Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (15 timer siden):

For å følge opp videre: 

Dette er den første artikkelen jeg har sett som forsøker å sammenligne en og topedalkjøring: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457524003774

Fra abstraktet (Min utheving): 

Results showed: 1) The regenerative braking system did not affect driver perception and reaction of the lead vehicle braking event and drivers extended throttle release to avoid rapid speed drops when the lead vehicle braked slowly; 2) the one-pedal mode exhibited a longer throttle to brake transition time and increased uncertainty in timing of brake pedal application; 3) the one-pedal mode was safer than the two-pedal mode in low urgency situations but became unsafe in high urgency or uncertain situations due to delayed braking

Jeg har lært flere å kjøre bil. Det jeg alltid starter med er å trene opp bremse refleksen. Kjører på en øde vei og når jeg knipser skal kandidaten bremse. Når dette sitter føler jeg med trygg nok til å fortsette med kjøring. Både fordi jeg vet at kandidaten treffer bremsepedalen og for at jeg ved å knipse eller si brems har mye bedre kontroll enn å dra i en håndbrekk som knapt virker

Har ofte tenkt på (Og komentert her inne) at enpedal kjøring vil gi vesentlig færre raske forflytninger fra gass til brems og dermed kan påvirke antall ms fra gass til ABS bremsing over tid.

I gamle dager var det noe som het bremseberedskap. Ved kjøring forbi busser, parkerte biler, uoversiktlig sving så sklle man holde foten på bremsen. Ikke for å bremse men for å spare et halvt sekund om det oppstod en situasjon som krevde bråbrems

Når man kjører 50km/h i tettbebygget strøk kjører man faktisk 14m/s 500mS spart er 7m kortere stopplengde. Om man regner at en bra bil klarer 1 g i retardasjon er stopplengde fra 50km/h ca 11m

En el bil som regenererer klarer ca 0.3 G som vil gi en stopplengde på 32m om retardasjon er noe lunde konstant

Så selv om man skipper bremseberedskap på en bil vil du stoppe på 18m mens slipper du gassen på en elbil vil du stoppe på 32m

Skrevet

Tenker at hvis eg ligger med konstant pådrag på min bil og plutselig får behov for rask ned bremsing så går det raskere med Teslaen enn det gjorde med mondeoen som hadde automat.

Når eg, like raskt som før, er over på bremsepedalen så har allerede bilen begynte retardasjon og det må man jo spare noe bremselengde på. Så dårligere stopp reaksjon tviler eg på at eg har med dagens bil.

Men dette er jo etter gode 23 år med "vanlig" kjøring så refleksene er hardt innarbeidet.

Usikker på hvordan det ville vært om eg alltid hadde kjørt enpedal slik eg gjør nå. Om eg da ville fått noe tregere bremserespons siden 99,99 prosent av kjøringen foregår uten bruk av bremsepedalen. Og om eg nå vil få tregere respons over tid.

Det er vel det den forskningen som ble linket til her kan dagen viste?

Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Jeg har lært flere å kjøre bil. Det jeg alltid starter med er å trene opp bremse refleksen. Kjører på en øde vei og når jeg knipser skal kandidaten bremse. Når dette sitter føler jeg med trygg nok til å fortsette med kjøring. Både fordi jeg vet at kandidaten treffer bremsepedalen og for at jeg ved å knipse eller si brems har mye bedre kontroll enn å dra i en håndbrekk som knapt virker

 

Dette har alltid eg og gjort. Det skal sitte som en refleks og ikke være noe man må tenke at man skal gjøre.

Ikke knipset, men verbalt eg. Kanskje knips skal testes når eldste skal lærekjøre fra neste år.

Trykke inn p på Teslaen gir bra stopp i 50 men eg vil bruke litt lang tid bort og ikke minst er det fomlefare....

Der er leafen bedre da eg kan sitte med knappen.

Endret av Jotun
Skrevet
1 hour ago, Jotun said:

Tenker at hvis eg ligger med konstant pådrag på min bil og plutselig får behov for rask ned bremsing så går det raskere med Teslaen enn det gjorde med mondeoen som hadde automat.

Når eg, like raskt som før, er over på bremsepedalen så har allerede bilen begynte retardasjon og det må man jo spare noe bremselengde på. Så dårligere stopp reaksjon tviler eg på at eg har med dagens bil.

Men dette er jo etter gode 23 år med "vanlig" kjøring så refleksene er hardt innarbeidet.

Usikker på hvordan det ville vært om eg alltid hadde kjørt enpedal slik eg gjør nå. Om eg da ville fått noe tregere bremserespons siden 99,99 prosent av kjøringen foregår uten bruk av bremsepedalen. Og om eg nå vil få tregere respons over tid.

Det er vel det den forskningen som ble linket til her kan dagen viste?

De to gangene, jeg har vært uoppmerksom og virkelig trengt å bremse de siste 6 årene med Tesla, så har faktisk bilen rukket å bremse før meg. Bremsepedalen «forsvant» under foten min begge ganger, så bilen var et brøkdels sekund raskere enn meg. 

Fantombremsning har jeg merket noen ganger, men betaler lett med det, for at den har reddet skinnet mitt 2 ganger når det virkelig gjaldt. 

Skrevet
AL123 skrev (23 timer siden):

Markedet er forsvinnede lite i Norge også, kun noen få entreprenører som er kunder. Privatmarkedet er omtrent ikkeeksisterende. Markedet er generellt veldig lite for slike biler utenfor USA, noe som reflekteres i at det omtrent ikke foregår produktutvikling i dette segmentet. De fleste nøyer seg med litt redesign av gamle modeller med 90-tallsteknologi. Izusu er spesiellt bakpå, og selger omtrent ingenting, hverken i Norge eller EU.

Pickupmarkedet er ikke spesielt stort i Norge/EU, men det selges pickuper i bøtter og spann i andre markeder. Kan spesielt nevne Thailand som er nr 2 i verden på antall solgte pickup etter USA. Og det selges mye ellers også i Sørøst Asia, Australia, Afrika og Latin Amerika. 
 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...