Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
meg0709 skrev (3 minutter siden):

Vanlig mann i gata merker ikke forskjell på 180 og 200fps uansett, det gjør vel strengt tatt ingen her inne heller om du hadde tatt en blind test.
Vanlig mann i gata kjører strengt tatt ikke det beste utstyret som er blodklokka heller, så hva er poenget ditt?
Man kan jo bruke steam hardware survey som en pekepinn på hva folk flest har.

Dette er litt som med bil, 99% vil ha noe som er pålitelig å går ifra A til B, mens den siste prosenten faktisk bryr seg om du har Ferrari eller Lamborghini om det er 125 eller 650hk bryr ikke en vanlig person seg om, trimming av nevnte motor bryr de seg enda mindre om.

Det hjelper uansett veldig lite at folk sitter her å kaller Ryzen en flopp som yter dårlig når folk kjøper det de selv vil osv.

Er ikke snakk om man merker forskjell eller ikke. Intel er fortsatt best når det kommer til gaming, om det er 5 eller 10fps forskjell så er Intel fortsatt bedre. Jeg ser det florerer på Youtube at Intel har tapt eller at AMD har nå den raskeste gaming CPUen, det er jo rett og slett løgn.

Ryzen er absolutt ikke en flopp og det er vel ingen her som påstår det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (33 minutter siden):

Er ikke snakk om man merker forskjell eller ikke. Intel er fortsatt best når det kommer til gaming, om det er 5 eller 10fps forskjell så er Intel fortsatt bedre. Jeg ser det florerer på Youtube at Intel har tapt eller at AMD har nå den raskeste gaming CPUen, det er jo rett og slett løgn.

Ryzen er absolutt ikke en flopp og det er vel ingen her som påstår det heller. 

Det er vel ingen her inne som påstår at AMD er king når det kommer til gaming, annen enn å spy ut "Intel er best" X antall ganger. Vi har hørt den, kan vi komme oss videre å diskutere AMD produkter isteden? *krysser fingrer*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 timer siden):

Hvorfor ser du på to hovedkort med 2000 kr i prisforskjell?

Jeg sitter med et X570 Unify her, og har ingenting å utsette på det i alle fall, det er praktisk talt et X570 Ace minus RGB

Fordi de 2 kortene blir anbefalt oftest i de 2 pris klassene de ligger i. Og pris forskjellen er ca 1500nok for meg. 

Lenke til kommentar
koford skrev (4 timer siden):

Det er vel ingen her inne som påstår at AMD er king når det kommer til gaming, annen enn å spy ut "Intel er best" X antall ganger. Vi har hørt den, kan vi komme oss videre å diskutere AMD produkter isteden? *krysser fingrer*

Det interessante nå er at for flertallet som kjøper stock 10900K eller 5900X så får du i de fleste tilfeller bedre ytelse med 5900X i både spill og apps. Går du all inn og tweaker dritten ut av begge vil nok 10900K vinne i mange spill, men for det første gjør de færreste det og for det andre krever det dyr ram (2k for 2x8, 3k for 2x16 B-die), dyr kjøling (1000-1500 AIO) og dyrt HK (2500+ for god OC) med Intels tilfelle, mens du kan bruke standard kjøling (300-500), HK til 1000-1200 og minnebrikker til 1300 (2x8 B-die, 2k for billigste 2x16 B-die sist jeg sjekka). Så du må for et system som i beste fall yter litt bedre ut med minst 3-4k mer om du velger 10900K og skal makse det ut. For noen vil de få ekstra prosentene være verdt det, men for det store flertallet får du langt mer for pengene med 5800X/5900X.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 7
Lenke til kommentar
koford skrev (7 timer siden):

Det vil ikke komme en 10-kjerne CPU.
1 Chiplet har 2 CCXs, mao: hver CCX har 4 kjerner.

aka:
4 Kjerner = 1 Chiplet --> 2 x CCX / 2 kjerner hver.
6 Kjerner = 1 Chiplet --> 2 x CCX / 3 kjerner hver.
8 Kjerner = 1 Chiplet --> 2 x CCX / 4 kjerner hver.
12 Kjerner = 2 Chiplet --> 1st. Chiplet har 2 x CCX / 3 kjerner hver + 2nd. Chiplet har 2 x CCX / 3 kjerner hver.
osv osv....

Såå jeg tror ikke en 10-kjerne ville funke med det designen de har.

Kjerner kan slåes av enkeltvis så det er bare å finne en passe kombinasjon: 5+5, 4+6, 3+7 eller 2+8. Førstnevnte vil være mest balansert og sannsynligvis det enkleste/beste valget. Likevel: Tviler på at de lager noen 10-kjerne fordi det går med like mye silisium som for en 16-kjerne, bare at man får mye mindre betalt for den. Så de prøver nok heller å maksimere salget av de dyrere 12 og 16 -variantene, eller pushe 8-kjerneren til høyere TDP og klokkehastigheter senere "5800XT" eller noe sånt.

En 10-kjerner kan bli mer aktuelt med Zen 4 siden det er vanlig med lav yield i starten når man krymper til en ny node (5nm), altså mange brikker som ikke kan selges som fullverdige 12-16-kjernere.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Athos70 said:

10900K ligger på ca 6tusen... Kan en håpe på 5500,-  for 5900X ?

6,5 tusen er nok mer realistisk som andre har vært inne på.

  

11 hours ago, Netrum said:

Eg blir gal snart!
Klarer ikke velge mellom x570 Gigabyte aorus master eller x570 MSI tomahawk...
Skal kjøpe en 5900x og enten nvidia 3080 eller amd 6900 (amd sitt svar til 3080).

Hvorfor skal det være så vannskelig...

Vanskelige valg det der. Tror jeg hadde styrt vekk fra MSI, men det kan jo hende at det på hovedkort gjør ting riktig selv om de driter seg ut på et og annet her og der. Er skrevet litt om det i Nvidia Amper tråden.

Får mindre og mindre tillit til Gigabyte også, men der er jeg mer usikker på om det bare er min synsing eller om jeg faktisk har rett. Har selv gått for Asus. Har funket greit nok. Kommer ofte med ekstra-knapper for å gjøre det overklokkingsvennlig. Men, selv Asus har jo entusiast til rimeligere modeller, så ingenting er vel helt likt uansett hva du velger.

  

10 hours ago, PgUp said:

5700x er den som kommer til å være mest fornuftige, samme med 5600. De gjør som Nvidia og venter med å lansere lavpris modellene ;) 

Det kan være. Men, det kommer vel litt an på hvilken arbeidslast du ønsker å utsette PC for. Samt, om du tenker å sitte med det i veldig mange år før neste oppgradering. Skal man det siste så er det vel ikke helt teit å ha noen ekstrakjerner med seg videre. Men, folk må få gjøre som de vil. Velger en noe billig, så kan en redde skinnet på å ikke drite seg ut dersom de dyrere valgene viser seg å bli dårlige valg. Med dårlig valg så tenker jeg da dersom det ikke lever opp til forventninger og/eller dersom det kom noe annet konkurrerende utpå vårparten som plutselig skulle overraske. Framtiden kan ingen vite. Så selv om det ser positivt for AMD her så forventet vel noen av oss litt forbedringer på i/o som ikke kom. Selv om det er små forbedringer på Zen3, som sikkert gjør noe nytte.

Zen4 blir jo uansett noe som vil kreve nytt hovedkort, kanskje ny RAM dersom bakoverkompatibilitet med DDR4 uteblir. Og når en fornyer seg så er det gjerne flere deler som velges å fornyes samtidig. For noens lommebok er dette ingen problem, for andre så telles det sikkert ned på 100-lappene. Så når man først nyinvesterer, forsikre deg om at det du gjør kjennes riktig for deg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (8 timer siden):

 

Han har flere gode poeng her, jeg deler flere av de, men han bommer grovt når han påstår 3600 minne med xmp er 'pretty much maxed out'. I hastighet ja, men Ryzen er svært sensitiv for subs. Så og si alle Zen2 greier 3733, mange greier 3800, og tweaking av subs gir klart mer ytelse. Å gå fra 3600cl16 xmp (tFAW 34, tWR 24, tRC 80, tRFC 640 og andre grusomme verdier ;)) til 3733cl14 (testa hos meg med Micron rev E som er latterlig billig) gir løft på opptil 10-15% i de fleste spill. Har du B-die (13-1400) skjer det enda mer, ofte opptil 20% og Vipps er du langt over 200fps i SOTTR og godt over hans 202fps med [email protected] og tuna 4133-ram. Vil det slå din eller Nizzens 5.6DD+4800cl17 ram? Nei, men så er pris et vesentlig moment for det store flertallet av oss ;)

Han fikk dog endel dårlugere skåre i BL3 med sitt system enn flere tester (3080 greier ofte rundt 70fps). Blir prisen på Big Navi bra og vi som gjetter på god ytelse på 1440 og 1080 får rett kan jeg være enig i at Big Navi er mer spennende enn Zen3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Nizzen said:

5800x lett, men 8 core i slutten av 2020 når man kunne kjøpt samme gamingytelse for flere år siden 😅

5900x er tingen. Har man ikkje råd til den (om man vurderte 5800x) så spiser man havregrøt en uke for å få råd til 5900x.

Kommer ikke det en del an på spillet, om det arbeider på gammelmodig måte med mer singelcore-fokus da? Bunnfrekvensen er jo høyere på 5800x, og på det grunnlag så har dere kanskje delvis rett.

MEN, 5900x har ca. dobbelt så stor cache, og det endrer seg kun med 2 ekstra Megabyte opp til neste modell igjen (5950x).

Så til 5950x som har veldig mye lavere singelcoreytelse pga. sin lave bunnfrekvens, den har likevel bittelitt saftig boost, men det utgjør kanskje ikke det store? Bryan sin video var ganske informativ med god plansje som hadde 5950x bunnfrekvensen oppgitt. Fant ikke den i går i de andres videoer. Årsaken er sikker at den har 16-kjerner, at de må senke frekvensen for å bevare 105 W TDP og ikke kjøre for varmt.

Bryan fra TechYESCity:

https://www.youtube.com/watch?v=LJOKAHGZLs0&feature=emb_logo

Zen3-frekvenser.PNG.43f50f68cfc60251df240aeb14616242.PNG

En prater om hele 400 Megahertz forskjell i bunnfrekvens fra 5800x som er best på dette ned til 5950x som har den dårligste bunnfrekvensen. 5900x ser derfor heller ikke så halvgal ut med sin doble cache.

Endret av G
Lenke til kommentar
8 hours ago, Mumriken said:

La oss være realistisk. Hadde ytelsen vært bedre med 3090 så hadde dem brukt det, selvfølgelig. 

Edit; hans 10900k@5,3 med 4133 Mhz dimms er ikke akkurat i nærheten av hva som kan gjør med en 1090k heller. Mer som søndags oc. 

Ville ikke det være dumt å promotere Nvidia GPU-er i sin egen lansering, når de har egne grafikkort. Spørsmålet er om de har utlevert seg helt, eller om de holder igjen litt katt og mus-leking på GPU-siden som Bryan hinter om at kanskje kan være en greie:

https://www.youtube.com/watch?v=LJOKAHGZLs0

Det var på cinebench og i SOTTR de brukte en absolutt kjent sak med 2080Ti vel, for å vise fram åpenhet rundt Zen3 på selve lanseringsdagen. Også brukte de ett av sine egne kort som teasing, men som har ukjent oppførsel for å holde folk på pinebenken ytterligere noen uker med sitt Big-Navi.

Dette var ikke en Big-Navi lansering.

2080Ti_Zen3_tall_Cinebench-og-SOTTR.thumb.PNG.69bdbdd64d6ff81135806f5334f8efd9.PNG

Kan sees i sin helhet her:

https://www.youtube.com/watch?v=iuiO6rqYV4o&feature=emb_logo

Endret av G
Lenke til kommentar
magnusavr skrev (9 timer siden):

Vi må ha mer prat om dette med spill og ccx. 5800x eller 5950x? 5900x har jo bare 6 kjerner pr ccx kan vel kanskje være litt dumt.

Hva tror dere vil være raskest i spill sammens med rtx 3090? Ryzen 5800x eller 5950x?

5900X eller 5950X vil være litt bedre, mer båndbredde inn og ut, samt lavere varmetetthet.

For spill er i alle fall ikke 6 kjerner per CCX noe problem.

 

Netrum skrev (5 timer siden):

Fordi de 2 kortene blir anbefalt oftest i de 2 pris klassene de ligger i. Og pris forskjellen er ca 1500nok for meg. 

MSI-kortet vil nok være en god del bedre på minneoverklokking og kompatibilitet enn Gigabyte, mens Gigabyte har dual LAN med Intel + Realtek og 3x M.2-spor. Andre fordeler for Gigabyte er POST-CODE, mer RGB, og bedre VRM. MSI sitt X570 Unify er kanskje et fornuftig valg om man vil ha noe bedre enn X570 Tomahawk, eneste jeg har å utsette på det kortet er Realtek-LAN (selv om det ikke kræsjer hos meg).

Lenke til kommentar

NB. Legg merke til at det har vært en del prisøkninger i det siste:

Ved 3x00X -> 3x00XT forsvant den medfølgende kjøleren (verdi: noen hundrelapper)

Ved 3x00XT -> 5x00X ble alle fire modellene 50$ dyrere

Hele produktserien har altså rykket oppover i pris. Nå kan man selvsagt argumentere for at det er verd prisen ut fra ytelse, men det er likevel en slags inflasjon i priser. For de av oss som har levd noen år var jo mye av poenget med moores lov at man fikk mer ytelse per krone, eller alternativt samme ytelse for en billigere penge, hver gang det kom ut noe nytt. Det skjer altså ikke med AMDs siste to CPU-lanseringer. Vi har minstet BOX-kjøleren og prisen har steget omtrent like mye som ytelsen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, N o r e n g said:

5900X eller 5950X vil være litt bedre, mer båndbredde inn og ut, samt lavere varmetetthet.

For spill er i alle fall ikke 6 kjerner per CCX noe problem.

 

MSI-kortet vil nok være en god del bedre på minneoverklokking og kompatibilitet enn Gigabyte, mens Gigabyte har dual LAN med Intel + Realtek og 3x M.2-spor. Andre fordeler for Gigabyte er POST-CODE, mer RGB, og bedre VRM. MSI sitt X570 Unify er kanskje et fornuftig valg om man vil ha noe bedre enn X570 Tomahawk, eneste jeg har å utsette på det kortet er Realtek-LAN (selv om det ikke kræsjer hos meg).

Så 5950x da hvis en vil ha det beste? :)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, magnusavr said:

Så 5950x da hvis en vil ha det beste? :)

Er vel neppe første gamervalget, da den har lavere bunnfrekvens. Men, om du har de ekstra pengene. Så både prismessig og bunnfrekvensmessig så skiller den seg for mye ut i negativ retning som førstevalget. Om da ikke alle nye spill rocker multicore så det synger etter da.

Er singelcore ytelse viktig nok i 2020, det er også et av de store spørsmålene? Eller er multicore modent nå?

Jeg tror at de bevisste vil gå for 5800x og 5900x. Så vil pris og oppsnakk diktere saueflokken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...