Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Zlatzman skrev (2 minutter siden):

Du kan også vurdere å teste IL2 Battle of Stalingrad hvis det er WW2 du har lyst til å teste. Har ikke rukket spille det enda, men skal være mer tilgjengelig og ha bedre framerate enn DCS. Mister blant annet trykkbare knapper i cockpit. 

Bra simulator det også. Ja, virker å være litt snillere mot cpu og grafikk kort. Mindre knapper og ting å holde styr på, og derfor lettere å mappe det til HOTAS. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Zlatzman said:

Du kan også vurdere å teste IL2 Battle of Stalingrad hvis det er WW2 du har lyst til å teste. Har ikke rukket spille det enda, men skal være mer tilgjengelig og ha bedre framerate enn DCS. Mister blant annet trykkbare knapper i cockpit. 

Prøvde det for noen måneder siden,  da jeg oppdaget at noe ikke stemte med den gamle joysticken. Men er ikke så gira på østfronten, har lite forhold til russiske eller tyske fly.

Jeg kommer nok til å kjøpe det igjen bare for å ha.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (31 minutter siden):

Prøvde det for noen måneder siden,  da jeg oppdaget at noe ikke stemte med den gamle joysticken. Men er ikke så gira på østfronten, har lite forhold til russiske eller tyske fly.

Jeg kommer nok til å kjøpe det igjen bare for å ha.

Evt DLC da. Battle of Bodenplatte. Blir igjen fort en del penger, så greit å vente på tilbud på Steam i alle fall. 

8 Battle of Bodenplatte Aircraft (P-51D, P-47D, Spitfire Mk.IX, Tempest Mk.V, Bf-109 G-14, Bf-109 K-4, Fw-190 A-8 and Me-262).

Large Western European Map (Belgium, Netherlands, Germany). Includes 220+ cities, towns and villages and 70+ airfields re-created according to historical references.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Zlatzman said:

Evt DLC da. Battle of Bodenplatte. Blir igjen fort en del penger, så greit å vente på tilbud på Steam i alle fall. 

8 Battle of Bodenplatte Aircraft (P-51D, P-47D, Spitfire Mk.IX, Tempest Mk.V, Bf-109 G-14, Bf-109 K-4, Fw-190 A-8 and Me-262).

Large Western European Map (Belgium, Netherlands, Germany). Includes 220+ cities, towns and villages and 70+ airfields re-created according to historical references.

Den hørtes ut som noe jeg vil ha.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Dr.Peedee said:

HP poster på sine sider om Reverb G2 og leveringssituasjonen i dag:

https://press.hp.com/us/en/blogs/2020/hp-reverb-g2-vr-shipping-update.html

Vi får se hva som skjer da, er ikke noe annet å gjøre,  om jeg får den før jul er jeg fornøyd nok, men håper jeg slipper å vente til slutten av januar, og håper de som har fått beskjed om februar slipper å vente enda lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Gunfreak said:

Tror dere Q2 havner på noen bra priser på black Friday ? Det vil jo gjøre at enda flere blir introdusert til VR.

Regner med at det kommer et lite avslag ja både fra Oculus og fra Norske butikker slik som har vært tilfelle tidligere år.

Skulle ønske jeg kunne helhjertet heie frem et skikkelig VR produkt som Quest 2.. og joda det er jo positivt at flere blir introdusert for VR, totalt sett er det nok positivt for hele markedet. Men jeg greier ikke glede meg så mye over det når Facebook er involvert. Vi trenger et skikkelig alternativ.

 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Enceladus said:

Regner med at det kommer et lite avslag ja både fra Oculus og fra Norske butikker slik som har vært tilfelle tidligere år.

Skulle ønske jeg kunne helhjertet heie frem et skikkelig VR produkt som Quest 2.. og joda det er jo positivt at flere blir introdusert for VR, totalt sett er det nok positivt for hele markedet. Men jeg greier ikke glede meg så mye over det når Facebook er involvert. Vi trenger et skikkelig alternativ.

 

 

Kinesere er flinke til å kopiere, så kan jo håpe de bare lager en blå kopi av Q2 uten krav om noe facebook. Men da blir den vel laget av 7 år gamle barn med bare 1 hånd.

Så da har man et annet dilemma. 

Jeg fikk registert warthog DLCen til DCS på steam, så det gikk greit, kjøpt noen saker som jeg skal prøve til uka, liker jeg det ikke får jeg bare ta refund.

Lenke til kommentar
On 11/21/2020 at 1:48 PM, Theo343 said:

Kondolerer til alle G2 kjøpere som fikk beskjed fra komplett i august/september. "vil du ha med 10% kupongen din kan du bare avbestille og bestille på nytt da vi får langt over antalt bestilt til launch". Dette blir et langt lerret å bleke for europa.

Jeg gjorde heldigvis ikke det men vurderte det litt.

Jo takk du... 😭

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (54 minutter siden):

Ser på videoer av DCS, det å bare starte et fly tar jo sin tid. Men hvordan bruker man alle knapper og spaker i VR, noe kan jo mappes til HOTAS, men mye av de oppstart greiene er jo ikke så lett å mappe alt til. Roter man rundt med mus? Bruker man VR kontrollene. 

Har aldri startet et eneste fly. :) Starter med motor i gang på taxi way eller rullebane. Jeg bruker trackball i stedet for mus hvis jeg trenger trykke knapper i cockpiten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Gunfreak said:

Ser på videoer av DCS, det å bare starte et fly tar jo sin tid. Men hvordan bruker man alle knapper og spaker i VR, noe kan jo mappes til HOTAS, men mye av de oppstart greiene er jo ikke så lett å mappe alt til. Roter man rundt med mus? Bruker man VR kontrollene. 

En kan velge. Jeg foretrekker mus (trackball). Du kan også bruke autostart på de fleste fly (høyre windows-knapp + home tror jeg.) eller gjøre som Dr. Peedee. Jeg synes det er morro med startup så jeg tar det manuelt. Går ganske fort når en kan det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (17 timer siden):

Ser på videoer av DCS, det å bare starte et fly tar jo sin tid. Men hvordan bruker man alle knapper og spaker i VR, noe kan jo mappes til HOTAS, men mye av de oppstart greiene er jo ikke så lett å mappe alt til. Roter man rundt med mus? Bruker man VR kontrollene. 

Du kan om du føler for det bruke oculus controlleren i cockpit da får du et par hender du kan bruke til og trykke villing med på alle disse knappene. f-14 og f-18 pluss noen til kan du bruke oculus controlleren og fly med, en hånd på sticke og en på throttle. Men anbefaler hotas og fly med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HP Reverb G2 og tracking igjen... Sett flere videoer i det siste. En fra en kanal som pleier virke seriøs, Tested eller hva de het. De hadde vel noen problemer. Deretter var MRTV ute igjen med en video, denne gang med en direktesending på Youtube der han viste trackingen Live,  og tok i mot forslag fra de som så på om hva han skulle gjøre. Der funka det svært bra så langt jeg kunne se, og det ga han uttrykk for også. Samtidig ville han ikke nekte for at andre opplevde problemer - av forskjellige årsaker som har vært snakket om før. For meg virker det som at headtracking virker bra for folk jevnt over. Den har jeg heller aldri hatt problem på med mitt G1 headsett, så skulle bare mangle.  

Så det er håndkontrollerne som i så fall sliter for G2. Men så så jeg videoen som jeg linker til under her, som virker rimelig balansert - og som også får meg til å tenke på en del ting.

Det ene igjen er omgivelsene man spiller i, som diskutert før. Reverb G2 krever mer spesielle forhold enn Quest 2. Det andre batteriene, at de har nok spenning (se i videoen under), og det tredje -de forskjellige spillene, hvordan de er laget rett og slett og løser bevegelsene som skal brukes

Pkt 3 er interessant, karen i videoen under hadde lite problemer med et spill som Beat Saber - et spill man skulle tro ville lage problemer med raske arbevegelser både hit og dit. Så det var overraskende. Half Life Alyx funka bra, også det å ta ting, holde de bak hodet og kastet forover funka bra. Dette er ikke overraskende for jeg har spilt en god del Half Life Alyx på Reverb G1, som har dårligere tracking (på papiret i hvert fall) enn G2 og jeg har ikke hatt problemer der.

Population One derimot var det en del issues - det ene var størrelsen på kontrollerene - de kræsjet lettere i hverandre når man skulle skrelle banan, åpne brusboks eller lade defibrilatoren. Det andre var klatring, der kunne han oppleve problemer. Skyting gikk bra så lenge han ikke dro våpenet helt inn i ansiktet (- noe jeg absolutt ikke vil anbefale i virkligheten heller). Flyging gikk veldig bra, armene holdes ut. "Absolutely no issues", sier han. Men  der har jeg sett video av folk som har hatt problemer, faktisk. Og det er jo veldig rart da G2 har kameraer på siden også. Men de har da hatt jevnt over hatt problemer med all håndkontrolltracking på G2.

Klatring i et annet spill han testet funka greit, men ikke perfekt, men bedre enn Population One. 

Hvis vi ser bort i fra pkt 2 om batterispenning, at folk har brukt feil batterier (selv om det kan ha vært en issue hos noen) - så kommer det et pkt 4 faktisk - HP og kvalitetskontroll. Og det kan jo bli spennende. Når erfaringene er såpass forskjellige rundt om... Da HP lanserte HP Reverb G1 i sin tid så var det MASSE headsett med feil. Det var selve headsettene. De gikk i sort under spilling, mista tracking, ble sort på ett øye, endra refresh rate fra 90hz til 60hz uten videre, plenty med dirty screen effect - der det ser ut som noen har tatt en møkkete finger og tatt på LCD panelene. Veldig forstyrrende, og ødelegger opplevelsen. Til slutt måtte HP slutte å selge Reverb G1 en periode til de fikk opp kvaliteten på produksjonen sin. Jeg fikk "andre generasjon" Reverb G1, og har noe dirty screen effect, men ikke overveldende mye. Så har levd med det. 

Kan de igjen ha sendt ut Reverb G2-sett der håndkontrollerne funker dårligere for noen enn andre? Dårlig kvalitetskontroll? Spørsmålet blir også stilt i videoen jeg har nevnt: 

 

Lenke til kommentar

Syns det er rart at det skal være så mye trøbbel der, bare det at du ikke kan bruke vanlige AA batterier,  virker som en unødvendig ting.  Så håper det bare er som du spekulerer i kvalitets kontrol problemer. 

Dette er ikke et test produkt, det skal ikke være vanskelig å få det til å funke brukbart. Som en YouTuber sa, hadde hvert bedre å selge det billigere uten kontrollere og, selge headsettet som det ultimate simulator headsett.  Og heller gjøre det klart man kan kjøpe feks index kontrollere og base station om man virkelig vil ha kontrollere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, skulle ønske de hadde en dyrere versjon som inkluderte lighthouse og Knuckles, det hadde vært drømmen for min del. Hadde hjulpet bra for oss i Norge hvor Index ikke er et valg heller. Men jeg er ikke så gira på å betale 10.000,- for kontrollere og lighthouses fra ProShop, når bare headsettet koster litt over 7000,-. Da kan jeg heller gå og kjøpe et scalper Index på finn til 20.000 -_-.

Snakket med Komplett på nytt nå, og de sa at de ikke hadde noen oppdatering, men ville kontakte alle kunder av G2 når de får beskjed fra HP. Så da skal det ikke bli silent treatment, hvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (4 timer siden):

Syns det er rart at det skal være så mye trøbbel der, bare det at du ikke kan bruke vanlige AA batterier,  virker som en unødvendig ting.  Så håper det bare er som du spekulerer i kvalitets kontrol problemer. 

Dette er ikke et test produkt, det skal ikke være vanskelig å få det til å funke brukbart. Som en YouTuber sa, hadde hvert bedre å selge det billigere uten kontrollere og, selge headsettet som det ultimate simulator headsett.  Og heller gjøre det klart man kan kjøpe feks index kontrollere og base station om man virkelig vil ha kontrollere. 

Min tanke er at det er ikke sikkert det er så mye problemer egentlig. Men det kommer ann på hvilke videoer man stoler på kanskje. Får jeg tracking lik min G1 på håndkontrollene er jeg fornøyd. Bør jo være bedre med to ekstra kamera og ny algoritme, men vi får se.

AA batterier er da vitterlig 1,5v i Norge, eller? Så det bør jo ikke være problem hos oss?

Kvalitetskontroll, det gjenstår å se. Men jeg fikk et godt inntrykk da folka bak dette headsettet ble intervjuet, de virka litt overrasket over at forrige Reverb ble så populært hos gamere /simulator folk da det egentlig var tiltenkt næringslivet. Så dette nye var da laget med tanke på bruk hos flere. Og man skulle tro at HP ikke var interessert i å gjenta fiaskoen med G1 lanseringen.

Ja, en løsning med indexkontrollere og basestasjoner priset litt mer fornuftig hadde vært spennende, de har jo samarbeidet med Valve på flere punkter i utviklingen av headsettet. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...