Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Får V2L med Tesla og 3 parts utstyr  vistnok, Tesla bjørn har en video om det.

Ikke optimalt såklart men mulig, vistnok 

Joda, velkjent med de adapterne. Skal være testa og funnet ok til bl.a. BMW iX også... ;) Men som skrevet før, jeg foretrekker at det er "onboard" i bilen, og med "native" støtte.

Ja, presiserer jo gjerne at disse kravene er for min del Andre må selvsagt vurdere egne (antatte/fremtidige) behov, og handle deretter. :thumbup:

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Joda, velkjent med de adapterne. Skal være testa og funnet ok til bl.a. BMW iX også... ;) Men som skrevet før, jeg foretrekker at det er "onboard" i bilen, og med "native" støtte.

Ja, presiserer jo gjerne at disse kravene er for min del Andre må selvsagt vurdere egne (antatte/fremtidige) behov, og handle deretter. :thumbup:

Ja prøver ikke å presse på noen, bare informere 😅

Men enig, innebygget er å foretrekke! 

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (På 14.6.2025 den 20.19):

Spent på denne her må jeg si og BMWs ‘Neue Klasse’ biler. Kommer garantert til å ligge i det øvrige prissjiktet denne her, men tipper den kommer til å score høyt på div tester, som BMW vanligvis gjør. Veldig digg å se at rekkevidde på 700+ km begynner å bli mer «normalt».

Skjedd ganske så mye på rekkevidde sida de siste 4 åra. For min del er så er det uaktuelt å kjøpe en elbil med under 500~550km WLTP i dag. 

Jeg tror BMW vil slite med å ta like store premium priser på sine biler fremover. Konkurransen fra Kina er ekstrem. Mange vil nok se at man kan få MER premium for mindre penger ved å velge Kina biler. Det eneste man kan gjøre for å holde liv i premium prisene er å øke tollen. Og det er over tid en dårlig løsning for både europeiske bilprodusenter og kunder. Man kan ikke beskytte seg selv fra konkurrentene over tid..da blir man bare dårligere selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Xi Jinping er ikke veldig mye mer sympatisk enn Trump og Putin, så jeg står glatt over fra å putte penger i det landet også. Fortsetter med god samvittighet å kjøre min nå 11 år gamle japanske bil og satser på å finne noe spennende fra Europa ved neste anledning. Jeg ville skammet meg over å sitte i en diktatorbil.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (47 minutter siden):

Jeg tror BMW vil slite med å ta like store premium priser på sine biler fremover. Konkurransen fra Kina er ekstrem. Mange vil nok se at man kan få MER premium for mindre penger ved å velge Kina biler. Det eneste man kan gjøre for å holde liv i premium prisene er å øke tollen. Og det er over tid en dårlig løsning for både europeiske bilprodusenter og kunder. Man kan ikke beskytte seg selv fra konkurrentene over tid..da blir man bare dårligere selv.

Det kan være du har rett i det. Audi f.eks priser seg  jo helt ut nå for tida, se f.eks den nye A6 e-tronen.  Folk flest ville heller kjøpt en fullspekket VW I7 da til langt under startprisen på en A6 e-tron..Men vil fortsatt tørre å påstå at de kinesiske bilene ikke er helt på nivået til de tyske gigantene, og da hovedsakelig ift BMW. Ikke når det gjelder teknologien altså, men kjørekomfort, byggekvalitet, service osv. 

De nærmer seg da men er fortsatt mye usikkerhet langsiktig og folk generelt er skeptiske til nye kinesiske merker selv om merker som BYD og Xpeng begynner å bli vanlig.  Samtidig så er det jo bare bra dersom de klarer å tvinge prisene på tyske premiumbiler ned litt :) 

Endret av Iterion
  • Liker 3
Skrevet
16 minutes ago, Iterion said:

Det kan være du har rett i det. Audi f.eks priser seg  jo helt ut nå for tida, se f.eks den nye A6 e-tronen.  Folk flest ville heller kjøpt en fullspekket VW I7 da til langt under startprisen på en A6 e-tron..Men vil fortsatt tørre å påstå at de kinesiske bilene ikke er helt på nivået til de tyske gigantene, og da hovedsakelig ift BMW. Ikke når det gjelder teknologien altså, men kjørekomfort, byggekvalitet, service osv. 

De nærmer seg da men er fortsatt mye usikkerhet langsiktig og folk generelt er skeptiske til nye kinesiske merker selv om merker som BYD og Xpeng begynner å bli vanlig.  Samtidig så er det jo bare bra dersom de klarer å tvinge prisene på tyske premiumbiler ned litt :) 

Apropos A6, motor er enig med deg.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-audi-a6-avant-e-tron/319285

Quote

Audi har ofte gitt oss noe ekstra, ikke minst en kvalitetsopplevelse som har forsvart begrepet «premium» – og dermed en høyere prislapp. Det er dessverre ikke tilfellet med denne modellen. I ribbet versjon koster den nærmere 200.000 kroner mer enn en temmelig topputstyrt VW ID.7 stasjonsvogn.

 

  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Jeg tror BMW vil slite med å ta like store premium priser på sine biler fremover. Konkurransen fra Kina er ekstrem. Mange vil nok se at man kan få MER premium for mindre penger ved å velge Kina biler. Det eneste man kan gjøre for å holde liv i premium prisene er å øke tollen. Og det er over tid en dårlig løsning for både europeiske bilprodusenter og kunder. Man kan ikke beskytte seg selv fra konkurrentene over tid..da blir man bare dårligere selv.

Tja, det kommer nok ann på hva de faktisk leverer. 

Min erfaring begrenser seg til noen taxiturer med en del at de litt større 'premium' kinabilene, og min erfaring er at både seter og oppheng var stusselige greier.

Om det er representativt så når man kanskje den delen av markedet som mener skjermer og animasjoner er peak premium. Men jeg mistenker at de som faktisk er villige til å legge litt ekstra i bilen er mer opptatt av komfort enn av skjermer. 

For meg ser det ut til at kinabilene stort sett konkurerer i mest volum for pengene segmentet heller enn premium. Men det er jo mange merker og sikkert mye forskjellig.

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Nå er Xiaomi YU7 i salg ser det ut til. Om de noen gang klarer å mette det Kinesiske markedet, så er det bare for oss her i Europa å finne frem mørtel og murstein og bygge høyere tollmurer.

Jeg skulle ønske de gjorde baklysene litt annerledes, men ellers er dette en fin familiebil i mine øyne. 

https://carup.se/hysteri-efter-ny-elbil-200-000-salda-pa-3-minuter/

 

Xiaomi-YU7-522-108-e1750963914194-2048x1153.webp

Har blitt generelt skeptisk til Xiaomi som bilprodusent etter denne videoen 

En ting er at bremsene er massivt underdimensjonert skjult bak ett fint Brembo skall, det skal nok gå greit for de fleste som ikke kaster bilen rundt en bane. Men at seteryggen kollapser på denne måten som den gjør her etter en relativt mild krasj er oppsiktsvekkende. Ryggen din er generelt sett en dårlig deformasjonssone. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Hva tror dere om Maxus sin nye EV Pickup som visstnok snart skal komme til Norge?
https://maxus.no/nyheter/3390171_na-kommer-eterron-9-til-norge-premium-elektrisk-pickup-med-lang-rekkevidde-og-35-tonn-hengervekt

4WD
102kWt batteri > kjørerekkevidde 430km
Dual motorer

Dens Frunk er ganske lik den som Ford F-150 Lightning har.

Startprisen er litt høy synes jeg, Nesten 800K.

MAXUSeTERRON9_005_Side1.thumb.jpg.7dc9c33365f6705fc0d59150636870d2.jpg240828_eTerron9_offroad_1_1080x1350.thumb.jpg.7876c2b2adbf5fbaf633c2ee468875a4.jpg

MAXUS eTERRON 9_010_Offroad-Frunk.jpg

MAXUS eTERRON 9_009_Offroad-Rear.jpg

Jeg tenker følgende; Lykke til med å få meg til å betale 800 tusen for en Maxus!

Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Hva tror dere om Maxus sin nye EV Pickup som visstnok snart skal komme til Norge?
https://maxus.no/nyheter/3390171_na-kommer-eterron-9-til-norge-premium-elektrisk-pickup-med-lang-rekkevidde-og-35-tonn-hengervekt

4WD
102kWt batteri > kjørerekkevidde 430km
Dual motorer

Dens Frunk er ganske lik den som Ford F-150 Lightning har.

Startprisen er litt høy synes jeg, Nesten 800K.

MAXUSeTERRON9_005_Side1.thumb.jpg.7dc9c33365f6705fc0d59150636870d2.jpg240828_eTerron9_offroad_1_1080x1350.thumb.jpg.7876c2b2adbf5fbaf633c2ee468875a4.jpg

MAXUS eTERRON 9_010_Offroad-Frunk.jpg

MAXUS eTERRON 9_009_Offroad-Rear.jpg

For dyr og altfor kort rekkevidde, imo. Spent på hvordan Ford Rangers elbil blir i forhold. Ryktes at den er på vei. Men så tunge og lite aerodynamiske biler må ha mer rekkevidde enn som så spør du meg.  Minimum 500km WLTP, 430km blir veldig snaut om vinteren.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (6 minutter siden):

For dyr og altfor kort rekkevidde, imo. Spent på hvordan Ford Rangers elbil blir i forhold. Ryktes at den er på vei. Men så tunge og lite aerodynamiske biler må ha mer rekkevidde enn som så spør du meg.  Minimum 500km WLTP, 430km blir veldig snaut om vinteren.

Ford Ranger EV skulle opprinnelig komme i 2025, men den ble utsatt til 2027.
Dette er Amerikansk lansering. Så regner med kanskje +1 år for Norsk lansering.

Venter spent på den. Da jeg hadde veldig lyst på F-150 Lightning, men den er litt for stor, og koster ALT for mye.

Den Lightning som selges i Norge nå er standard batteripakke med kjørerekkevidde på 386km. Den fås også i en Extended versjon med kjørerekkevidde på 515km, men den selges ikke i Norge.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Hva tror dere om Maxus sin nye EV Pickup som visstnok snart skal komme til Norge?
https://maxus.no/nyheter/3390171_na-kommer-eterron-9-til-norge-premium-elektrisk-pickup-med-lang-rekkevidde-og-35-tonn-hengervekt

4WD
102kWt batteri > kjørerekkevidde 430km
Dual motorer

Dens Frunk er ganske lik den som Ford F-150 Lightning har.

Startprisen er litt høy synes jeg, Nesten 800K.

MAXUSeTERRON9_005_Side1.thumb.jpg.7dc9c33365f6705fc0d59150636870d2.jpg240828_eTerron9_offroad_1_1080x1350.thumb.jpg.7876c2b2adbf5fbaf633c2ee468875a4.jpg

MAXUS eTERRON 9_010_Offroad-Frunk.jpg

MAXUS eTERRON 9_009_Offroad-Rear.jpg

Trur det blir lite salg til den prisen 

Skrevet
DJViking skrev (24 minutter siden):

Ford Ranger EV skulle opprinnelig komme i 2025, men den ble utsatt til 2027.
Dette er Amerikansk lansering. Så regner med kanskje +1 år for Norsk lansering.

Venter spent på den. Da jeg hadde veldig lyst på F-150 Lightning, men den er litt for stor, og koster ALT for mye.

Den Lightning som selges i Norge nå er standard batteripakke med kjørerekkevidde på 386km. Den fås også i en Extended versjon med kjørerekkevidde på 515km, men den selges ikke i Norge.

Ja stemmer. Blir spennende å se hvordan den ender opp ja og ikke minst hva pris og rekkevidde blir. Ender nok fort opp på en 700k ish den også, med forhåpentlig mye bedre rekkevidde da. En pickup er jo en arbeidsbil og man drar gjerne henger på den, i alle fall i ny og ne. Da må man ha nok rekkevidde også, sommer som vinter. Hvis ikke kommer nok folk til å holde seg til fossil pickuper. Jeg hadde aldri kjøpt en pickup med så kort rekkevidde. 

Huff det er en stusslig rekkevidde på F-150 lightning også og drøy pris. Gigantisk bil, så en her i forrige uke og den ser bra ut, det skal den ha. Var faktisk med hvite skilter også. Rekkevidde og pris derimot…da har jeg mer troa på Bezos sitt nye bilmerke! 

Skrevet
Iterion skrev (22 minutter siden):

Ja stemmer. Blir spennende å se hvordan den ender opp ja og ikke minst hva pris og rekkevidde blir. Ender nok fort opp på en 700k ish den også, med forhåpentlig mye bedre rekkevidde da. En pickup er jo en arbeidsbil og man drar gjerne henger på den, i alle fall i ny og ne. Da må man ha nok rekkevidde også, sommer som vinter. Hvis ikke kommer nok folk til å holde seg til fossil pickuper. Jeg hadde aldri kjøpt en pickup med så kort rekkevidde. 

Huff det er en stusslig rekkevidde på F-150 lightning også og drøy pris. Gigantisk bil, så en her i forrige uke og den ser bra ut, det skal den ha. Var faktisk med hvite skilter også. Rekkevidde og pris derimot…da har jeg mer troa på Bezos sitt nye bilmerke! 

Tror de fleste går med hvite skilter. Koster jo bortimot det samme, og da kan man lovlig ha med seg mer enn en passasjer. Men svindyrt er det okke som.

Har vokst veldig på interesse for pickup for egen del, men som flere her inne, ønsker jeg meg minst 500 km rekkevidde. Dog gjerne mer, da jeg har mye motorvei rundt meg, og som vil bli benyttet på transport-etapper.

Så må det og sies at litt over 400 km WLTP, er bra til pickup å være, og spesielt når det er et stykke opp til å passere milionen! Og det går fint for mange, men det blir litt dumt når det tar 40+ min å lade 20-80 %. Det blir fort like tregt som den jeg har nå, som lover 54 min på 10-80 %, og som jeg på mange måter er fornøyd med. Men det er en småbil som er effektiv, og som ikke taper batteri like fort på motorvei, tross av at den er en liten SUV(-type) ifølge Hyundai selv og biltesterne.

onkel_jon skrev (7 minutter siden):

ang maxu`s pickupen, så får man en fra jac for mye billigere, riktignok kun 2,3 på henger men holder for de fleste med mindre man skal dra en svær båt.

https://jacmotors.no/modeller/t9-ev

499 000

Langt finere pris, men mer snau nyttelast (500 kg ca) og langt lavere men fremdeles nyttige 2 300 kg på kroken som du nevner. Men rekkevidden er så snau at for min del er den uaktuell bare pga det...

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (1 time siden):

Ja stemmer. Blir spennende å se hvordan den ender opp ja og ikke minst hva pris og rekkevidde blir. Ender nok fort opp på en 700k ish den også, med forhåpentlig mye bedre rekkevidde da. En pickup er jo en arbeidsbil og man drar gjerne henger på den, i alle fall i ny og ne. Da må man ha nok rekkevidde også, sommer som vinter. Hvis ikke kommer nok folk til å holde seg til fossil pickuper. Jeg hadde aldri kjøpt en pickup med så kort rekkevidde. 

Huff det er en stusslig rekkevidde på F-150 lightning også og drøy pris. Gigantisk bil, så en her i forrige uke og den ser bra ut, det skal den ha. Var faktisk med hvite skilter også. Rekkevidde og pris derimot…da har jeg mer troa på Bezos sitt nye bilmerke! 

Ford Ranger som selges nå i Norge har også en ganske høy startpris.
Ranger Double Cap: Pris fra kr752.500,-
Ranger Raptor: Pris fra kr1.012.500,-

Jeg har lyst på en Ranger Raptor EV, men håper inderlig ikke at EV utgaven også blir å koste over 1 million kroner.

image.thumb.png.330e6a15fe9963f0337ba8383ba91797.png

Endret av DJViking

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...