Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (8 minutter siden):

Litt rart. Bergen har hatt el busser siden 1950 uten at det har tatt helt av!

Om du ser tallene over så har det nettopp det, tatt av de siste årene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom over en video på Instagram hvor de bytta noe av kjølesystemet på en e-tron GT. Ble litt overrasket over hvor mange kjøleslanger det er 😅

e9qks7y3pn5e1.thumb.jpeg.0e3e42c4d3e10d94a2f6be5006003cb5.jpeg

Forspranget ligger vel i teknikken..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Om du ser tallene over så har det nettopp det, tatt av de siste årene. 

Var det 8% i dag? 3-4% i 1950? Det er vel en ganske lav årlig vekst? Det har gått litt opp og ned i perioden. Bergen har vel også en hel del gassbusser.

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Var det 8% i dag? 3-4% i 1950? Det er vel en ganske lav årlig vekst? Det har gått litt opp og ned i perioden. Bergen har vel også en hel del gassbusser.

1 av 2 solgte... Det er ikke småtall. Minner meg om 2013 osv når folk kun så på totalen av elbiler og dreit i faktisk salg. Hva skjedde til slutt og hvor bærer det hen?

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

1 av 2 solgte... Det er ikke småtall. Minner meg om 2013 osv når folk kun så på totalen av elbiler og dreit i faktisk salg. Hva skjedde til slutt og hvor bærer det hen?

Har sikkert med software å gjøre. Det eneste jeg får med meg er at kommuner klager over at el busser og båter er for dyre i drift? Kan du forstå det?

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Har sikkert med software å gjøre. Det eneste jeg får med meg er at kommuner klager over at el busser og båter er for dyre i drift? Kan du forstå det?

Kan ikke si jeg opplever det her, vi har både busser og båter. Lastebiler i kommunen også og sikkert mer. Kan ikke huske en eneste uttalelse fra kommunen ang dette.

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Koster vell 25 kroner billetten her. Tenker det er ganske rimelig. Usikker på månedskort etc. 

Hvor lang er en fisk?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Mye spenstig bruk av statistikk i løpet av de siste sidene her, og ikke bare er jeg helt enig i fremgangsmåten, men jeg vil utvide argumentet til å påstå at om ikke lenge vil BYD ha 100% av det europeiske bilmarkedet. BYD har kanskje bare 4,1% akkurat nå, men som andre her har vitenskapelig bevist vil snart alle biler være helelektriske, og BYD firedoblet salget sitt på bare et kvartal i 2024. Da kan vi enkelt ekstrapolere denne veksten og konkludere med at om bare 1 år og 34 dager vil absolutt alle i Europa, inkludert Salvesen og Snowleopard, kjøre BYD. Det er enkel matte! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Lord Britishface skrev (7 minutter siden):

Mye spenstig bruk av statistikk i løpet av de siste sidene her, og ikke bare er jeg helt enig i fremgangsmåten, men jeg vil utvide argumentet til å påstå at om ikke lenge vil BYD ha 100% av det europeiske bilmarkedet. BYD har kanskje bare 4,1% akkurat nå, men som andre her har vitenskapelig bevist vil snart alle biler være helelektriske, og BYD firedoblet salget sitt på bare et kvartal i 2024. Da kan vi enkelt ekstrapolere denne veksten og konkludere med at om bare 1 år og 34 dager vil absolutt alle i Europa, inkludert Salvesen og Snowleopard, kjøre BYD. Det er enkel matte! 

Ingen tvil om at Asia kommer til å ta mye marked fremover, men nå overdriver du:p

Skrevet
On 5/12/2025 at 1:04 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Pluss verditap. Over ~4,5 år utenfor garanti har jeg nok brukt noe sånt som 350k på vedlikehold, inkludert dekk. Helt finregnet har jeg ikke. Men det er ikke noen enkeltpost som er veldig fremtredende. Det er gjerne ~2 runder på service per år til 20-50k kr per gang.

I forhold til verditap er det så klart fortsatt ikke *såå* mye. Jeg kjøpte bilen for litt under 900k, vil selge den nå innen noen uker til kanskje 220k, så med verdifall og vedlikehold er det en kostnad på ca 1,03 mill over 8 år og 280k km. Verdifallet er jo fortsatt omkring dobbelt så høy kostnad som vedlikehold.

Herregud, er dette gjengs bilkostnader der ute?

Det må være i hvert fall dobbelt så mye i totalkostnad som min forrige bil kostet på de 15 årene jeg hadde den (Ford Mondeo diesel). Var så vidt jeg var over 20k på den absolutt dyreste servicen jeg hadde på den, og det var maks en gang i året, annhvert år de siste 7-8 årene. 

Nå har jeg en Mondeo hybrid og en Nissan Leaf. Vedlikehold på sistnevnte de siste 5 år begrenser seg til ett stk. bremseklosskift og ett sett nye sommerdekk...

Skrevet
Lord Britishface skrev (12 minutter siden):

Er da ganske rart at dere klarer å komme frem til slike regnestykker, når basis mattekunnskap tilsier at elbilsalget ikke kan komme over 100 % av totalt bilsalg!

Men når man mangler argumenter til å motsi spådommen, er det en rask og "billig" hersketeknikk å harselere med meningsmotstander og fremsette slike ville påstander.

Nå følger du riktignok bare opp absurditeten, så du slipper å ta all skylden her. Men synes nå at man stadig når lavmål her inne, når slike ting oppstår, og gjentas!

Dog, ser at du harselerer med regnestykkene, så jeg blir faktisk usikker på hvem du egentlig ønsker å ramme her. Jeg føler meg absolutt ikke truffet...

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Koster vell 25 kroner billetten her. Tenker det er ganske rimelig. Usikker på månedskort etc. 

Nå vet ikke eg kor du bor. Men hvis det er Rogaland så er vel hele den elektriske satsingen fullstendig krise. 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Nå vet ikke eg kor du bor. Men hvis det er Rogaland så er vel hele den elektriske satsingen fullstendig krise. 

Ja bor på haugalandet, som sagt ikke fanget opp noen krise her. Har du en lenke? 

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (10 timer siden):

Jeg kan love deg, de finnes i enhver bygd. Krav om hyppigere kollektivtransport for "sin syke mor" og for å slippe å kjøre bil inn til byen, bompengeringen og manglende parkering ved sykehus og arbeidsplasser. De som fremmer kravene reflekterer ikke over at busstilbudet de allerede har kjører med svært mange tomme seter. Det de ønsker er egentlig:

- Kjøretøy de slipper å kjøre selv

- Kjøretøy som har plass til dem selv og evt familiemedlemmer

- Kjøretøy som kjører når de selv vil og hvor de vil

- At kjøreturene blir subsidiert av fylkeskommunen og oppleves som billige fordi billettprisen er lav i forhold til å kjøre selv

- Reelle kostnader belastes skattebetalerne så det kan ignoreres. "ikke deres bord".

- At de kan slå i bordet med alle argumenters jokerkort: Miljø

Og hva er galt med å ønske det? Nåværende tilbud er tydeligvis ikke godt nok. Du skal ikke langt utenfor Oslo sentrum for å ha et ganske omfattende kollektivtilbud tilgjengelig, som likevel er temmelig ubrukelig for en del innbyggere i kommunen, da mye av trafikken går gjennom kommunen som pendlerruter, og ikke forbinder lokale sentra på en rask, fornuftig måte.

Det med miljø som jokerkortet er forøvrig ubrukelig i dagens Norge, "miljøet taper" stort sett alltid, uavhengig av hva slags andre interesser det måtte være; samferdsel, hyttefelt, næringsparker, utvidelse av eiendommen i strandsonen osv.

Endret av mandela
Skrevet
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Ja bor på haugalandet, som sagt ikke fanget opp noen krise her. Har du en lenke? 

Mulig det kun gjelder Stavanger / sandnes da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...