Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Kennethsk said:

Kona har en mac av et eller annet slag, som er ment for arbeid. Og så har jeg en eldre maskin stående på loftet, med i5, mener det er et 970 kort i den...  har ikke blitt brukt på lenge så vet ikke om den er brukenes

Macen tviler jeg på at fungerer men PCen din kan fungere. Installer Steam på den og så kjører du dette programmet for å teste: https://store.steampowered.com/app/323910/SteamVR_Performance_Test/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heads-up: MRTV teaser en reveal av et nytt (PCVR?) headset med display-port i morgen, mandag. Kan være Pico 4 Link, evt. noe annet. Jeg vet at Thrillseeker har teaset et nytt headset som han har sterk tro på ganske lenge, så det kan også være snakk om dette. Uansett, alt med pancake + display port muligheter tenker jeg er positivt for veldig mange. Krysser fingrene for at det blir bra :D 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Endelig 

Har har jeg fått lov til å vise video fra Cliffs over Dover blitz VR beta.

Jeg lagde et oppdrag som viser mer eksotiske ww2 fly man ikke ser så mye av i moderne combat flight sims.

Vi er utenfor kysten av Nord Afrika i 1941. Axis maktene angriper en britisk konvoi. De har Stuka, Me109E7, Me110 og Italia møter opp med sin lille dobbelt dekker CR 42.

Britene flyr ut og møter de med fly ikke sett i noe større grad i vest Europa,  selv sitter jeg i en Martlet en britisk variant av F4 Wildcat,  et lite tønne av et fly. Sammen flyr jeg også med P40 Warhawks også amerikanske fly brukt av Britene i Nord Afrika,  vi har til og med dratt med våre egne dobbelt dekkere Gladiator II. Her blir det action. 

82 fly tilsammen i oppdaget og det er smooth som bare det i VR.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okei, ser ut som at det er snakk om DPVR's nye headset E4 som MRTV hintet til ville bli annonsert. Garantert ikke det headsettet Thrillseeker har snakket varmt om, da dette ikke er noe "nytt og storslagent". Det er et rimelig headsett med greie specs til PCVR-bruk. Kablet med HDMI, 4K LCD-skjermer, høyere FOV enn Quest 2 o.l. (men sikkert ikke mer enn Index o.l.), men kanskje den største nyheten: RGB stripe på utsiden, så du kan customize det til din PC's RGB setup. Endelig! 😂

Edit: Tror dette vil floppe ganske kraftig. Fresnel linser nå som vi har kommet til æraen for Pancake-linser, pris som mest sannsynlig kommer nær HP Reverb G2 (når det skulle vært et billig headsett?)... Skal du gjøre det riktig nå er det bedre å lansere et headset som ikke er standalone, kablet så man slipper kostnader av prosessor osv., pancake linser, og seltrackede kontrollere. Da hadde de fleste PCVR-entusiaster blitt solgt. Dette derimot er ikke veien å gå. Hadde funket for to år siden.image.thumb.png.020b83cea57228a861426f77b56a55a4.png

Endret av Alak87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig fått Pico4, skal funke bra med denne fram til Valve Deckard ja.

HL Alyx ble artigere nå, ser meget lekkert ut. Gadd aldri å fullføre det med riften så skal bli bra å spille gjennom nå, digg å faktisk kan lese på ting også.

Beat saber funka ok, men er litt random lagspikes som ødelegger noen ganger. Har ikke styra så mye med instillinger enda, så mulig det kan optimaliseres litt. 

Star Wars Squadrons ga jeg opp, brukte 1 time for å i det heletatt få starta det opp i vr, og ble stuck på calibrate controller en stund, aner ikke hva jeg gjorde for å komme videre derifra. Mens jeg var i tie fighteren begynte den å spinne rundt og ingenting av knapper funka og lyden forsvant plutselig, dette skjedde flere ganger, prøvde restart av pc og fjerna oculus i task manager også men nope.

Flere av Oculus store spillene jeg hadde funka dårlig, noen starta ikke opp i vr i det heletatt, mens et par havner jeg under verden uten noe mulighet til å reset view, jaja gamle spill som ikke har blitt oppdatert sikkert. 

Prøvde meg på Subnatica, da jeg hadde det på steam uten å ha spilt det før, men der ble jeg kraftig svimmel etter 5 min. Gammelt og lite optimalisert for vr, var litt bedre med vr mod'en med hud osv da. Nei, tror ikke jeg orker det spillet. 

Kjøpte No man's sky og starta på survival, der var det stress. Tar 20 sek fra jeg starta til jeg dør av varme, så skulle finne ut av kontroller, meny osv for å mine nok til å reparere suiten før jeg dør, ehh.. Burde nok ikke ha starta på survival, men ok kom meg nå videre etter mange forsøk, så ble det dårlig med batteri og bestemte meg for en pause for idag.

Må skaffe meg en powerbank å sette fast på headsettet, ca 2 timer batteritid blir fort lite. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Curuion said:

Endelig fått Pico4, skal funke bra med denne fram til Valve Deckard ja.

HL Alyx ble artigere nå, ser meget lekkert ut. Gadd aldri å fullføre det med riften så skal bli bra å spille gjennom nå, digg å faktisk kan lese på ting også.

Beat saber funka ok, men er litt random lagspikes som ødelegger noen ganger. Har ikke styra så mye med instillinger enda, så mulig det kan optimaliseres litt. 

Star Wars Squadrons ga jeg opp, brukte 1 time for å i det heletatt få starta det opp i vr, og ble stuck på calibrate controller en stund, aner ikke hva jeg gjorde for å komme videre derifra. Mens jeg var i tie fighteren begynte den å spinne rundt og ingenting av knapper funka og lyden forsvant plutselig, dette skjedde flere ganger, prøvde restart av pc og fjerna oculus i task manager også men nope.

Flere av Oculus store spillene jeg hadde funka dårlig, noen starta ikke opp i vr i det heletatt, mens et par havner jeg under verden uten noe mulighet til å reset view, jaja gamle spill som ikke har blitt oppdatert sikkert. 

Prøvde meg på Subnatica, da jeg hadde det på steam uten å ha spilt det før, men der ble jeg kraftig svimmel etter 5 min. Gammelt og lite optimalisert for vr, var litt bedre med vr mod'en med hud osv da. Nei, tror ikke jeg orker det spillet. 

Kjøpte No man's sky og starta på survival, der var det stress. Tar 20 sek fra jeg starta til jeg dør av varme, så skulle finne ut av kontroller, meny osv for å mine nok til å reparere suiten før jeg dør, ehh.. Burde nok ikke ha starta på survival, men ok kom meg nå videre etter mange forsøk, så ble det dårlig med batteri og bestemte meg for en pause for idag.

Må skaffe meg en powerbank å sette fast på headsettet, ca 2 timer batteritid blir fort lite. 

Subnautica er et fantastisk spill. Men VR saken var bare slengt på.

Walking dead Saints and sinners, er veldig bra, og det sier jeg selv om jeg egentlig ikke liker zombie spill.

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Curuion said:

Flere av Oculus store spillene jeg hadde funka dårlig, noen starta ikke opp i vr i det heletatt, mens et par havner jeg under verden uten noe mulighet til å reset view, jaja gamle spill som ikke har blitt oppdatert sikkert.

Oculus Store spill med Pico? Bruker du revive softwaren for å få det til? Regner med du streamer via virtual desktop til Steam og så bruker Revive til å få tilgang til Oculus store spillene? Det er ikke så rart at det funker dårlig da det ikke er offisiell støtte for annet enn Oculus/Meta headset. Det funker ok med type Vive og Index, men ikke alltid særlig godt da heller synes jeg. Med Pico så spørs det jo veldig om det i det hele tatt vil fungere siden headsettet er såpass nytt; noe som virker å være tilfelle når du forsøkte det.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Enceladus said:

Oculus Store spill med Pico? Bruker du revive softwaren for å få det til? 

Tenkte ikke over revive, teste det senere da. Brukte bare virtual desktop da spill fra oculus store kommer opp i den. Noen funka fint, og flere mangles det mulig å reset view på, så trengs oculus home og setting meny rebind så tror jeg de hadde funka også. Ikke så intressante spill lenger egentlig, men artig å teste å se hva som funker bare.

Lenke til kommentar

https://www.pressfire.no/artikkel/sony-viste-fram-sma-og-billige-bevegelsessensorer-til-vr

Quote

Så langt er det støtte for både vanlige applikasjoner, Meta Quest og PCVR-briller.

Faktisk har online-chatterom som «VR Chat» allerede implementert støtte, og vi tipper det også kommer støtte til spill og chatterom for Sonys egne PSVR2-briller.

Duppedingsene blir lansert mot slutten av januar i Japan og vil koste rundt 3600 kroner.

Imponerende hvis dette fungerer som beskrevet! Langt billigere også enn HTC sin løsning hvis 3600kr er prisen for hele settet! En Vive 3.0 tracker koster 1500kr i Norge. De er også mye mindre og lettere en Vive trackers; en sensor veier 8gram og er 3.2cm i diameter. En Vive tracker veier 75 gram på 7 x 8 cm. Sony sin sensor har en batteritid på 10 timer mot Vive sin 7.5 timer.

https://www.eurogamer.net/sony-unveils-300-smartphone-metaverse-gadget-that-can-map-your-moves-onto-anime-like-characters

Dette virker nesten for utrolig til å være sant. Jeg kjøper lett et slikt sett hvis dette stemmer. Men så var det det store spørsmålet om tilgjengelighet i Norge da, og Norsk pris.

 

Edit:

Visstnok 3dof og ikke 6dof som Vive trackers, så da forstår jeg litt bedre, det var muligens for godt til å være sant. Vel vi får se, kanskje Sony overasker og dette er skikkelig stabilt.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Enceladus said:

Noen som har prøvd Zero Caliber med den nye oppdateringen?

https://store.steampowered.com/news/app/877200/view/3648509051993161728

 

Hva er forskjellen på dette og Pavlov?

 

 

Har ikke prøvd Zero Caliber på sikkert 2 år. Syns det var det var det minst imponerende av VR FPS spillene(Zero Caliber,  Onward,  Pavlov, Contractors) 

Lenke til kommentar

Carmack forlater Meta. Han er ikke happy.
 

Quote

 

Once a VR true believer, a “wearied” John Carmack leaves Meta

Departing CTO rails against "inefficiency" and "self-sabotage" in the Meta ranks.

 

https://arstechnica.com/gaming/2022/12/john-carmack-leaves-meta-after-a-decade-fighting-to-make-vr-a-reality/

Akk, jeg savner tiden før Facebook kjøpte Oculus.

Mon tro hvordan det vil gå med Quest 3 nå uten Carmack magien.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Carmack forlater Meta. Han er ikke happy.
 

https://arstechnica.com/gaming/2022/12/john-carmack-leaves-meta-after-a-decade-fighting-to-make-vr-a-reality/

Akk, jeg savner tiden før Facebook kjøpte Oculus.

Mon tro hvordan det vil gå med Quest 3 nå uten Carmack magien.

 

Noen med masse penger og som allerede er I VR industrien bør plukke opp Carmack, gi han frie tøyler. 

Lenke til kommentar

Tviler på at han ønsker å fortsette med VR. Da må vel det noen skikkelig gode betingelser til. Han har dessuten nylig startet et eget selskap for å arbeide med AGI (artificial general intelligence).

Min ønsketenkning er at han burde joine Valve. Deler av Oculus har sitt opphav der. Men den rare arbeidsstrukturen hos Valve kan sikkert også være et hinder for noen.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...