Jump to content

Marinade87

Medlemmer
  • Content Count

    102
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

76 :)

Recent Profile Visitors

2261 profile views
  1. En ting til: Disse nye mobilabonnementene som Chilimobil fri data, Telia X og Happybytes fri data, IceMax, reklamerer med "fri data" hvor man først har 100GB data enten med fri fart eller på f.eks. 10, 20 eller 200Mbit alt etter hvilket abonnement. Deretter begrenses det til 3Mbit. Er det noen som har erfart om man faktisk får fulle 3Mbit da, eller om det er noe humbug? Jeg husker at Ice i gamledager reklamerte med 200Kbit på mobilt bredbånd etter oppbrukt kvote. Det skulle tilsi 25KB/s, og på den tiden gi en "treg" men fortsatt "brukbar" opplevelse til nettsurfing og MSN om man justerte forventningene litt. Men i realiteten fikk man ikke i nærheten av dette, og kanskje maks 3-4KB/s i nedlastningshastighet. Senere ble beskrivelsen i abonnementene endret til 64kbit, noe jeg mistenker at det har vært hele tiden.
  2. Takker for innspill. det er vel uansett ikke verre enn å bare prøve det ut og se hvordan det går. Hytten der er snakk om ligger slik at halve tomten viser "Meget god" (inkl. selve hytten) 5G dekning og andre halvparten ligger i "God" dekning. Så om kartet stemmer, lyder det bra. Telefonen kan jo plasseres et sted der dekningen er mest mulig gunstig, mot yttervegg i retning mot basestasjonen. Interessant det du sier om NSA og SA. Jeg vet ikke hva som vanligvis brukes. Men kanskje NSA brukes på vanlige mobilabonnement og "mobilt bredbånd", mens SA brukes på "Trådløst bredbånd" / Fixed wireless access (FWA) hvor man har fastmontert 5G antenne ute på veggen.
  3. Ps: Snakker ikke her om fastmontert antenne ute på veggen, men mer det å dele mobildata fra telefonen, eller bruke en 5G USB dongle eller en egenkjøpt 5G ruter av et slag. Det skal bare brukes på hytteturer en helg her og der, ikke som fast bredbånd hjemme.
  4. Vi ble lovet lav og stabil ping den gangen 3G kom ut. Vi ble lovet det samme da 4G kom ut. I begge tilfeller var spillopplevelsen "meh" pga dårlig og varierende responstid og tilfeldig frysing. Hastigheten var grei nok for sin tid, og det fungerte greit til RTS spill og MMORPG som ikke trengte så veldig god responstid. Men spill som CS og andre FPS spill, og spill som Rocket League kunne man fort glemme. Selv om man updatet og forhåndsinstallerte alle spill hjemme før man dro, så hadde man fortsatt noia for at et av spillene skulle få en stor update som ville konsumere all mobildataen. Men nå er det moderne tider og de har lovet oss det samme igjen med 5G. Mobile hastigheter på flere 100Mbit, ping mellom modem og basestasjon som skal være under 5ms. Og ikke minst overkommelig prisede abonnement med rikelig mobildata hvor hastigheten reduseres til 3Mbit istedenfor 64kbit etter oppbrukt kvote og dermed fortsatt bør fungere til de fleste spill. Forutsatt at man har god 5G-dekning så lover jo dette godt. Men leverer det denne gang? Jeg popper aldri champagnen på forskudd. Jeg har gang på gang blitt skuffet over at noe som lover stort, fortsatt knuses av en gammel ADSL-linje som på papiret burde yte mye dårligere.
  5. Vi ble lovet lav og stabil ping den gangen 3G kom ut. Vi ble lovet det samme da 4G kom ut. I begge tilfeller var spillopplevelsen "meh" pga dårlig og varierende responstid og tilfeldig frysing. Hastigheten var grei nok for sin tid, og det fungerte greit til RTS spill og MMORPG som ikke trengte så veldig god responstid. Men spill som CS og andre FPS spill, og spill som Rocket League kunne man fort glemme. Selv om man updatet og forhåndsinstallerte alle spill hjemme før man dro, så hadde man fortsatt noia for at et av spillene skulle få en stor update som ville konsumere all mobildataen. Men nå er det moderne tider og de har lovet oss det samme igjen med 5G. Mobile hastigheter på flere 100Mbit, ping mellom modem og basestasjon som skal være under 5ms. Og ikke minst overkommelig prisede abonnement med rikelig mobildata hvor hastigheten reduseres til 3Mbit istedenfor 64kbit etter oppbrukt kvote og dermed fortsatt bør fungere til de fleste spill. Forutsatt at man har god 5G-dekning så lover jo dette godt. Men leverer det denne gang? Jeg popper aldri champagnen på forskudd. Jeg har gang på gang blitt skuffet over at noe som lover stort, fortsatt knuses av en gammel ADSL-linje som på papiret burde yte mye dårligere.
  6. Jeg har idag fagbrev som telemontør. VG1 er felles for både elektro og tele, samt at VG2 fag som norsk, engelsk, samfunnsfag, matte, gym osv også er felles. Det jeg mangler, er isåfall programfagene i VG2 samt godkjent læretid. Jeg har lurt på å høre med bedriften jeg jobber i om det er mulig å få til noe opplæring der. Hvor jeg kjøper inn de VG2-bøkene som brukes i skoler og prøver å lære det teoretiske selv og ta privatisteksamen. Og å få delta litt i elektroarbeid i firmaet hvor jeg får bli mer kjent med det praktiske å jobbe med elektrikerarbeid, samt godkjent læretid og fagprøve. Utover det rent tekniske, så er jo mye av det praktiske arbeidet og erfaringen likt mellom begge fagene. De tingene som skal til for å bli en selvstendig og selvsikker fagmann. Altså ting som å jobbe effektivt, strukturert, ha kundekontakt, generell arbeidserfaring for å få ting til å bli estetisk fint osv. Det som er forskjellen er jo igjen i det tekniske, og dokumentasjon av ting, målinger som må gjøres. Jeg koblet en del "husholdningselektrisk", som stikkontakter, brytere og lampepunkt, og vært med på montering av veggbokser og rør til skjulte anlegg og slikt. Men jeg har aldri gjort noe av dokumentasjonsarbeidet som ligger bak. Beregning av vern, målinger med megger. Kjenne til flere kabeltyper og hvordan de kan og ikke kan forlegges. Jeg har heller ikke vært borti mer "heavye" kabler som inntakskabler på hus, jording, installasjoner i mer industrielle miljøer og slikt. Man har vel også "norsk standard" som sier litt om høyde og plasseringer av ting, hvor mange uttak man skal ha i visse typer miljø osv som jeg heller ikke er veldig kjent med. Det jeg lurer på er, sånn i grove trekk, hva er det en elektriker må kunne og hvor ligger hovedtyngden av kompetansen? Jeg prøver å få litt oversikt over hvor mye innsats jeg må forvente å legge ned i det. Jeg anser meg selv som over gjennomsnittet dyktig som lett tar til meg ny lærdom. (men det gjør vel sikkert alle også)
  7. Jeg reinstallerer PCer i ny og ne (i hovedsak win10), kanskje med en litt gammel ISO image eller fra produsentens gjenopprettingspartisjon. Da er det jo en haug med updates som skal installeres i tur og orden med flere reboots og søk etter nye oppdateringer. Jeg tror også at noen oppdateringer kanskje er slik at selv om de eksisterer, så tar det litt tid før windows update bestemmer seg for at maskinen er kompatibel og den gjøres tilgjengelig. Jeg vet at alt vil installere seg før eller siden med vanlig bruk uten å gjøre noe manuelt. Men siden de jeg hjelper ofte er lite datakyndig, er det greit å la dem slippe å gå 20 reboots og mas om nye oppdateringer. Finnes det en måte å enkelt la maskinen jobbe seg ferdig over natten med automatisk restart og nytt søk, inntil alt er oppdatert? Slippe å "passe på" at maskinen ikke slutter å jobbe.
  8. Jeg synes ikke det der ser ut som en hardwarefeil. Stripene skjer når skjermen endrer oppløsning under oppstart av windows, og er egentlig normalt at kan skje. Det er litt rart om det plutselig har begynt hvis det ikke var slik før, men det kan jo være drivere eller oppdateringer av OSet, som andre nevner. Og i og med at det skjer akkurat når oppløsningen endres før bildet blir normalt igjen så blir det jo egentlig bare en form for kosmetisk feil. Hadde de skjedd mer tilfeldig under vanlig bruk så hadde det tydet mer på noe fysisk feil, og da hadde det vært en annen sak. At den plutselig går i svart er jo litt rart, men ikke helt uvanlig at en PC kan krasje eller skru seg av i ny og ne. Spesielt eldre laptoper som kjøres litt hardt kan skru seg av hvis viftene er fulle av støv og kjølesystemet er slitent.
  9. Om det er IT, TT eller TN er uansett ikke relevant for hvordan det elektriske bygges "inne i huset". Dette har bare noe å si med hva som skjer med strømmen "før" den kommer inn i huset, og hvordan hovedjordingen på huset er gjort. Men etter sikringsskapet og videre ut til rommene, vil ting være likt og man vil egentlig ikke se noe forskjell. I alle typer nett er det slik at man har 2 ledere som har 230V mellom seg. I tillegg til de 2 lederne kan det da være en 3. jordleder, som enten er der eller ikke. Det er ikke nødvendigvis nok å sjekke bare én stikkontakt, for det kan henge både jordete og ujordete uttak på samme kurs. F.eks. ved at man har ujordede stikkontakter på et soverom eller stue, men med rør som går videre til lamper eller stikkontakter utendørs eller i et våtrom ved siden av. Og at de kun har trukket jord frem dit det er nødvendig, men ikke til alt. For å vite om det er stål eller plastrør, er det bare å se om den innfelte boksen i veggen er av stål eller plast. Er rørene av stål, er også boksen av stål. Likevel så kan det (hvis det er en nyere stikkontakt montert i ettertid) være avstikkere fra stålrøret som er lagt nytt med plast, så sørg for at stikkprøven du tar er av noe som er fra byggeåret. Fra sikringsskapet og utover skal stålet være sammenhengende dersom det er brukt. Det er lov da å midtveis gå fra stål og over til plast. Men det er ikke lov å gå fra stål, til plast, og deretter tilbake til stål igjen etterpå. Til info så er det lov å løsne selve plastdekselet på en stikkontakt eller bryter selv, og kikke på innsiden. Men ikke lov å løsne den "faste" delen av metall som står igjen i veggen etter dette (selv om man ikke rører koblingene på ledningene). Men du trenger ikke løsne den for å se om boksen er i stål. Er du usikker på hva du ser etter så kan du jo poste et bilde i tråden. Edit: Når du fjerner plastdekselet så blir strømførende deler eksponert, så det er best å ta sikringen her, og sette på dekselet igjen før strømmen settes på. Slik at man ikke får støt. Barn, dyr eller andre intetanende kan komme borti. Men det sier seg vel selv.
  10. Jeg har fått Vive'n nå. Har testet litt HL:Alyx og flight simulator, og det var veldig kult 🙂 Det er en veldig rar følelse å bevege seg i spillet samtidig som man står i ro i virkeligheten. Jeg merker at det er nok med korte økter om gangen for å ikke bli helt "ødelagt i hodet". Nå har jeg nettopp satt det opp, så jeg har litt å sette meg inn i og ting å google. Dessverre virker det som at det er litt tynt med info å finne der ute, og mye som er utdatert av info. Men lurer likevel på om noen kan gi meg litt veiledning til det grunnleggende. Det ene er: Når jeg spiller Half-life Alyx så vises spillet i et vindu på PC-skjermen med 1920x1080, samtidig som spillet vises i VR headsettet. Mens VR-brillene skal ha oppløsning på 2448x2448 per øye. Er det noe som kan gjøres her for å øke oppløsningen i spillet? eller sender spillet et annet bilde til selve VR-brillene, enn det som vises på skjermen? Jeg ser det er en "resolution scale" i options, men er usikker på om den gjør noe. I flight sim er det ikke helt enkelt å tyde alt som står på knappene. Men det er mulig at det bare er slik det er, og jeg forventet aldri å få synet til en ørn gjennom brillene. Og en annen ting angående VR og 3D video: "Youtube VR" som alle googleresultater anbefaler, ser ut til å være fjernet fra Steam og ikke tilgjengelig andre steder. Det ser heller ikke ut som at det er noe integrering av VR i browser slik at youtubevideoer kan sees direkte i nettleseren. Det ser ut til å ha vært noe som het WebVR, som nå ikke lengre støttes, og "enable virtual reality" checkboxen som har vært i chrome, finnes ikke. Jeg lastet også ned bigscreen som jeg forsøkte å bruke til å se 3D VR video fra en videofil på harddisken. Videoen var "side by side 3D" med vidvinkel. Jeg får til å spille den av på en slik måte at jeg sitter i en virtuell kinosal og ser frem på lerretet, som igjen viser videoen i "3D", og da med bilde som har slik "vidvinkel distortion" eller hva vi skal kalle det. Jeg klarer ikke å få det til å bli slik at jeg er "direkte i filmen" uten å ha kinosalen rundt meg, og hvor hodebevegelsene heller flytter synet rundt inne i filmen. Det vil vel fungere til stereoskopisk 3D, men ikke som VR video. Noen forslag til hvilken videospiller som kan brukes her? Her er en "illustrasjon" på hvordan det ser ut:
  11. Jeg pleide å spille spill som WoW, Half-life 2, Euro truck simulator 2 og Diablo 3 med 3D briller. Eksperimenterte også litt med å få half-life 1 til å fungere. Laptopen hadde innebygget 3D støtte. Det var ganske kult, men laptopen var egentlig litt for svak for 3D, og hadde litt liten skjerm til at det ble mer enn noe som var gøy å prøve ut. Men da jeg kjøpte ny stasjonær, støttet ikke den nye skjermen min 3D, og siden IR senderen til brillene var innebygget i laptopen og ikke egen dongle, kunne ikke brillene bli brukt uansett. Det hadde vært kult å prøve igjen stereoskopisk 3D i VR briller nå som maskinen er kraftigere og VR briller antagelig er bedre. I tillegg til nyere VR titler selvfølgelig som sikkert er en mye mer spennende opplevelse enn stereoskopisk 3D. Det eneste jeg bekymrer meg litt for hvis man må bruke third party ting som virtual desktop eller vorpx, er om det kan trigge anti-cheat og at man blir feilaktig banned fordi anticheaten tror man har modifisert spillet. I noen litt eldre spill må man kanskje patche en DLL eller starte spillet i en OpenGL wrapper for at 3D skal bli aktivisert. La oss si half-life 1. Lett for å glemme om patchen ligger der, plutselig 3 år senere prøver man CS 1.6 fra gammelt av (som da baserer seg på programfilene til half-life 1), og vips.. vac'ed. Noen som vet om dette er et generelt "problem"? Kanskje det er mulig å lage en egen kopi på harddisken utenfor steam libraryet slik at man aldri ved et uhell starter feil. Vet ikke hvor kresen steam DRMen er på at spill startes utenfor steam. Grunnen til at jeg bekymrer meg for å bli banned fra et 25 år gammelt spill, er at enkelte servere i mer moderne spill er satt opp slik at de automatisk sjekker steamprofilen, og ut fra kontoens alder, antall spill man eier og om man har noe som helst ban på kontoen (uansett hvor gamle) så vurderer de om kontoen er til å stole på. Så jeg vil ikke risikere å få en feilaktig ban i og med at jeg har en 19 år gammel, plettfri steamkonto med spill for tilsammen mange tusen kr. Jeg ser for meg at en slik type trust factor kan bli mer aktuell fremover og i konkurranser hvis cheating blir vanskeligere å oppdage, og da er det kjedelig å ha et "Johaug-stempel" på accounten 😁
  12. Takk for bra svar. Jeg lurer også på en ting til som jeg ikke helt klarer å finne svar på, og det er om man kan spille spill i stereoskopisk 3D, via VR-brillene. Da tenker jeg på slik 3D med shutterglasses (Nvidia 3D glasses og lignende som man hadde før VR-tiden) hvor ting er 3D, men man ikke har noe av trackingen av hodesettet, men vanligvis spiller med mus og tastatur. Samt 3D filmer eller 3D stillbilder som var ment å sees med 3D briller. Vil Virtual desktop vise stereoskopisk 3D? Eller kun et flatt 2D bilde? Jeg har sett at det finnes noe som heter Vorpx som mange er entusiastiske over. Det er det vel helst det å få inn bevegelsestracking på spill som i utgangspunktet ikke støttet det, som var målet. Men jeg ser for meg at det burde klare å gjøre en grei nytte.
  13. Er det noen som kan gi meg en kjapp innføring i hvordan kompatibiliteten mellom ulik VR hardware er? De fleste VR kits består vel av 2 basestasjoner, 2 håndkontrollere (en til hver hånd) og selve hodesettet. Men jeg forstår det også slik at man ikke nødvendigvis trenger å ha basestasjoner, hodesett og kontrollere av samme merke eller samme generasjon, men at man kan kjøpe f.eks. kun et nytt hodesett eller nye kontrollere, men beholde basestasjonene. At det er en standard protokoll som de fleste VR systemer bruker. Gjelder det alle merker? Og hva bør man være obs på med tanke på beste ytelse? Dumt å ha et råflott hodesett, hvis f.eks. basestasjonene ikke er bra og ødelegger opplevelsen. Spesielt ser jeg på ulike versjoner av HTC Vive. Enten å kjøpe den opprinnelige "HTC Vive" brukt bare for å teste VR litt, eller eventuelt "HTC Vive pro" eller "HTC Vive pro 2" om jeg skal kjøpe noe nytt som er bedre. Grunnen til at jeg lurer på det med kompabilitet er at en del brukere klager over at Vive kontrollere ikke er gode og foretrekker f.eks. valve index sine kontrollere istedet. Og når jeg ser at flere på Finn har brukte eldre Vive til salgs, så har de noen basestasjoner som kun heter "base stations". Mens HTC Vive Pro og Pro 2, kommer med basestasjoner som heter "Base station 2.0".
  14. I disse dager er prisene på enkelte komponenter så høye at ingen tenåring vil kunne klare å bygge seg en brukbar gaming PC. Videre så har vi dette med "mobile gaming" som har vært en utfordrer i markedet, og er tilgjengelig for så å si alle, i alle aldre uten noe ekstra investering. Alle som har en telefon, har også en potensiell spillplattform i lommen. Dette har jo vært en utfordrer lenge. Men nå har halvledermangelen også gjort PCen mindre tilgjengelig som plattform. Spillutviklerne går der pengene og brukerbasen er, og er nok ikke interessert i å lage nye ordentlige titler for et par voksne entusiaster som etterhvert er de eneste med økonomi til å kjøpe seg en dyr gamingrigg. Det vil vel tilsammen gi en slagside bort fra PC som plattform. Mitt inntrykk er at mange av de litt større titlene vi ser på PC idag egentlig er konsollspill som er portet over til PC med minst mulig innsats. Man merker det på måten keybindingene fungerer og menyen ellers, at her er kontrollene bare rebindet til tastatur og mus, uten at "fordelen" med å ha et fullt tastatur blir tatt i bruk. At spillene mer fundamentalt er bygget opp med egne taster for å f.eks. dodge angrep istedenfor å bruke mobiliteten man har med mus og tastatur til å komme seg unna. At man må bruke knapper til å bla opp og ned i menyer istedenfor å kunne velge direkte med tastene og musen man har tilgjengelig og slikt. Alternativt så er det veldig mye indie "early access" spill laget i unity eller unreal. Jeg vet ikke hva industrien sier selv, eller hva mediene som dekker slike temaer tenker om det. Men selv merker jeg at det blir tynnere og tynnere med gode PC spill og store titler å se frem til.
  15. Nevermind, jeg tror jeg skjønner dealen nå. At det er open beta for alle den 9. En ting til: Alle tidligere battlefield spill har hatt slik at man kan velge mellom en "basic" pakke som kun inneholder selve grunnspillet, eller en "premium" pakke hvor man får tilgang til alle fremtidige DLCer istedenfor å kjøpe de 1 og 1 senere. Er det noe slikt her? For jeg ser ingenting om DLCer nevnt. Verken om de blir inkludert fremover eller ikke, eller om de i det heletatt kommer med DLCer. Er det noe offentlig info om dette?
×
×
  • Create New...