Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Modding miljøet til VR fortsetter å imponere:

Håper ytelse også blir forbedret på sikt. Tidligere når jeg har spilt Subnautica i VR så har det vært i låst 45fps reprojected som jo ikke er noe særlig. Nå har jeg ikke testet denne mod versjonen så det gjenstår å se, men tviler på at det er gjort forbedringer eller om det i det hele tatt er mulig å fikse for en modder. Litt kjipt at så mange er happy med å spille VR med halvert framerate med motion reprojection. Det er en uting spillutviklere må slutte å basere seg på etter min mening. Jeg frykter dette med PSVR2.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (2 timer siden):

Modding miljøet til VR fortsetter å imponere:

Håper ytelse også blir forbedret på sikt. Tidligere når jeg har spilt Subnautica i VR så har det vært i låst 45fps reprojected som jo ikke er noe særlig. Nå har jeg ikke testet denne mod versjonen så det gjenstår å se, men tviler på at det er gjort forbedringer eller om det i det hele tatt er mulig å fikse for en modder. Litt kjipt at så mange er happy med å spille VR med halvert framerate med motion reprojection. Det er en uting spillutviklere må slutte å basere seg på etter min mening. Jeg frykter dette med PSVR2.

 

Interessant. Da jeg prøvde VR sist, så var det litt kjeitete at man måtte vri hodet til den vinkelen man skulle svømme. Fikk ihvertfall strekt nakken skikkelig når man først skulle svømme oppover. Spilte sittende, med kontorstolen midt på gulvet. :) Var er par år siden eller noe sånt.

Enceladus skrev (2 timer siden):

Fungerer reddet linker for dere andre her?

I noen dager/veker så har de ikke fungert i hverken Firefox eller Chrome for meg. Linken virker som den ikke blir formatert riktig. Skal være et filmklipp fra Subnautica i linken over.

Fungerer fint for meg. Selv med uBlock Origin aktivert. :) Bruker Chrome.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Laserbeam (tidligere Sarcoex) said:

Interessant. Da jeg prøvde VR sist, så var det litt kjeitete at man måtte vri hodet til den vinkelen man skulle svømme. Fikk ihvertfall strekt nakken skikkelig når man først skulle svømme oppover. Spilte sittende, med kontorstolen midt på gulvet. :) Var er par år siden eller noe sånt.

Fungerer fint for meg. Selv med uBlock Origin aktivert. :) Bruker Chrome.

Ja er vel sånn ca. slik jeg også har spilt det. Sittende på kontorstol, og ja med gamepad. Spilte spillet for et års tid siden, men irriterte meg for mye over lav ytelse og pop-in av terrenget at jeg ga meg. Håper den nye modden fikser slikt. Er igrunn ganske giret på å komme skikkelig i gang med spillet.

Spilte det også veldig mye i VR tilbake i 2014-2015 med Oculus DK2, på den tiden var det jo helt amazing at et slikt spill kunne spilles i VR, selv om spillet fortsatt var under utvikling.

 

Virker som om det er mobilen min som kødder det til med reddit, det fungerer noe bedre på PC; linken er bedre formatert, men også her så kan jeg ikke spille av filmen i forumet, den bare viser en svart boks. Må klikke meg inn på reddit for å se. Deaktivere Ublock Origin og Privacy Badger add-ons har ikke noe effekt. Snodig. Jaja, ikke verdens undergang, bare litt irriterende.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å bruke lengre kabler enn de originale kablene til VR utstyr? Har ommøblert litt og vil helst ha PC på eget rom, med kabler som rekker ut i stuen hvor det er bedre plass til å spille.

På HTC Vive Pro II så følger det med en liten "link box". Den kobles til med egen strømadapter, samt til PC med en 1 meters displayport kabel og en 1 meters USB-A eller C (valgfri). Fra link boxen går det så en enkelt Vive-cable på rundt 5m til hodesettet. Den gir da både strøm, video og styresignaler i samme kabel. (proprietær og antagelig ikke mulig å forlenge).

Jeg har lurt på om det kan være mulig å skaffe lengre USB- og DP-kabler på kanskje 3 - 5 meter for å erstatte de originale på 1m mellom PC og link box. Jeg bare lurer på om link boxen regenererer signalet før det går videre til hodesettet, eller om den totale lengden vil avgjøre her. Eventuelt hvor mye lengde man har å gå på. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Marinade87 said:

Er det noen som har erfaring med å bruke lengre kabler enn de originale kablene til VR utstyr? Har ommøblert litt og vil helst ha PC på eget rom, med kabler som rekker ut i stuen hvor det er bedre plass til å spille.

På HTC Vive Pro II så følger det med en liten "link box". Den kobles til med egen strømadapter, samt til PC med en 1 meters displayport kabel og en 1 meters USB-A eller C (valgfri). Fra link boxen går det så en enkelt Vive-cable på rundt 5m til hodesettet. Den gir da både strøm, video og styresignaler i samme kabel. (proprietær og antagelig ikke mulig å forlenge).

Jeg har lurt på om det kan være mulig å skaffe lengre USB- og DP-kabler på kanskje 3 - 5 meter for å erstatte de originale på 1m mellom PC og link box. Jeg bare lurer på om link boxen regenererer signalet før det går videre til hodesettet, eller om den totale lengden vil avgjøre her. Eventuelt hvor mye lengde man har å gå på. Noen med erfaring?

Fant dette på reddit, mulig du finner det du trenger av info der?

Jeg kjenner igjen brukeren som postet dette. Han er Nordmann og VR youtuber. Kanalen hans: https://m.youtube.com/@AltVR_YouTube

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

I går kom 2023 and Beyond videoen til DCS, den viste kommende fly, viktigst for meg var at Corsairen ble vist mye, men videoen startet også med at den ble laget med Multithreading og DLSS, det betyr at når DCS får dette i en eller annen kommende oppdatering, blir det vel andre store flight sim ed DLSS(MSFS har det, men har sluttet å funke i VR etter et patch) og blir vel første flightsim med full multithread support. Dette lover godt for ytesle i VR i DCS.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gunfreak said:

I går kom 2023 and Beyond videoen til DCS, den viste kommende fly, viktigst for meg var at Corsairen ble vist mye, men videoen startet også med at den ble laget med Multithreading og DLSS, det betyr at når DCS får dette i en eller annen kommende oppdatering, blir det vel andre store flight sim ed DLSS(MSFS har det, men har sluttet å funke i VR etter et patch) og blir vel første flightsim med full multithread support. Dette lover godt for ytesle i VR i DCS.

Regner med DLSS ikke er borte for godt i MSFF? Jeg var jo tenkt å kjøpe spillet på et tidspunkt, men ikke før jeg er sikker på at DLSS er der og kan gi meg stabil 90fps.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Enceladus said:

Regner med DLSS ikke er borte for godt i MSFF? Jeg var jo tenkt å kjøpe spillet på et tidspunkt, men ikke før jeg er sikker på at DLSS er der og kan gi meg stabil 90fps.

 

Stabilt 90fps kan du glemme i noe flight sim bortsett fra IL2 om du flyer på et tomt kart.

I flight sims er man glad om man får til ganske stabilt 30-40fps. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gunfreak said:

Stabilt 90fps kan du glemme i noe flight sim bortsett fra IL2 om du flyer på et tomt kart.

I flight sims er man glad om man får til ganske stabilt 30-40fps. 

Selv med et 4090 og en ellers top of the line ny PC? Skulle tro at jeg da ville kunne oppnå 90fps med de riktige grafikkinstillingene og DLSS aktivert. DLSS gjorde underverker for meg i No Man Sky.

Ikke at jeg har 4090 nå, men på et tidspunkt blir det ny PC på meg. Venter bare på en god grunn til å oppgradere; nytt headsett f.eks.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Selv med et 4090 og en ellers top of the line ny PC? Skulle tro at jeg da ville kunne oppnå 90fps med de riktige grafikkinstillingene og DLSS aktivert. DLSS gjorde underverker for meg i No Man Sky.

Ikke at jeg har 4090 nå, men på et tidspunkt blir det ny PC på meg. Venter bare på en god grunn til å oppgradere; nytt headsett f.eks.

 

 

Folk sliter med 90FPS uten VR med ok grafikk, kan hende du får 90FPS om du får spillet til å se ut som MSFS2004, mange uten VR er fornøyd om de får sånn type 60fps med ok grafikk. 

MSFS bruker bare en CPU kjerne som de fleste Sim spill, og da går det dårlig.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (17 timer siden):

Selv med et 4090 og en ellers top of the line ny PC? Skulle tro at jeg da ville kunne oppnå 90fps med de riktige grafikkinstillingene og DLSS aktivert. DLSS gjorde underverker for meg i No Man Sky.

Ikke at jeg har 4090 nå, men på et tidspunkt blir det ny PC på meg. Venter bare på en god grunn til å oppgradere; nytt headsett f.eks.

 

 

Skulle gjerne hatt 90fps selvsagt. Men... med riktig konfig og motion reprojection så har jeg silkemyk opplevelse helt ned i 30-45 fps. Og selv om jeg hadde fått 90fps native så ville jeg pøst på med ekstra grafikkeffekter for å få det enda penere og levd med 30-45 fps og motion reprojection. :)

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 29.11.2022 den 13.58):

Oculus Store spill med Pico? Bruker du revive softwaren for å få det til? Regner med du streamer via virtual desktop til Steam og så bruker Revive til å få tilgang til Oculus store spillene? Det er ikke så rart at det funker dårlig da det ikke er offisiell støtte for annet enn Oculus/Meta headset. Det funker ok med type Vive og Index, men ikke alltid særlig godt da heller synes jeg. Med Pico så spørs det jo veldig om det i det hele tatt vil fungere siden headsettet er såpass nytt; noe som virker å være tilfelle når du forsøkte det.

 

Virtual Desktop gjør at du kan spille Oculus store spillene med Pico 4! Trenger ikke Revive!!Ganske fantastisk i grunn! :) Jeg har aldri testa Revive, men ingen grunn til å legge på enda et lag med software/drivere eller gud vet hva Revive gjør.

Et av salgsargumentene for Pico 4 jo nettopp det at Virtual Desktop  med  Pico 4 gir tilgang til både PCVR spill fra Steam og fra Oculus store :) Yay!  (Ja, jeg har testa og det funker gull). 

Hva man enn gjør med Pico4 så må man ikke bruke Picos native streaming software, hverken med USB C kabel eller via Wifi. Det ser skikkelig rævva ut og funker dårlig på alle måte. Det er kun Virtual Desktop som er aktuell :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (På 28.11.2022 den 20.58):

Endelig fått Pico4, skal funke bra med denne fram til Valve Deckard ja.

HL Alyx ble artigere nå, ser meget lekkert ut. Gadd aldri å fullføre det med riften så skal bli bra å spille gjennom nå, digg å faktisk kan lese på ting også.

Beat saber funka ok, men er litt random lagspikes som ødelegger noen ganger. Har ikke styra så mye med instillinger enda, så mulig det kan optimaliseres litt. 

Star Wars Squadrons ga jeg opp, brukte 1 time for å i det heletatt få starta det opp i vr, og ble stuck på calibrate controller en stund, aner ikke hva jeg gjorde for å komme videre derifra. Mens jeg var i tie fighteren begynte den å spinne rundt og ingenting av knapper funka og lyden forsvant plutselig, dette skjedde flere ganger, prøvde restart av pc og fjerna oculus i task manager også men nope.

Flere av Oculus store spillene jeg hadde funka dårlig, noen starta ikke opp i vr i det heletatt, mens et par havner jeg under verden uten noe mulighet til å reset view, jaja gamle spill som ikke har blitt oppdatert sikkert. 

Prøvde meg på Subnatica, da jeg hadde det på steam uten å ha spilt det før, men der ble jeg kraftig svimmel etter 5 min. Gammelt og lite optimalisert for vr, var litt bedre med vr mod'en med hud osv da. Nei, tror ikke jeg orker det spillet. 

Kjøpte No man's sky og starta på survival, der var det stress. Tar 20 sek fra jeg starta til jeg dør av varme, så skulle finne ut av kontroller, meny osv for å mine nok til å reparere suiten før jeg dør, ehh.. Burde nok ikke ha starta på survival, men ok kom meg nå videre etter mange forsøk, så ble det dårlig med batteri og bestemte meg for en pause for idag.

Må skaffe meg en powerbank å sette fast på headsettet, ca 2 timer batteritid blir fort lite. 

Har hatt Pico 4 siden lanseringen selv. Veldig fornøyd. Jeg vet ikke hva slags oppsett du har på systemet, hva slags PC, hva slags Wifi router, om du har kablet nettverk til PCn osv....  Men jeg har spilt en del Star Wars Squadrons via Virtual Desktop på Pico 4. Det både ser fantastisk ut og funker bra på alle måter. Har selv i9 12900K+RTX3090, kablet nettverk til PC, Pico 4 tilkoblet via Wifi med Virtual Desktop. Og så må man ha edrulige innstillinger i spillet og i Virtual Desktop. Ikke spilt på en stund, så laster ned nå for å teste på nytt. Kanskje en eller annen patch til spillet har ødelagt et eller annet, hvem vet. Siste oppdatering til Virtual Desktop ga meg enda bedre ytelse i hvert fall :)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Dr.Peedee said:

Juhu! Mange av dere som har forhåndsbestilt Playstation VR2? Åpnet for det i går. Jeg bestilte i natt i hvert fall. Veldig spent på hva Sony kommer opp med nå. Specs er lovende. Grand Turisimo 7 med gratis VR oppdaterin på lanseringsdagen som er den 22.februar :)

Jeg ser det an, regner med jeg kan bli fristet senere.

 

Beat Saber kommer også til PSVR2 fikk vi vite i går:

Det er litt overraskende ettersom Meta eier utvikleren og det var antatt at de ville holde spillet eksklusivt til Quest fremover.

Så det er veldig godt nytt med tanke på hvor populært spillet har blitt og kanskje det nærmeste VR har kommet en killer app?

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (22 timer siden):

Jeg ser det an, regner med jeg kan bli fristet senere.

 

Beat Saber kommer også til PSVR2 fikk vi vite i går:

Det er litt overraskende ettersom Meta eier utvikleren og det var antatt at de ville holde spillet eksklusivt til Quest fremover.

Så det er veldig godt nytt med tanke på hvor populært spillet har blitt og kanskje det nærmeste VR har kommet en killer app?

Hva er greia med Beat Saber? Vet jo det er populært og kanskje derfor en "big thing" at det kommer til PSVR2. Men... er jo dørgende kjedelig spill. 

Håper VR versjonen av Grand Turisimo 7 blir fullversjonen :)

Lenke til kommentar

Smaken er som baken selvfølgelig men for meg så er Beat Saber skikkelig bra. Og veldig bra for "pappakropper" da en får en bra trenings økt om en spiller det "skikkelig" uten å stå stille og bare veive med vrista som Harry Potter...

Føler seg jo så in i granskauen badass når alt bare klaffer. Som om du er i the Matrix 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...