Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Dr.Peedee said:

Min tanke er at det er ikke sikkert det er så mye problemer egentlig. Men det kommer ann på hvilke videoer man stoler på kanskje. Får jeg tracking lik min G1 på håndkontrollene er jeg fornøyd. Bør jo være bedre med to ekstra kamera og ny algoritme, men vi får se.

AA batterier er da vitterlig 1,5v i Norge, eller? Så det bør jo ikke være problem hos oss?

Kvalitetskontroll, det gjenstår å se. Men jeg fikk et godt inntrykk da folka bak dette headsettet ble intervjuet, de virka litt overrasket over at forrige Reverb ble så populært hos gamere /simulator folk da det egentlig var tiltenkt næringslivet. Så dette nye var da laget med tanke på bruk hos flere. Og man skulle tro at HP ikke var interessert i å gjenta fiaskoen med G1 lanseringen.

Ja, en løsning med indexkontrollere og basestasjoner priset litt mer fornuftig hadde vært spennende, de har jo samarbeidet med Valve på flere punkter i utviklingen av headsettet. 

Vi får vel bare vente å se hvordan ting går, nå har jo noen "vanlige" folk i USA fått den, så vi får se hva som kommer frem når flere headsett er i bruk.

Ellers fant jeg ut at det skal være mulig å bruke G25 pedalene mine i DCS,  det er kult.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dr.Peedee skrev (8 timer siden):

AA batterier er da vitterlig 1,5v i Norge, eller? Så det bør jo ikke være problem hos oss?

Alkaliske batterier er langt under 1.5v midt uti levetiden deres. Man vil ha Ni-Zn eller Lithium-batterier for at spenninga skal holde seg fra begynnelse til slutt, ifølge informasjonen jeg har lest.

Lenke til kommentar

Kjapp oppdatering fra meg som har hatt Q2 i noen få dager, og som tidligere avbestilte G2 pga. orket ikke å henge på Vive 1.gen mer:
NB! Skriver ikke omtaler generelt så dette er ikke strukturert på noen fornuftig måte, bare din Ola Vr-manns tanker :) 

Kjempeflott oppgradering! Som flere her var jeg også skeptisk til Facebook, men helt ærlig så bryr jeg meg ikke nok til at jeg lot være å bestille Q2. Tanke på at samboeren har Facebook installert på telefonen og jeg selv bruker messenger, så blir jeg ikke kvitt overvåkningen/introduserer like mye overvåkning. Det er kjipt men skjønner argumentet om du ikke har Facebook i hjemmet, for meg, blir jeg ikke kvitt det med mindre dama slutter med det 😅

Selve brillene: Klar oppløsning, det var en fryd å bruke Virtual Desktop med trådløs link. Har en relativt janky nettverksoppsett hjemme så fikk bare 866 mbit/s sync hastighet, som ga litt komprimeringseffekt i enkelte scenarioer (Zero Caliber, Bone Works f.eks. Tror det henger sammen med avstand eller partikler?). Phasmophobia, H3VR, VD, Beat Saber, Blade & Sorcery, Rec Room, Pop1, var bildet helt klart! 
Jeg har en IPD på 69 (heh) og setting 3 som er det som gir meg minst FOV fungerte helt greit. Jeg vet FOV'en på papir er mindre en min OG Vive, men merket det helt ærlig ikke når jeg bare brukte brillene. Fargene derimot, var den største forskjellen. Litt kjedelige farger, blir litt som når man bruker "cinematic"-mode på TV'en, at fargen blir litt flat og grå/bronse-aktig? Ikke en deal breaker for min del.

Lyden er meh, men bruker hodetelefoner uansett. Kjøpt batteribank og har 7-8 timer ekstra til spill. Tracking'en er helt konge og merket ikke noe problemer der kontra IR-tracking. 

OS'et: Utrolig bra! Jeg er selv en android-kar, men som også ser fordelen med IOS sin brukervennlighet. Så jeg vil si at Oculus/Facebook er VRs svar på IOS. Intuitivt, brukervennlig, og kjapp respons! 

Så om noen henger på CV1 eller Vive OG, så kan jeg lett anbefale denne oppgraderingen her. Så lenge du er likegyldig om Facebook-overvåkning. For min del så blir dette en side/oppgradering, da jeg kommer til å hoppe over ett par briller som tilbyr høyere FOV(on par med Index, minst), minst like god tracking og helst trådløs. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Da skal jeg snart ut å fly,  bare noe enkelt noe, vil sikkert ta mange dager å finne bra mapping på HOTAS også og lære disse greiene.

Men hva slags grafikk innstillinger skal man ha på DCS i vr. Jeg ser det er en egen vr innstilling, men de så ikke så imponerende ut, men det er kanskje bestå bruke de?

DCS i VR er veldig ressurskrevende. DCS er ressurkrevende i seg selv også.  Så det kommer ann på resten av hardware du har. Problemet er at hvis du bommer litt så kan du ende opp med et bilde som ikke er bra og samtidig yter dårlig. Yay! Men hvis du stiller de riktige tingene på riktig sted så ser det alt fra ok til bra ut og yter greit også. hehe.. 

En ting som suger mye krefter er visst du i DCS øker det som heter PD - Pixel Density. Ting blir skarpere, det er en slags supersampling, men den koster mye maskinkraft. Så supersampling- hvis jeg har "råd" til det ordner jeg andre steder.

Jeg flyr jo dette med Reverb G1 og bruker SteamVR settings for oppløsning i headsett/supersampling (evt da) og motion reprojection. På Reverb har jeg satt oppløsningen så lik native oppløsning på headsettet som jeg kan. Det er superskarpt uansett med Reverb og oppløsningen native såpass høy at det blir ressurskrevende å kjøre supersampling der. Men på Quest som har litt litt lavere oppløsning kan man jo kanskje kjøre en høyere en enn native for brillene. Jeg tvinger også bruk av Windows Motion Reprojection slik at framerate låses til 45fps og de dobles da av software til 90 for smooth gameplay. Dette gjør jeg også i steamVR. Ikke prøvd det med Quest 2, så aner ikke hvordan man gjør det der.
Men greia er at med 45fps kontra 90fps kan man kjøre høye detaljer eller anti aliasing og likevel få smooth gameplay. 

Du har noe å styre med framover nå. hehe... Prøvd mye fram og tilbake i DCS for hva som er bra. Og noen flytyper og kart krever mer enn andre også..

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Dr.Peedee said:

Hei, bruker Thrustmast Warthog Hotas selv, og det er litt styr. Men kan styre deg til likesinnede i denne tråden:

https://forums.eagle.ru/forum/english/dcs-world-topics/input-and-output/saitek-aa

Man skullle vist stille den inn på axis kontroll saken og analoge! 

Så nå funka det, vet fremdles lite av hva jeg holder på med, men greide å fly litt over normanide i 10 minutter uten å krasje, og det var kult. Men driver å får "flashes" i VR, uten noe opplagt grunn kommer det noe røde "flame lingende" flashes nå og da, ser nesten ut som noen prøver å sende meg "sublininal messages"  Det er sånn det på en måte ser ut. 

Eller er jeg helt uburlig i Squadrons med HOTAS.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (42 minutter siden):

Man skullle vist stille den inn på axis kontroll saken og analoge! 

Så nå funka det, vet fremdles lite av hva jeg holder på med, men greide å fly litt over normanide i 10 minutter uten å krasje, og det var kult. Men driver å får "flashes" i VR, uten noe opplagt grunn kommer det noe røde "flame lingende" flashes nå og da, ser nesten ut som noen prøver å sende meg "sublininal messages"  Det er sånn det på en måte ser ut. 

Eller er jeg helt uburlig i Squadrons med HOTAS.

Skal ikke være noen "flashes" hverken røde eller andre i DCS VR. Så da er det noe med oppsettet dit :)

Synes Star Wars Squadrons er lettest med Hotas jeg, hehe. Så. smaken er forskjellig. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dr.Peedee said:

Skal ikke være noen "flashes" hverken røde eller andre i DCS VR. Så da er det noe med oppsettet dit :)

Synes Star Wars Squadrons er lettest med Hotas jeg, hehe. Så. smaken er forskjellig. 

Jeg får juling av A-wings i en av de senere kampanje missione.

De bare flyr rundt og rundt meg.

 

Ellers ser cockpiten overaskende bra ut med Q2 i DCS forventet mer grøt. Men de er for det meste klare og fine og helt lesbare.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Jeg får juling av A-wings i en av de senere kampanje missione.

De bare flyr rundt og rundt meg.

 

Ellers ser cockpiten overaskende bra ut med Q2 i DCS forventet mer grøt. Men de er for det meste klare og fine og helt lesbare.

Det siste der er gode nyheter :) Leste også på DCS forumet et sted tror jeg det var, at siste Quest 2 oppdatering og programvaren på PCn for Quest nå gjorde at ting så klarere ut i DCS. Ikke testet det selv, men bra at det stemmer :D  Gjelder det bakken og ting på bakken også?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dr.Peedee said:

Det siste der er gode nyheter :) Leste også på DCS forumet et sted tror jeg det var, at siste Quest 2 oppdatering og programvaren på PCn for Quest nå gjorde at ting så klarere ut i DCS. Ikke testet det selv, men bra at det stemmer :D  Gjelder det bakken og ting på bakken også?

Det ser litt bury ut fremdeles for meg,  men vet ikke hvordan det var, også har jeg ikke gjort noe med selve grafikken i spillet da, så ting er vel på medium på mye

Lenke til kommentar

Men en ting er sikkert,  skal man spille simulator, er 2 timer batteri på Quest 2 ikke bra nok. Så skal bli greit å få prøvd den G2.

 

Men jeg trenger mange flere USB porter. Med pedaler,  og stick osv spiser det opp mye USB plass.

Jeg må finne ut om jeg har USB c port også.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Men en ting er sikkert,  skal man spille simulator, er 2 timer batteri på Quest 2 ikke bra nok. Så skal bli greit å få prøvd den G2.

 

Men jeg trenger mange flere USB porter. Med pedaler,  og stick osv spiser det opp mye USB plass.

Jeg må finne ut om jeg har USB c port også.

Hva bruker du Quest kontrolleren til i simualtorer?

Lenke til kommentar
10 hours ago, Gunfreak said:

Men en ting er sikkert,  skal man spille simulator, er 2 timer batteri på Quest 2 ikke bra nok. Så skal bli greit å få prøvd den G2.

 

Men jeg trenger mange flere USB porter. Med pedaler,  og stick osv spiser det opp mye USB plass.

Jeg må finne ut om jeg har USB c port også.

Har ikke testet, men antar om du skal spille simulator-spill, så bruker man bare link-kabelen? Så bruker man ikke særlig strøm/lader den samtidig. 

Også så kan du koble til en power bank på  10 000 mAh. Har 8 timer ish trådløs VR før jeg går tom 

Endret av Dicky2020
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dicky2020 said:

Har ikke testet, men antar om du skal spille simulator-spill, så bruker man bare link-kabelen? Så bruker man ikke særlig strøm/lader den samtidig. 

Også så kan du koble til en power bank på  10 000 mAh. Har 8 timer ish trådløs VR før jeg går tom 

Ja det er en mulighet.  Selv har jeg ikke kjøpt noe kabel enda.

Lenke til kommentar

Er på steam forumet for medal pf honor. 

Og det er 2 ting jeg har oppdaget. 

 

1. Nesten ingen vet om spillet, det er lite aktivitet,  og dette er et EA spill. 

2. Folk har fått for seg en rar greie der de tror at Origin ikle kan spille VR spill.  Hele tiden dukker det opp folk som tror at Squadrons ikke hadde VR på origins.  Aner ikke hvor dette rykte skal ha kommet fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...