Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Betroz skrev (11 timer siden):

Det vifteoppsettet der er vel ikke det smarteste, fordi CPU vifta og den lille RAM vifta vil jobbe mot hverandre. Var jeg deg ville jeg tatt bort den lille vifta. Skal man ha vifte over RAM brikkene, så må du enten ha en CPU vifte som blåser rett ned eller en AIO/vannblokk. Ergo ikke en tårnkjøler som du har der.

I teorien vil det kanskje være logisk, men har du testet selv? :)

Jeg har ingen problemer med cpu temp. Hva vil være fordelen med å fjerne den lille viften? Kjørte en liten test nå, rett etter hverandre, med og uten den lille vifta. Kjørte testen uten vifta først, da det ble mest rettferdig. Så selvfølgelig med vifta rett etter. Eneste som skiller disse testene er altså den lille vifta.

 

Uten vifte

Spoiler

oUAcnV8.jpg

 

Med vifte

Spoiler

lscSHyb.jpg

 

Kan du forklare meg hva som er fordelen med å fjerne den lille vifta? Bortsett fra en økning på minne på 6.8 grader? Selv ville jeg mene at dette var ett argument for å beholde vifta og ikke fjerne den. Du forteller at jeg må ha AIO/vannblokk, men selv synes jeg dette er såpass grei gevinst at jeg mener du tar feil. Skulle jeg hatt vann på noe så hadde jeg heller foretrukket at det var der det ga størst gevinst, altså på GPU. Sa ikke at det var det smarteste jeg hadde, men at det var godt nok for meg :)    

Endret av FranZe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, FranZe said:

I teorien vil det kanskje være logisk, men har du testet selv? :)

Jeg har ingen problemer med cpu temp. Hva vil være fordelen med å fjerne den lille viften? Kjørte en liten test nå, rett etter hverandre, med og uten den lille vifta. Kjørte testen uten vifta først, da det ble mest rettferdig. Så selvfølgelig med vifta rett etter. Eneste som skiller disse testene er altså den lille vifta.

 

Uten vifte

  Reveal hidden contents

oUAcnV8.jpg

 

Med vifte

  Reveal hidden contents

lscSHyb.jpg

 

Kan du forklare meg hva som er fordelen med å fjerne den lille vifta? Bortsett fra en økning på minne på 6.8 grader? Selv ville jeg mene at dette var ett argument for å beholde vifta og ikke fjerne den. Du forteller at jeg må ha AIO/vannblokk, men selv synes jeg dette er såpass grei gevinst at jeg mener du tar feil. Skulle jeg hatt vann på noe så hadde jeg heller foretrukket at det var der det ga størst gevinst, altså på GPU. Sa ikke at det var det smarteste jeg hadde, men at det var godt nok for meg :)    

Mulig det kan forklares av sånn "kabinett-OCD" ?

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 timer siden):

Det så bare håpløst ut fra bildet ditt, og ikke helt logisk ut. Eneste må være litt mer turbulens/støy da, men ikke sikkert du merker det du. Beste er å teste slikt selv ja :)

 

Ja, det støyer kanskje noe mer men den lille vifta der støyer faktisk ikke så mye. Så er vel alle litt forskjellige her inne på hva en helst foretrekker :)  Jeg respekterer selvfølgelig de som synes at maskinen min støyer, det hadde jeg syntes den gjort tidligere også. Da var jeg slik at jeg kjøpte noen av de stilleste viftene og stilte de inn på å gå på veldig lav rpm. Problemet med dette ble etter hvert både temp og jeg ble sittende å irritere meg over at jeg fortsatt hørte noe lyd komme fra maskinen. Jeg er ennå der at jeg synes ting kan støye og det er årsaken til at jeg bruker en del kroner på vifter. Så lenge jeg finner min balanse mellom støy/kjøle evne som jeg er fornøyd med så er det helt greit for meg. Jeg skal innrømme at jeg har gått for så god kjøle evne så langt opptil hva jeg synes er greit når det kommer til støynivå, og ikke om å gjøre å ha den absolutt stilleste maskinen.

Men ser på maskinen som en relativt stille maskin like vel, så kan gjerne den som ikke tolererer noe støy gjerne klage på det uansett :) Men på en annen side er det jo disse som også klager på, eller ser, at de ikke får så veldig høy ytelse. Akkurat som jeg beskriver meg selv her for noen år siden. Så begynte jeg å gjøre noe med det. Velger vifter uten lys for jeg trenger jo ikke noe juletrelys inni maskinen. Kjøper kabinett uten vindu for det er bedre for meg enn med. Kjøper også (i manges øyne) fæle brune vifter, for har vært ganske fornøyd med de. Er ikke opphengt i fargen for den er meg knekkende likegyldig. Jeg skal jo ikke ha de i et utstillingsvindu eller sitte å glane på den uansett.

Det jeg skal litt frem til er at en kanskje ofrer noen ting uansett. Vifter og kabinett spiller også inn på støynivået. Kanskje det kommer litt mer støy av den lille viften der. Men jeg hører også forskjell på støynivået hvis jeg har vindu kontra uten. Joda, jeg tar den ekstra støyen som eventuelt viften gir, men da har jeg i det minste lagt det der hvor det gir meg litt høyere ytelse i det minste :) 

 

       

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

🤑

Processor PassMark Single-Thread Score PassMark Multi-Thread Score
Ryzen 9 5950X 3,693 45,563
Ryzen 5 5600X 3,495 22,824
Core i9-10900K 3,176 24,261
Ryzen 9 3950X 2,747 39,277
Core i9-10980XE N/A 34,138

"The Ryzen 9 5950X scores are no longer available, but German publication ComputerBase managed to grab screenshots of the Zen 3 flagship's results before they were erased."

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-9-5950x-zen-3-cpu-benchmarks 

 

Endret av Frode789
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Centy88 said:

5600x er jo et beast. Med kjøler også på kjøpet. Hva er vitsen egentlig med å kjøpe noen annen prosessor for pengene til gaming!!? 
 

5800x blir nok den beste med 8 core, men for penga i single thread perfomance vs 5600x hmmmmmmmmmmmmmmm er ikke mye å hente der as

For pengene til gaming er vel brukt delidda 8700k/8086 mest for pengene, men ny, så blir vel 5600x, om det knuser 10600k i gaming. Blir spennende!

Vi får ha det i bakhodet at 5600x ikkje har slått noen cpu i spill før den faktisk blir testet skikkelig.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nizzen said:

For pengene til gaming er vel brukt delidda 8700k/8086 mest for pengene, men ny, så blir vel 5600x, om det knuser 10600k i gaming. Blir spennende!

Vi får ha det i bakhodet at 5600x ikkje har slått noen cpu i spill før den faktisk blir testet skikkelig.

Pontiac GTO er også den raskeste bilen på markedet. Du må bare borre motoren først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...