Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Dr.Peedee said:

Da ringte sjåføren fra budfirmaet og lurte på om jeg var hjemme i kveld - så da ser det faktisk ut til at jeg får min Pico 4 i kveld :) . Yay!

Jeg så en Facebook post som ærlig ga meg litt misunnelse. 

En kar i Australia hadde kjøpt en varjo, det i seg selv gjør man litt misunnelig. Men ført når den kom fikk han med seg at du trenger kontollere og base stations. Og det var ikke lett å finne i Australia,  så han kjøpte like greit en vive pakke siden den kommer med kontroller og base station og fikk den levert på døra med uber innen en time.

Greit med en god del disposable income.  Han har sikkert jobbet hardt for de pengene altså, men ja noen sliter ikke så mye selv i dagens økonomi. (Nå vet jeg i Australia spesielt er det ganske mange som lever godt fremdeles i øvre middelklasse)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (6 minutter siden):

Jeg så en Facebook post som ærlig ga meg litt misunnelse. 

En kar i Australia hadde kjøpt en varjo, det i seg selv gjør man litt misunnelig. Men ført når den kom fikk han med seg at du trenger kontollere og base stations. Og det var ikke lett å finne i Australia,  så han kjøpte like greit en vive pakke siden den kommer med kontroller og base station og fikk den levert på døra med uber innen en time.

Greit med en god del disposable income.  Han har sikkert jobbet hardt for de pengene altså, men ja noen sliter ikke så mye selv i dagens økonomi. (Nå vet jeg i Australia spesielt er det ganske mange som lever godt fremdeles i øvre middelklasse)

Så den facebookposten jeg og. Er vel ikke heeelt der. Men..jeg er jo gammal gubbe, og madammen og jeg har rukket å blir gjeldfri og eie eget hus osv...så.. detta er en av hobbyene jeg bruker mye tid på. Og derved også en del penger. Og så har jeg opplevd såpass mye "død og fordervelse" at jeg ... koser meg når jeg kan. Ingen garanti for morgendagen uansett. Og for min del er det mye mental helse i disse "fluktene fra virklighet" - og de trenger jeg :)  Det skal jo ikke gå ut over familieøkonomien, men det gjør det ikke. Må jo prioritere som andre selvfølgelig. 

Skal poste Pico 4 inntrykk så fort jeg har testa litt :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Dr.Peedee said:

Så den facebookposten jeg og. Er vel ikke heeelt der. Men..jeg er jo gammal gubbe, og madammen og jeg har rukket å blir gjeldfri og eie eget hus osv...så.. detta er en av hobbyene jeg bruker mye tid på. Og derved også en del penger. Og så har jeg opplevd såpass mye "død og fordervelse" at jeg ... koser meg når jeg kan. Ingen garanti for morgendagen uansett. Og for min del er det mye mental helse i disse "fluktene fra virklighet" - og de trenger jeg :)  Det skal jo ikke gå ut over familieøkonomien, men det gjør det ikke. Må jo prioritere som andre selvfølgelig. 

Skal poste Pico 4 inntrykk så fort jeg har testa litt :)

Så klart skal man kose seg. Jeg koser meg vel litt mer enn jeg egentlig har råd til. Men siste året har hvert veldig stress, så mye stress at jeg nesten ikke har rørt min andre hobby som er wargaming, da jeg rett og slett ikke har roen. Da er det greit å ta på seg VR og forsvinne. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Jeg så en Facebook post som ærlig ga meg litt misunnelse. 

En kar i Australia hadde kjøpt en varjo, det i seg selv gjør man litt misunnelig. Men ført når den kom fikk han med seg at du trenger kontollere og base stations. Og det var ikke lett å finne i Australia,  så han kjøpte like greit en vive pakke siden den kommer med kontroller og base station og fikk den levert på døra med uber innen en time.

Greit med en god del disposable income.  Han har sikkert jobbet hardt for de pengene altså, men ja noen sliter ikke så mye selv i dagens økonomi. (Nå vet jeg i Australia spesielt er det ganske mange som lever godt fremdeles i øvre middelklasse)

Hmm, sitter å lurer litt på om jeg skal bestille meg ett slikt selv, kan man bruke hvilke som helst kontrollere til det headsettet?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dragonlove said:

Hmm, sitter å lurer litt på om jeg skal bestille meg ett slikt selv, kan man bruke hvilke som helst kontrollere til det headsettet?

Du kan vel bruke hvilke som helst kontrollere som bruker light house (så vive, pimax eller index) av de 3 er det vel bare index kontrollene som er det jeg vil kalle gode. Pimax sine er vist helt ubrukelige, og vive sine mangler knapper. Mens index sine er ca. Samme konsept som Ocules, HP og Pico.

Du trenger også base stations, enten Valve sine eller vive sine.

Lenke til kommentar

PICO 4 - MITT FØRSTEINNTRYKK!

 

Da har jeg fått mitt Pico 4 headsett, og brukt den en drøy halvtime - time eller så. En del av tiden har gått med til oppsett av konto, betalingsløsning, oppdateringer osv… 

En par kjappe inntrykk - mye er nok kjent for de som har fulgt med litt. Men altså - det føles LETT i hånda. Balansert. Sammenlignet med Quest 2 og Elite headstrap/m batteripakke så… ja - Pico 4 er mye lettere å ha på hodet. Det føltes litt som det skulle skli av skallen i starten, helt til jeg fant ut at jeg måtte løsne hodereima på toppen og dra hodeplaten bak litt nedover bakhodet. Voldsomt med lyslekkasje rundt nesa - helt til kom på at det fulgte jo med en lysblokkedings å sette på headsettet ved nesa. 

Da jeg skrudde det på hadde det snaue 70% batteri igjen. Nok til å starte sette det opp, oppdatere, logge inn osv.. og teste litt. Husker ikke helt rekkefølgen på alt da. Da jeg skrudde på valgte jeg country/region Norge. Deretter beveg kontrollene slik jeg ble bedt om - for «nybegynner» akkurat den. Deretter kom jeg til kontooppsett/innlogging. Jeg hadde ikke Pico konto fra før, og tenkte først sette det opp i headsettet. Men fant ikke «Norge» på listen over land da jeg skulle lage konto! Selv om det var der da jeg skrudde det på. Så da lastet jeg ned Pico appen til iPhone/iPad. Men heller ikke der fikk jeg valgt «Norge» - kun Storbritannia, Tyskland osv… Så da gikk jeg inn på websiden deres og gjorde det der. Der kunne jeg velge Norge som region.  Lagde passord og brukernavn også. Deretter brukte jeg dette til å velge å logge inn på headsettet. En mail ble da sendt med en kode som jeg skulle legge inn på headsettet- Og vipps… Der var det.

Fikk så endelig justert ipd. Betalingsløsning fikk jeg ikke lagt inn på websiden der jeg lagde kontoen/har konto opplysninger - litt rart - så da måtte jeg logge inn på Pico appen på telefonen. Og der kunne jeg legge inn Visakortet. Måtte bekrefte kortet med BankID. Så oppdaterte jeg headsettet - det tok en stund og en periode var jeg redd alt hadde låst seg fordi progressi bar sto i ro… men ble til slutt ferdig. Så oppdaterte jeg håndkontrollerene. I pico appen på tlf kjøpte jeg Virtual Desktop appen - lastet den ned på headsettet og koblet meg til PCn trådløst. Testa litt et sånn skyte/skrekk spill på en romstasjon som jeg har liggende på PC/Steam. 

Det føltes littegranne seigere syntes jeg enn på Quest 2 - som jeg hadde testa i samme spill i timene før jeg fikk levert Picon. Men - ah - jeg spilte i 72hz mode. Avslutta Steam, Virtual Desktop og endret til 90hz i setup menyene på Picoen. Starta Virtual Desktop igjen og startet samme spill - se det ble bedre! Så det bedre ut enn på Quest? Ja. Skarpere selvsagt. Synes det faktisk var litt mørkere i sort også. Men ingen natt og da sånn i første inntrykk. Leste et sted at fargene i Pico4 er mer dull enn Quest 2… Hvis så er man for glad i tja… aner ikke. Jeg savnet ikke noe på fargeskalaen i hvert fall. Ellers- Virtual Desktop fungerte så langt jeg kunne se - PERFEKT. Men trenger mer tid til å teste ytelse. Fyrer opp Half Life Alyx senere i kveld - et spill jeg i det siste har testa en del med Quest 2.

Mye er sagt om linsene. Og de ER bedre enn Quest 2 og Reverb G2 med tanke på Edge to Edge clarity og sweet spot. Også er det mye mindre God Rays som jeg synes ødelegger opplevelsen på Quest 2. Men - det er ikke helt perfekt. I helt mørke bakgrunner med mye hvit tekst/hvite objekter er det noe «glare»/gjenskinn å se. Ikke slik som Quest 2, men kan se hvis man vil. Eller overse det. No problem. Men heller bittelitt av denne slags glare enn å bli bombet med God Rays. Og Field Of View må jeg si er merkbart bedre for meg på Pico 4. Jeg gikk nesten rett fra Quest 2 til Pico 4 i dag, så jeg hadde dykkermaske opplevelsen fra Quest 2 friskt i minne. Pico 4 er bedre ja. 

Lyd - ikke hatt tid til å teste så mye. Junior hadde barneTV på lyd 79000 i styrke i bakgrunnen så det får jeg sjekke senere. Men det var lyd ja. Hehe. Men jeg kunne ikke finne fysisk bryter for lydstyrke på selveheadsettet. Tok det fra en QuickMeny og slapp gå ut av spill osv… for å gjøre det.

Menyen minner selvfølgelig om Quest 2. Ikke noe galt det. Er liksom begrensa hvor fantasifull man skal være. Detta funker. 

Ikke fått testa noen native spill på headsettet ennå. Men kjøpte ett pang pang spill som jeg skal teste etterpå. Husker hva det heter. Hehe. Men hvis Virtual Desktop trådløst funker så bra som det ser ut til så har jeg jo allerede et bra stort bibliotek på PCn! :)

Komfort over tid… tja, hadde det en ca 20 minutter kontinuerlig på skallen som lengst til nå. Ikke perfekt - men mye bedre enn Quest 2 - med tanke på vektfordeling, opplevelse av tyngde på hodet og følelsen av å ha noe planta i trynet. Front paddingen virker litt stiv, men har lest andre si at den myker opp etter litt bruk. Hvis ikke er den lett å ta av og erstatte med noe fra thirdparty fabrikanter. For det kommer nok etterhvert .

Revolusjon ? Nei, ikke med tanke på at den har samme chip som Quest 2. Har litt mer minne riktignok, 8gb  stedet for 6. Men.. tja. Men bildet er godt bedre enn Quest 2 med tanke på edge to edge clarity og sweet spot. Og komforten er bedre. Kommer tilbake med mer etterhvert.

Anbefaler at dere oppretter konto på denne siden isteden for i headsett/app:  https://sso.picoxr.com   Slik at dere for valgt Norge som land. Det gikk ikke under kontooppretting inne i headsettet, ei heller i iPhone appen. Så får man legge inn Visa/paypal i appen etterpå i stedet. 

35F6A785-C181-4A2C-AF9C-7DC8DB55526F.jpeg

71C8C072-BECC-4BEE-9BEF-C5E5C54B04B8.jpeg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (17 timer siden):

I følge en anmeldelse jeg så, kan man bruke virtual desktop til å spille spill fra oculus store på PC om du har noen spill lignende der.

Spent på hvordan Alyx blir på Pico.

Half Life Alex er DRITLEKKERT på Pico 4! Sånn der har du det svaret :)

Har testa litt mer med Pico 4 på morran her. Gud bedre… Bildet er så skarpt! 

Mine tidligere headsett er: HTC Vive, HTC Vive Pro, HP Reverb G1, HP Reverb G2, Quest 2, Pimax 8KX.

Reverb G2, Pimax 8KX og Quest 2 har jeg fortsatt. Men ingen av de kan måle seg med Pico 4 - ikke på skarphet, ikke på edge to edge clarity, ikke på god rays. Og de er langt unna på komfort. Selv om G2 ikke er så gal på komfort da for sitt ned opplevelser/simulatorer. G2 er nær også på senterskarphet, men fordi sweetspot er såpass liten så skal det så lite til før du mister litt av den skarpheten. Og beveger du øya bort fra senter så forsvinner skarphet ganske fort. Før var jeg rimelig fornøyd med sweetspot på Reverb G2, men nå som jeg har sett «lyset» så blir den litt tafatt på det punktet da :) Kun Pimax 8KX har bedre FOV, men den er jo sykt stor, men stort sett ikke spillbar hvis man ønsker bra grafikk i tillegg til den svære FOVn. Så jeg har aldri gidde bruke det på widest FOV.

Ok noen kjappe sammenligner mellom mine nåværende headsett nå noen nøkkelpunkter. 

Komfort:
1. Pico 4 (med stor margin)
2. HP Reverb G2
3. Pimax 8KX
4. Quest 2 m/elite headstrapp med innebygget ekstra batteri + Meta Quest 2 fit  Pack V2. Selv med dette orker jeg ikke spille så lenge av gangen med Quest 2. Uten ekstrautstyret som gjør pakka svært dyr ville jeg plassert den på 9.plass, selv med barefire deltagere ;) 

Senter skarphet:
1. Pico 4
2. HP Reverb G2
3. Pimax 8KX/Quest 2 - deler denne fordi jeg har ikke brukt Pimax på en stund. Pimax har jo langt høyere oppløsning, men pikslene er spredd på mye større FOV.

Field of View:
1. Pimax 8KX - men mindre forsprang enn man skulle tro når man ofte for virkelig god grafikk må bruke trangere FOV for å beholde god fps. Men god margin likevel.
2. Pico 4. Merkbart bedre enn G2 vertikalt, men også Horisontalt bedre.
3. HP Reverb G2. Har man moddet sin G2 og gjort så trynet kommer nærmere linsene så er man nærmere Pico 4 horisontalt, men ikke vertikalt. 
4. Quest 2. Ligger tydelig bak alle de over.

Edge to edge clarity: 
Altså hvor mye man kan bevege øynene bort fra senter før man mister skarphet. Hvor viktig det er skjønte jeg ikke før jeg fikk Pico 4…
1. Pico 4. Det er skarpt så langt ut til sidene og oppover/nedover at man beveger øyene mer enn naturlig er før man ser den falle av. Du ville i virkeligheten beveget hodet også før du så dette. 
2. Pimax 8KX - litt usikker fordi jeg ikke har spilt med den på en stund - men husker den som ikke så gale.
3. HP Reverb G2.
4. Quest 2. 

Sweet spot:
Sweet spot og Edge to edge Clarity blir iblant brukt om hverandre. Men litt feil. Hvor stor sweet spot er sier noe om hvor vanskelig det er å plassere headsettet korrekt på hodet for å oppleve best skarphet og hvor mye headsettet kan bevege seg fysisk på hodet før du mister senterskarphet og edge to edge clarity. Det er viktig særlig i spill der du beveger deg da på noen headsett skal det svært lite mm glidning opp eller ned (eller siden) før du mister skarphet. 
1. Pico 4. Mest å gå på her, men må likevel plasseres riktig på hodet. Dog vekten og vektfordelingen på Headsettet gjør at den vanskelig forlater sin beste plass på ansiktet, men den tåler uansett litt av det. 
2. Pimax 8KX
3. HP Reverb G2. Særlig vertikalt glidning skal det lite til før man mister mye skarphet.
4. Quest 2. Dårligst, og frontvekten forverrer problemet hvis man beveger seg mye. Da må man opp med hånda og justere headsettet opp litt føler jeg. Elite Strap gjør vektproblemet mindre. Men allikevel. 

God Rays og glare/gjenskinn:
1. Pico 4. Freshnell linsene gjør at God rays i tradisjonell versjon ser jeg vel ikke, men kan være noe gjenskinn på helt mørk bakgrunn og store hvite objekter. Men ikke opplevd det som sjenerende så langt.
2. HP Reverb G2. Har noe Godrays, men som oftest ikke sjenerende. 
3. Pimax 8KX
4. Quest 2. Er et problem, og tar vekk noe fra opplevelsen 

Farger/kontrast/sortnivå:
Har samlet disse punktene, gjør det litt vanskelig å rangere egentlig, men skal kommentere punktene.
1. HP Reverb G2. Synes farger, sortnivå og kontrast er best på denne.
2. Pico 4/Quest 2. Er ikke så mye som skiller. Synes Pico 4 har litt bedre sortnivå. Litt annen fargebalanse (syntes den var mer naturlig) på Pico 4. Noen har beskrevet fargene på Pico4 som litt mer blasse. Det skjønner jeg ikke. Uansett - tror man må bytte raskt mellom headsettet for å skille disse.
3. Pimax 8KX- ikke den sterke side. Men er det denne man bruker daglig så tenker man ikke på det. 

Innebygget lydløsning:
1. HP Reverb G2. De har «lånt» denne fra Valve Index så vidt jeg vet. Låter ok
2. Pimax 8KX. Har egne hørelurer som er over ørene.
3. Pico 4 har ingen hørelurer over ørene, MEN - det låter overraskende bra! Kunne til og med lokalisere lyden greit for motspillere i Pavlov. Bedre «bass» enn Quest 2.
4. Quest 2. Ingen hørerluer over ørene, dårligere lyd enn Pico 4. Til gjengjeld headphone jack.

Headtracking:
1. Pimax 8KX - med to ekstra basestasjoner (med alt styret det innebærer).
2. Pico 4/Quest 2. Inside-Out tracking. Ikke merket noe forskjell på disse så langt. Dog hatt Pico4 mindre enn 24 timer.
3. HP Reverb G2. I normale lysforhold synes jeg den er som Quest 2. Men med for lite lys eller sterkt solskinn inn gjennom et vindu f.eks så kan den tulle litt. Jeg merker NULL til dette i mitt gamingrom da jeg regulerer lyset der som jeg vil. Men i en stue du må sitte i sammen med flere, og kjærringa sier det er solskinn ute og gardinene skal vekk - eller hun drikker rødvin med kun stearinlys som belysning i bakgrunn - da kan være en issue- Ikke ellers. ;)

Kontroller tracking: 
1. Pimax 8KX - igjen med to ekstra basestasjoner og alt styret som finnes med det.
2. Quest 2/Pico 4. Litt tidlig å si, men kan ikke se noe forskjell fram til nå.
3. HP Reverb G2. Må innrømme at jeg bruker kontrollerne lite på denne da jeg bruker den til simulatorer/bilspill.

Kontroller bruk og komfort:
1. Pico 4! Den nye trackingbuen som gjør at man kan bevege hendene helt inntil hverandre uten krasj er nice! One touch knapp for skjermbilde og starte videoopptaket er nice. Ellers opplever jeg de like som Quest.
2. Quest 2. Mens man spiller er de nok likt som Pico 4. Men Pico4 har disse to triksene som nevnt over. 
3. HP Reverb G2. Ligner i form og fasong i stor grad de over. 
4. Pimax 8KX - gud bedre - de jeg har er de som følger HTC Vive, de originale. Jævlig dårlig dritt. Vanskelig i bruk. Tracker bra. Det er alt.  Kan bruke Valve Index kontrollere som skal være bra, men de er ikke i vanlig salg i Norge. Jeg bruker ikke kontrollerne på Pimax da jeg kun spiller bilspill/simulatorer med dette headsettet.

Brukervennlighet:
1. Pico 4/Quest 2. Easy peasy - for nybegynnere er disse veldig bra. Med de andre er det mer styr. Pico/Quest har Inside out tracking, egen spillbutikk for spill som kan spilles i headsettet, lett å dele til sosiale media og gjøre opptak osv…
2. HP Reverb G2. Har inside out tracking, men trenger PC. Tidligere var bruken av Windows Mixed Reality programmet i tillegg til SteamVR et lite styr, men dette er forenklet nå. Tenker ikke på at det er der. Men, trenger PC med alt det innebærer.
3. Pimax 8KX - trenger PC, sitt eget kontrollprogram i tillegg til Steam VR. MÅ ha basestasjoner skrudd opp høyt på veggene alternativt satt på høye fotostativet eller hyller - trenger strømtilgang. Uff. Funker hvis du har dedikert spillrom synes jeg. Men håper dette er en «thing of the past» for alle kommende headsett. 

Spillutvalg:
1. Quest 2. Har størst utvalg i sin egen butikk. Har noen eksklusive titler også. Har forsprang på Pico 4 her. Kan spille VR spill på PC fra Oculus store eller SteamVR også - enten via USB C kabel  eller eget trådløst program - eller geniprogrammet over alle geniprogram: Trådløst via Virtual Desktop -anbefales!
2. Pico 4. Har egen spillbutikk for spill uten bruk av PC denne også, men utvalget så langt ikke så stort som Quest 2. Men mange av de gode titlene er der allerede og flere er på vei. Også eksklusive titler. OG - spill som er kjøpt i Oculus store på PCn kan faktisk spilles via Virtual Desktop trådløst. Kan spille spill fra PC og Steam via USB C kabel eller trådløst med Picos eget streaming program på PCn  -  men igjen her anbefales Virtual Desktop programmet som nå kan kjøpes i Pico store da båndbredden Picos eget program gir er for dårlig for virkelig god opplevelse (sett og lest eksempler, men ikke testet selv). 
3. HP Reverb G2/Pimax 8KX. Kan kun spille spill fra PCn. Men det er stoooort utvalg i f.eks Steam.

Best opplevelse i flysimulatorer:
1. HP Reverb G2. Mindre Field of View enn Pimax 8KX, men skarpere i senter. Og for meg er det viktigere når jeg skal se ting på bakken som skal skytes eller bombes, eller oppdaget fly langt unna. Setter også pris på skarpheten i senter på Microsoft Flightsim 2020. Connection via DisplayPort til PCn gir ingen kompresjonsartifacter, input lag eller stjeler CPU ressurser for å sende bildet til headsettet.
2. Pimax 8KX. Stor FOV, men ikke så skarpt i senter. Kan ikke bruke største FOV uten tap av FPS. DisplayPort tilkobling til PC med samme fordeler som G2.
3. Quest 2 via USB-C kabel og bruk av Oculus eget streaming program. Her må det tweakes litt med programmet Oculus Traytool for å få redusere kompresjonsartifacter og input lag til et punkt at det er spillbart. Likevel, ganske langt under de andre i opplevelse pga tydelig mer blurry grafikk og mindre FOV enn begge de over. Fly med dykkermaske med vaselin smurt utenpå. Det går. Og etter en stund - man venner seg til det og er ikke så gale hvis det er dette headsettet man har! Trådløst vil problemene som opplevelse med USB C connection bare bli værre. 
4 Pico 4 ikke testet ennå. 

Beste opplevelse i bilspill/simulatorer:
Spill jeg har testet mest er Project Cars 2 og iRacing. 
1. Pimax 8KX - stor FOV gir ekstra følelse her. Mindre senter skarp enn Reverb G2 - men det kan ofres…eller ei..Ellers samme fordeler overfor de trådløse headsettene som over. Bakdelen er Lighthouse trackingbokser på veggen. Men er de satt opp allerede så ja, ha henger de jo der.
2. HP Reverb G2. Tenkte å sette denne på første sammen Pimax - pga skarpheten i senter. Så det blir egentlig et valg man må se på selv. For meg er senterskarphet mest viktig i flysimulatorer. 
3. Quest 2 - kun testet med Project Cars 2 - men du verden - i motsetning til flysimulatorer så dette så bra ut at jeg glemte at jeg var Connect via USB eller Virtual Desktop/WIFI! Men tredjeplass fordi de to over jevnt over bedre på alt annet - se resten av lista over her ;)
4. Pico 4 - IKKE TESTET! OBS! Vil kanskje tro den egentlig tar 1. plassen til Pimax pga av alle punktene den slår Pimax på over i lista her - bortsett fra FOV (men FOV på Pico er ganske bra serru!). Særlig dette med display og komfort vinner Pico mye på. Dette forutsettet at Pico 4 kjører Virtual Desktop wifi løsningen like bra i bilspill som Quest 2 gjør. Det vet jeg ikke for jeg har ikke testa, men den gjør jo det i alle andre spill. Kommer uansett med tilbakemelding om dette senere. Spent på den da.

Beste opplevelse i shooters/rpg/alt som man kan bevege seg rundt i:
1. Pico 4 via Virtual desktop til en PC - dette med KLAR margin! Half Life Alyx er testa! Wow! Pavlov er testa - null problem med lag/latency. Onward er testa - helt fantastisk! Pico4 vinner klart på alle punkter i lista over når det gjelder display/bildekvalitet og komfort, og med trådløs tilkobling via Virtual Desktop som funker gull blir dette det beste jeg har opplevd i VR (bortsett fra flysimulatorer da som er noe helt annet). Jeg gadd aldri bruke tid på slike spill før. Men det ser jeg at jeg kommer til gjøre nå framover. Detta ble plutselig gøy, men helt skarpt bilde, god grafikk fra PCn og mye bedre komfort. Wow! Tidligere i dag spilte jeg til batteriet var tomt! Det har aldri skjedd med Quest 2… for mye ubehag trekker fra opplevelsen. 
2. Quest 2 - er så langt etter Pico 4 pga svært dårligere komfort og dårligere sweet spot og edge to edge clarity og problem med god rays at den burde .. tja. Men igjen - jeg brukte Quest 2 her noen timer til og fra i dagene før jeg fikk Pico 4,  og trådløst via Wifi Virtual Desktop så ser det faktisk gansk ok ut.
3. Reverb G2 - kabel - say no more! Bedre bildekvalitet enn Quest 2, men hjelper ikke for sånne spill når man hele tiden kjenner kabelen. «Dårligere» bilde enn Pico 4 - se punktene over i lista.
4. Pimax 8KX - kabel, basestasjoner, tungt og vinglete i bevegelse.

Pris:
1. Pico 4 - med god hodereim innebygget!: 128Gb modellen for kr 4.395,-  !
2. Quest 2 med standard dykkermaskereim (yuck): 128Gb modellen for kr 5195. Dette er basemodellen med vond dykkermaskereim. Skal du har Elite headstrap så må du ut med kroner 799 til for den UTEN ekstra batteri! Altså totalt 5994 kroner…. Wow. (På en dårlig måte altså). Jeg mener det er «umulig» å bruke Q2 uten elite strap med eller uten batteri, og selv da bruker mange ekstra penger på ting som skal gi bedre komfort. For eks fit pack osv… 
3. HP Reverb G2 kroner 7.890 (med kontrollerne, finnes en versjon i utlandet uten tror jeg). 
4 Pimax 8KX - ble vel oppi 20.000 med kontrollere og basestasjoner som måtte kjøpes utenom…Finner ikke nyprisen på denne nå.
Prisene på Pico 4 og Quest 2 er funnet på Elkjøp.no i dag. Reverb G2 pris fra komplett.no i dag. 

Tilgang til ekstrautstyr:
1. Quest 2. Masse å finne, dessverre er dette også nødvendig for å få det til å sitte sånn nogenlunde på skallen…
2. HP Reverb G2/Pimax. Er den del face gaskets der ute pluss litt anna tjafs.
3. Pico 4. Ble tross alt lansert i går… :) KOmmer nok noe. Men selve hodereima kan ikke byttes - ikke at det trenges. Men face gasket kan byttes ut. 

Vel vel.. dette var en liste for hvordan jeg opplever mine fire headsett :) Du ser det kanskje annerledes. Men Quest 2 blir nok ikke brukt mer. 

Endret av Dr.Peedee
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (8 minutter siden):

Vil gjerne at du tester Pico på en simulator, fly spesielt for å se hva du syns.

Driver å har lyst på 8k, men er helvetes stor invistering, da jeg ikke har noe av basestations osv.

Jeg vet ikke, men Sebastian fra MRTV testa Pico4 på Microsoft flysimulator og mente at resultatet medførte for store kompresjonsartifacter fordi offisiell Pico 4 LINK software til kabel connection tillater alt for lav båndbredde i forhold til Quest 2. DET kan jo endres da. (Med mindre det er noe rart med USB porten på Pico 4.) MSFS krever jo drøss av maskinen også fra Reverb G2 og der er det jo DisplayPort og ingen kompresjon/lag/cpu krevende ting i bakgrunnen. Så… vi får se. Ikke alt for optimistisk på flysim som tynger maskinen ned, både CPU og GPU.  Men kommer tilbake til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk! 
Fin oppsummering for oss andre som ikke orker/gidder/har råd til å teste mange andre VR-sett.

Personlig vil min bruk være primært til flysimulator i første omgang, så venter i spenning på oppdatering om det.
(I andre spill har jeg blitt for kvalm. Men jeg blir til tider litt småkvalm bare ved bruk av vanlig skjerm når jeg spiller enkelte FPS-spill :) )

Jeg lurer også på hvordan settet er å bruke med briller?
Mitt nåværende sett, et HP MRH 
1440^2 fungerer greit-ish, men snuser på å oppgradere til Reverb G2 med custom glass
Men blir Pico4 populært vil det sikkert komme brilleinnlegg også til dette settet.
(Den største årsaken til å oppgradere er egentlig at mitt nåværende sett har ganske mye screen-door-effekt, noe som sikkert er med på å bidra til kvalmen min... Dette er vel nærmest borte på de nyere settene.)


(I tillegg er jeg jo litt småskeptisk til at det er TikTok-eieren som står bak, men kan svelge denne kamelen om alt ellers er storartet)

Endret av KalleKanin
Litt skriveleif, presiseringer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (11 minutter siden):

Tusen takk! 
Fin oppsummering for oss andre som ikke orker/gidder/har råd til å teste mange andre VR-sett.

Personlig vil min bruk være primært til flysimulator i første omgang, så venter i spenning på oppdatering om det.
(I andre spill har jeg blitt for kvalm. Men jeg blir til tider litt småkvalm bare ved bruk av vanlig skjerm når jeg spiller enkelte FPS-spill :) )

Jeg lurer også på hvordan settet er å bruke med briller?
Mitt nåværende sett, et HP MRH 
1440^2 fungerer greit-ish, men snuser på å oppgradere til Reverb G2 med custom glass
Men blir Pico4 populært vil det sikkert komme brilleinnlegg også til dette settet.
(Den største årsaken til å oppgradere er egentlig at mitt nåværende sett har ganske mye screen-door-effekt, noe som sikkert er med på å bidra til kvalmen min... Dette er vel nærmest borte på de nyere settene.)


(I tillegg er jeg jo litt småskeptisk til at det er TikTok-eieren som står bak, men kan svelge denne kamelen om alt ellers er storartet)

Angående briller - det følger med i pakken en egen sånn spacer som man setter foran Facegasketen hvis man vil bruke briller. Så det skulle nok funke greit. Lett å sette på og ta av. Testa nå. 

Dette med kvalme er ikke så lett. Jeg slet med det i starten. Men— jeg tvang meg til å spille litt hver dag i flere kort porsjoner helt til jeg kom til et punkt det ikke var der. Og så har jo mange spill ting som skal gjøre det enklere - teleportation og snap turns isteden for free movement og smooth turning. Jeg bruker nå kun free movement og smooth turning nå :) Blitt vant til det. 

TikTok eller Facebook… tja. Kunne gjerne sluppet begge. Men, på Pico trenger man i hvert fall ikke lage seg TikTok konto selv om TikTok kjøpte selskapet som lager Pico for noe tid siden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dr.Peedee said:

Forøvrig - jeg synes ikke Pimax 8KX er verdt prisen når man må kjøpe basestasjoner og kontrollere. Så… mulig jeg legger ut mitt for salg. Men drømmer om Varjo, og da trenger jeg jo basestasjoner og kontrollere…

Lett me know om du ender opp med å selge hele røkla.  Har mest sannsynligvis ikke penger.  Men kunne hende jeg nettopp hadde vunnet lotto eller noe.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (23 timer siden):

Lett me know om du ender opp med å selge hele røkla.  Har mest sannsynligvis ikke penger.  Men kunne hende jeg nettopp hadde vunnet lotto eller noe.

Er vel en 800 millioner i potten i Eurojackpotten i kveld… så you never know. Mer seriøst, jeg ville nok kanskje bare kvittet meg med headsett og ikke basestasjone/håndkontrollere… Vi får se, men skal ha det i bakhodet :)

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dr.Peedee said:

Er vel en 800 millioner i potten i Eurojackpotten i kveld… så you never know. Mer seriøst, jeg ville nok kanskje bare kvittet meg med headsett og ikke basestasjone/håndkontrollere… Vi får se, men skal ha det i bakhodet :)

 

Om du selger headsettet for type tusenlappen,  skal jeg vel finne noen kontrollere og basestasjoner et annet sted :p

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (23 timer siden):

Kjekt å lese reviewen din @Dr.Peedeeiallefall for en som nylig har oppdaget Vr verden 😃

Ser frem til å få mitt Pico 4 headset.

 

Kult! Bestilt fra Elkjøp? Ikke lenge til de får inn nå tror jeg. 25. eller noe sånt. Håper du blir fornøyd! Jeg blir bare mere og mere fornøyd med mitt. I går spilte jeg Star Wars Squadrons i VR på Picoen. Det er et PC spill på Steam som ser veldig bra ut på PC - har kun spilt det på HP Reverb G2 før som er dedikert PCVR headsett og som jo er liksom det skarpeste… Men dæggærn! Detta så bedre ut på Pico!! Det var sykt å ha skarpt bilde over så og si alt. Dette r jo en slags «flysimulator» med kriging i verdensrommet, og det funka dritbra med streaming via Virtual Desktop - Wifi! Jeg satt i etasjen over og et rom mere mot siden av huset i forhold til routeren, men detta fløt bra allikevel. Ennå ikke fått prøvd noen flysimulatorer, men blir vel snart neste på programmet. Skal liksom ikke funke det, har jeg sett - men detta spillet funka jo veldig bra. Mye raske bevegelser og store områder som skal dekkes her og.

Lenke til kommentar

Tok å bestilte Pico 4 i går kveld, er vel 1-2+ år før valve kommer med nytt, gidder ikke å vente. 

Bra review @Dr.Peedee, overbeviste meg hvertfall, var veldig skeptisk til trådløs pcvr men høres ut som det funker bra, utenom ms flight sim. Har testa Quest 2 tidligere og syntes det var litt for mye latency, men mulig wifi'en ikke var optimalisert der.

Må få oppgradert nettverket mitt og til WiFi 6 nå da, har fortsatt cat5 kabler med knekt plugg overralt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 time siden):

Tok å bestilte Pico 4 i går kveld, er vel 1-2+ år før valve kommer med nytt, gidder ikke å vente. 

Bra review @Dr.Peedee, overbeviste meg hvertfall, var veldig skeptisk til trådløs pcvr men høres ut som det funker bra, utenom ms flight sim. Har testa Quest 2 tidligere og syntes det var litt for mye latency, men mulig wifi'en ikke var optimalisert der.

Må få oppgradert nettverket mitt og til WiFi 6 nå da, har fortsatt cat5 kabler med knekt plugg overralt. 

Takk :) Trådløst VR… Uansett så er det latency. Mer enn på skjerm. Mer enn på VR via kabel. En periode hadde jeg et vindu meg stats på fps og latency åpen for å sjekke. Men i går ettermiddag fjernet jeg det. Jeg hadde det så gøy bare. Var mer enn på PC spill med kablet nettverk og  med kablet kontroller og 144 via DisplayPort. Sikker ganske «mye» mer. Jada. Men - jeg er en dude på langt over 50 år. Detta funker. Ikke hardcore competition. Men det funker. Og det er gøy - også i multiplayer (Pavlov og Onward f.eks). 

Håper du ikke blir skuffet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...