Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

49 minutes ago, Kajac said:

Er akkurat samme bilen, grunnen til 50kwt er at bilene bilene er rett og slett ikke er dimensjonert for et større batteri(dårlig pakning, fordi bilen er lagd på ice plattform).

Er dessverre ikke mange konkurenter heller, er nye kangoo og men der er batteriet enda mindre

Et annet alternativ kan jo være å gå for varebil versjonen av Maxus euniq 5 der får man nå 70kwt batteri

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Juggel said:

Er på leit etter liten el varebil. Alternativene mine er Berlingo, Partner, Opel Combo eller Toyota proace.

Kravet om 4x4 har jeg lagt fra meg da ingen av de blir levert med det. Alle blir levert med 50 kWh batteripakke. Det er ikke veldig lite batteri, men dette gjør at reell kjørelengde havner på 200-280 km avhengig av forhold. Er det noen grunn til at batteripakkene begrenses til 50 kWh?

Edit: glem proace, den er hakket større enn det jeg trenger. Og kan leveres med 75 Kwh.

Sjekk ut Nissan Townstar som kommer senere i år. Den får trolig rundt 50 kwh batteri den også.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Jepp. 275 kilo på Toyotan.
Og det var jo ramaskrik for at Model Y hadde 315kg.. 

Model Y har nå fått 560 kilo.

Siste informasjon er at denne får 440 (Limited/Sport) eller 465 (Nordic), avhengig av utstyrsnivå/modell.

Se skjema for spesifikasjoner litt over halvveis ned på denne siden:

https://www.mynewsdesk.com/no/subaru-norge/pressreleases/subaru-solterra-awd-paa-lag-med-norske-forhold-klar-for-lansering-i-norge-3173151

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 timer siden):

Hva er det som får så mange nordmenn til å kjøpe Tesla? Har man fått orden på service/verksted tilgjengelighet og ventetider samt barnesykdommer, fitting og lakkissues?

Det virker faktisk sånn. Min TMY er helt strøken, og Feisbukk-gruppene renner over av fornøyde TMY- og TM3-eiere av nye Shanghai-produserte biler. En og annen mandagsbil blir det fortsatt rapportert om, men det blir det i de andre bilgruppene jeg er med i også, så det er helt normalt. Service-sentrene i min landsdel får bare skryt, og det gjelder stort sett over hele fjøla. Men også der hører man fortsatt om enkelte folk som sliter med å få gjennomslag med klagene sine.

Men generelt så er bildet et HELT annet enn for et par år siden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 timer siden):
Hanhijnn skrev (15 timer siden):

Enig! Med "markedsledende" så tenker jeg på hvem som selger best i markedet, og der er det svært tydelig hvem som er markedsledende. Marked er salg. Det er det som skjer på et marked. Mulig @Kajak ikke har forstått det.

Okei, så da er det Nissan Leaf som skulle vært på den listen :) Skjønner ;) 

Du skjønner? Ikke prøv å skryte på deg noe nå... 😉

Nissan Leaf er gjerne på toppselgerlista, men ikke på toppen nå for tiden. Der vet du hvem som er markedsledende☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det virker faktisk sånn. Min TMY er helt strøken, og Feisbukk-gruppene renner over av fornøyde TMY- og TM3-eiere av nye Shanghai-produserte biler. En og annen mandagsbil blir det fortsatt rapportert om, men det blir det i de andre bilgruppene jeg er med i også, så det er helt normalt. Service-sentrene i min landsdel får bare skryt, og det gjelder stort sett over hele fjøla. Men også der hører man fortsatt om enkelte folk som sliter med å få gjennomslag med klagene sine.

Men generelt så er bildet et HELT annet enn for et par år siden.

Er nok ikke mandagsbilen som er problemet heller, det er de som jobber i Tesla. Det finnes flere selskaper som lager billige biler med laber kvalitet, Ford Escort, utvalgte VAG 1.9 tdi modeller osv. Også biler som var markedsledende btw :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Du skjønner? Ikke prøv å skryte på deg noe nå... 😉

Nissan Leaf er gjerne på toppselgerlista, men ikke på toppen nå for tiden. Der vet du hvem som er markedsledende☺️

Nå er du veldig selektiv. Se mitt tidligere innlegg, det er få statistikker hvor noen som helst Tesla er markedsledende etter din definisjon. Model Y er den mestselgende elbilen så langt i 2022, pga. masseutleveringer forrige måned. Om noen er markedsledende må man se på helheten vet du, ikke bare på statistikken som passer med agendaen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det virker faktisk sånn. Min TMY er helt strøken, og Feisbukk-gruppene renner over av fornøyde TMY- og TM3-eiere av nye Shanghai-produserte biler. En og annen mandagsbil blir det fortsatt rapportert om, men det blir det i de andre bilgruppene jeg er med i også, så det er helt normalt. Service-sentrene i min landsdel får bare skryt, og det gjelder stort sett over hele fjøla. Men også der hører man fortsatt om enkelte folk som sliter med å få gjennomslag med klagene sine.

Men generelt så er bildet et HELT annet enn for et par år siden.

Det skulle da bare mangle at en under ett år gammel bil er strøken. "En og annen mandagsbil" er for mye når det er snakk om så unge biler. Min model S 2013 var også strøken et år etter produksjon. Det er selvsagt ikke noe bevis for at de ikke ramler fra hverandre før de fyller 10. Holdbarhet må vises over tid og her har Tesla fortsatt MYE å bevise.

Gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Norge er 18 år. Hvis Teslaer bare klarer 9 år i snitt så må man jo også regne dobbelt så høyt verditap per år, som man gjør med andre biler. Folk bør regne inn dette når de byr på brukte biler. Det er alt for mange som kjøper katta i sekken og ender opp med å ta et enormt verdifall over få år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Det skulle da bare mangle at en under ett år gammel bil er strøken. "En og annen mandagsbil" er for mye når det er snakk om så unge biler. Min model S 2013 var også strøken et år etter produksjon. Det er selvsagt ikke noe bevis for at de ramler fra hverandre før de fyller 10. Holdbarhet må vises over tid og her har Tesla fortsatt MYE å bevise.

Gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Norge er 18 år. Hvis Teslaer bare klarer 9 år i snitt så må man jo også regne dobbelt så høyt verditap per år, som man gjør med andre biler. Folk bør regne inn dette når de byr på brukte biler. Det er alt for mange som kjøper katta i sekken og ender opp med å ta et enormt verdifall over få år.

Det er også en merkelig sammenheng imellom det å være litt for langt inni sekten, og det å aldri ha problemer. Derfor er det bedre åstole på statistikk enn en ihuga fyr som selger bilen sin, som er noe av det dummeste jeg ser på forum rundt omkring.

I 2020 avdekket Consumer Reports at Tesla er et av bilmerkene i landet med absolutt flest problemer pr bil. Det er også registrert flere feil med Model Y enn med Model S/X - Så igjen, dette med at Y og M3 liksom skal være så mye bedre er noe som det må legges frem dokumentasjon på.

Kilde Consumer Reports 2020 (største oversikt av Tesla biler i verden ) Plass 27/28. Samme plass, litt dårligere resultat i 2021.

Sitat:

It now places 27th out of 28 manufacturers (the same as last year), with vehicles like the Model Y being present on CR’s list of 10 least reliable cars. The smaller Tesla crossover has a reliability rating of just 18, which makes it slightly more reliable than a Volkswagen Tigua, but slightly less reliable than Chrysler Pacifica. CR wasn’t any kinder on the Model X, pointing to its falcon wing doors as a constant source of problems.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Det er også en merkelig sammenheng imellom det å være litt for langt inni sekten, og det å aldri ha problemer. Derfor er det bedre åstole på statistikk enn en ihuga fyr som selger bilen sin, som er noe av det dummeste jeg ser på forum rundt omkring.

I 2020 avdekket Consumer Reports at Tesla er et av bilmerkene i landet med absolutt flest problemer pr bil. Det er også registrert flere feil med Model Y enn med Model S/X - Så igjen, dette med at Y og M3 liksom skal være så mye bedre er noe som det må legges frem dokumentasjon på.

Kilde Consumer Reports 2020 (største oversikt av Tesla biler i verden ) Plass 27/28. Samme plass, litt dårligere resultat i 2021.

Sitat:

It now places 27th out of 28 manufacturers (the same as last year), with vehicles like the Model Y being present on CR’s list of 10 least reliable cars. The smaller Tesla crossover has a reliability rating of just 18, which makes it slightly more reliable than a Volkswagen Tigua, but slightly less reliable than Chrysler Pacifica. CR wasn’t any kinder on the Model X, pointing to its falcon wing doors as a constant source of problems.

 

Hva er feilene som kundene har? Vet det bla. har vært feil med varmepumpa. Men hva annet? Får ikke sjekket Consumer Reports selv, siden jeg ikke er medlem (og det koster penger).

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Det er også en merkelig sammenheng imellom det å være litt for langt inni sekten, og det å aldri ha problemer. Derfor er det bedre åstole på statistikk enn en ihuga fyr som selger bilen sin, som er noe av det dummeste jeg ser på forum rundt omkring.

I 2020 avdekket Consumer Reports at Tesla er et av bilmerkene i landet med absolutt flest problemer pr bil. Det er også registrert flere feil med Model Y enn med Model S/X - Så igjen, dette med at Y og M3 liksom skal være så mye bedre er noe som det må legges frem dokumentasjon på.

Kilde Consumer Reports 2020 (største oversikt av Tesla biler i verden ) Plass 27/28. Samme plass, litt dårligere resultat i 2021.

Sitat:

It now places 27th out of 28 manufacturers (the same as last year), with vehicles like the Model Y being present on CR’s list of 10 least reliable cars. The smaller Tesla crossover has a reliability rating of just 18, which makes it slightly more reliable than a Volkswagen Tigua, but slightly less reliable than Chrysler Pacifica. CR wasn’t any kinder on the Model X, pointing to its falcon wing doors as a constant source of problems.

 

Tesla er et av få selskaper (kanskje sammen med Apple?) som klarer kunststykket å ligge på bunn i kvalitet samtidig som de ligger på topp i kundetilfredshet. Vet ikke hva det forteller mest om; kundene eller Tesla selv.

Dette fenomenet har forøvrig et navn; Choice-supportive bias

 

Endret av Kajac
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (10 minutter siden):

Hva er feilene som kundene har? Vet det bla. har vært feil med varmepumpa. Men hva annet? Får ikke sjekket Consumer Reports selv, siden jeg ikke er medlem (og det koster penger).

Men er det ikke mye mer av y og 3 enn s og x? Da vil vel feilmeldinger sent inn være høyere, med mindre det er tatt høyde for.

Ellers har ikke tesla sånn post release sjekk slik at d r dessv lettere å finne småfeil som må rettes, måtte selv etter leveranse få dem til å rette panelgaps, dog etter dette har d  vært fint

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Hva er feilene som kundene har? Vet det bla. har vært feil med varmepumpa. Men hva annet? Får ikke sjekket Consumer Reports selv, siden jeg ikke er medlem (og det koster penger).

Skal jeg ramse opp feil med alle modellene, fra høyt sannnsynlig til lite sannsynlig? Blir ganske mye jobb. 

Consumer reports melder om følgende på model y:

Lakkproblemer, elektriske problemer (bakluke, dører ladeluke), hjullager ryker etter 10% av lengden de bør gå, VP, hjulstillingsfeil, sprekker i hjuloppheng foran. Modellen har også hatt 4 recalls på veldig kort tid. Model X har omfattende problemer med luftfjæring og dører. 

Tesla Model Y fikk i denne testen 1/5 stjerner. Ifjor fikk den 2/5.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Consumer reports tar jo kun for seg biler i amerikanske markedet og de fleste av recalls for tesla blir jo ordna via en ota oppdatering da nhtsa sier at det må kategoriseres som en tilbakekalling.

Bare se på Toyota som nylig må tilbakekalle halv million biler som må innom verkstedet så tilbakekalling er ganske vanlig

https://www.google.com/amp/s/dinside.dagbladet.no/motor/krasjfare-i-over-450-000-toyotaer/75666257/amp

Bare fordi du dralban3000 har bestemt deg for at du skal hate tesla så betyr det ikke at det ikke finnes folk som er fornøyd med tesla

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Skal jeg ramse opp feil med alle modellene, fra høyt sannnsynlig til lite sannsynlig? Blir ganske mye jobb. 

Consumer reports melder om følgende på model y:

Lakkproblemer, elektriske problemer (bakluke, dører ladeluke), hjullager ryker etter 10% av lengden de bør gå, VP, hjulstillingsfeil, sprekker i hjuloppheng foran. Modellen har også hatt 4 recalls på veldig kort tid. Model X har omfattende problemer med luftfjæring og dører. 

Tesla Model Y fikk i denne testen 1/5 stjerner. Ifjor fikk den 2/5.

 

Er jo genuint interessert, ettersom jeg har en Y i bestilling selv. Ut i fra feil folk rapporterer på TOCN (Tesla Owners Club Norway) og andre fora for eiere, så er det lite der som kommer fram ang. feil. Men så blir ikke Y som er solgt i Europa produsert i USA lengre heller. Så ikke nødvendigvis sammenlignbart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Consumer reports tar jo kun for seg biler i amerikanske markedet og de fleste av recalls for tesla blir jo ordna via en ota oppdatering da nhtsa sier at det må kategoriseres som en tilbakekalling.

Bare se på Toyota som nylig må tilbakekalle halv million biler som må innom verkstedet så tilbakekalling er ganske vanlig

https://www.google.com/amp/s/dinside.dagbladet.no/motor/krasjfare-i-over-450-000-toyotaer/75666257/amp

Bare fordi du dralban3000 har bestemt deg for at du skal hate tesla så betyr det ikke at det ikke finnes folk som er fornøyd med tesla

Det er ikke store forskjellen på AutoIndex som gjelder for oss i Skandinavia. Tesla slo ekstremt dårlig ut der også, lurer på hva som er "feil" med den oversikten. Kilden er tilsynelatende alltid problemet hos den indre klikken.

Mine påstander kommer fra sikre kilder. Ser ut som du har et større problem med helt faktuelle opplysninger. 

Tesla har kjempefornøyde kunder. Model 3 er en knallkjøp. Model S er en nydelig bil. Det endrer ikke faktum at kvalitet har vært et ankepunkt, og serviceinstilling har vært til tider grusom.

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...