Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører lvl 2 nå, men får forsatt over 70 grader ved spilling, selv med volt på 1.33(fikk svart skjerm med laverer temp etter en times tid). Core temp gav meg faktisk en max på 82, men den så jeg aldri noe til selv, jeg så bare at den bikket opp mot 74 en liten stund før den falt ned til 60 igjen. Den virker ikke til å være over 70 i lange perioder men det er jo ikke noe hyggelig og det generelt farlig høy temp? Ja jeg har stock kjøleren, men den bør da strengt tatt klare normal hastighet med normal temp?

 

Ellers er jeg greit fornøyd med ytelsen, men er overrasket over at jeg må bruke timesvis på å klokke og sette opp ting selv. Ut av boksen fikk jeg jo volt på 1.5++, og temperaturer fort over 70 ved spilling. Kan du tenke deg en nybegynner som sette sammen en pc som ikke tenker på volt og temp? Han vil jo sitte med en pc som konstant kjører 1.5++ volt!! Og ligger over 70 nesten hele tiden, det er jo fullstendig krise.

 

Jeg kjøpte 2600x i stedet for 2600 for å slippe alt dette her, og for og få en pc som var mer eller mindre plug and play. Ekstremt skuffet.

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fortått det slik at 2600X yter nær maks uten overklokk, så jeg ville ikke overklokket. Jeg vet ikke hvordan den bør overklokkes, men jeg ville i hvertfall ikke koplet ut automatikken og låst den på en fast frekvens (tror jeg).

Eksempel på overklokking:

https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-5-2600x-review,29.html

Denne siden anbefaler max 1.2-1.25V SOC.

https://www.gamersnexus.net/guides/3251-raven-ridge-soc-voltage-guidelines-how-to-kill-cpu-with-safe-voltage

Her et sitat fra Toms Hardware: "In the U.S. lab, we paired our Ryzen 5 2600X with Corsair's H115i cooler for overclocking. This allowed us to maintain a 4.2 GHz all-core frequency at 1.3875V Vcore, 1.2V SoC voltage, and default Load Line Calibration settings. These are the same settings used on the Ryzen 7 2700X, albeit with a slight 0.009V Vcore boost to ensure stability."

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Går det ikke an å få tak i 2700x hos de store lenger?

 

Ser power har DnB-kampanje til helgen. De er tom på nettlager. Noen som vet om det er mulig å bestille inn, eller om de er nødt til å ha det på nettlager (evt ikke gidder å selge disse lenger?). Power har jo ikke akkurat godt utvalg når det kommer til datadeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører lvl 2 nå, men får forsatt over 70 grader ved spilling, selv med volt på 1.33(fikk svart skjerm med laverer temp etter en times tid). Core temp gav meg faktisk en max på 82, men den så jeg aldri noe til selv, jeg så bare at den bikket opp mot 74 en liten stund før den falt ned til 60 igjen. Den virker ikke til å være over 70 i lange perioder men det er jo ikke noe hyggelig og det generelt farlig høy temp? Ja jeg har stock kjøleren, men den bør da strengt tatt klare normal hastighet med normal temp?

 

Ellers er jeg greit fornøyd med ytelsen, men er overrasket over at jeg må bruke timesvis på å klokke og sette opp ting selv. Ut av boksen fikk jeg jo volt på 1.5++, og temperaturer fort over 70 ved spilling. Kan du tenke deg en nybegynner som sette sammen en pc som ikke tenker på volt og temp? Han vil jo sitte med en pc som konstant kjører 1.5++ volt!! Og ligger over 70 nesten hele tiden, det er jo fullstendig krise.

 

Jeg kjøpte 2600x i stedet for 2600 for å slippe alt dette her, og for og få en pc som var mer eller mindre plug and play. Ekstremt skuffet.

Det er jo plug and play uansett hva du kjøper, selv for en nybegynner og de tempsene dine er ikke farlige, maskina restarter ved for høye temps om man ikke er så dum at man slår av sånt.

At folk fortsatt er bekymra for temperatur i 2018 overrasker stadig.

Lenke til kommentar

Core volt som ligger litt over 1.5 konstant ikke farlige? Det er i såfall nytt for meg. Tempen gikk fort opp over 70, og jeg mistenker med bort imot en liten time spilling vil tempen gå opp mot 80. Dette var da uten å fikle med noen innstillinger og med stock kjøler. Det synes jeg høres uhørt ut.

 

Mulig temp ikke er så farlig som det en gang var, det er bare litt sjokkerende å se for en som ikke har bygget maskin og egentlig drevet med noe computer greier siden 2012.

 

Jeg mener ikke og overklokke min 2600x, jeg vil bare ha en temp som ikke går så mye over 70 og ikke bruker så ekstremt mye volt.

 

Hvordan setter jeg opp en god og enkel xfr da? For den som eventuelt gjaldt etter jeg startet maskinen første gang virket håpløs. Så vidt jeg vet er XFR den funksjonen som gjør cpuen klokker seg opp og ned hele tiden alt etter behov og tilgang på kjøling?

 

Føler mye av de nye amd ryzen greiene går over hode mitt nå, for jeg kan ikke fatte at dette skal være normalt. Viss noen orker gi meg en skikkelig omgang, eller linke til en god og enkel artikkel som forklarer litt mer så vil jeg være veldig takknmelig.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Du får sette kjølern på en gang til, kanskje du ikke fikk gjort det ordentlig første gangen.

 

Du får se noen reviews/overklokk guider for akkurat din cpu for å se hva som er normalt å ikke, eneste tipset jeg har, hvis cpuene rett ut av boksen har en viss volt verdi så er den neppe farlig når den kommer sånn, det ville vært bra dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke gidder se video så er bilde under. Blir spennende å se om dette stemmer rett over nyttår. Blir en 3850X da =P

 

4KUmEzi.jpg

Hvis dette stemmer, så er det jo knall :)

 

Jeg skal teste 16 core 3850x og overklokke dritten ut av den :D

 

Dog veldig skeptisk på 5.1ghz...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...