Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hurtigladestasjoner burde desidert vera plikta til å veldig tydelig vise ladepriser, og helst vera plikta til å ta alt av normale kort. Det er rett og slett surrete at me heng etter der.

Eg ofrer gjerne nokre kroner når eg først er ute og køyre for å ikkje måtte dra frem bonuskort og greier ass.

Er drit lei av alle kundeklubbene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

50 kW-ladere eller kraftigere?

De gamle laderne var av heller dårlig kvalitet i forhold til mer moderne ladere, så ladeproblemer var temmelig vanlig. Men nyere ladere, også hos Mer, er nok langt mer stabile.

Men Mer er av de dyreste, så personlig unngår jeg de så godt jeg kan.

Både 22 og 150kw på sørlandsenteret og rundt i området. Prøvde med både mine og samboers telefon. Fikk ikke startet med vipps. Får ikke registrert bruker via telefonnummer, funksjonen er ute av drift. Får ikke registrert bruker fordi epost er opptatt, har tydeligvis en bruker fra før. Når jeg trykker glemt passord, får jeg logget inn. Må registrere info på nytt. Telefonnummer er opptatt selv om jeg aldri har brukt de før. 

Det var ikke så mange stopp vi gjorde, men fikk inntrykk av at det var lite 300kw pluss ladere. Om det blir elbil igjen vil jeg både ha større batteri og raskere lading enn det jeg har nå. 78kwh og 140 kW er for dårlig. 

 

Hva er folks erfaring med hyoercharger? Bruker det på jobb. Lader kanskje 2gwh I året og er ekstremt plaget med de. 

Skrevet
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Både 22 og 150kw på sørlandsenteret og rundt i området. Prøvde med både mine og samboers telefon. Fikk ikke startet med vipps. Får ikke registrert bruker via telefonnummer, funksjonen er ute av drift. Får ikke registrert bruker fordi epost er opptatt, har tydeligvis en bruker fra før. Når jeg trykker glemt passord, får jeg logget inn. Må registrere info på nytt. Telefonnummer er opptatt selv om jeg aldri har brukt de før. 

Det var ikke så mange stopp vi gjorde, men fikk inntrykk av at det var lite 300kw pluss ladere. Om det blir elbil igjen vil jeg både ha større batteri og raskere lading enn det jeg har nå. 78kwh og 140 kW er for dårlig. 

 

Hva er folks erfaring med hyoercharger? Bruker det på jobb. Lader kanskje 2gwh I året og er ekstremt plaget med de. 

Ser det har vært litt problemer i 2019-2020 med Alptronic Hypercharger 150 kw og TM3 og tildels iPace, men burde vel være fikset nå... ;)

Dette er vel det man kan kalle gamle ladere nå, Ionity har vel brukt de en stund (350 kW-versjoner). Vært litt knot med å lade på de. Men de er vel gått over til noen nye typer, de tårnene med lys over laderne.

  • Liker 1
Skrevet

De eneste problemene eg har hatt siden 2018 med leafen har vært at kortene har blitt byttet åsså glemmer man å oppdatere i de forskjellige appene.

Veldig sjeldent ladestasjonen ikke har virket.

Skrevet
bzzlink skrev (13 timer siden):

Xiaomi hadde jo egen butikk og servicesenter i Oslo frem til for en stund siden. 

Men det var for Støvsugere :) 

Og nå er "støvsugerne" mobile. Det kalles fremskritt. ;) De suger vel til seg litt informasjon til hjemlandet også...

  • Liker 3
Skrevet
10 hours ago, Snowleopard said:

Da er NAF's El-Prix sommer 25 over. Lucid stanset på ca 834 km. Men grusomt stort rekkeviddetap, da!

EDIT: 832... (var vel 832,4, som gjorde at jeg blingset på det avrundede tallet)!

Merker at jeg lar meg provosere av hele premisset til den testen hvert år. Å rapportere avvik ift en syntetisk test, med en praktisk test som ikke er i nærheten av sammenlignbar.

Jeg skulle ønske de brukte tiden sin på å vise et skikkelig korrekt forbruk på hver bil.

 

1 hour ago, Hanhijnn said:

Og nå er "støvsugerne" mobile. Det kalles fremskritt. ;) De suger vel til seg litt informasjon til hjemlandet også...

Sending data to China... :)

  • Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (10 timer siden):

Er drit lei av alle kundeklubbene.

AOL! Samme her. Når jeg kommer i kassa på sånne butikker som pusher kundeklubb, så sier jeg som regel "svaret er NEI på begge dine spørsmål", før de får spurt "er du medlem i vår kundeklubb?" og "ønsker du å bli medlem?".

  • Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Merker at jeg lar meg provosere av hele premisset til den testen hvert år. Å rapportere avvik ift en syntetisk test, med en praktisk test som ikke er i nærheten av sammenlignbar.

Jeg skulle ønske de brukte tiden sin på å vise et skikkelig korrekt forbruk på hver bil.

De ha jo med forbruket rapportert ved hver 50 km passering, og så snitt for hele turen.

Skrevet

Angående Lucid Air og skuffelse (Lucid Air som kjørte i over 13 timer). 200 km lengre og flere timer + de som stoppet før den ved 21:00 tiden.
Det var i følge naf/motor regn og 5 grader på slutten. Ikke akkurat WLTP forhold.
Så kudos til de. 

  • Liker 3
Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Angående Lucid Air og skuffelse (Lucid Air som kjørte i over 13 timer). 200 km lengre og flere timer + de som stoppet før den ved 21:00 tiden.
Det var i følge naf/motor regn og 5 grader på slutten. Ikke akkurat WLTP forhold.
Så kudos til de. 

Det var klart allerede lenge før det, at den aldri ville rekke nært WLTP. De regnet temmelig lenge med at den muligens ikke ville komme mer enn rundt 880 km eller deromkring. Fremdeles godt under WLTP. Det er litt skuff når de kjører relativt sakte. De fleste ligger innenfor 25 km +/- av WLTP, sånn bare til sammenligning.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
28 minutes ago, Snowleopard said:

De ha jo med forbruket rapportert ved hver 50 km passering, og så snitt for hele turen.

Ja, men går utifra at det er bilen sitt rapporterte forbruk? 

Det er vel endel av bilene som ikke har riktig måling av kjørelengde, og forskjell på hva de tar med i forbruksregningen også. (om de tar med når bilen står stille osv)

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Det var klart allerede lenge før det, at den aldri ville rekke nært WLTP. De regnet temmelig lenge med at den muligens ikke ville komme mer enn rundt 880 km eller deromkring. Fremdeles godt under WLTP. Det er litt skuff når de kjører relativt sakte. De fleste ligger innenfor 25 km +/- av WLTP, sånn bare til sammenligning.

"Anyways" er meget godt resultat. 
Og forholdene mens denne var den eneste som forstatte var jo i dens disfavør i forhold til de som stoppet først tidsmessig.

09:10 , Avreise
12:48 , 15 grader og tørre veier.
17:45 , 14 grader og tørre veier.
18:35 , Bilene overraskes av voldsomt regnvær. Det betyr naturligvis mye for rekkevidden.

En slik test med sammenlikning av avvik fra WLTP er således under ulike forhold for mange av elbilene.
Hvor mye det utgjørde er kun vage spekulasjoner fra GOM og individer.
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Ja, men går utifra at det er bilen sitt rapporterte forbruk? 

Det er vel endel av bilene som ikke har riktig måling av kjørelengde, og forskjell på hva de tar med i forbruksregningen også. (om de tar med når bilen står stille osv)

Ja, de burde egentlig kjøre etter GPS-hastighet, og hatt logge-verktøy/program for å få frem reelt og faktisk forbruk. Gitt hvordan Tesla rapporterer forbruk, ville de kanskje fått høyere forbruk, mens andre ville fått det om de faktisk holdt GPS-hastighet.

  • Liker 2
Skrevet

Alpine kommer til Norge med to modeller, A290 og A390!

Førstnevnte er basert på Renault 5 e-Tech Electric, og faller godt i smak for min del.

A390 er basert på Renault Scenic, men yter mer med 479hk. 0-100 på 3.9s, og forventet rekkevidde er akseptable 555 km fra et 89 kWh stort batteri.

https://www.tv2.no/broom/nytt-bilmerke-til-norge-ikke-fra-kina/17790787/

Bildet skal være av A390, som man og ser av "skiltet"! ;) 

17797363.webp?imageId=17797363&width=978&height=551

Her er bilde av A290:

ALPINE A290: Sportslig tvilling til Renault 5 E-Tech Electric.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Jotun skrev (7 timer siden):

De eneste problemene eg har hatt siden 2018 med leafen har vært at kortene har blitt byttet åsså glemmer man å oppdatere i de forskjellige appene.

Veldig sjeldent ladestasjonen ikke har virket.

Har hatt problemer med "handshake" i det siste, må ofte plugge i fleire ganger før laderen får kontakt med bilen.

Skrevet (endret)
HF- skrev (6 minutter siden):

Har hatt problemer med "handshake" i det siste, må ofte plugge i fleire ganger før laderen får kontakt med bilen.

Regner med du er klar over trikset med å holde inne og presse opp "pistolen" som stikkes inn i CCS2-porten på bilen. De er særdeles følsom til tider, på god kontakt under "handshake".

Når så ladingen faktisk er kommet i gang, så kan man forsiktig gi slipp på pistolen, så vil den normalt sett holde ut helt til ladeøkten stoppes på normal måte, enten fordi man avslutter med knapp eller kort, eller bilen når satt ladegrense.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Regner med du er klar over trikset med å holde inne og presse opp "pistolen" som stikkes inn i CCS2-porten på bilen. De er særdeles følsom til tider, på god kontakt under "handshake".

Når så ladingen faktisk er kommet i gang, så kan man forsiktig gi slipp på pistolen, så vil den normalt sett holde ut helt til ladeøkten stoppes på normal måte, enten fordi man avslutter med knapp eller kort, eller bilen når satt ladegrense.

Er det det samme med CHADEMO?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...