Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Sibir...

 

Du vet det går jernbane på tvers av Sibir? Fra Moskva og til Vladivostok. Det er bare å kjøpe billett det, og ta turen. 9 dager, og litt av en opplevelse. Edit: Sies det. Jeg har ikke tatt den selv.

 

Og dere går ikke i sirkler med deres argumenter? 

 

Jo, vi løper langs akkurat den samme banen vi også. Det er trådens dilemma. Den går i opptråkkede spor, fordi den kan ikke annet.

 

Jeg ser det meste er diskutert før, for den som vil, kan fortsette denne runddansen, jeg ser bare at dere prøver så godt dere kan å anse dere som vinnere i diskusjonen ved å rakke ned på flatjordere som folk med lav IQ og opphøyer dere selv fordi dere står med «fakta» 

 

Jeg kan ikke se at jeg har diskutert noens IQ her i tråden. (Edit: Annet enn min egen,) Det får du ta med de som eventuelt gjør det.

 

Men har ikke sett mange av dere kommentere tilbake om hvordan Neill Degrasse har helt rett om Eratosthenes sine to brønner og enten en nær sol og flat jord eller en balljord og kjempediger sol uendelig langt unna, men helt feil når han mener at en tredje brønn ville fikset biffen for å utelukke flat jord, ei heller ingen som kan forsvare Michiu Kaku som foreslår en «space elevator» til ISS. Noen reagerte på da jeg skrev om hvordan kamera fungerer fordi han mener på flatjordere ikke har peiling, men velger å kkke se 26 minutt ut i en video jeg postet som omtalte nettopp dette, han ville bare briljere med setninger om at flatjordere er dumme.

 

Jeg tror ikke jeg fikk med med Degrasse-greia. Ikke vet jeg om jeg har kunnskap nok til å si noe fornuftig om den heller. Ikke romheisen heller.

 

Hvordan andre reagerer på det du skriver får du som sagt ta med dem.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen reagerte på da jeg skrev om hvordan kamera fungerer fordi han mener på flatjordere ikke har peiling, men velger å kkke se 26 minutt ut i en video jeg postet som omtalte nettopp dette, han ville bare briljere med setninger om at flatjordere er dumme.

Jeg så den biten. Men om man ser på bildet er ikke det han kaller svart egentlig svart. Det er utvasket grått, og vi snakker om kanskje 2 eller 3 bilder i en film. Noe kameraets software vil gjøre sitt beste for å normalisere innenfor de rammer det har tilgjengelig. Bare det faktum at det svarte ikke lenger er svart er en kraftig indikasjon på at det svarte er endret. For om noe er sikkert så er det at det beksvarte ikke er svart i bildet. Faktum er at det er endret, og da kan de ikke kategorisk si at der skulle det vært stjerner.
Lenke til kommentar

 

Det jeg derimot har forsøkt, er å diskutere de tingene du, jeg, AnArv og alle andre kan måle og kontrollere selv. Du vet, de konkrete faktaene man ikke trenger youtube-videoer for å se. Og når det kommer til alle disse konkrete faktaene du kan gå ut og måle selv, stemmer kloden vår perfekt, mens deres flatjordteorier ikke stemmer i det hele tatt.

Gå å røyk en sokk. Du har aldri selv klart å måle størrelsen på kloden selv.

 

Nei, skrev jeg det? Derimot har jeg kjørt Norge på både langs og tvers, og noen av mine beste venner har feriert i Australia og kjørt rundt der. Hvis avstandene hadde vært forvridd med en faktor på 10, ville de definitivt ha oppdaget det.

 

Du stoler på at Norge er som det er, det stoler jeg også på. Men Sibir, hvem måler det inste Mongolia. Indre Sahara. Grønland, Amazonas, det er ikke noe du selv kan måle.

tom waits for alice ga ett godt svar. Men det er en grunn til at jeg ikke bruker disse som eksempel, siden jeg vet at jeg da får slike unnamanøvre som den du kom med nå. I stedet bruker jeg steder som Florida og Australia hvor mange nordmenn reiser til og for lengst ville ha oppdaget hvis sola passerte på feil side, eller dagsreisens lengde var feil med en faktor på 10.

 

 

Men når jeg skriver om ting du og jeg kan kontrollere selv, er det f.eks. å gå ut og måle vinkelen til sola klokka seks i morgen tidlig, klokka 12 og klokka seks på kvelden. Du får simpelthen ikke resultatene av det til å stemme med noen eksisterende flatjordmodell.

 

Men at du skal bry deg om det, forventer jeg ikke. Ikke når det er enda flere "morsomme" youtube-videoer å fortape seg i.

 

Og dere går ikke i sirkler med deres argumenter? Jeg ser det meste er diskutert før, for den som vil, kan fortsette denne runddansen,

Du har helt rett i at også jeg går i sirkel med mine argumenter. Jeg har prøvd å få deg til å bry deg om at alle konkrete, målbare tidspunkter, vinkler og faser for sol og måne simpelthen er umulig på en flat jord. Jeg har forsøkt å få Budeia til å bry seg om det. Jeg har forsøkt å få AnArv til å bry seg om det, og nå prøver jeg jammen å diskuterer det med deg igjen. Stadig like mislykket, for alle tre foretrekker tullevideoer framfor de konkrete, målbare observasjonene. Endret av theNiceOne
  • Liker 5
Lenke til kommentar

...

Ser du har gitt konstruktive tilbakemeldinger. Jeg var kun nysgjerrig vedrørende lyset og dets funksjon. Hvorvidt vedkommende som postet dette svaret var vitenskapsmann slik han hevdet har jeg ikke sjekket opp. Syntes det var en interessant innfallsvinkel det var verdt poste her. 

 

Forstår frustrasjonen til begge leire og som flere argumenter for at man går rundt i sirkler. Man har to vidt forskjellig utgangspunkt ganske enkelt. Om det er mulig dra en konklusjon av hva jeg har sett og lest, selv om ikke samtlige som har svart meg er blitt besvart, er det at distansen til solen er kun viktig for dere som tror jorden er som en ball. Har dere ikke en tilstrekkelig distanse i mellom faller teorien. 

 

Mener huske du skrev høstjevndøgn som et av punktene (5 eller 7 totalt) som jeg skulle bevise stemte med en flat jord modell (noe du hevdet var umulig). Fikk nå til dette selv med mine begrensende evner og interesse innenfor via mye leting. Allikevel var ikke dette tilstrekkelig. Da var det kun et punkt osv. Igjen kunne jeg vise til en som hadde beregnet og viste fram at Gleason stemte med juni/juli og Desember i 2017. Dette var heller ikke tilstrekkelig. Poenget her er ikke at den ene siden er bedre enn den andre. Dere hevder at jeg flytter målstengene etter hva vi kommer fram til av svar. Da vet jeg ikke hva dere kaller dette?

 

Vil bare ha sannheten fram og hittil har jeg alltid stolt på magefølelsen som har tjent meg godt. Har blitt utledd i omtrentlig ett år den gang jeg hevdet Donald Trump ville vinne valget da jeg var overbevist om hvilken vei det ville gå. Dere kan selv sjekke hva aviser og meningsmålinger tilsa ett år før valget. Hvordan de har forledet oss kan jeg ikke forklare. Fortsatt har jeg intuisjonen om at svaret er rett foran oss, men ettersom den siden som har kanskje best forutsetninger for å avsløre den er kanskje de som er minst interessert i akkurat dette, har vi utfordringer. Jeg heller imot at de har fjernet et enormt volum med vann fra kartet slik at det kunne tilpasses ball formen.

Lenke til kommentar

Forstår frustrasjonen til begge leire og som flere argumenter for at man går rundt i sirkler. Man har to vidt forskjellig utgangspunkt ganske enkelt. Om det er mulig dra en konklusjon av hva jeg har sett og lest, selv om ikke samtlige som har svart meg er blitt besvart, er det at distansen til solen er kun viktig for dere som tror jorden er som en ball. Har dere ikke en tilstrekkelig distanse i mellom faller teorien. 

 

Det er ikke en teori at "jorden er som en ball". Det er et faktum som kan bekreftes uten å vite distansen til solen. Solens posisjon i forhold til jorden, eller omvendt, er bare ett av mange bevis på det faktum at jorden er sfærisk. Foruten at det står på Wikipedia, da :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener huske du skrev høstjevndøgn som et av punktene (5 eller 7 totalt) som jeg skulle bevise stemte med en flat jord modell (noe du hevdet var umulig). Fikk nå til dette selv med mine begrensende evner og interesse innenfor via mye leting. Allikevel var ikke dette tilstrekkelig. Da var det kun et punkt osv. Igjen kunne jeg vise til en som hadde beregnet og viste fram at Gleason stemte med juni/juli og Desember i 2017. Dette var heller ikke tilstrekkelig. Poenget her er ikke at den ene siden er bedre enn den andre. Dere hevder at jeg flytter målstengene etter hva vi kommer fram til av svar. Da vet jeg ikke hva dere kaller dette?

Jeg håper du viser oss resultatet du kom frem til. Poenget er altså at modellen for sfærisk jord stemmer med hvor og når sola står opp over hele kloden, hver eneste dag.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Se det ja. De skal måle hvor langt det er rundt. Det blir spennende å se hvordan de bortforklarer distansen.

Eller for å sitere Jeran da eksperimentet hans viste krumning: "Interesting."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt trenger de ikke engang å måle strekningen. Alt de trenger er å seile sydover til de møter isen, og svinge til høyre eller venstre. Da er det bare å følge med på roret. La oss si de svinger til høyre (styrbord): Om turen videre svinger babord (mer til babord enn styrbord, om de følger kanten), så seiler de på utsiden av antarktis, og jorden er rund. Hvis den svinger til styrbord, så er de på innsiden, og jorden er flat.

 

Jeg har forstått at den flate jorden angivelig er 125 000 km i omkrets. Så om de kommer rundt allerede etter 15-20 000 så er selvsagt det en indikasjon også.

 

Men igjen behøver de jo ikke måle. La oss si at de seiler i en båt som er som en vanlig gammel hurtigrute med 10-15 knops marsjfart. Det er ca. 18-28 km/t. Da burde turen ta 30-45 dager om jorda er rund. Dobbelt så mye om de følger alle bukter og nes. Om de klarer det på 30, og jorda er flat, må de ha seilt med en fart på 180 km/t. Det er bare å stå på dekk det, så merker du om båten seiler i 28 eller 180...

 

For ikke å snakke om å finne en båt på den størrelsen som klarer 180, eller noen båt som klarer det uten at tanken er tom på 2 timer.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går jo ikke. Det er jo hevdet at speedometere og andre måleinstrumenter er tuklet med så ikke folk skal oppdage at hastigheten endrer seg når en endrer retning 90 grader.

 

Vel, da har dem ihvertfall tiden det tar å seile rundt.

 

Jeg vil nok regne med de greier å finne ut om et skip går 20 knop eller 200, selv om det er et større skip enn en jolle. :rofl:

Endret av JTHammer
Lenke til kommentar

 ei heller ingen som kan forsvare Michiu Kaku som foreslår en «space elevator» til ISS.

 

Det kan jeg aldri tenke meg at Michiu Kaku har foreslått, av den enkle grunn at den nederste enden av denne "heisen" i så fall ville subbe over bakken i en enorm fart og kollidere med alt som står i dens vei.

 

Det går derfor ikke an å lage en "romheis" til noe som farer rundt jorden med en omløpstid på ca. 90 minutter som ISS gjør.

 

Det har derimot blitt foreslått å lage en "romheis" mellom bakken og en satellitt/romstasjon i geostasjonær jordbane (GEO), altså i den banen der TV-satellittene går. Da vil endepunktene til heisen stå stille i forhold til hverandre. Men selv om en slik "romheis" er mulig i teorien, byr byggingen på mange praktiske og økonomiske utfordringer, og det kommer neppe til å skje i dette århundret.

Lenke til kommentar

Det som skal til for å godta et 2D bilde, det er det 3D video av hele jorda. Det finnes ikke, du bare vet ikke om at det ikke finnes

Så ikke et 2D bilde lenger heller nei, men 3D video??!?

Skal det være iMax også da i samme slengen eller?

 

Og hva mener du med "hele jorda"?

Altså begge sider av kloden samtidig eller?

Endret av JTHammer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, skrev jeg det? Derimot har jeg kjørt Norge på både langs og tvers, og noen av mine beste venner har feriert i Australia og kjørt rundt der. Hvis avstandene hadde vært forvridd med en faktor på 10, ville de definitivt ha oppdaget det.

 

tom waits for alice ga ett godt svar. Men det er en grunn til at jeg ikke bruker disse som eksempel, siden jeg vet at jeg da får slike unnamanøvre som den du kom med nå. I stedet bruker jeg steder som Florida og Australia hvor mange nordmenn reiser til og for lengst ville ha oppdaget hvis sola passerte på feil side, eller dagsreisens lengde var feil med en faktor på 10.

 

 

Men når jeg skriver om ting du og jeg kan kontrollere selv, er det f.eks. å gå ut og måle vinkelen til sola klokka seks i morgen tidlig, klokka 12 og klokka seks på kvelden. Du får simpelthen ikke resultatene av det til å stemme med noen eksisterende flatjordmodell.

 

Men at du skal bry deg om det, forventer jeg ikke. Ikke når det er enda flere "morsomme" youtube-videoer å fortape seg i.

 

Du har helt rett i at også jeg går i sirkel med mine argumenter. Jeg har prøvd å få deg til å bry deg om at alle konkrete, målbare tidspunkter, vinkler og faser for sol og måne simpelthen er umulig på en flat jord. Jeg har forsøkt å få Budeia til å bry seg om det. Jeg har forsøkt å få AnArv til å bry seg om det, og nå prøver jeg jammen å diskuterer det med deg igjen. Stadig like mislykket, for alle tre foretrekker tullevideoer framfor de konkrete, målbare observasjonene.

Og har ikke jeg sagt flere fanger i tråden at Australia sikkert er så stort som det er. Havet kan være større. Sibir kan være mindre Sahara kan være mindre Grønland kan være mindre, ingen enkeltmann kan være skråsikker på alle landområder og dets størrelser. Spesielt ikke havområder.

Når det gjelder solen så tenker vi for mye teorier på papir, ikke hvordan atmosfæren kan påvirke hvor langt vi kan se og av det som er på himmelen når det er langt nok unna oss at det nærmer seg horisonten i perspektiv og det er en tynn tynn linje mellom hav/bakke nivå og skyene på himmelen som egentlig er titallskilometer over og solen som er kommet enda lenger unna dette blir rett og slett dekket. Vår personlige dome vil jeg kalle det, Iru Landucci, en flat jorder fra Argentina er inne på noe der. Sånne ideer trenger ikke forkastes. Nå som jeg er kommet ut av den tankegangen de vil saueflokken skal følge, så er jeg åpen for sånt, og Einstein teorien er søppel slik denne videoen viser av filmen Back to the furture.

https://youtu.be/R2Q7I3jeonE

 

Det er for de som vil åpne øynene litt. Jeg tror ikke dette dør ut. Det som er synd er hvor langt fienden er villig til å ikke innrømme tap. De sitter med hånden på knappen til å bryte ut kriger, og mater oss med trussel om kriger, når de har gjort sine undersåtter fornøyde med denne verden de lever i så vil de lyde dem i alt de gjør. Flat jord er en trussel for den verden de har bygget seg, for den slår seg sammen med Jesus, den aller verste fienden deres. Og på en måte tror jeg dere selv vet dette, og derfor gjør som dere gjør. Men forstår ikke deres egne handlinger. Med tiden vil alt som er skjult bli åpenbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg aldri tenke meg at Michiu Kaku har foreslått, av den enkle grunn at den nederste enden av denne "heisen" i så fall ville subbe over bakken i en enorm fart og kollidere med alt som står i dens vei.

 

Det går derfor ikke an å lage en "romheis" til noe som farer rundt jorden med en omløpstid på ca. 90 minutter som ISS gjør.

 

Det har derimot blitt foreslått å lage en "romheis" mellom bakken og en satellitt/romstasjon i geostasjonær jordbane (GEO), altså i den banen der TV-satellittene går. Da vil endepunktene til heisen stå stille i forhold til hverandre. Men selv om en slik "romheis" er mulig i teorien, byr byggingen på mange praktiske og økonomiske utfordringer, og det kommer neppe til å skje i dette århundret.

Istedetfor å ikke tro han sa det. Så se det

https://youtu.be/VvjNwgR4ixo

Lenke til kommentar

Og har ikke jeg sagt flere fanger i tråden at Australia sikkert er så stort som det er. Havet kan være større. Sibir kan være mindre Sahara kan være mindre Grønland kan være mindre, ingen enkeltmann kan være skråsikker på alle landområder og dets størrelser. Spesielt ikke havområder.

Når det gjelder solen så tenker vi for mye teorier på papir, ikke hvordan atmosfæren kan påvirke hvor langt vi kan se og av det som er på himmelen når det er langt nok unna oss at det nærmer seg horisonten i perspektiv og det er en tynn tynn linje mellom hav/bakke nivå og skyene på himmelen som egentlig er titallskilometer over og solen som er kommet enda lenger unna dette blir rett og slett dekket. Vår personlige dome vil jeg kalle det, Iru Landucci, en flat jorder fra Argentina er inne på noe der. Sånne ideer trenger ikke forkastes. Nå som jeg er kommet ut av den tankegangen de vil saueflokken skal følge, så er jeg åpen for sånt, og Einstein teorien er søppel slik denne videoen viser av filmen Back to the furture.

 

Det er for de som vil åpne øynene litt. Jeg tror ikke dette dør ut. Det som er synd er hvor langt fienden er villig til å ikke innrømme tap. De sitter med hånden på knappen til å bryte ut kriger, og mater oss med trussel om kriger, når de har gjort sine undersåtter fornøyde med denne verden de lever i så vil de lyde dem i alt de gjør. Flat jord er en trussel for den verden de har bygget seg, for den slår seg sammen med Jesus, den aller verste fienden deres. Og på en måte tror jeg dere selv vet dette, og derfor gjør som dere gjør. Men forstår ikke deres egne handlinger. Med tiden vil alt som er skjult bli åpenbart.

 

Bare så synd de som virkelig burde de denne videoen er de som er forkaster den siden den utfordrer deres perspektiv.

 

Du må se denne. Varer knappe 8 min:

https://www.youtube.com/watch?v=vY2UuWSDv5Y

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...