Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Hei alle i hopa! Info og tips til de som mottar Pico 4 snart eller akkurat fått:

Jeg mottok mitt andre (!) Pico4 VR headsett i går. Yay! Så da har vi to her i huset. :) Ping pong med kjerringa! Yay! Men mer seriøst - ting jeg merket meg:

Da jeg mottok mitt første headsett for ei uka sia så syntes jeg at det var langt mer behagelig å ha på enn min Quest 2 m/Elitestrap. Det var lettere, MYE mere balansert. Men frontpaddingen var litt hard/stiv. Men jeg har spilt MYE siste uka (bortsett fra to dager da jeg lå nede med australsk dobbeltinfluensa- også kalt kengurupest - sjekk Fleksnes ;) ) noe jeg aldri gadd med Quest 2. Og underveis har jeg nok tenkt at - jo den paddingen er blitt mykere…

Men da jeg sammenlignet mot den flunka nye jeg tok på i går så har det første headsettet altså blitt MYE mykere. Og det er bra. Det har myket opp, blitt mer behagelig, former seg bedre rundt ansiktet, gir mindre sjans for lysinnslipp (jeg var ikke plaget med det, men en del sutrer over det første dagen(e), og i tillegg fører dette øya nærmere linsene - som igjen gir bedre FOV og edge to edge clarity.

Så, hvis du synes ditt nye headsett skuffer litt på komforten i forhold til alt du har lest/hørt - bruk det - mye- i noen dager. Blir bra da serru! HUSK også å løsne toppreima som er festa med velcro når til tilpasser bakplaten på hodet - slik at den kommer langt nok/passe ned på bakhodet. Fra esken er topppreima for stram - i hvert fall til mitt hodet - så jeg måtte gi den litt slækk.

Og tips: Når du skrur på headsettet første gangen, så skal du straks velge «sone» du bor i. Velg Norge. Men når du skal sette opp konto, så gjør det på deres nettside for dette - dette fordi i headsettet eller i mobilappen (hvert fall på iPhone) så får du ikke valgt Norge som sone for din konto. Men det får du gjort når du gjøre det på nettsiden for det. Og så skal du inn å bekrefte med mail osv… websiden du skal inn på for å lage konto er:

https://sso.picoxr.com/   

Ha headsettet klart fordi snart må du inn og bekrefte noe tallkode der etterhvert. Og da har du bare 15 sekunder før ny kode må genereres eller noe sånt. Når alt det er klart og du er inne så skal firmware til headsettet installeres. Det tar litt tid og det kan virke som det henger, men det gjør det ikke. Bare la det holde på. Samme med håndkontrolleren. Tar litt tid. Pass på at begge er aktive før du starter oppdateringen av håndkontrollerene. Sjekk at du har nok strøm i headsett før du startet med dette. 

Legge inn kredittkort mener jeg å huske at man gjør i appen på telefonen. Det må bekreftes via bankId/engangskode app . Hos meg hang til det litt så jeg gjorde prosessen en gang til - og vipps så hadde jeg samme kredittkort oppført to ganger i butikken deres. Gjør ikke noe. Bare slette den ene. Kjøp til headsettet kan deretter utføres direkte i headsett eller i app - slik som på quest 2. 

Spill du kjenner fra Quest 2 og som du kjøper på Pico store vil ikke se bedre ut som sådan i Pico 4. Jo, FOV er bedre, mest vertikalt kanskje, og det er mer skarpt over hele skjermen. Men grafikken i seg selv er jo ikke oppgradert - om noe vil Pico4 slite litt mer med frame rate pga bra mer oppløsning totalt som skal rendres. SÅ - der du vil se virkelig forskjell på er PCVR spill du har i Steam.

Og når du streamer VR spill fra PCn din er det kun Virtual Desktop (app du kjøper i Pico4 store med en tilhørende gratis program som må installeres på PCn). Bruke Link Kabel eller den medfølgende wifi streaming appen i Picoen er visst rimelig håpløst. Virtual Desktop er tingen! DA vil du se Picoen din skinne slik den skal! :)

To ting som bør gjøres - i menyene så må 90Hz skrus på. 72hz er standard. Og funksjonen for kamera passtrough likeså, men aktiveres i menyene- og da kan man tappe på siden av headsettet og aktivere kameraet slik som Quest 2. Bluetooth kan skrus av hvis du ønsker spare batteri og ikke bruker det. 

Av en eller annen grunn går Picoen på full gass hele tiden, også når du surrer rundt i menyene til det. Så, hvis du skal titte og leke litt i Pico4 sine menyer før du skal spille, så se om du kan sitte rolig og ha det innplugget - da har du mer batteri til spilling når du først skal det.. Alt for nå, have fun :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Dr.Peedee said:

Hei,

takk for mye god info. Mulig jeg misforstår - men den store grafiske oppgraderingen  er det som skal gi spillet VR-støtte? Eller er VR-støtten der men blir bedre med kommende oppgradering? 

Og, Jeg skal altså ikke kjøpe den versjonen som bare heter Cliffs of Dover, det er nemlig den jeg finner på steam. Men er en som heter Cliffs of Dover Blitz på utvikler siden.

Oppgraderinga skal gi VR støtte, den lukkede betaen begynte i april med VR, 4k teksturer og terreng og truesky, truesky ble fjerna fort pga bugs. Det er tilbake nå i den lukkede betaen. Men fremdeles en del visuelle bugs, men nå har utviklerne betalt for full støtte fra truesky folka så nå håper de å få tatt bugsa. Speed tree har ikke hvert med i betaen enda, men igjen har de nå betalt for full støtte av speed tree folka, som gir de 24 timer support og tilgang til hele tree biblioteket deres.

Betaen skulle egentlig hvert over i sommer med full release. Men problemer med truesky,  speed tree og mangel på hjelp fra pimax til støtte for å få pimax til å funke har utsatt det.

Tror de har gitt opp å få hjelp av pimax...

https://store.steampowered.com/app/754530/IL2_Sturmovik_Cliffs_of_Dover_Blitz_Edition/

Det er dette du skal ha. Det er 3 timer igjen på salg for bundle, for å få både cliffs og Tobruk. Du må ikke ha Tobruk for å få vr oppdateringen  når det kommer, men var overasket over hvor mye jeg likte å fly over ørkenen, den legger jo også til type 15 flyvbare fly. Samt 15ish kampanjer, et dusin single missions osv.

received_772906450729633.thumb.jpeg.ec6a756612bc1aec59b472c3dd6c14cc.jpeg

received_1153572298553447.thumb.jpeg.7b94439fe7d7578841571ce53e40c534.jpeg

received_427571909300659.thumb.jpeg.611331bcba13d4796269f2e40e5b4422.jpeg

received_437762194746161.thumb.jpeg.133ba3f438db6472a76b40e02a378b7f.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Dr.Peedee
Her kan man se hvor lekkert Cliffs over Dover blitz er med de nye sky grafikken/fysikken. Før denne oppgradringen hadde spillet kjempe simple skyter, mer eller mindre bare en type og det var små hvite dotter her og der. Nå har man alt mulig, sammen med 4K terreng og fly blir dette bra og fremdeles gjennstår speed tree.  Gamle oppdrag ser mye bedre ut bare fordi noe så enkelt som at skyer nå lager skygge på bakken og gjør at at ser mer ekte ut.
 

 

 

betaclod5.thumb.jpg.82928e61acfe3dc7a1eebd2283f3e8c7.jpg
betaclod6.thumb.jpg.cfa3894a88c67e05756ba66c95dbf9f5.jpg
betaclod3.thumb.jpg.fcbc279592fb6c9c09f5cf28547670d4.jpg

betaclod4.thumb.jpg.b055e2d3228ad223a813aced6069e599.jpg

betaclod7.thumb.jpg.e4f402daf058550f41be2ef450265451.jpg

betaclod.thumb.jpg.27b03b4e09d0fad1384cb2cccfca43e9.jpg

betaclod2.thumb.jpg.329a7812b6560f549712386c37427ff5.jpg

Og AIen er briljant, jeg greier ikke lure den, i IL2 vil AIen uansett fly ofte bare svinge og svinge selv i en Fw190 som er drit dårlig på å svinge, mens i Clod så vil ikke Me109 spille etter mine regler, den nekter å gå i en turn fight med en spit, den bare boomer og zoomer, jeg prøvde å lure den ned mot bakken, men når den fant ut at nå var den så nære bakken at den ikke kunne boome og zoome lengre, bare ga den opp, tok meg seg ballen og dro hjem, og gadd ikke leke mer. Aien er også mye mer realistisk når det kommer til skyting, den vil bomme, om du jobber hardt for å ikke blit truffet, det er ikke noe magisk auto aim. der den skyter piloten fra 90 graders sving i 600kmt på et nanosekund(noe DCS har og nå IL2 har fått etter siste oppdatering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (20 timer siden):

@Dr.Peedee
Her kan man se hvor lekkert Cliffs over Dover blitz er med de nye sky grafikken/fysikken. Før denne oppgradringen hadde spillet kjempe simple skyter, mer eller mindre bare en type og det var små hvite dotter her og der. Nå har man alt mulig, sammen med 4K terreng og fly blir dette bra og fremdeles gjennstår speed tree.  Gamle oppdrag ser mye bedre ut bare fordi noe så enkelt som at skyer nå lager skygge på bakken og gjør at at ser mer ekte ut.
 

 

 

betaclod5.thumb.jpg.82928e61acfe3dc7a1eebd2283f3e8c7.jpg
betaclod6.thumb.jpg.cfa3894a88c67e05756ba66c95dbf9f5.jpg
betaclod3.thumb.jpg.fcbc279592fb6c9c09f5cf28547670d4.jpg

betaclod4.thumb.jpg.b055e2d3228ad223a813aced6069e599.jpg

betaclod7.thumb.jpg.e4f402daf058550f41be2ef450265451.jpg

betaclod.thumb.jpg.27b03b4e09d0fad1384cb2cccfca43e9.jpg

betaclod2.thumb.jpg.329a7812b6560f549712386c37427ff5.jpg

Og AIen er briljant, jeg greier ikke lure den, i IL2 vil AIen uansett fly ofte bare svinge og svinge selv i en Fw190 som er drit dårlig på å svinge, mens i Clod så vil ikke Me109 spille etter mine regler, den nekter å gå i en turn fight med en spit, den bare boomer og zoomer, jeg prøvde å lure den ned mot bakken, men når den fant ut at nå var den så nære bakken at den ikke kunne boome og zoome lengre, bare ga den opp, tok meg seg ballen og dro hjem, og gadd ikke leke mer. Aien er også mye mer realistisk når det kommer til skyting, den vil bomme, om du jobber hardt for å ikke blit truffet, det er ikke noe magisk auto aim. der den skyter piloten fra 90 graders sving i 600kmt på et nanosekund(noe DCS har og nå IL2 har fått etter siste oppdatering.

Ser virkelig lekkert ut! Men VR støtten fortsatt i beta? Venter til det blir ferdig. Har så mange spill nå :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Ser virkelig lekkert ut! Men VR støtten fortsatt i beta? Venter til det blir ferdig. Har så mange spill nå :) 

Ja forsatt beta, og tror den vil være ut året.

Som jeg ser det gjenstår. 

VR optimalisering

Truesky bug fixes 

Implemering av speed tree og hva enn bugs dukker opp der.

Lenke til kommentar

Ikke rart jeg har følt at ytelsen i spillene mine ikke helt matcher hardwaren min(spesielt fly simulatorer) jeg har drevet og hatt underclocket ram. Kjørt på 2100mhz i stedet for 3200mhz... dette påvirker blant annet effektiviten på CPUen min. Og forklarer hvorfor jeg har så mye "cpu" bound.

Fikk satt RAMen til riktig hastighet og spratt opp 10+ fps i visse oppdrag i flysimulterene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Gunfreak said:

Ikke rart jeg har følt at ytelsen i spillene mine ikke helt matcher hardwaren min(spesielt fly simulatorer) jeg har drevet og hatt underclocket ram. Kjørt på 2100mhz i stedet for 3200mhz... dette påvirker blant annet effektiviten på CPUen min. Og forklarer hvorfor jeg har så mye "cpu" bound.

Fikk satt RAMen til riktig hastighet og spratt opp 10+ fps i visse oppdrag i flysimulterene mine.

Oppdaget mye slikt rart jeg også da jeg forsøkte å finne ut hvorfor Boneworks kjører så ræva på PCen min. Noe har vært amatørtabber av meg slik som å plassere ram i feil slots. På hovedkortet mitt skal to brikker ikke stå ved siden av hverandre men i annenhver slot. Nå har jeg fire, så fyller alle slots.

Ellers fant jeg også ut at jeg ikke hadde skrudd på en slik boost funksjon for rammen. Husker ikke nøyaktig navnet men det er lett å se i Bios. Men for å få denne til å fungere uten at PCen kræsjet så måtte jeg endre på noen frekvens innstillinger på rammen. Ikke at noe av dette hjalp på Boneworks da 🙄

 

 

Lenke til kommentar
Quote

PSVR 2 to Launch February 22nd for $550, Pre-orders Coming November 15th

https://www.roadtovr.com/psvr-2-release-date-price-pre-order/

Og en håndfull med nye spill til systemet:

https://www.roadtovr.com/psvr-2-games-2023-launch/

Og noen flere annonserte spill i dag som vi allerede har på andre plattformer:

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig dumt at det ikke fra helt tidelig av har vært fokus på cross-play og teknologi kompatibilitet på tvers av de tre store VR aktørene Sony, Meta og Valve. Det blir for lite spill til å trekke folk og for mye irritasjon med denne segmenteringen for den jevne forbruker på et nokså nytt spillmedium som VR.

Men det var vel slik det måtte gå :(

Ikke at jeg tror VR vil forsvinne på noen som helst måte, teknologien er for viktig til det, det går bare mye tregere med en mer frustrerende utvikling enn hva jeg hadde håpet. Noe av optimismen min fra de tidligere dager har forsvunnet.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...