Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg synes vi burde ha en slags standard måleenhet for langtur og velger ABRP fra Lindesnes Fyr til Nordkapp med standard innstilling på batteri (90% ved avgang, 10% ved ankomst, raskeste rute) og når man holder selve kjøringen utenfor. Resultat:

Leapmotor T03: 19 ladestopp, totalt 10 timer og 45 minutter ladetid. Noe som utgjør 28% av den totale reisetida.

Jeg tar med et par vanlige referansepunkter:

Nissan Leaf 2022 62 kWh: 11 ladestopp, totalt 6 timer og 33 timer ladetid. Noe som utgjør 19% av den totale reisetida.

Tesla Model Y LR AWD 19": 10 ladestopp, totalt 2 timer og 37 timer ladetid. Noe som utgjør 8% av den totale reisetida.

Jeg skal i hvert fall bidra til en lengre liste etter hvert, men jeg har ikke enerett på det. Dere må bare ta dere til rette og legge til linjer.

På min bil får jeg 8 ladestop 2t og 34min lading. Men ruten går via sverige og forbruk er 152wh/km 2311km som er rimelig høyt i forhold til det min bil bruker. Total tid er ca 32h med 72km/h i snitt 86km/h i kjøre hastighet. Vet ikke om ABRP er helt å stole på

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det stemmer. E4 i Sverige er raskeste rute mellom Lindesnes og Nordkapp.

Sikkert men hvem ønsker å se granskog i 20timer når man er på tur?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (45 minutter siden):

Sikkert men hvem ønsker å se granskog i 20timer når man er på tur?

Tenker du på E45 Innlandsvegen? E4 er mer variert og ikke minst er det mye behageligere å kjøre der enn gjennom Norge, eller E45 for den del. E4 er fin motorvei. E45 fylkesveistandard. E6 nord for Verdal er hummer og kanari blanding av motorveistandard og fylkesveistandard. Uansett, jeg poenget er ikke å finne ut hvor noen av oss skal kjøre på en reell tur. Poenget er bare å finne en slags målestokk for ladebehov på svært lange langturer. Lindesnes-Nordkapp er både enkel å huske og se for seg for de fleste lesere av denne tråden (som jeg går ut i fra er bare eller nesten bare nordmenn)

Skrevet (endret)
Trestein skrev (2 timer siden):

På min bil får jeg 8 ladestop 2t og 34min lading. Men ruten går via sverige og forbruk er 152wh/km 2311km som er rimelig høyt i forhold til det min bil bruker. Total tid er ca 32h med 72km/h i snitt 86km/h i kjøre hastighet. Vet ikke om ABRP er helt å stole på

Abrp skal man være obs på at kan settes opp til å ta hensyn til en rekke ting. F.eks været.

På begge mine biler stemmer den utrolig bra. Og svigerfar sin, xc40 og min onkels mine ix1 var det veldig spot on. Altså reelt i forhold til beregnet de gangene de har brukt den. 

Så kan være slike faktorer.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Jotun said:

Abrp skal man være obs på at kan settes opp til å ta hensyn til en rekke ting. F.eks været.

På begge mine biler stemmer den utrolig bra. Og svigerfar sin, xc40 og min onkels mine ix1 var det veldig spot on. Altså reelt i forhold til beregnet de gangene de har brukt den. 

Så kan være slike faktorer.

På min BMW ix er ABRP konsekvent alt for pessimistisk Den antar ca 20% mer forbruk enn reellt. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
59 minutes ago, Jotun said:

Uansett oppsett så viser den 20 prosent mer altså? 🤔

Dette er med default oppsett på strekninger jeg er godt kjent met. Klart jeg jeg kan derate og skru på den til den matcher, men det er ikke egentlig intressant nok til at jeg gidder. Ombord navigasjonen er for alle formål bedre uansett.

Dette er mest som en advarsel til de som tror at man kan ta ABRP resultater som god fisk. 

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hva tror dere prisen på nye BZ4X og CHR+ blir?

Var en tur på Toyota og prøvde å fritte ut en selger, men han viste ikke mye. De tror ca 550K for CHR+, men visste ikke noe, påsto han. Dersom det blir rundt 550K, ryker denne for min del. Skjønner at det er to forskjellige biler, men da tror jeg det blir en ny model 3 i stedet. Blir min tredje model 3, og er ganske fornøyd med bilen. 
Dersom vi snakker 450K, lander jeg på Toyota. 

  • Liker 1
Skrevet

Skal jeg synse litt vil jeg tro Toyotaen er en bedre bil kvalitetsmessig, men Tesla Model 3 er nok den JEG ville gått for av disse to vertfall. 

Jeg hadde kjøpt den bilen jeg likte best av disse, uavhengig av pris.

  • Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, PanserJohan said:

Hva tror dere prisen på nye BZ4X og CHR+ blir?

Var en tur på Toyota og prøvde å fritte ut en selger, men han viste ikke mye. De tror ca 550K for CHR+, men visste ikke noe, påsto han. Dersom det blir rundt 550K, ryker denne for min del. Skjønner at det er to forskjellige biler, men da tror jeg det blir en ny model 3 i stedet. Blir min tredje model 3, og er ganske fornøyd med bilen. 
Dersom vi snakker 450K, lander jeg på Toyota. 

Prisingen til Toyota er nesten like forvirende som kia sin, chr+ er en mindre bil enn bz4x så burde være billigere enn bz4x.

urban cruiser 300-366 000, bz4x 433 000- 531 000.

Naturlige hadde vært chr+ 370 000 til 440 000.

Kia til sammenlign Ev3 359 000-499 000, ev6 450 000-609 000, hvor skal ev4 og ev5 passe inn?

Har ikke helt troa på chr+ her til lands i motsetning til urban cruiser blir nok en stor selger hvis de gidder å lage nok.

  • Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (3 timer siden):

Dette er med default oppsett på strekninger jeg er godt kjent met. Klart jeg jeg kan derate og skru på den til den matcher, men det er ikke egentlig intressant nok til at jeg gidder. Ombord navigasjonen er for alle formål bedre uansett.

Dette er mest som en advarsel til de som tror at man kan ta ABRP resultater som god fisk. 

Ja eg antok ikke at du var en idiot 😉 og veldig bra for folk å vite om.

Derate. Ville vel være i interesse å sette det opp slik at det blir riktig, som eg tipser om? Hvis den har oppgitt feil referanse forbruk så blir det jo tullete å ikke rette det. Hvis man har satt opp at man kjører i regn men det er fint. Hvis man skal sjekke en tur og sitter og planlegger turen i strålende vær for så å kjøre den i regn og bruker real weather som referanse....

Eller man er en drit dyktig sjåfør som kjører utrolig effektivt. 

Tenkte bare det var greit for de andre å vite om det og finner det rart at uansett har den for høyt forbruk i abrp. Da ville eg personlig rettet på forbruket.

Som sagt var den spot on på onkel sin. 

Har ikke brukt den mye på Teslaen, kun et par tester, der er det nada behov, men på leafen var den fantastisk god å ha. For den bilen evner ikke å planlegge en strekning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Skal jeg synse litt vil jeg tro Toyotaen er en bedre bil kvalitetsmessig, men Tesla Model 3 er nok den JEG ville gått for av disse to vertfall. 

Jeg hadde kjøpt den bilen jeg likte best av disse, uavhengig av pris.

Liker du å kjøre bil uten førerskjerm? 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Complexity skrev (23 minutter siden):

Føreskjerm? Teslan har jo det bare ikke bak rattet. Litt som Toyota og har brukt å ha.

 

2009-toyota-yaris-i04.jpg

Dafuq?! 

Normen er vel noe ala de fleste andre biler? Hvilket unikum er det du har funnet?

Toyota-Avensis-2012-Interior.9a2dbc76.jpg

Endret av Duriello
  • Liker 2
Skrevet

Når jeg ser slike skjermer midt i bilen får jeg bare intrykk av at dem er plassert der for å spare penger, slik at dem får alt på ett sted. Litt som slike tivolibiler som har rattet i midten. 

Førerskjermen skal sitte rett forran føreren og helst skal man ha headup også. Alt annet blir litt tullete synes nå jeg vertfall. Hvorfor i alle dager vil jeg ha speedometer og ellers all informasjon i midten liksom. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Duriello said:

Dafuq?! 

Normen er vel noe ala de fleste andre biler? Hvilket unikum er det du har funnet?

Toyota-Avensis-2012-Interior.9a2dbc76.jpg

Unikum? Toyota Yaris? 😅

Nyere modeller har vel instrumentpanel bak rattet dog.

Edit: ble faktisk litt usikker nå på hvilken Toyota det er på første bildet. Trodde det var Yaris men den har litt annet cluster.

 

Toyota_Yaris_I_1.5_TS_interior.jpg

Her er forøvrig en moderne Toyota prius

k91a0003.thumb.jpg.0bb3e78b3cfed0bbd005e9c1f8fcce2b.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

Dafuq?! 

Normen er vel noe ala de fleste andre biler? Hvilket unikum er det du har funnet?

Toyota-Avensis-2012-Interior.9a2dbc76.jpg

C4 grand picaso og, litt genialt med den oppbevarings plassen

image.jpeg.695e5b192c6df1f31563505028998e52.jpeg

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...