Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Gunfreak said:

Håper dette kommer til Norge. 

 

Ikke helt den samme realismen men RUSH er ganske gøy.

https://store.steampowered.com/app/844040/RUSH/

 

Det er også den typen spill hvor Index headsettet mitt kommer til sin rett siden jeg kan kjøre den i 144hz hvor fartsfølelsen oppleves bedre synes jeg og ja som han sier i videoen den relativt høye FOVen gjør også sitt for å øke innlevelsen. 144hz krever en del mer av PC en å kjøre men bruker jeg performance toolkit som bla. inkluderer AMD FSR og fixed foveated rendering så kan jeg øke framerate betraktelig. Et nyttig verktøy som også er bra å bruke i de fleste andre spill for å få bedre framerate ;)

https://github.com/fholger/vrperfkit

Noe annet jeg har merket meg er at fotogrammetri som blir brukt i denne videoen som jo er veldig realistisk også ikke krever særlig mye hvis optimaliseringen er god. Jeg kan bla. øke supersampling noe helt sinnssykt i google earth VR uten at det går særlig mye utover ytelsen. Litt rart egentlig at fotogrammetri ikke blir brukt mer i spill siden det jo øker realismen og tydeligvis ikke krever særlig mye av PCen.

Lenke til kommentar

Veldig spennende! Bra å se at de fortsatt har handstrap og fingertracking. Forhåpentligvis gjør de det motsatte av alle andre headsetprodusenter: Lager noe som ikke har setbacks sammenliknet med forrige versjon. Jeg er veldig spent på hvordan Valve løser streaming, standalone og eventuelle direktetilkoblinger til PC. Krysser fingrene for at vi får se noe i løpet av 2023.

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Amen til de tre punktene @Gunfreak

Decard blir veldig sannsynlig et standalone headsett (disse nye kontrollene tyder på det med den ring designen) med gode muligheter for tilkoblinger opp mot PC. Så du kan ganske trygt huke av punkt 1.

Hvis jeg skal tippe så blir FOV noe lignende Index som jeg synes er godt nok uten å føles for smått, stort sett bedre enn alle andre headsett på markedet bortsett fra Pimax. Jeg så nylig et annet patent bilde hvor Valve ytterligere har eksperimentert med å skvise ut så mye som mulig FOV ut av linsedesignet som mulig.

Punkt 3 blir det store spørsmålet for oss :( Jeg kommer sannsynligvis til å bli så desperat om det ikke lanseres her i landet at jeg kommer til strekke meg langt for å likevel få tak i et headset, slik jeg gjorde med Index. Håpet mitt er at Steam Deck (eventuelt en versjon 2) skal bli så etterspurt etter hvert at de større elektronikkkjedene må ta den inn, og da er kanskje ikke andre Valve produkter langt unna heller.

 

Men min nr. 1 viktigste er likevel at den er trådløs med ikke merkbar latancy eller komprimering av bildekvalitet.

Index viste meg at jeg ikke greide å gå tilbake til å bruke kabel. Jeg var rett og slett blitt for vant til den enorme bevegelsesfriheten og innlevelsen en trådløs opplevelse gir. Og plass har aldri vært et problem for meg; jeg har ikke særlig mye ting som tar opp plass i livet mitt så jeg kan dedikere en del plass til fri bevegelse selv om jeg skulle bo smått. Siden Decard nå også etter alle øyemål blir standalone og trådløs opp mot PC så gjør jo det også det mye enklere å finne plass til VR i fri utfoldelse nesten hvor det skulle være.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Ellers ønsker jeg meg også øyesporing, det er strengt tatt ikke nødvendig for meg... men utrolig kjekt å ha og en teknologi som virkelig sier at neste generasjon har ankommet. Mulighetene øyesporing gir er store! Men øyesporingen må være inkludert i headsettet og ikke som en add-on. Ingen gidder å bruke tid på å utvikle for en add-on. Så det er veldig viktig at det blir integrert, slik som med PSVR2.

Her er en artikkel som nå begynner å dra litt på årene som sier litt om hvor revolusjonerende øyesporing potensielt kan være.

https://www.roadtovr.com/why-eye-tracking-is-a-game-changer-for-vr-headsets-virtual-reality/

Jeg vil spesielt ha det som blir beskrevet i artikkelen som "active input"

Quote

Eye-tracking can also be useful for active input, allowing users to consciously take advantage of their gaze to make tasks faster and easier. While many VR applications today allow users to ‘force pull’ objects at a distance by pointing at them and initiating a grab, eye-tracking could make that quicker and more accurate, allowing users to simply look and grab. Using eye-tracking for this task can actually be much more accurate, because our eyes are much better at pointing at distant objects than using a laser pointer from our hands, since the natural shakiness of our hands is amplified over distance.

Similar to grabbing objects, eye-tracking input is likely to be helpful for making VR fast and productive, allowing users to press buttons and do other actions much more quickly than if they had to move their body or hands to achieve the same. You can bet that when it comes to VR as a truly productive general computing platform, eye-tracking input will play a major role.

Active input kan endelig gjøre at strategispill kan fungere godt i VR; sannsynligvis favorittsjangeren min utenfor VR.

Lenke til kommentar

Jeg tenker øyesporing er viktigere med en annen grunn: Foveated rendering. Nå som HMD skjermer bare blir bedre og bedre, med høyere og høyere oppløsning, er dette egentlig den eneste veien å gå om man skal ha noen sjanse for å la grafikken være nogenlunde akseptabel. PSVR2 klarer dette, og det at det kun er et lite felt som må redres 100% gjør at det får en performance boost på 400% tror jeg det var. Det gir maskina rom til å puste og faktisk klare å levere det den skal, i høyeste kvalitet. 

Og jeg har sett at PSVR2 leverer på det du skriver, hvor man bruker øynene til å gjøre valg. Mye enklere når man har et våpenhjul f.eks. hvor, i stedet for å måtte dra kontrolleren opp til venstre for å velge pistol, så ser du bare opp, og vipps. Pistol i hånda. Øyesporing er garantert fremtiden, på mange måter!

Lenke til kommentar

@Alak87

Foveated rendering er en av flere goder med øyesporing ja. Jeg har dog sett litt vekslende rapporter på hvor mye bedre ytelsen blir. Det blir spennende å se hvor avgjørende det blir i forhold til PSVR2. Men jeg er litt bekymret for rapportene jeg har hørt om at Sony benytter seg av motion smoothing /asynchronous reprojection som er triks for å kjøre grafikkintensive spill med en jevn framerate i 45fps eller 60fps og ikke full 90 eller 120fps.

Problemet er at noen av oss merker dette veldig godt og synes det er ubehagelig og irriterende. Håpet mitt var at foveated redering skulle være nok til å unngå dette men det ser ikke helt slik ut. I rapportene jeg så så ble det sagt at det opplevd i grafikkintensive spill som Horizon og Resident Evil men ikke i mindre krevende spill som Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge. Star Wars spillet er jo en Quest port så det gir mening at det ikke er særlig krevende og sikkert kan kjøres i jevn 120fps uten problemer.
 

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe VR briller til barna (11 og 14 år) til jul, og i den forbindelse trenger jeg noen råd. Jeg har ingen tidligere kjennskap til VR, heller ikke noen PC jeg skal koble opp til VR headsettetsett. Jeg har sett på Quest 2 og Pico 4, og forstår at Pico 4 er nyere og bedre(?), men spill utvalget er større på Quest 2. Hvilket kan dere anbefale meg å gå for? 

Endret av Kennethsk
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kennethsk said:

Jeg har planer om å kjøpe VR briller til barna (11 og 14 år) til jul, og i den forbindelse trenger jeg noen råd. Jeg har ingen tidligere kjennskap til VR, heller ikke noen PC jeg har jeg skal koble opp til VR headsettetsett. Jeg har sett på Quest 2 og Pico 4, og forstår at Pico 4 er nyere og bedre(?), men spill utvalget er større på Quest 2. Hvilket er kan dere anbefale meg å gå for? 

Vanskelig valg, det du sier er riktig. Det er få spill til Pico 4 så langt, det vil komme flere.  Men kan være litt magert tilbud som en julepresang. Quest 2 har mange mange som passer barn og unge. Kommer så klart ann på foreldrenes regler ovenfor hva barn for spille. Men vil tro at feks Star Wars spillene på Quest 2 passer ypperlig til en 14 åring, og kanskje en 11 åringer on foreldrene syns det er greit med star wars type vold. 

Du har også veldig barnevennlige spill som Angry birds, beat sabre osv.

Er også noe for eldre "barn" som Walking dead: saints and sinners, og Resident Evil 4.

Star wars spillene og Resident evil er eksklusive til quest 2 og vil ikke komme til Pico 4.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kennethsk said:

Jeg har planer om å kjøpe VR briller til barna (11 og 14 år) til jul, og i den forbindelse trenger jeg noen råd. Jeg har ingen tidligere kjennskap til VR, heller ikke noen PC jeg skal koble opp til VR headsettetsett. Jeg har sett på Quest 2 og Pico 4, og forstår at Pico 4 er nyere og bedre(?), men spill utvalget er større på Quest 2. Hvilket kan dere anbefale meg å gå for? 

Quest 2 virker som det beste valget med tanke på det Gunfreak sier over meg. Flere spill og mer moden software. Quest 3 er vel planlagt å komme til neste år og kan nok sammenlignes med Pico 4 i form og ytelse. Pico er en langt nyere aktør i markedet og har ikke den samme lange erfaringen som Meta.

Pico er eid av kinesiske Bytdance kanskje mest kjent for TikTok. Meta (tidligere Facebook) er eier av Quest. Pick your poison. Jeg hadde personlig valgt amerikansk over kinesisk.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Enceladus said:

Star Wars Squadrons er gratis på Epic Store nå.

https://store.epicgames.com/en-US/p/star-wars-squadrons?purchaseIntentId=bc2b0372eaa448469cb9a769f27acea1|2ebc70bd2f0044a18e2734b4fcd9b48b

Jeg logget inn og claimet det. Tror det er det første spilet mitt der. Hadde en konto der bare fordi jeg tidligere har laget greier i Unreal Engine.

Morsomt spill.  Regner med multiplayer er ganske dødt, og mesteparten av kampanjenen er en toturial. Men en kul opplevelse i VR  og se SW verden i 1:1 skala i flott grafikk 

Lenke til kommentar
On 11/24/2022 at 10:45 AM, Gunfreak said:

Vanskelig valg, det du sier er riktig. Det er få spill til Pico 4 så langt, det vil komme flere.  Men kan være litt magert tilbud som en julepresang. Quest 2 har mange mange som passer barn og unge. Kommer så klart ann på foreldrenes regler ovenfor hva barn for spille. Men vil tro at feks Star Wars spillene på Quest 2 passer ypperlig til en 14 åring, og kanskje en 11 åringer on foreldrene syns det er greit med star wars type vold. 

Du har også veldig barnevennlige spill som Angry birds, beat sabre osv.

Er også noe for eldre "barn" som Walking dead: saints and sinners, og Resident Evil 4.

Star wars spillene og Resident evil er eksklusive til quest 2 og vil ikke komme til Pico 4.

Takk for svar, det ble en Meta Quest 2 på meg.

Har sett mer på tilgjenngelige spill og ser det er app for virtual desktop med muligheten til å spille fra andre platformer? Er dette noe som krever krafitig maskinvare, eller kan det gjøres fra en laptop?

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kennethsk said:

Takk for svar, det ble en Meta Quest 2 på meg.

Har sett mer på tilgjenngelige spill og ser det er app for virtual desktop med muligheten til å spille fra andre platformer? Er dette noe som krever krafitig maskinvare, eller kan det gjøres fra en laptop?

Pico 4 kan også brukes på PC.

Det krever jo en del, kommer ann på spillene så klart. Og laptopen.

Har du en brukbar laptop er det bare å prøve. Men 16 gig ram. En brukbar cpu og grafikk kort bør man ha(folk spiller vr på PC med 1080 osv, så dey går jo)

Lenke til kommentar

@Dragonlove

Kjøpte meg The Mage's Tale til 55kr, 80% av ordinær pris.

https://store.steampowered.com/app/766320/The_Mages_Tale/

Jeg mener det er et relativt stort spill fra InXile som er en gammel erfaren utvikler. Dette er deres første VR spill og det begynner å bli litt gammelt nå. Det kom først ut som et eksklusivt spill på Oculus Rift nesten helt i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...