Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Veldig god og lang artikkel om hvor VR er nå og hvor VR er på vei:

Quote

What happened to the virtual reality gaming revolution?

VR hasn't taken over the world, but that doesn't mean it has failed.

https://arstechnica.com/gaming/2022/10/what-happened-to-the-virtual-reality-gaming-revolution/?comments=1

Men når jeg leser kommentarfeltet blir jeg litt oppgitt... men på en måte er det jo også forståelig med en del av kritikken til folk. Det er mye jeg har irritert meg grønn over selv, det har vært en lang og kronglete vei fra tidlig Rift dager før Facebook til dagens Meta og Quest 2.

Jeg forstår veldig godt skepsisen til Meta men samtidig så er det bare å anerkjenne at Quest 2 er veldig bra produkt med stor suksess. Standalone VR slik som Quest 2 med sin veldig brukervennlige opplevelse er definitivt fremtiden. Salgstallene sier sitt:

Quote

All told, the Quest 2 has sold around 15 million units so far, according to IDC Research. To put that number into some context, that’s roughly on par with estimated lifetime sales of the Xbox Series X|S in late 2020 and only slightly behind 22 million sales for the PlayStation 5 in the same timeframe. Then again, the Nintendo Switch has sold about 52 million units since the Quest 2’s launch (and tens of millions more before it).

 

Jeg bare håper det dukker opp verdige vestlige konkurrenter snart.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (På 7.10.2022 den 17.09):

Veldig god og lang artikkel om hvor VR er nå og hvor VR er på vei:

https://arstechnica.com/gaming/2022/10/what-happened-to-the-virtual-reality-gaming-revolution/?comments=1

Men når jeg leser kommentarfeltet blir jeg litt oppgitt... men på en måte er det jo også forståelig med en del av kritikken til folk. Det er mye jeg har irritert meg grønn over selv, det har vært en lang og kronglete vei fra tidlig Rift dager før Facebook til dagens Meta og Quest 2.

Jeg forstår veldig godt skepsisen til Meta men samtidig så er det bare å anerkjenne at Quest 2 er veldig bra produkt med stor suksess. Standalone VR slik som Quest 2 med sin veldig brukervennlige opplevelse er definitivt fremtiden. Salgstallene sier sitt:

 

Jeg bare håper det dukker opp verdige vestlige konkurrenter snart.

 

 

Ikke lest hele artikkelen ennå, men bare noen kjappe kommenterer allikevel..

Jeg kjøpte HTC Vive da det kom på markedet, og senere HTC Vive Pro,  Playstation VR, HP Reverb (G1), HP Reverb G2, Pimax 8KX, og Quest 2. Så har vært borti litt forskjelllig. Vært nerd siden 1982 da jeg fikk første hjemmedatamaskin 12 år gammal. Så jeg er rimelig interessert i detta og håper VR får en stor framtid. Men en god del må skje for at det skal nå «massene» i større grad.

Første Vive kjøpt jeg av nysgjerrighet, men lav oppløsning gjorde at jeg ikke orket bruke det. Samme var med komfort, tungt, følte det falt ned i ansiktet. PS VR satt mye bedre, men alt var bare grøt i forhold til 2D. Så ble ikke brukt. Det første Headsettet jeg faktisk brukte til noe jevnlig var første HP Reverb (G1 om man vil). Den ble brukt til flysimulatorer og bilspill, og det var lidderlig gøy. Men, det å gå rundt med den i andre spill var ikke noe særlig, pga ledning man kjente. HP Reverb G2 forbedret opplevelsen i bilspill og simulatorer ganske bra, og er relativt greit å ha på hodet når jeg da sitter i cockpiten. Men igjen, å gå rundt med det… ikke noe særlig pga ledning. Pimax 8KX er overhodet ikke aktuelt å gå rundt med. Stort og klumpete. Og ble brukt til simulatorer og bilspill. Altså sitt ned opplevelse der FOV kunne være kjekt å ha. Men oftest foretrekker jeg Reverb G2 pga skarpere bilde. 

Så da, Quest 2 - noe jeg trodde ville være en løsning for «gå rundt spill»… Skarpheten ble en merkbart nedtur i forhold til Reverb G2, så ikke aktuell for sittende/simulatorer. Gå rundt - prøvd trådløs streaming, men bildet led jo av samme skjebne. Men det værste var at G2 er så forbanna framtung at jeg nå ikke gidder spille standalone spillene som ikke trenger PC streaming heller. Ja, jeg har elite stram, batteri greie og alt det der. Men er rett og slett ubehagelig, og freshnel lisene gir så mye godrays og liten sweet spot at jeg.,,, fikser det ikke sammen med altså ubehaget av å ha den på. 

Brillene må bl lettere, og bedre å ha på. Rett og slett. Og stand alone evt med skikkelig god trådløs streaming fra PC er også nødvendig,.

Håper på å ha min Pico 4 i hende om en drøy uke, og den skal bedre problemene litt slik jeg forstår all omtale til nå. Altså lettere å ha i ansiktet, og ikke freshnel linser.  PC streaming vil nok lide av compression  uansett, men greit.. Stand alone kan bli ok. Jeg trenger ikke PC grafikk for stand alone games, men jeg trenger at det er skarpt over større deler av bildet og uten screendoor og uten god rays.  Litt spent. Men venter ingen revolusjon akkurat.

Skepsis til Mega/Facebook er alltid like gøy å lese om. Folk er på sosiale plattformer uansett og poster all mulig skit om seg selv, familie og venner - men hva de spiller på Quest er liksom superhemmlig? Hehe. Næ. Bryr meg ikke så veldig. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dr.Peedee said:

Brillene må bl lettere, og bedre å ha på. Rett og slett. Og stand alone evt med skikkelig god trådløs streaming fra PC er også nødvendig,.

Jo det er så klart en stor fordel om vekten kan reduseres. Men at vekten er jevnt fordelt på hodet er viktigere for meg enn bare lav vekt i seg selv.

Alle dere som bestiller Pico 4 må gjerne slenge inn en liten omtale av headsettet og gjerne sammenlignet med f.eks Quest 2.

Meta sitt svar på Pico 4 blir vel Quest 3 som jeg har sett at ryktes å komme ut i 2023.

 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (34 minutter siden):

Jo det er så klart en stor fordel om vekten kan reduseres. Men at vekten er jevnt fordelt på hodet er viktigere for meg enn bare lav vekt i seg selv.

Alle dere som bestiller Pico 4 må gjerne slenge inn en liten omtale av headsettet og gjerne sammenlignet med f.eks Quest 2.

Meta sitt svar på Pico 4 blir vel Quest 3 som jeg har sett at ryktes å komme ut i 2023.

 

Ja, enig -vektfordeling er viktigere enn bare lav vekt. Lav vekt som allikevel sitter i ansiktet og drar ting nedover hjelper jo ikke. Men begge deler, lav vekt og vektfordeling = nice! Pluss behagelig padding foran og bak. :) Vektfordeling på Pico 4 har jeg sett demonstrert og det er lovende. Puddingen har jeg hørt begge deler om, så det blir spennende. 

Min Quest 2 har blitt liggende på hytta, men tar den med hjem i dag da høstferien for junior er over. Da kan jeg gjøre sammenligning med en gang hjemme mot Pico 4 når den kommer. Jeg prøvde litt på Quest 2 nå i høstferien bare for å sjekke om jeg husket feil, men dessverre… Litt dumt da jeg allerede har kjøpt en del spill til den. Men,,, redningen der kan jo bli en Quest 3 etterhvert :) Hvis den blir bakoverkompatibel eller spillene gratis får nødvendig patch for å fungere med Quest 3. Har ikke lest noe om den ennå. 

Åkke som, Quest 2 forlater sitt hytteksil i dag og blir liggende klar for sammenligning mot Pico 4 så fort jeg får den. :) Poster da selvsagt her :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

i påvente av å få mitt Pico 4 headsett så tenkte jeg å fyre opp min Quest 2, installere Virtual Desktop og spille noen SteamVR spill på PCn. Det er ikke helt knirkefritt - dvs håndkontrollerene virker ikke i SteamVR, hverken i SteamVR home eller i noen spill.

Det som funker er:

Jeg kan se Windows skrivebordet i Quest 2 og bruke kontrollerne normalt der i Windows og styre Windows fra Quest 2. So far so good. Men når jeg starter noe som krever SteamVR så virker ikke quest håndkontrollerne der, altså i alt som skal skje innen SteamVR, enten det er i home enviroment eller inne i spill. Spillene starter, men jeg kommer jo ikke lenger enn til menyene i spillene fordi jeg får ikke klikket "start" o.l.    Faktisk så vises håndkontrolleren ikke som tilknyttet i SteamVR når jeg sjekker SteamVR settings. Headsettet dukker opp som grønt der, men kontrollerne er grået ut. 

Noen som har peil?

EDIT: Fikk det til å funke nå. Null aning om hva jeg gjorde. Så...

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper det ikke blir altfor lenge til. Jeg har veldig lite håp om at noen andre kan lage noe tilsvarende det jeg ønsker meg dessverre.

Det er bare så sykt dritt at Valve ikke leverer til Norge :( Jeg hadde et håp om at Steam Deck ville endre på dette men har ikke sett noe som tyder på det enda, i hvert fall ikke noe realistisk. Itavisen har nevnt lansering i Norge tidligere; men det virker som tull og drømmerier basert på feiltolkinger.

 

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Alak87 said:

Meta Quest Pro er presentert... Til $1500, helt drøyt. Veldig spent på norsk pris 😂

Helt som forventet for et slikt produkt. Jeg ser på det som i samme klasse som en high-end laptop eller PC for enten produktivitet eller gaming.

Quest 3 blir nok priset mer som Quest 2 er i dag, altså samme pris som en typisk spillkonsoll.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gunfreak said:

Kjøper ikke et nytt headset før  det har minst 180fov og ikke krever base stations 

Hvis du skal ha høy FOV så må du nok til Pimax. Problemet med Pimax er at de ikke skjønner seg på linser; så forvent at bildet ikke er helt slik du er vant til.

Jeg tror dessuten ikke FOV er noe det kommer til å bli satset mye på i forbruker VR enn så lenge dessverre 😟 det er andre egenskaper som kommer til å få prioritet i årene fremover.

Jeg er fornøyd så lenge jeg får samme FOV som i Index som er lignende den laveste innstillingen på en Pimax i FOV, altså ca 130 grader. Men jo mer jo bedre så klart og jeg skulle jo ønske at det var et større fokus.

 

 

 

Lenke til kommentar

Så lanseringen av Quest Pro i går, og ble litt fascinert altså. Holdt nesten på å trykke Pre-order knappen på Meta.com i litt ren .... tja... hyperus. Pancake lenses, slutt på freshnell god ray helvetet (akkurat som på Pico 4 som jeg får neste uke (hvis alt går som det skal)), eye tracking (nice), bedre kontrast, lokal dimming på panelet litt bedre horisontal FOV, litt raskere chip inni.. Nice. Men også en haug med ting med face track greier for å kunne smile og heve øyebryn i VR -  som ikke har så mye å si for meg som bruker VR for simulatorer stort sett.. Positivt er det som kan virke som en mye mer behagelig passform og vekt - og ikke minste vektfordeling enn Quest 2. Og det er veldig viktig når man skal sitte ned å gjøre lengre ting i VR. 

Mixed reality med de nye front kameraene i 3D og farger... det virket interessant. Det ville gjort at jeg kunne lettere brukt ting jeg har satt opp i den "virkelige" cockpiten min på gutterommet....eh, jeg er 53 så, gutt og gutt fru blomm... men altså. Muscle memory er fint det, men er rimelig mange knapper å finne fram til i blinde slik cockpiten er nå. Så det å kunne ha en kjapp passthrough til virkeligheten og trøkka på det som trengs, og så vært tilbake i VR hadde vært nice. Enda bedre hadde vært å kunne mikset VR simulatorbildet med det jeg hadde foran meg i virkeligheten. Varjo sitt mixed reality headsett gjør jo det på proffe simulatorer og det ser helt sykt kult ut. LINK:

Kanskje litt drøyt å tro at det ville virket på samme måten med MSFS2020, DCS og et Facebook headsett... men det kommer nok med åra i en eller annen form for oss hobbyfolk og... :) Men i prinisppet burde det være mulig nå også.

Men - altså - som simulator-spiller så ble Quest Pro også en nedtur, og jeg kommer nok ikke til å bestille det. Tross bedre linser og 3D farge front kameraer og bedre passform og vekt. Ingen Displayport Connection, kun USB C og Wifi, samme skuffende dårlig oppløsning som Quest 2 og dårlig batteritid... 1-2 timer. Er det plugget inn med USB C får det vel strøm samtidig? Men allikevel. Norske prisen er høy, som vanlig. Vel vel... kanskje jeg bestiller to, så kan kona og jeg sitte og smile til hverandre i Virtual Reality... ;)  Nah... 

EDIT: Apropos rask passtrough for å trykke på ting i cockpiten - det burde kunne gå med Pico 4 sitt 2D fargekamera også ut fra det jeg har sett fra youtube videoer. Ikke 3D, men lettere enn å trykke i blinde. Men, Pico4 har også kun USB C og Wifi connection. Så får se hvor mye simming det blir på den...

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som at du hadde trivdes bedre med en kombo av Pico 4 for standalone og G2 for SIM-spill. G2 er flott når det kommer til skjerm og oppløsning, og direkte kablet fra PC vil overgå alle standalone opplegg til de får bedre WiFi-løsninger. Savner min G2 ganske mange dager, skulle ønske den hadde bedre tracking enn det den leverer. Den dagen vi får noen universelle kontrollere liknende hva Quest Pro leverer (Uavhengig tracking med IR-kamera og onboard prosessorere) som vil fungere uavhengig platform man bruker, da snakker vi. Jeg ville betalt en del for å få paret Quest Pro kontrollere med G2. Sleng på noen knuckle-style grips, og så kunne jeg vært fornøyd et par år fremover i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Alak87 said:

Den dagen vi får noen universelle kontrollere liknende hva Quest Pro leverer (Uavhengig tracking med IR-kamera og onboard prosessorere) som vil fungere uavhengig platform man bruker, da snakker vi. Jeg ville betalt en del for å få paret Quest Pro kontrollere med G2. Sleng på noen knuckle-style grips, og så kunne jeg vært fornøyd et par år fremover i tiden.

Amen. Skulle veldig gjerne hatt en Rift eller Quest kontroller uavhengig av headsett jeg måtte velge. Jeg er ikke særlig fan av Index kontrollene som sikkert er en upopulær mening. Jeg derimot har likt både Rift og Quest kontrollerne godt, de første Rift kontrollerne var favoritten min.

En annen irriterende ting er at jeg har både hatt trøbbel med Vive og Index kontrollerne. På Vive kontrollerne var det problem med trackpadden ofte gikk i stykker og ikke ville klikke skikkelig og med Index drifting på stikken. Håpløse greier.

Tørr vi håpe at PSVR2 kontrollerne blir kompatibel på PC? Det har jo vært tilfelle med både Xbox og PlayStation gamepads.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Alak87 skrev (3 timer siden):

Høres ut som at du hadde trivdes bedre med en kombo av Pico 4 for standalone og G2 for SIM-spill. G2 er flott når det kommer til skjerm og oppløsning, og direkte kablet fra PC vil overgå alle standalone opplegg til de får bedre WiFi-løsninger. Savner min G2 ganske mange dager, skulle ønske den hadde bedre tracking enn det den leverer. Den dagen vi får noen universelle kontrollere liknende hva Quest Pro leverer (Uavhengig tracking med IR-kamera og onboard prosessorere) som vil fungere uavhengig platform man bruker, da snakker vi. Jeg ville betalt en del for å få paret Quest Pro kontrollere med G2. Sleng på noen knuckle-style grips, og så kunne jeg vært fornøyd et par år fremover i tiden.

Yes sir! Jeg fikk Reverb G2 dagen den var å få tak i! Og hatt den siden, og kommer aldri til å kvitte meg med den. Hadde også en G1 før den… samme oppløsning, men dårligere panel allikevel, dårligere linser osv… G2 er det beste for simming i dag - ja! :D Jeg har vel skrevet varmt om G2 før, tror jeg. Men åkke som, den er fantastisk!

MEN! Hvordan i all verden kan man greie å ha tracking problemer med G2 i simulatorer?? Seriøst - det har jeg ALDRI hatt - og jeg har hatt den siden den kom. Jeg bruker jo aldri håndkontrolleren i simulatorer og bilspill. Headsettet tracker perfekt! :) (I simulatorer i hvert fall, ikke giddet skytespill så veldig med den kabelen dinglende)

Ellers - headsett jeg har hatt: HTC Vive, HTC Vive Pro, HP Reverb (G1), HTC Reverb G2, Oculus/Meta Quest 2, Pimax 8KX. :)    I dag har jeg disse fortsatt: Reverb G2, Pimax 8KX, Quest 2. Og neste uke håper jeg har Pico 4 :)  Deilig å være nerd. :D 

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om simming, jeg mente G2 som et generelt headsett for bruk til f.eks. BoneLab, Pavlov, VRchat og annet. Der presterer den ganske mye dårligere enn de fleste andre headset. Om de hadde fått leve i et annet økosystem enn WMR hadde det vært et helt fantastisk headset, og ikke et jeg hadde solgt. Da hadde vi sluppet Mixed Reality Portal, og sluppet de kjipe kontrollerne. Here's hoping at vi får mulighet til å hacke Meta Pro kontrollerne til bruk med andre headset. Eller at Deckard kommer og er helt mind blowing da, seffer'n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har personlig ikke møtt noen problemer med G2 i spill, ja noen ganger bate mister den tracking of armer/våpen bare begynner å sveve. Men det skjer for det meste når man holder armene nede.  Har til gode å oppleve det mens jeg holder våpen i skyte posisjon. Tracking er sikkert for dårlig i competitive spill. Men i singleplayer spill og treigere taktiske skytespill er det ikke noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg si at Quest 2 har ca 10-15% bedre tracking, hvor trackingen står bedre på occlution og hvor langt unna kameraene man kan holde de. Likte G2 veldig godt, men akkurat de spiller en del rolle for meg. Og også at den ikke registrerer fingre i det hele tatt, men det er fordi jeg liker å spille både competitive FPS og også sosiale spill. Så da fortsetter jeg å vente, om jeg ikke blir overbevist av Pico 4 :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...