Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, G said:

🙉 En uke igjen nå til release :D

 

SiSoftware conclusions on Ryzen 7 5800X:

Executive Summary: Zen3 is ~25-40% faster than Zen2 across all kinds of algorithms. No choice but give it 10/10 overall!

Despite no major architectural changes (except larger 8-core CCX layout and thus unified L3 cache) over Zen2 – Zen3 manages to be quite a bit faster across legacy and heavily vectorised SIMD algorithms, naturally also soundly beating the competition even with AVX512 and more cores (e.g. 10-core SKL-X). Even streaming algorithms (memory-bound) improve over 20%. We certainly did not expect performance to be this good.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkens akkurat nå kjører jeg: Ryzen 3600, gtx 1070ti, 16gb 3200mhz ram med msi tomahawk b450 hovedkort

 

tenkte å oppgradere til: Ryzen 5600x, RTX 3070 eller 6800/6800XT, 16gb 3600mhz ram og en eller annen B550 hovedkort + ny PSU

 

tror dere at det er verdt å kjøre 5600x eller burde jeg kjøpe 5800x i og med at jeg pleier å streame når jeg spiller O_O

Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Til det bruket der, så ville jeg iallefall gått for en 5900X, X570 kort og minimum 32GB RAM. Her er ikke 12 kjerner overkill spør du meg da :)

Ja, det kan jo bli både minesveiper, kabal, notisblokk, kalkulator, regneark, word og windows utforsker på en gang, så bare der trenger jeg jo minst 7 kjerner. Du har nok rett, 5600X blir for svakt. Neste spørsmål: 3x 4K120-skjermer med G-sync eller Freesync, eller skal jeg gå for 4 stk? :)

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Simen1 said:

Ja, det kan jo bli både minesveiper, kabal, notisblokk, kalkulator, regneark, word og windows utforsker på en gang, så bare der trenger jeg jo minst 7 kjerner. Du har nok rett, 5600X blir for svakt. Neste spørsmål: 3x 4K120-skjermer med G-sync eller Freesync, eller skal jeg gå for 4 stk? :)

Er det seriøst, føler at folk tøyser nå. Går det ikke mer på hva tilgjengelig RAM og buffring til SSD det der med antall programmer åpne? Man ser vel maks på 2-3 vinduer samtidig til normal bruk, mens de andre ligger i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Jeg har sinnsykt mange faner i chrome, edge, firefox og brave samtidig så 5950X blir nok rett valg. ;)
Just cause I want it...

Du må jo ha 1 CPU tråd per fane da + nok CPU tråder til Windows 10 sin telemetri som alltid kjører i bakgrunnen uansett hvor nedstrippa man har satt den :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke ka sisoft driver med, men de har lagt ut review før med en glipp ser det ut som 😛 Ryzen er raskere i AVX512 enn hva Intel er nå på HEDT :lol:  

Executive Summary: Zen3 (16C) is ~24% faster than Zen2 (16C) across all kinds of algorithms.  Fastest desktop compute deserves 10/10!

This is the pinnacle of compute performance on the desktop – all still on the old AM4 socket (with a BIOS update) – without spending serious money on work-station/HEDT kit. Not that the 5950X (like the 3950X before it) is “cheap” but considering what HEDT platform costs (e.g. ThreadRipper, Intel’s 2011 socket, etc.) it is good value. The 5950X is so powerful that even AVX512 Intel high-end CPUs cannot beat it – and even old ThreadRippers (e.g. 1950X, 2990X) are beaten in compute tasks.



 Finner 5950X her -> https://www.sisoftware.co.uk/2020/10/30/amd-ryzen-9-5950x-zen3-review-benchmarks-cpu-16-core-32-thread-performance/

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...