Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (2 minutter siden):

Gigabutt. Dårligste biosene, så det vil man iallefall ikkje ha med Ryzen :p

Hm, hvis jeg går for Ryzen til mitt nye RTX 3090 kort hadde jeg tenkt å kjøpe det Gigabyte kortet siden den har 10Gbit og er vifteløs, samt 3xM.2. Hva spesifikt er det som gjør Gigabyte biosene dårlig? 

Burde jeg heller gå for ASUS ROG dCROSSHAIR VIII DARK HERO med ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 og et 10Gbit PCIe kort? Har ikke sett dato for det hovedkortet enda, men har det ikke veldig travelt. Har en Threadripper jeg kan bruke mens jeg venter (jobb-workstation hjemme som tidvis kjører simuleringer 24/7).

Har fire Supermicro servere med chipset vifte, alle viftene er begynt å bråke så mye at jeg har slått de av. Har derfor ikke lyst på hovedkort med vifte.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for Intel eller AMD, men antall PCIe lanes avgjør for meg tror jeg siden jeg vil ha minst 3 NVMe. Dette blir en ren spill/foto-/videoredigerings PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, N o r e n g said:

MSI X570 Godlike og Gigabyte X570 Aorus Xtreme er det eneste som treffer lista di.

Dual BIOS er det bare to alternativer for: Gigabyte sine High-end kort (her bør du egentlig bare skru av funksjonen), og MSI X570 Godlike.

For ingen vifte på chipset er det tre alternativer: MSI X570 Godlike, ASUS Crosshair VIII Dark Hero, og Gigabyte X570 Aorus Xtreme.

 

Hvis du klarer deg uten dual BIOS, og kan leve med en god vifteløsning på chipset har både MSI sitt X570 Unify og X570 Ace resten av lista under "må ha" og "gjerne ha" dekket. X570 Ace har Intel + Realtek, mens Unify har bare Realtek. ASUS sine kort må du få en M.2-adapter til om du skal ha 3x M.2-disker, men det meste ellers er oppfylt.

Eller gjøre det enklere. Selge et par av sine SSD med bittelitt tap, og kjøpe seg en større M.2 SSD som kan koste det samme eller mer. Men forstår jo lystene til å ha 3 slots fleksibiliteten.

Evt. bundle sine 1 Terabytes SSD-er inn i noe annet brukt som man kan selge PC, laptop o.l.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 minutes ago, nilsch said:

Hm, hvis jeg går for Ryzen til mitt nye RTX 3090 kort hadde jeg tenkt å kjøpe det Gigabyte kortet siden den har 10Gbit og er vifteløs, samt 3xM.2. Hva spesifikt er det som gjør Gigabyte biosene dårlig? 

Burde jeg heller gå for ASUS ROG dCROSSHAIR VIII DARK HERO med ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 og et 10Gbit PCIe kort? Har ikke sett dato for det hovedkortet enda, men har det ikke veldig travelt. Har en Threadripper jeg kan bruke mens jeg venter (jobb-workstation hjemme som tidvis kjører simuleringer 24/7).

Har fire Supermicro servere med chipset vifte, alle viftene er begynt å bråke så mye at jeg har slått de av. Har derfor ikke lyst på hovedkort med vifte.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for Intel eller AMD, men antall PCIe lanes avgjør for meg tror jeg siden jeg vil ha minst 3 NVMe. Dette blir en ren spill/foto-/videoredigerings PC.

Mulig jeg går for Dark Hero med en  ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 likevel.

Lenke til kommentar
nilsch skrev (1 time siden):

Hm, hvis jeg går for Ryzen til mitt nye RTX 3090 kort hadde jeg tenkt å kjøpe det Gigabyte kortet siden den har 10Gbit og er vifteløs, samt 3xM.2. Hva spesifikt er det som gjør Gigabyte biosene dårlig? 

Burde jeg heller gå for ASUS ROG dCROSSHAIR VIII DARK HERO med ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 og et 10Gbit PCIe kort? Har ikke sett dato for det hovedkortet enda, men har det ikke veldig travelt. Har en Threadripper jeg kan bruke mens jeg venter (jobb-workstation hjemme som tidvis kjører simuleringer 24/7).

Har fire Supermicro servere med chipset vifte, alle viftene er begynt å bråke så mye at jeg har slått de av. Har derfor ikke lyst på hovedkort med vifte.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for Intel eller AMD, men antall PCIe lanes avgjør for meg tror jeg siden jeg vil ha minst 3 NVMe. Dette blir en ren spill/foto-/videoredigerings PC.

Unngå ASUS C8DH hvis du skal spille i høy framerate, de første to PCIe x16-sporene deler båndbredde, så hvis du setter inn et M.2-kort og en 10Gb PCIe-kort vil skjermkortet kjøre på PCIe x8 hastighet.

Det som gjør Gigabyte svakt er:

  1. dual BIOS, som man bør skru av for alle praktiske formål. Helt ubrukelig funksjon slik Gigabyte har implementert den.
  2. Litt svake på minnelayout, så om man skal overklokke eller kjøre 64 GB eller 128 GB vil det være problematisk å nå høye hastigheter. Flere små kompatibilitetsproblemer med minne på kortene også virker det som.
  3. På Intel har de også litt svak mikrokode for trening av minneoppsett, og mangler noen innstillinger ASUS, MSI, og ASRock har på plass.
nilsch skrev (1 time siden):

Etter hva jeg kan se har MSI X570 Godlike chipset vifte. Har du en link til ett uten?

Det har en vifte ser jeg nå, men med et varmerør opp til kjøleribbene for VRM vil ikke vifta spinne opp før det blir skikkelig varmt i kabinettet uansett. MSI sine chipset-vifter på X570 har ikke hatt problemer med støy (i motsetning til ASRock), og du kan i tillegg sette vifteprofilen til "Silent" også (passiv inntil 65C eller noe sånt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, N o r e n g said:

Unngå ASUS C8DH hvis du skal spille i høy framerate, de første to PCIe x16-sporene deler båndbredde, så hvis du setter inn et M.2-kort og en 10Gb PCIe-kort vil skjermkortet kjøre på PCIe x8 hastighet.

Hvordan fungerer Asus C8H med hensyn på samme bruksscenario? Noen utfordringer på dette med fjorårets modell her?

Specs.:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero-WI-FI/specifications/

Og er ikke hele poenget med å ha kun 2x M.2 slots å få distribuert litt flere PCI-lanes til andre oppgaver. C8H tar vel en del til det ekstra USB-styret som den kommer med f.eks.

For den som lurer på hvor mange bjeller og fløyter det kommer med:

https://thinkcomputers.org/asus-rog-crosshair-viii-hero-wifi-motherboard-review/

 

Quote

In the middle of the board is where we find the three full-length PCIe slots and the x1 slot. The top slot will run x16 while the second is capable of x8 speeds. When using both slots, they will run at x8/x8 PCIe 4.0. Both of these slots are reinforced as well. The bottom full-length slot is capable of PCIe 4.0 x8 speeds, with its bandwidth sourced from the chipset. The Crosshair III Hero Wi-Fi supports both 3-way SLI and Crossfire multi-GPU solutions.

Quote

As is the norm on X570 due to the PCIe lane count, no SATA ports will be affected regardless of what type of M.2 module is used.

https://www.tomshardware.com/reviews/asus-x570-rog-crosshair-viii-hero-wi-fi,6353.html

Endret av G
Lenke til kommentar

x570

35+ hovedkort gjennomgått av Anandtech

https://www.anandtech.com/show/14161/the-amd-x570-motherboard-overview

 

 

a2448e12-39d5-4552-912c-d33135455c00.png

c81f7216-a8d9-4df5-8fb1-d865518fde20.png

https://hexus.net/tech/features/mainboard/131789-amd-ryzen-3000-supporting-x570-chipset-examined/

Quote

The I/O block carries inside it a dual-channel memory controller, Infinity Fabric link(s), 16 PCIe 4 lanes for graphics - bifurcated to dual x8 if CrossFire is a need

 

Endret av G
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (34 minutter siden):

Unngå ASUS C8DH hvis du skal spille i høy framerate, de første to PCIe x16-sporene deler båndbredde, så hvis du setter inn et M.2-kort og en 10Gb PCIe-kort vil skjermkortet kjøre på PCIe x8 hastighet.

Det som gjør Gigabyte svakt er:

<snip>

Takk for svar. Da blir det Asus Dark Hero på meg eller kanskje MEG Godlike. Skal ha 64GB RAM. Vil jeg få brukt 2 stk x16 lanes med kun GPU og Asus M.2 x16 adapter uten 10Gbit LAN kort på x570? Jeg mener å ha lest at 1 x16 kommer fra CPU og et x16 fra hovedkortet + M.2. Jeg antar M.2 sporene i hovedkortet tar PCIe lanes, men hvis jeg kun bruker Asus kortet, får jeg full båndbredde da?

Nå skal det sies at jeg stort sett bare "spiller" Flight Simulator 2020 hvor frame rate ikke er så viktig. Men det blir over tre 2560x1440 skjermer (kanskje fire).

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Theo343 said:

Ah ok, det stod at man må bruke det om man kjører en slik 4-spor M.2 adapter. Men jeg trenger worst case bare 1 M.2 i en  adapter.

Skjønner at du har satt deg fast med 3 stk M.2. Finnes mange veier utenfor å velge seg PCIe-adapter. En får jo ikke hastigheten, men mange ganger så kan hastighetene være neglisjerbare. Forstår at løsningen jeg her skal foreslå ikke er helt 100 %, men den kan duge til noe bruk. Så kan man heller kjøpe seg en 2 Terabyte ny SSD i tillegg, eller større om budsjett tillater. Kanskje en burde være litt skeptisk til å kjøre en fast innstallasjon over USB framfor å velge SATA (vet ikke helt sikkert, har bare hørt at USB kanskje ikke er helt tingen):

Kingshare_SATA.jpg.7ce3efc26bd1adfab26a65311be23b7d.jpg

Orico_external_M.2-to-USBC.thumb.jpg.0d58cd3812614fd9f15e0d4d8edac1a0.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar
nilsch skrev (31 minutter siden):

Takk for svar. Da blir det Asus Dark Hero på meg eller kanskje MEG Godlike. Skal ha 64GB RAM. Vil jeg få brukt 2 stk x16 lanes med kun GPU og Asus M.2 x16 adapter uten 10Gbit LAN kort på x570? Jeg mener å ha lest at 1 x16 kommer fra CPU og et x16 fra hovedkortet + M.2. Jeg antar M.2 sporene i hovedkortet tar PCIe lanes, men hvis jeg kun bruker Asus kortet, får jeg full båndbredde da?

Nå skal det sies at jeg stort sett bare "spiller" Flight Simulator 2020 hvor frame rate ikke er så viktig. Men det blir over tre 2560x1440 skjermer (kanskje fire).

Crosshair 8 Dark Hero har nøyaktig samme layout som Crosshair 8 Hero, eneste forskjell er fargen og kjøling av chipset. Om du lurer på fordelingen av PCIe-spor bør du egentlig bare lese manualen: https://www.asus.com/no/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero/

Du kan fint bruke NVMe-sporene uten å ta båndbredde fra GPU, det er bare det andre PCIe x16-sporet som deler båndbredde med det første.

AM4-sokkelen har totalt 24x PCIe-spor: 16x for GPU, 4x for NVMe, 4x for chipset

De to første PCIe "x16"-sporene på Crosshair VIII Hero deler 16 spor, hvis det andre sporet er i bruk degraderes automatisk det første sporet til 8x hastighet.

 

For Flight Simulator 2020 er imidlertid Intel en god del bedre enn AMD, med mindre Zen 3 endrer dette drastisk er det vanskelig å anbefale noe annet enn Intel for det spillet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gikk for Dark Hero, får satse på de får det inn på lager ikke så langt etter CPUs. Er ikke mye annerledes fra vanlig hero men greit med mer power og uten vifte på chipset 😛  

Key differences between this and the CROSSHAIR VIII HERO are
1.The VRM - 16 power stages, with the power stages being rated for 90A vs 60A
2.The design aesthetic. Both boards are monochrome but the DARK HERO is all black compared to the silver accent present on the CROSSHAIR VIII HERO
3.Chipset cooling - The DARK HERO is passive while the CROSSHAIR VIII HERO features an active cooling design ( chipset fan ).

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Det er nok et åpent kjøp, eller en som ikke fikk til å rigge det opp etter sine behov vil jeg tro ja. Innimellom så møter du nok på problemprodukter også, men det kan man jo gjøre selv om man kjøper ting nytt.

Demo høres sikkert så mye bedre ut i ørene hos folk enn B-vare, returnert vare eller hva de ellers måtte ha navngitt det? Uansett du får et rabattert produkt med samme lengde kjøpslovsrettigheter og det kan være kosmetiske skrammer på det eller noe sånn. Men det burde de vel oppgi i annonsen så folk ikke blir snytt?

Vesentlige mangler nevnes. Så, om noen sender inn skjerm med daupiksel på angrefrist, så står det der. Men om du har skrumerker, eller at en CPU kanskje har minimale rester av kjølepasta på seg, det må man jo regne med kan skje.

Lenke til kommentar
1 hour ago, -=HellBound=- said:

Gikk for Dark Hero, får satse på de får det inn på lager ikke så langt etter CPUs. Er ikke mye annerledes fra vanlig hero men greit med mer power og uten vifte på chipset 😛  

Key differences between this and the CROSSHAIR VIII HERO are
1.The VRM - 16 power stages, with the power stages being rated for 90A vs 60A
2.The design aesthetic. Both boards are monochrome but the DARK HERO is all black compared to the silver accent present on the CROSSHAIR VIII HERO
3.Chipset cooling - The DARK HERO is passive while the CROSSHAIR VIII HERO features an active cooling design ( chipset fan ).

Vil du få bruk for 90A? 60A er vel ganske overdimensjonert som det er, eller? Chipset-vifteløst er jo kanskje en fordel, dersom kjøleløsningen er god nok passivt. Heatpipes fra chipset?

Står 90A VRM's i stil med vifteløst chipset, eller har Asus bare laget noe etter hva folk har "kranglet" om, vært misfornøyde med? Chipset er vel fortsatt laget på 12 nanometer node, så særlig kjøligere har det vel ikke blitt med Dark Hero-utgaven?

Dark Hero er sikkert et bra valg det i 2020, men tenkte at det kanskje er verdt å smått diskutere hvorfor, hva og hvor..

Utover det du nevner så ser jeg at det er bluetooth 5.1 støtte på Dark Hero i tillegg:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero-WI-FI/specifications/

vs.

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Dark-Hero/specifications/

Men av en eller annen grunn så har mye ROG-greier vært kuttet vekk i beskrivelsene på Dark Hero, enten det mangler noen eller om det bare var for å få skrevet Specs. raskt nok for Dark Hero?

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, nilsch said:

Hm, hvis jeg går for Ryzen til mitt nye RTX 3090 kort hadde jeg tenkt å kjøpe det Gigabyte kortet siden den har 10Gbit og er vifteløs, samt 3xM.2. Hva spesifikt er det som gjør Gigabyte biosene dårlig? 

Burde jeg heller gå for ASUS ROG dCROSSHAIR VIII DARK HERO med ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 og et 10Gbit PCIe kort? Har ikke sett dato for det hovedkortet enda, men har det ikke veldig travelt. Har en Threadripper jeg kan bruke mens jeg venter (jobb-workstation hjemme som tidvis kjører simuleringer 24/7).

Har fire Supermicro servere med chipset vifte, alle viftene er begynt å bråke så mye at jeg har slått de av. Har derfor ikke lyst på hovedkort med vifte.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for Intel eller AMD, men antall PCIe lanes avgjør for meg tror jeg siden jeg vil ha minst 3 NVMe. Dette blir en ren spill/foto-/videoredigerings PC.

Kanskje du bør vurdere Threadripper gen 4 etterhvert :) Dog usikker på når de kommer. Når man skal ha mye stæsj, så blir det fort mye kluss og kompromisser. Derfor liker jeg best HEDT plattformen til hovedpc. Da får man liksom mere full pakke.

Ninja edit: "
AMD Ryzen Threadripper 4000 ‘Next Generation HEDT’ CPUs Confirmed For 2020 – Will Retain Support on TR4 Socketed Motherboards" 
https://wccftech.com/amd-ryzen-threadripper-roadmap-confirms-4th-next-gen-hedt-cpus/

Er en grunn for at jeg bruker Threadripper gen 1 enda. 10GB lan og nok pci-e lanes. Den pc'en brukes til hovedserver i huset og til litt gaming til ungene. "Gamer nr 3" i huset. 

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Nizzen said:

Er en grunn for at jeg bruker Threadripper gen 1 enda. 10GB lan og nok pci-e lanes. Den pc'en brukes til hovedserver i huset og til litt gaming til ungene. "Gamer nr 3" i huset. 

Følger Threadripper på for overgangen til DDR5 og PCIe 5.0, eller blir desktop en første prøveklut (eller motsatt) ?

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Kanskje du bør vurdere Threadripper gen 4 etterhvert :) Dog usikker på når de kommer. Når man skal ha mye stæsj, så blir det fort mye kluss og kompromisser. Derfor liker jeg best HEDT plattformen til hovedpc. Da får man liksom mere full pakke.

Ninja edit: "
AMD Ryzen Threadripper 4000 ‘Next Generation HEDT’ CPUs Confirmed For 2020 – Will Retain Support on TR4 Socketed Motherboards" 
https://wccftech.com/amd-ryzen-threadripper-roadmap-confirms-4th-next-gen-hedt-cpus/

Er en grunn for at jeg bruker Threadripper gen 1 enda. 10GB lan og nok pci-e lanes. Den pc'en brukes til hovedserver i huset og til litt gaming til ungene. "Gamer nr 3" i huset. 

Ja, du har nok rett. Det blir for mange kompromisser uten HEDT hvis jeg skal ha kun en maskin til både gaming og foto/4K videoredigering med 10Gbit nett. Tenker jeg kjøper et bra Threadripper hovedkort og hvis det tar veldig lang tid før neste gen Threadripper kommer for salg kjøper jeg en brukt 3960X som jeg evnt kan oppgradere senere .

Med 7680x2160 oppløsning (eller mer med ultrawide i midten) blir dagens HEDT CPUer en flaskehals? Mener å ha fått med meg at CPU har mindre og mindre å si jo høyere oppløsning.

Beklager alle noob-spørsmålene, men har ikke bygget gaming rigg siden jeg kjøpte i7-3960X ved lansering og har ikke lyst til å bruke så mye penger på en rigg uten at det er noenlunde optimalt. 🙂 Planen er å ta flysertifikat, og da kan det være greit å tørrtrene litt med Flight Sim 2020 og Xplane på forhånd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...