Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dr.Peedee skrev (3 timer siden):

Jeg må ha ny strømforsyning også, tillegg til cpu, hovedkort og ram... Pluss jeg vet ikke om en RTX 4090 for plass i kabinettet, tror kanskje det blir for langt for meg. Så da er jeg vel nær en helt ny PC egentlig. Hehe

Det bruker å balle på seg litt ja, etter ca 8 år skulle jeg egentlig bare oppgradere grafikkortet, det endte opp med å bygge ny pc til rundt 60k totalt ca og byttet nylig Hovedkort igjen for å kunne ha 3 stk M2 disker samt 10Gb lan 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (27 minutter siden):

Ja vi får se, jeg har vel ikke så mye håp til HTC lengre. Men det samme kan vel kanskje tildels også sies om de andre også. Det blir tatt så mange rare valg.

Lurer på hvor lenge jeg må vente på et jevnt over bra headsett uten åpenbare svakheter?

 

En del av disse rare valgene tror jeg kommer av at de som lager disse headsettene ikke er helt sikre på hvem de lager dem for. De skal liksom favne alle bransjer i business og spillgenre. Quest Pro er lansert liksom for business der man skal sitte i virtuelle møter med sine businesspartnere og alle ser ut jævla cartoon figurer for hverandre.. hehe. Særlig. Jeg tror at mange kjøpere av Quest Pro kommer til å være entusiaster som ønsker seg bedre linser og komfort når de spiller sin Oculus spill og SteamVR spill. Jeg vurderte seriøst en Quest Pro selv av den grunn. Men må betale i bøtter og spann for features jeg ikke trenger, så... står over så lenge. 

Det jeg ønsker meg er: Displayport inngang for sittned-opplevelser/simulatorer/bilspill fra PC, Wifi (6e) for trådløse opplevelser fra PC, gode pancake linser (goodbye godrays) med stor sweetspot, paneloppløsning minumum 2160x2160, god passform - ikke framtung, bra vektfordeling, FOV 105 degrees eller mer horisontalt og vertikalt, front passthroughkamera i farger.

Alt dette er fullt mulig i dag. Faktisk så har flere headsett til sammen alle disse features,  men ingen leverer det i ett og samme headsett alene. Pico 4 tikker mange av boksene alene, men dessverre - ingen displayport. Kun USB C. Ville vært perfekt med det - til den prisen i hvert fall. 

Lenke til kommentar

YES!!! Da er min Pico 4 sendt og er på vei til meg! Fikk sendingsbekreftelse og trackingnr fra butikken nå.

 Håper ha den innen onsdag til uka. Gleder meg til å kunne spille VR-spill for mer enn 10 minutter om gangen - for det er så lenge jeg orker ha min Quest 2 på hodet ;) 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dr.Peedee said:

En del av disse rare valgene tror jeg kommer av at de som lager disse headsettene ikke er helt sikre på hvem de lager dem for. De skal liksom favne alle bransjer i business og spillgenre. Quest Pro er lansert liksom for business der man skal sitte i virtuelle møter med sine businesspartnere og alle ser ut jævla cartoon figurer for hverandre.. hehe. Særlig. Jeg tror at mange kjøpere av Quest Pro kommer til å være entusiaster som ønsker seg bedre linser og komfort når de spiller sin Oculus spill og SteamVR spill. Jeg vurderte seriøst en Quest Pro selv av den grunn. Men må betale i bøtter og spann for features jeg ikke trenger, så... står over så lenge. 

Det jeg ønsker meg er: Displayport inngang for sittned-opplevelser/simulatorer/bilspill fra PC, Wifi (6e) for trådløse opplevelser fra PC, gode pancake linser (goodbye godrays) med stor sweetspot, paneloppløsning minumum 2160x2160, god passform - ikke framtung, bra vektfordeling, FOV 105 degrees eller mer horisontalt og vertikalt, front passthroughkamera i farger.

Alt dette er fullt mulig i dag. Faktisk så har flere headsett til sammen alle disse features,  men ingen leverer det i ett og samme headsett alene. Pico 4 tikker mange av boksene alene, men dessverre - ingen displayport. Kun USB C. Ville vært perfekt med det - til den prisen i hvert fall. 

Quest pro vil nok ikke bli kjøpt av mange consumers, det er og blir et business headset. Det sier også prisen, når man mer eller mindre får samme pakke i Pico 4 til en fjerdedel av prisen. Og de fleste som vurderte en Cambria vil nok heller vente en liten stund til på Quest 3. Eneste minus er at de har droppet øye og ansiktstracking, men alt annet vil være en forbedring. Får til og med en mye sterkere chip som er tilrettelagt gaming.

Lenke til kommentar

Det ble dynamisk vær og La-7 i nyheter til DCS, dynamisk vær skal også komme med forbedringer til VR, om det bare er grafiske forbedringer,  om det er optimalisering med tanke på vær/VR eller generell VR optimalisering vetes ikke. 

La-7 blir andre WW2 sovjet flyet til DCS, mens det fremdles ikke finnes noe østfront kart, eller ww2 russiske assets. Så hva er poenget? Men det er jo et tredjeparts prosjekt, og de lager jo det de brenner for.

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (4 timer siden):

YES!!! Da er min Pico 4 sendt og er på vei til meg! Fikk sendingsbekreftelse og trackingnr fra butikken nå.

 Håper ha den innen onsdag til uka. Gleder meg til å kunne spille VR-spill for mer enn 10 minutter om gangen - for det er så lenge jeg orker ha min Quest 2 på hodet ;) 

Blir spennende å se når Elkjøp sender ut, er lovd å ha det innen den 27.10, selv om det er release 18.10

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Litt ny info om Apple headsettet:

Quote

Apple’s AR/VR headset will scan your iris when you put it on

Apple's headset will also scan users' legs for inclusion in virtual space.

https://arstechnica.com/gadgets/2022/10/apples-ar-vr-headset-will-scan-your-iris-when-you-put-it-on/

 

Jeg er mildt sagt spent på om Apple kan lykkes her. Motbakken er stor men de er tross alt en av verdens største og mest velykkede selskaper. Blir spennende!

 

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (13 timer siden):

Quest pro vil nok ikke bli kjøpt av mange consumers, det er og blir et business headset. Det sier også prisen, når man mer eller mindre får samme pakke i Pico 4 til en fjerdedel av prisen. Og de fleste som vurderte en Cambria vil nok heller vente en liten stund til på Quest 3. Eneste minus er at de har droppet øye og ansiktstracking, men alt annet vil være en forbedring. Får til og med en mye sterkere chip som er tilrettelagt gaming.

Er nok ikke helt enig med deg. Altså totalen av VR kjøpere er jo ikke så mange da, sammenlignet med f.eks antall folk som kjøper seg mobiler hvert år - til prisen av Quest Pro eller mer... Men Pimax 8KX solgte jo en del, var langt dyrere enn Quest Pro og ikke akkurat for business, men gaming og entusiaster. Jeg tror det faktisk blir en god del vanlige entusiaster som kjøper det. Hadde ikke min Pico 4 vært på vei, så hadde jeg nok bestilt. Men, igjen dette blir bare tro og gjetting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyst på nytt VR headset, bruker fortsatt Rift CV1. Men vanskelig å bestemme seg, Index og HP G2 føles litt for gammelt nå. Meta vil jeg ikke ha. Pimax ser ut som det er for mye styr med. Pico 4 mangler displayport. 

Spent på MeganeX (kun usb-c?) og Arpara 5k (95 fov..), noen andre pcvr headset som kommer snart ? ser ut som det er kun standalone nå.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Curuion said:

Lyst på nytt VR headset, bruker fortsatt Rift CV1. Men vanskelig å bestemme seg, Index og HP G2 føles litt for gammelt nå. Meta vil jeg ikke ha. Pimax ser ut som det er for mye styr med. Pico 4 mangler displayport. 

Spent på MeganeX (kun usb-c?) og Arpara 5k (95 fov..), noen andre pcvr headset som kommer snart ? ser ut som det er kun standalone nå.

 

Usb-c har vel bandbredde nok?

Har spilt med DisplayPort til usb-c adapter på laptoppen min iallefall og det funket greit. Bruker Rift S.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Curuion said:

Lyst på nytt VR headset, bruker fortsatt Rift CV1. Men vanskelig å bestemme seg, Index og HP G2 føles litt for gammelt nå. Meta vil jeg ikke ha. Pimax ser ut som det er for mye styr med. Pico 4 mangler displayport. 

Spent på MeganeX (kun usb-c?) og Arpara 5k (95 fov..), noen andre pcvr headset som kommer snart ? ser ut som det er kun standalone nå.

 

Jeg venter hovedsakelig på Valve sitt neste headset med kodenavn Decard. Hvis den noen gang kommer da.

Ellers har du vurdert Varjo Aero? https://varjo.com/blog/first-shipments-of-varjo-aero-have-started-see-the-reactions/

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gunfreak said:

Noen mener varjo er second coming. 

Men han her er litt vel over entusiastisk. 

Når han er på hovedkontoret i Finland og får custom experiences laget for å sprenge grenser tror jeg faktisk ikke Thrill overdriver entusiasmen. Veldig spennende å se at teknologien er der, bare det at den er sinnsykt dyr 😛

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Alak87 said:

Når han er på hovedkontoret i Finland og får custom experiences laget for å sprenge grenser tror jeg faktisk ikke Thrill overdriver entusiasmen. Veldig spennende å se at teknologien er der, bare det at den er sinnsykt dyr 😛

 

Har problemer med å tro at han ikke vet forskjell på VR og virkelighet. Jeg kan gå med på at i den ene kan det være vanskelig å skille mellom vr objekter og ekte, men skjønner ikke hvordan man kan bli så lost i noen apps som han påstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gunfreak said:

 

Har problemer med å tro at han ikke vet forskjell på VR og virkelighet. Jeg kan gå med på at i den ene kan det være vanskelig å skille mellom vr objekter og ekte, men skjønner ikke hvordan man kan bli så lost i noen apps som han påstår. 

Regner nesten med at litt overdrivelser er det i den bransjen han driver. Men det sagt så har jeg opplevd å miste meg selv i VR flere ganger når innlevelsen har vært stor nok og gjerne med en del fysisk plass å traske rundt på så øker innlevelsen min betraktelig, og særlig hvis jeg er trådløs. Da er det fort gjort at hjernen lar seg lure.

En slik minneverdig episode var da jeg vandret rundt i området til den råkjørende gaffeltrucken i The Lab utenfor området en kan teleportere, anbefales ikke for folk som sliter med hjertet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...