Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Centy88 said:

Nei store gutter som meg spiller på bad ass Oled Tv i 4K.  Er jo rtx 3080 det går mere på da, sitte å game på en liten 1080p monitor er det vel de færreste som gjør idag ?

Eventyr spill typ witcher, tomb raider, osv.. Joda, men alt annet går på 27" 1440p@270Hz 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i huleste spiller det egentlig for noe rolle da ? Er det bare for nerder som skal si at det har +- 5 FPS i spill og bragge om det ? Merker man noe til sånt i det hele tatt i spill ?

Kunne ikke brydd meg mer, spiller ikke CS osv engang . Battlefield 6 derimot når det kommer da blir det boller og saft ja !

Endret av Centy88
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Ryzen_5000-series_Vermeer.PNG.76f7c9c1b1ed53a983e9a45080f80d60.PNG

Kan bli litt lengre venting på den dyre modellen. Ellers 5. november-ish at de kommer til "hyllene".

Omtrent som forventet. Litt skuffet over at de ikke lanserte en 10-kjerner på 5GHz som svar på Intels 10900k, men positivt overrasket over at TDP ikke har økt fra 3xxx serien. Ser derimot ingen grunn til å bytte ut min 3950x. $799 for en 5950x blir bare for mye når jeg sikkert ikke kommer til å merke noen forskjell i praktisk ytelse. :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (6 minutter siden):

Samme her. Jeg er sikker på de kunne gjort det skikkelig, men dem velger å gjøre det for å holde prisene lave 🙄 

Det er nok for å holde på avtalen med GlobalFoundries så de fremdeles kan levere 12nm I/O-brikke. Sparer mye penger, men samtidig dårligere ytelse enn ved å bruke samme minnekontroller som Renoir, men ble kanskje for dyr? 

Lenke til kommentar

Jepp en 10-kjerne på 5Ghz hadde vært bråkemakeren denne gangen :D Men da hadde vel nesten alle kjøpt den og de andre måtte støvet ned på lageret medunntak av e som går for 5600X og 5700X.

Det er slik sett ikke så mange grunner til at ikke 5900X skal kunne booste like høyt som 5950X men sistnenvte binnes nok bedre og noe må gjøre den mer interessant å kjøpe utover bare 4 kjerner ekstra når man først har 12.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I 2019 så gjorde AMD en tabbe om de skulle ha fanget meg. Var absolutt nysgjerrig på 3950x, men den ble lansert så fryktelig mye senere enn alt det andre. Selv 3900x var jo tregt til hyllene. Sånn sett ble det med en 3700x, og nå er jeg glad for det, da den er 65 Watt og kan smette inn i et søtt lite ITX-bygg eller noe likn. Noen gode kabinett som har kjøleribbe integrert i kabinettet å gå for da?

Endret av G
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (24 minutter siden):

*nerfet 10900k med treigt minne ;)

Close but no sigar...

1080p? Er det ikkje sagt her at ingen spiller i 1080p? :p

Med din logikk så er vel Ryzen også nerfet siden de kan dra nytte av raskere RAM.

Du burde vite at det er ganske vanlig praksis å bruke lav oppløsning for å eliminere GPU flaskehals.

Tipper at majoriteten av menneskeheten som har tilgang til en PC bruker et system som ifølge deg er gimpet.

Endret av PantZman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Betroz said:

AMD venter kanskje med ny IO brikke til DDR5 er på plass.

Kan godt tenkes at de har nok å stri med å få i stand ja. Tenker på driverutfordringer som ser ut å være hardware-bugs i RDNA1. De skal kverne ut RDNA2 også. De gjør det nok mye mye enklere for seg selv om de designer ting som har en del likheter som kan gjenbrukes.

Lenke til kommentar

  

5 minutes ago, PgUp said:

Du vil heller ha 2 kjerner mindre og nå ned 0.2ghz?

2-kjerner fra eller til  (10 vs 12) med et løft på IPC, bedre I/O brikke (som vi nå så vi ikke fikk) og bedre overall boost og en bedre pricepoint hadde selvsagt vært interessant. Men nå er det ikke store prisforskjellen på 5800X og 5900X så da måtte 5800X gått noe ned i pris. En 5850X kunne vært interessant ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Personlig er jeg mer interessert i hva jeg kan få for pengene, og her virker det som om AMD slår intel. For de fleste der ute er det viktigst. For min del er det ikke verdt å betale litt mer for relativt små forskjeller i FPS. Jeg går nok for 5600x, muligens 5700x hvis det prises fornuftig + 3070. Virker som den beste kombinasjonen av kost / ytelse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Centy88 said:

Hva i huleste spiller det egentlig for noe rolle da ? Er det bare for nerder som skal si at det har +- 5 FPS i spill og bragge om det ? Merker man noe til sånt i det hele tatt i spill ?

Kunne ikke brydd meg mer, spiller ikke CS osv engang . Battlefield 6 derimot når det kommer da blir det boller og saft ja !

BF bruker Frostbite motor, så det er jo bare å se på forskjellen i ytelse på Ryzen 2 og Intel 10 serie nå i multiplayer. Forskjellen er faktisk veldig høy, om man ikkje spiller med gpu som er 100% flaskehals. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PgUp said:

Personlig er jeg mer interessert i hva jeg kan få for pengene, og her virker det som om AMD slår intel. For de fleste der ute er det viktigst. For min del er det ikke verdt å betale litt mer for relativt små forskjeller i FPS. Jeg går nok for 5600x, muligens 5700x hvis det prises fornuftig + 3070. Virker som den beste kombinasjonen av kost / ytelse. 

Godt mulig at 3700x er den die-typen som arver feil fra de modellene med flest kjerner, men at det må i gang litt produksjon av 3800x, 3900x og 3950x før det blir volum av det. Da har de også holdt av noe å daske Intel med dersom de skulle finne på noen sprell i budsjettsegmentet. Det er jo der AMD virkelig ønsker å ha noe ekstra lurt å servere om nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...