Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres veldig bra ut egentlig!

Men om jeg skal bruke dette på pcen til søstera mi eller ikke må jeg vurdere.

Hun har en SSD på 480GB nå, kan jeg bruke hele den opp mot en HDD på 2, 4, 6 eller 10TB da?

 

Nei, ikke på StoreMI lisensen som følger med AMD hovedkortet. Men StoreMI er egentlig bare en volum lisens av et program som heter Fuzedrive, og det kan kjøpes for 60USD for full lisens, der hele 480 GB SSD'en kan benyttes som "fast tier".

 

For StoreMI lisensen er jeg er usikker på om du kan f.eks. installere OS på en 360 GB partisjon på 480 GB SSD'en, og så benytte gjenværende 120GB som "fast tier" til StoreMI. Om det kunne vært aktuelt finner du ut hos AMD's FAQ for StoreMI, eller Enmotus FAQ for Fuzedrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut egentlig!

Men om jeg skal bruke dette på pcen til søstera mi eller ikke må jeg vurdere.

Hun har en SSD på 480GB nå, kan jeg bruke hele den opp mot en HDD på 2, 4, 6 eller 10TB da?

Grensa går på 256GB, hvis SSD-en er større enn det blir resten upartisjonert.

Grensa for HDD er 3TB om jeg husker rett.

 

Det kan absolutt være en idé å bruke på billigere bygg, men du bør ha en løsning for backup satt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk alle sammen! 

 

Blir nok ikke å bruke StoreMI da SSDen er for stor :) 

 

 

 

Lisensen til StoreMI følger med hovedkortet, så den har du jo uansett. Det du f.eks. kan vurdere, er dersom du har en liten SSD liggende, så kan du kjøre OS fra 480GB som vanlig, og bruke den lille SSD'en du har liggende som "fast tier" til å akselerere HDD.

 

Ellers er jeg sikker på at om du installerer OS på HDD, så kan du utvide/akselerere HDD med 480GB SSD'en. Men StoreMI vil bare benytte 256GB til akselereringen. Det resterende vil bli tilgjengelig for bruk, men da som en liten "virtuell" SSD på 224GB. Det jeg er usikker på, er om du kan gjøre det omvendt; Partisjonere selv SSD til 256 GB og 224 GB, og så installere OS på 224 GB partisjonen, og akselerere HDD med 256 GB partisjonen.

 

Det er uansett også et tredje alternativ; du kan kjøpe en liten NVMe SSD eller Optane modul på 16 GB - 256 GB, og bruke den til å akselerere S-ATA disken i stedet- Altså du får en "Virtuell NVMe/Optane SSD" på 480 GB + kapasiteten på disken du benytter til å akselerere med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ikke dumt ut da, men får se hva min søster mener, er hennes pc og har klart å få den ned i 4808kr pluss noen gamle deler i fra meg :)

2600X

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høres ikke dumt ut da, men får se hva min søster mener, er hennes pc og har klart å få den ned i 4808kr pluss noen gamle deler i fra meg :)

 

2600X

 

 

Om du ikke har handlet allerede: Ryzen er veldig glad i rask RAM med stramme timinger. Om du handlet de brikkene du har i listen på "Black Week", så fikk du vel 20%, eller var det 25% rabatt på dem? I så fall skjønner jeg om du ikke vil bytte. Og til spill med bare et GTX770, vil det heller ikke ha mye å si. Men om hun oppgraderer grafikken til GTX1080 eller høyere nivå i fremtiden, så vil plutselig det RAM valget straffe seg. Hun vil ikke få alt ut av et slikt skjermkort, som hun ville fått med raskere RAM. Med GTX1080Ti snakker vi om opp til, og litt over 10% bedre ytelse med 3200 MHz CL14 brikker, enn løst timede 2933 MHz brikker. Standard hastighet for Ryzen er faktisk 2933 MHz, så å kjøre med 2666 MHz blir verre enn det igjen, det blir faktisk å gimpe Ryzen litt. Så om du ikke har handlet enda, vurder ihvertfall et sett blant disse. Ripjaws 3200 MHz med CL16 for eksempel. Til nesten samme pris blir det nesten for dumt å ikke velge raskere. Med mindre som sagt; at du allerede har handlet, eller har liggende.

 

Hovedkort valget ditt ser veldig bra ut, nesten overkill faktisk. Så om du vil spare et par hundrelapper kan du gå for MSI's Gaming Pro Carbon AC i stedet. Innebygd Wifi på det også, og med svært bra VRM, som på Asus kortet du har valgt (VRM på Pro Carbon var nok den beste tilgjengelige på et B450 HK før Asus lanserte dette som du har funnet, så noe bedre på Asus kortet altså, mest sannsynlig).

 

Ellers kan du jo også kikke på pris per GB på M.2. SSD'er. Nå, dette er bare formfaktor, flere av disse diskene har S-ATA hastighet. Men det er jo veldig kjekt med M.2. da, og som du ser, kan man komme veldig fint ut av det. Men BX'en du har listet har du jo rykket frem et hakk, så det er kanskje en av de tingene du allerede har? :)

Lenke til kommentar

CPU, HK og Ram pakken hadde komplett.no på Black Week tilbud til 3990, SSD til 818kr.

Så klarte bare ikke å legge 1500kr ekstra i potten kun for raskere ram.

Jeg satt lenge, fra helga før, la sammen en fin pakke, spørte deg, og flere andre om råd. Så havnet denne oppgraderingspakken på tilbud å jeg klarte bare ikke det å legge 1500kr ekstra i potten.

Ang 770 kortet så er dette noe jeg hadde liggende fra før (kjøpte Titan istedenfor) og det vil være gratis for hun.
 

Hun sitter nå på en 5-6år gammel laptop, med 2 kjerner som jeg ikke husker navnet på da det er så gammelt. Så dette blir nok en ekstrem oppgradering for hun uansett.

 

 

 

Edit: ser at rammen var gått veldig ned i pris der, s*ta#

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Beklager hijacking av tråd. Jeg gikk for samme oppgraderingspåkke, men kjøpte disse rambrikkene i tillegg på elkjøp - https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/minne/CM2K16GD430V/corsair-vengeance-ddr4-minne-16-gb

 

Har allerede luftet 2666mhz brikkene på finn med flere kjøpere til ca samme pris som jeg fikk de elkjop brikkene til - 1100kr på black friday.

 

Er det også for dårlige rambrikker for ryzen? Tenkte og håpet at de kunne overklokkes til 3200mhz. Jeg sitter på 1080 skjermkort.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Beklager hijacking av tråd. Jeg gikk for samme oppgraderingspåkke, men kjøpte disse rambrikkene i tillegg på elkjøp - https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/minne/CM2K16GD430V/corsair-vengeance-ddr4-minne-16-gb

 

Har allerede luftet 2666mhz brikkene på finn med flere kjøpere til ca samme pris som jeg fikk de elkjop brikkene til - 1100kr på black friday.

 

Er det også for dårlige rambrikker for ryzen? Tenkte og håpet at de kunne overklokkes til 3200mhz. Jeg sitter på 1080 skjermkort.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8jryow/corsair_lpx_3000mhz_cl15_stable_timings/#thing_t1_dz21pid det er litt blandede erfaringer med dem. Noen ljører dem på 3200, noen maks 2933 og sndre kommer ikke så høyt. Problemet er at samme kit ikke bruker samme produsent. Du kan kjøpe 2 kit og har micron-chip, en annen har hynix. Tipper du vil greie 2666-3200. Husk at minnestøtta øker dag for dag grunnet stadige oppdateringer fra AMD så om noen måneder kan du trolig tweske de mer enn idag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

G.Skill F4-3600C15D-16GTZ

Tenkte å kjøpe disse.

 

Har i dag et Asus rog strix x470-f og F4-3200C16D-16GVGB (D/E die?)(Fra tidligere intel oppsett) men virker ustabilt på noe mer enn 2933mhz med RAM i slot A2/B2 (Langt mer ustabilt i A1/B1 for en eller annen grunn). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...