Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dr.Peedee skrev (2 timer siden):

Takk :) Trådløst VR… Uansett så er det latency. Mer enn på skjerm. Mer enn på VR via kabel. En periode hadde jeg et vindu meg stats på fps og latency åpen for å sjekke. Men i går ettermiddag fjernet jeg det. Jeg hadde det så gøy bare. Var mer enn på PC spill med kablet nettverk og  med kablet kontroller og 144 via DisplayPort. Sikker ganske «mye» mer. Jada. Men - jeg er en dude på langt over 50 år. Detta funker. Ikke hardcore competition. Men det funker. Og det er gøy - også i multiplayer (Pavlov og Onward f.eks). 

Håper du ikke blir skuffet :)

Jeg har allerede Index om jeg skulle finne ut at null latency er kjempeviktig. Men det finnes ingen spill i VR hvor jeg er veldig opptatt av å konkurrere fremfor å ha det gøy. Og etter å ha brukt både Vive, Pimax og Index vil jeg nå fremfor alt vekk fra kabelen. Man går jo og håper på en ny trådløs variant fra Valve, men så tett de spiller kortene sine er det jo umulig å vite når det skjer. Nei. Jeg ville nok tro at for de aller fleste så vil en Pico 4 med Virtual Desktop dekke så og si hele behovet for VR. Og man kan fortsatt bruke den uten en PC, men da med et mindre utvalg.

Jeg har dog ikke kjøpt en enda. Prioriterte ny PC, men tror den planen blir satt på is i noen måneder til slik at prisene kan justere seg skikkelig. Ryker nok på en Pico veldig snart.

Men hva slags wifi oppsett har du og hvor langt unna ruteren spiller du? Er ikke veldig trådløst om man må stå 1m unna liksom.

Lenke til kommentar
On 10/20/2022 at 2:34 PM, Dr.Peedee said:

Angående briller - det følger med i pakken en egen sånn spacer som man setter foran Facegasketen hvis man vil bruke briller. Så det skulle nok funke greit. Lett å sette på og ta av. Testa nå. 

Dette med kvalme er ikke så lett. Jeg slet med det i starten. Men— jeg tvang meg til å spille litt hver dag i flere kort porsjoner helt til jeg kom til et punkt det ikke var der. Og så har jo mange spill ting som skal gjøre det enklere - teleportation og snap turns isteden for free movement og smooth turning. Jeg bruker nå kun free movement og smooth turning nå :) Blitt vant til det. 

TikTok eller Facebook… tja. Kunne gjerne sluppet begge. Men, på Pico trenger man i hvert fall ikke lage seg TikTok konto selv om TikTok kjøpte selskapet som lager Pico for noe tid siden. 

Flott review! Hvordan oppleves FOV og annet med spaceren for briller? Og forsøkte du å ha briller på deg? Noen headsett kan klemme på stengene på siden eller klemme brillene inn mot øynene som gjør at man lett får smuss på brilleglassene i løpet av kort tid. Noen funker også fint med veldig smale briller men har problemer med litt bredere briller osv.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (20 timer siden):

Kult! Bestilt fra Elkjøp? Ikke lenge til de får inn nå tror jeg. 25. eller noe sånt. Håper du blir fornøyd! Jeg blir bare mere og mere fornøyd med mitt. I går spilte jeg Star Wars Squadrons i VR på Picoen. Det er et PC spill på Steam som ser veldig bra ut på PC - har kun spilt det på HP Reverb G2 før som er dedikert PCVR headsett og som jo er liksom det skarpeste… Men dæggærn! Detta så bedre ut på Pico!! Det var sykt å ha skarpt bilde over så og si alt. Dette r jo en slags «flysimulator» med kriging i verdensrommet, og det funka dritbra med streaming via Virtual Desktop - Wifi! Jeg satt i etasjen over og et rom mere mot siden av huset i forhold til routeren, men detta fløt bra allikevel. Ennå ikke fått prøvd noen flysimulatorer, men blir vel snart neste på programmet. Skal liksom ikke funke det, har jeg sett - men detta spillet funka jo veldig bra. Mye raske bevegelser og store områder som skal dekkes her og.

Elkjøp ja, Har Oculus Rift S fra før men greitt å kunne bevege seg uten kabel da kontoret/gaming rommet er stappfullt i diverse hardware.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Dragonlove said:

Elkjøp ja, Har Oculus Rift S fra før men greitt å kunne bevege seg uten kabel da kontoret/gaming rommet er stappfullt i diverse hardware.

Om du bare har VR erfaring fra Rift S, kan det hende du dør litt av ekstase når du prøver Pico 4. Om Pico virkelig har bilde kvalitet på linje med G2 eller til og med bedre, vil du få litt av en opplevelse å gå fra Rift S til Pico 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/21/2022 at 10:17 PM, Lakus said:

Men hva slags wifi oppsett har du og hvor langt unna ruteren spiller du? Er ikke veldig trådløst om man må stå 1m unna liksom.

 

Quote

... satt i etasjen over og et rom mere mot siden av huset i forhold til routeren, men detta fløt bra allikevel.

Virket som at det skal gå greit xD

Lenke til kommentar
21 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

Flott review! Hvordan oppleves FOV og annet med spaceren for briller? Og forsøkte du å ha briller på deg? Noen headsett kan klemme på stengene på siden eller klemme brillene inn mot øynene som gjør at man lett får smuss på brilleglassene i løpet av kort tid. Noen funker også fint med veldig smale briller men har problemer med litt bredere briller osv.

Sjekk litt reviews av Pico :). Headsettet er laget med brede briller i bakhodet. Selve ansiktsmaska er formet så den skal få plass til brede, firkantede briller. Veldig bra pluss!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Alak87 said:

Sjekk litt reviews av Pico :). Headsettet er laget med brede briller i bakhodet. Selve ansiktsmaska er formet så den skal få plass til brede, firkantede briller. Veldig bra pluss!

Jeg har sjekket en 6-7 reviews på youtube i det minste. Hvor de fører briller inn i VR settet for å vise klaring. Men ingen av disse informerte om den faktiske bredden på brillene de demonstrerte med. Alt fra hornbriller til lavprofil.

Som brillebruker siste år vet jeg at alle briller kan fås i omtrent alle størrelse. Så jeg leser gjerne en spesifik review som informerer om den faktiske bredden på brillene.

Jeg har kun sett de informere om  at headsettet er laget med "briller i bakhodet" siden de har cutout på siden i masken. Men ikke brede briller spesifikt.

Tar gjerne en link eller to?

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Antakeligvis ikke det svaret du ser etter, men om du spoler til 7:35 får du se hvordan ansiktsmasken er formet for å passe rundt briller. Så her er det jo relativt store kvadratiske hornbriller det er snakk om, men om du har spesielle designer riller tror jeg ikke du har noe annet valg enn å bare prøve en og se hvordan det passer med dine briller spesifikt.

@Dr.Peedee kanskje du vil ta mål av maks lenge man kan ha på briller, samt høyde? Du har jo faktisk en Pico 4 liggende 😆

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Pico 4 i IL 2 Stalingrad via Virtual Desktop

Har akkurat lastet opp en liten snutt der jeg tester Pico 4 med Virtual Deskop. Opptaket er vel ikke akkurat beste kvalitet. Det er gjort med den interne opptakeren i selve headsettet, i 1080x1080 oppløsning og komprimert. Jeg overførte så videoen fra headsett til min iPad. Jeg endret framingen fra 1:1 til 16:9 i Adobe Premiere rush før opplasting til YouTube. Videoen gir ikke noe godt inntrykk av hvor bra det ser ut i headsettet, ei heller hvilke problemer som faktisk er der. Men mer for å vise at de går :) Link:

Det funker faktisk rimelig greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lakus skrev (På 21.10.2022 den 22.17):

Jeg har allerede Index om jeg skulle finne ut at null latency er kjempeviktig. Men det finnes ingen spill i VR hvor jeg er veldig opptatt av å konkurrere fremfor å ha det gøy. Og etter å ha brukt både Vive, Pimax og Index vil jeg nå fremfor alt vekk fra kabelen. Man går jo og håper på en ny trådløs variant fra Valve, men så tett de spiller kortene sine er det jo umulig å vite når det skjer. Nei. Jeg ville nok tro at for de aller fleste så vil en Pico 4 med Virtual Desktop dekke så og si hele behovet for VR. Og man kan fortsatt bruke den uten en PC, men da med et mindre utvalg.

Jeg har dog ikke kjøpt en enda. Prioriterte ny PC, men tror den planen blir satt på is i noen måneder til slik at prisene kan justere seg skikkelig. Ryker nok på en Pico veldig snart.

Men hva slags wifi oppsett har du og hvor langt unna ruteren spiller du? Er ikke veldig trådløst om man må stå 1m unna liksom.

Jeg har Wi-Fi 6 router. Den står i stua. PCn jeg streamer fra er koblet til routeren med kabel. Når jeg spiller flyspill og bilspill via Virtual Desktop så sitter jeg i 2. etasje og til siden på huset (mens altså routeren er ca midt i huset i 1. etg). Og det funker. Når jeg spiller Half Life Alyx, Pavlov o.l., så er jeg i samme rom som routeren, men det er fordi det er mest plass til å bevege seg rundt i det rommet (stua) som routeren står. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (10 timer siden):

Ny patch til beta testing av VR for Cliffs over dover blitz, tror virkelig dette blir THE  ww2 fly simulatorer spillet.

Nye patchen legger til flotte skyer. Når du flyr i 12 000 fots høyde med de flotte skyene i VR får du en virkelig flott 3D følelse. 

Jeg har il2 stalingrad. Hvordan er grafikk og ytelse i vr sammenlignet med Stalingrad? Og hva er forskjellen på Cliffs of Dover og Cliffs of Dover BLITZ ? 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Jeg har il2 stalingrad. Hvordan er grafikk og ytelse i vr sammenlignet med Stalingrad? Og hva er forskjellen på Cliffs of Dover og Cliffs of Dover BLITZ ? 

 

Etter denne oppgraderingen er vel grafikken ca likt. Il2 er bedre på noen ting, Clod på andre. Vanskelig å si noe på ytelse, IL2 er laget for små kamper. Når du spiller kampanjer osv er det snakk om kanskje 2 dusin fly om gangen som møtes. Aldri mer enn 10 bombefly i en formasjon. Mens i Clod kan du ha dogfights på 100+ fly. 100 fly over kanalen er silky smooh. 200 ble litt mye for meg, går akkurat men er litt hakking akkurat når 100 vs 100 fly braker inn i hverandre. 150 fly der 30 av de er bombefly og 120 er jagerfly går også akkurat. Litt hakking akkurat når de braker sammen samtidig som bombeflyene slipper bombene sine.

Spillet er langt mer realistisk enn IL2, skade modellen er det beste du får, mye bedre enn IL2 eller DCS, du kan klikke i cockpiten med musa ca. Sånn som i DCS, bare ikke fult like mange knapper som er operative. Motorene er vanskelige å fly da de har mindre automatisering på motor saker enn de senere flyene som er i IL2 og DCS, til og med de tyske flyene som er ganske automatiserte i 1941, er det nye mer manuell motorkontroll på.

 

Cliffs over dover kom i 2011 og var drit dårlig,  bare dritt, som gjorde at det aldri ble veldig populært. Men moddere jobbet og jobbet med det, til slutt endte 1C opp med å "gi spillet" til modderene, så de tok over offisiell utvikling og alle mod forbedringene ble offisiell del av spillet og det ble sluppet på nytt i 2017. I 2020 kom Wings over Tobruk, som la til ørken kart, samt type 15 nye flyvbare fly som Gloster Gladiator Spitfire MkV osv.

Nå jobber de altså med en stor grafisk oppgradering som skal bringe det til et mer moderne nivå, 4k landskap,  4k teksturer på fly. VR, flotte skyer, og speed tree. Senere kommer det en ny expansion, vi vet ikke helt hva som legges til, bortsett fra at Fw190A1-A3 mer eller mindre har blitt lovet. Noen tror Malta blir en greie, men Fw190 fløy aldri der, noen tror spillet vil legge til Nederland området for å bringe vest teateret frem til midten/slutten av 42(spillet går nå fra 39 til midten av 41) det var over Nederland i 41 brittene først møtte The Butcher bird AKA Fw190.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 26.10.2022 den 10.17):

Nå jobber de altså med en stor grafisk oppgradering som skal bringe det til et mer moderne nivå, 4k landskap,  4k teksturer på fly. VR, flotte skyer, og speed tree. Senere kommer det en ny expansion, vi vet ikke helt hva som legges til, bortsett fra at Fw190A1-A3 mer eller mindre har blitt lovet. Noen tror Malta blir en greie, men Fw190 fløy aldri der, noen tror spillet vil legge til Nederland området for å bringe vest teateret frem til midten/slutten av 42(spillet går nå fra 39 til midten av 41) det var over Nederland i 41 brittene først møtte The Butcher bird AKA Fw190.

Hei,

takk for mye god info. Mulig jeg misforstår - men den store grafiske oppgraderingen  er det som skal gi spillet VR-støtte? Eller er VR-støtten der men blir bedre med kommende oppgradering? 

Og, Jeg skal altså ikke kjøpe den versjonen som bare heter Cliffs of Dover, det er nemlig den jeg finner på steam. Men er en som heter Cliffs of Dover Blitz på utvikler siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...