i videoen. Virkeligheten her i Norge og Europa er at mindre enn 10%* av bilene på veiene er kinamerker.

* korriger meg gjerne om dere har oppdaterte og nøyaktige tall.

Det er jo en test laget av kinesere for det kinesiske markedet. Hvorfor i huleste skal de teste biler som ikke selger noe der?

De har med
Toyota Bz3X
Mercedes C-klasse
Volkswagen Passat
Honda, ett eller annet.
Tesla3, og X

Det er vel ganske representativt. Mangler vel egentlig bare BMW, og ett eller annet fra stellantis

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Ta en titt på disse to natt testene, Tesla håndterer de bedre eller like bra som LiDAR bilene.


Trailer parkert på siden av veien
 

https://youtu.be/0xumyEf-WRI?t=2270


Bil uten lys på tvers i veien

 

https://youtu.be/0xumyEf-WRI?t=3675

 

masse eksempler fra når det regner godt også, enda ikke sett en eneste avbrytning på grunn av vær. Som mye av det som kom i starten var det bare fabler. Som at de remote styres og alt dette våset. Man ser nå at det trossalt har gått veldig bra, overraskende bra i fra min side iallefall. Nå venter bare godkjenninger for å rulle ut "overalt", i motsetning til "de andre" som må trene i lang tid for å mappe områder. 

Skrevet
Complexity skrev (7 timer siden):

Hvorfor skulle ikke de fungere lengere? OVMS adaptern har wifi og 4G modem for internett. Du må ha simkort med datatrafikk tillatt i den for å bruke 4G.

For å omformulere litt: Vil disse fortsatt fungerer i Norge etterhvert som (deler) av mobilnettet stenges ned/byttes ut?

Skrevet
7 minutes ago, daruu said:

For å omformulere litt: Vil disse fortsatt fungerer i Norge etterhvert som (deler) av mobilnettet stenges ned/byttes ut?

Aha! De vil fungere så lenge 4G er operativt ja. Det er vel meg bekjent ingen planer om å legge ned 4G med det første.

Skrevet (endret)
3 hours ago, Syar-2003 said:

Kanskje vi skal glemme grensehandel i Sverige og prisene på biff og komme tilbake til temaet elbil 😏

Grensehandel er faktisk en motivator for mange til å handle elbil, spesielt om de lader hjemme. Men forstår selvsagt hva du mener :)

Men til teamet. Noen andre som har tanker og meninger rundt kampanjen til Tesla nå?

Endret av Theo343
Skrevet
3 hours ago, bzzlink said:

Denne testen viser klart at Vision only er overlegent LiDAR basert både på dag og natt. Det er software som teller, ikke hardware. 

Hvis det er software som teller hvorfor er sensortypene viktig. Dette er en ulogisk konklusjon.

Sammenligningsgrunnlaget er for, å si det mildt, slik at det er håpløst å trekke noen konklusjoner av dette for de av oss som ikke handler bil i kina.

  • Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, sverreb said:

Hvis det er software som teller hvorfor er sensortypene viktig. Dette er en ulogisk konklusjon.

Sammenligningsgrunnlaget er for, å si det mildt, slik at det er håpløst å trekke noen konklusjoner av dette for de av oss som ikke handler bil i kina.

Hvilke(n) fabrikant(er) mangler i sammenligningen?

Som nevnt er ikke Stellantis eller BMW med, men har ikke inntrykk av at de er langt fremme på ADAS, men jeg kan ta feil.

Toyota, Honda, Mercedes, VW og Volvo (Zeeker) er jo med.

ADAS vil jo være forskjellig i regioner på grunn av lovgivning, men slik jeg har skjønt det så er Kina av de som ikke legger store begrensninger, slik at systemene får vist seg fra sin beste side der

  • Liker 1
Skrevet
43 minutes ago, sverreb said:

Hvis det er software som teller hvorfor er sensortypene viktig. Dette er en ulogisk konklusjon.

Sammenligningsgrunnlaget er for, å si det mildt, slik at det er håpløst å trekke noen konklusjoner av dette for de av oss som ikke handler bil i kina.

Fordi LiDAR gir flere feilkilder.

Natt testen med traileren starter med de 2 bilene med antatt best og dårligs HW. Den med flest sensorer krasjer, og den med kun kamera krasjer ikke

cue’t opp her, husk å slå på CC

 

Skrevet (endret)
33 minutes ago, bzzlink said:

Fordi LiDAR gir flere feilkilder.

 

Lidar er en mer presis sensor enn kamara som må avlede de samme målingene via stokastisk billedanalyse. Så nei lidar gir mer presise målinger ikke mindre. dette er objektivt feil. Bare fordi du ikke vet at du måler feil (p.g.a. manglende redundans) betyr ikke at du ikke faktisk har målt feil.

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
36 minutes ago, bzzlink said:

Hvilke(n) fabrikant(er) mangler i sammenligningen?

Som nevnt er ikke Stellantis eller BMW med, men har ikke inntrykk av at de er langt fremme på ADAS, men jeg kan ta feil.

Toyota, Honda, Mercedes, VW og Volvo (Zeeker) er jo med.

ADAS vil jo være forskjellig i regioner på grunn av lovgivning, men slik jeg har skjønt det så er Kina av de som ikke legger store begrensninger, slik at systemene får vist seg fra sin beste side der

Jeg ser ikke volvo eller toyota på listen din VW og mercedesen later til å være eldre biler, er du sikker på at de i hele tatt er markedsført med relevant utstyr i disse modellene? Kina er et et sted som har lite reguleringer ja, det betyr mindre og ikke mer utstyr i bilene. Se bare hvor de først nå gjør ABS bremser obligatorisk.

At biler kommer fra samme konsern betyr ikke at de har sammenlignbart utstyr med andre biler fra samme konsern som selges i europa. 

 

Endret av sverreb
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Fremfor å gå for Modell Y nå kanskje vente på YU7 eller SU7. Leste at 2027 kanskje er året de kommer til resten av verden. 

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Fremfor å gå for Modell Y nå kanskje vente på YU7 eller SU7. Leste at 2027 kanskje er året de kommer til resten av verden. 

Tesla Y med 7 seter mener du? Hva står SU7 for?  Blir ganske så sikkert tysk kvalitet i form av BMW på meg de neste åra, spørsmålet er vel egentlig bare hvilken. Om det blir en I4M60 eller IX3 Neue Klasse. Gleder meg så utrolig mye nå til å prøvekjøre I4’en om litt over en uke! 

Skrevet
Iterion skrev (2 minutter siden):

Tesla Y med 7 seter mener du? Hva står SU7 for?  Blir ganske så sikkert tysk kvalitet i form av BMW på meg de neste åra, spørsmålet er vel egentlig bare hvilken. Om det blir en I4M60 eller IX3 Neue Klasse. Gleder meg så utrolig mye nå til å prøvekjøre I4’en om litt over en uke! 

Xiaomi SU7 eller YU7.

Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Xiaomi SU7 eller YU7.

Aha ok. Blir ikke noe kinabil her i gården nei 😏 Ellers må jeg si jeg er litt skuffet over visse deler av byggekvaliteten til Model 3, har vært for mye småplukk hele veien dessverre. Toppet seg nå nylig når de klarte å ta med en feil del til mobil service og ikke fikk gjort det de skulle. Smh. 🎲 1.. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Fremfor å gå for Modell Y nå kanskje vente på YU7 eller SU7. Leste at 2027 kanskje er året de kommer til resten av verden. 

Da tror jeg du kan få vente en stund gitt. De må vel først få skiten til å virke, så må de få den i produksjon, og til slutt må de få den godkjent

Skrevet
bzzlink skrev (5 timer siden):

 Denne testen viser klart at Vision only er overlegent LiDAR basert både på dag og natt. Det er software som teller, ikke hardware. Model 3 og Model X er de eneste som klarer seg noenlunde helskinnet igjennom denne testen.

Jepp, ingen tvil. Når Tesla slår både råskinn som Wenjie og Zehijle, så må det være et uangripelig faktum....

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Aha ok. Blir ikke noe kinabil her i gården nei 😏 Ellers må jeg si jeg er litt skuffet over visse deler av byggekvaliteten til Model 3, har vært for mye småplukk hele veien dessverre. Toppet seg nå nylig når de klarte å ta med en feil del til mobil service og ikke fikk gjort det de skulle. Smh. 🎲 1.. 

Hehe. 😅 Tenker det samme, men.. En jeg kjenner var innom med Xpeng G9. De setene sier jeg bare.. 😍 (Jeg SKAL holde meg sterk og si "Nein!!")

Hvilken årsmodell 3 har du? 

Skrevet

Xiaomi verdens 3. mest verdifulle bilselskap med $191 Billion. Egentlig ganske utrolig hvordan det er mulig. Med et salg på bare 135 tusen biler for hele 2024 og den verdsettelsen av selskapet. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Hehe. 😅 Tenker det samme, men.. En jeg kjenner var innom med Xpeng G9. De setene sier jeg bare.. 😍 (Jeg SKAL holde meg sterk og si "Nein!!")

Hvilken årsmodell 3 har du? 

Hehe tviler ikke på at Xpeng G9 og sikkert G6 har gode seter men er fortsatt kinesisk 😉 Har en 2021 modell levert på slutten av året. Lagd i Kina dessverre. De hevdet de bilene som var produsert i kina var de «bedre» da i forhold til kvalitet men kjenner meg ikke helt igjen i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...