Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blande gule og hvite frontlys


fotonisse

Anbefalte innlegg

Jeg hverken liker det eller synes det er pent bare så det er sagt.

 

Men en av de yngre personene på jobben min, har lyst til å ha hvite nærlys, gule fjernlys (i den samme lykten, separate pærer), og gule tåkelys i frontspoileren.

 

 

Så sier en av de andre kollegaene mine at det umulig kan være lov......?

 

 

Han har tittet på SVV sine sider, og der står det at en kan ha enten gule eller hvite lys, men det står ikke noe om en kan ‹‹blande›› gule og hvite lys i den samme lykten, slik min kollega leste dette.

 

 

Så da er egentlig spørsmålet, er det lov å ‹‹blande›› gule og hvite pærer i den samme lykten, altså hvite nærlys og gule fjernlys, og i tillegg ha gule tåkelys?

 

 

Det er kun bytting av pærer det er snakk om, ikke bytting av glass eller hele lyktene.

 

 

Slik som på det vedlagte bildet her, som jeg fant på nettet,

 

 

post-360398-0-82815700-1456402513_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en ønsker å ha gule nærlys og hvite fjernlys (eller omvendt) så er det godkjent i henhold til reglemanget, om nær og fjærnlys skulle holde til i samme lykten eller er adskilt. så de som ønsker

å gjøre dette kan gjøre så med loven i hånd.

 

Men pass på at pærene er godkjent og har rett wattstyrke, er mange gule pærer å få tak i men langt fra alle er godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke lest noe om at det er forbudt. Gule tåkelys og hvite nær/fjernlys vet jeg er ganske vanlig.

 

 

Hvite nær -og fjernlys, og gule tåkelys har jeg lest at er en helt lovlig og mye brukt kombinasjon.

 

Det var kombinasjonen av hvite nærlys og gule fjernlys i den samme lykten som var årsaken til at spørsmålet ble stilt.

 

 

 

Om en ønsker å ha gule nærlys og hvite fjernlys (eller omvendt) så er det godkjent i henhold til reglemanget, om nær og fjærnlys skulle holde til i samme lykten eller er adskilt. så de som ønsker

å gjøre dette kan gjøre så med loven i hånd.

 

Men pass på at pærene er godkjent og har rett wattstyrke, er mange gule pærer å få tak i men langt fra alle er godkjent.

 

Det var denne kombinasjonen med forskjellige farger på nær -og fjernlys som var årsaken til at spørsmålet ble stilt Og da ser det jo ut til at det skal være en helt legitim og lovlig kombinasjon.

 

Vet du noe om hvor en kan finne opplysninger om dette?

 

For det de har funnet så langt har ikke helt konkret tatt hensyn til om nær -og fjernlys er i den samme lampen, slik de har tolket det, for det står jo kun nær -og fjernlys, ikke i hvilke lamper de er plassert i.

 

Riktig wattstyrke er jo en selvfølge at skal være som angitt på lampen eller i bruksanvisningen, selv om det er mange som benytter langt sterkere pærer enn det som er lovlig.

 

 

 

Hvite nærlys/langlys + gule grøftelys er helt vanlig, har det selv.

 

 

Den kombinasjonen vet de at er lovlig, det er kombinasjonen med hvite nærlys og gule fjernlys i den samme lykten som var utfordringen og finne et skikkelig svar på.

 

Det står kun hvite nærlys og gule fjernlys, men ikke om de kan være i den samme lykten.

Men etter svarene vi har lest tidligere her, så ser det ut til at den kombinasjonen heller ikke skulle by på noen problemer.

 

 

Takk for svar til alle 3 :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er et problem, men en vet aldri hvilke småplukk VV henger seg opp i.

 

 

 

Det er jo akkurat det som er årsaken til spørsmålet og denne tråden her......

 

 

 

Har gule lys noe for seg?

 

 

 

Det var det da........

I følge den yngre arb.kollegaen vår, så er det ‹‹drit tøft››, uten at noe av oss andre helt ser det samme som det han gjør.

 

 

Mulig det har noe for seg i tåke og da til bruk i tåkelysa, men som fjernlys så tror jeg egentlig at det er tap av lysstyrke. Men det er kun en (høyst ukvalifisert) gjetting fra vår side, det har vi ikke kunnskaper om.

Lenke til kommentar

 

Ut fra sosiale koder er dette kun lov om man bor i Notodden, Kongsberg eller Jessheim.

På Jæren er det også lov, men da kun på traktorer.

 

Betyr det at jeg er en sosial pariah?

 

Jeg ser du bor i Trondheim, men du kommer vel kanskje fra Stjørdal eller Verdal i utgangspunktet?

I tilfelle er det innafor normalen.

Lenke til kommentar

 

 

Ut fra sosiale koder er dette kun lov om man bor i Notodden, Kongsberg eller Jessheim.

På Jæren er det også lov, men da kun på traktorer.

 

Betyr det at jeg er en sosial pariah?

 

Jeg ser du bor i Trondheim, men du kommer vel kanskje fra Stjørdal eller Verdal i utgangspunktet?

I tilfelle er det innafor normalen.

 

 

Er uansett viktig å gi by-pompene litt skikkelig kultur enten de vil eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har gule lys noe for seg?

Når det er vått ute, så forsvinner det hvite lyset. Mens det gule har en bedre effekt.

Kjørte med hvite philips pærer til 150kr stykke mot snø, da ble jeg blendet av refleksjonen. Hvor annerledes det er mot snø er noe jeg har lyst få svar på.

 

https://www.aliexpress.com/item/1-Set-H4-HB2-9003-60W-8000LM-S5-LED-Headlight-LUMI-ZES-Chip-Dual-Color-Changeable/32833218256.html?spm=2114.search0204.3.14.74d26e30k53YlN&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_10059_10884_10887_10696_100031_10084_10083_10103_10618_10307,searchweb201603_60,ppcSwitch_0_ppcChannel&algo_expid=5cb5d843-36ad-4e23-89e4-1ffcb79a9b30-2&algo_pvid=5cb5d843-36ad-4e23-89e4-1ffcb79a9b30&transAbTest=ae803_4&priceBeautifyAB=0

 

Har lyst å teste disse...

 

Hvis lys er suverent når det er tørt tenker jeg. Blir kansje mer våken av hvit mens gult er mer søvn dyssende.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Beklager hvis jeg necro'er denne tråden for mye.

Jeg har HVITE tåke-/grøftelys + nærlys og GULE fjernlys (H1 PIAA Solar) + ekstralys (~6000 Kelvin LED-lykter med ~2500 K gule filtre). Filtrene fjerner en god del av lysstyrken og dermed lyskastelengde, men jeg finner det verdt det mtp. det det gule lyset gir meg.

Lovligheten kan jeg ikke si så mye om (utover at bilen passerte PKK senhøstes 2019 uten noen mangler) da omtrent halvparten av utstyret, om enn av kvalitet type Rigid Industries, ikke er E-merket. Men i bruk så finner jeg det gule lyset MYE mer behagelig å kjøre med kontra "ufiltrert", dvs. standard kaldhvit farge.

Som pizzafordi antar så gir det hvite lyset "mer" lys, men det gir også mer refleksjon og økt intensitet, hvilket ikke er behagelig i det hele tatt ved lengre mørkekjøringsøkter. Våt asfalt "sluker" lyset uansett lysfarge, men gult lys er mer behagelig grunnet mindre refleksjoner.

Personlig føler jeg at jeg ikke blir søvnig på samme måten med gult lys kontra hvitt lys og øynene blir mindre slitne over tid (jeg antar siden solen avgir gult lys og det er dette hjernen blir lurt av).
Der jeg bor er det også en lang vinter og pendleveien er drøye 4 mil så gode lys er viktig for meg.
Det gule lyset gjør også overgangen fra fult ekstralys og ned til nærlys overraskende liten.

Testkjøring med gule filtre:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2j15DpoO8yn5oeGnV?e=gx7dFI

Stillbilde uten filtre:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kWzH_FGlud0zgK5f?e=DYhVKa
Jeg har siden bildet ble tatt justert lyktene noe oppover for å redusere selvblending rett foran bilen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg kjører litt i det man kalle mørke, altså type seriøst mørkt.. Riktignok går det da mest i snøscooter på snø.. Snøscooterne mine har litt ulike typer lys, den ene har ganske gule lys mens de andre har ganske så hvite LED-lys både i nær- og fjernlys (inkl. ekstralysene)

Selv foretrekker jeg hvitt lys, tretthet under kjøring er uansett noe jeg aldri har slitt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...