Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Cowboystrekk said:

Han har flere gode poeng her, jeg deler flere av de, men han bommer grovt når han påstår 3600 minne med xmp er 'pretty much maxed out

Helt enig med deg. Jeg linket til denne fordi han har noen gode poeng samt at han faktisk er en av få som ikke sluker AMD propagandaen rått uten å tenke seg om. 

Uansett så ser jeg frem til zen 3 i kassa, sammtidig som jeg har en litt sur/søt følelse av at dem kunne gjort det såå mye bedre. Tenker da på FCLK speed og gjenbruk av samme 12nm io die.

Tro det eller ei, men alle her ønsker mest mulig ytelse. Uavhengig om det er intel eller AMD 🙌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, N o r e n g said:

Jepp

Det er nesten mer interessant at 5950X sannsynligvis vil slå LGA2066-prosessorer.

Det er på tide at noe vil slå steingamle LGA2066 cpuer :p
 

28 minutes ago, Centy88 said:

Liker 5800x jeg https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-5800x

Viker jo som en alldeles nyderlig liten sak hvis man ikke vil bruke allt for mye. Bare vi får en god pris da. 

sammenliknet med 5900x 8 cores vs 12 

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-5900x

 

Litt synn med 5800x siden det er som å kjøpe en 2 år gammel 9900k. Spesielt billig er den heller ikkje.

Hvor blir det av 16core 1x CCX? :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Cowboystrekk said:

Nei, men all core frekvens blir nok lavere enn på spesielt 5800X. En får og noe mer latency pga 2 CCXer vs en, men har samtidig mer L3 cache å ta av. 

Men all core frequency vil vel ikke ha noe å si for gaming det blir vel mer for heavy threaded workloads? :) Spill bruker vel ikke så mange kjerner alikevel? Og windows klarer vel å holde spill i en ccx nå?

Lenke til kommentar
magnusavr skrev (8 minutter siden):

Men all core frequency vil vel ikke ha noe å si for gaming det blir vel mer for heavy threaded workloads? :) Spill bruker vel ikke så mange kjerner alikevel? Og windows klarer vel å holde spill i en ccx nå?

Noen spill bruker mer, BFV, SOTTR etc, mange makser ut på 6 kjerner, spesielt DX11-spill som Flight sim 2020 og FC5. Det kommer nok mye an på hvilket spill. Totalt sett blir nok 59X0 bedre enn 5800X i det mestw, men med noen unntak. 

Lenke til kommentar

Min spådom er at Amdahls lov kommer til å være relevant i all fremtid, og det er ikke akkurat noen kontroversiell spådom.

De fleste applikasjoner vil altså ha én dominant tråd som begrenser ytelsen, uavhengig av hvor mange kjerner applikasjonen kan utnytte. Det gjelder spesielt for spill og slik vil det nok fortsette å være.

Lenke til kommentar
J-nome skrev (17 minutter siden):

For oss hvor kun 5600X vil være et reelt alternativ er jeg spent på hva prisen vil havne på der. 

5600X uten kjøler havner nok fort på rundt 3500 kr. For den prisen tror jeg du kan komme bedre ut av det ved å kikke på bruktmarkedet. Ser ikke bort i fra at du kan finne en brukt 3900X, inkludert kjøler for samme pris og få mye bedre ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om at AMD har gjort denne launchen relativt smertefri for oss som skal velge CPU.

Mitt inntrykk er at 5950x er ment å selges til de som har et faktisk produktivt arbeid hvor antall kjerner til budsjettpris er alfa og omega.

Ellers tenker jeg at for gaming så vil både 5800x og 5900x være gode alternativer. Hvor det er et skille på antall kjerner og cache-størrelse. Prisdifferansen er 100 dollar, som utgjør en kr 1000 - kr 1200 - kr 1500 på sluttprisen alt etter hvem en hører på. Men, faktisk 927 kroner med gårsdagens dollarkurs. Kr 924 med dagens dollarkurs. Obs, MVA er jo ikke innbakt i dollarkursen.

Endret av G
Lenke til kommentar

AMD foretar kanskje øyeblikk et 30 milliarder dollars oppkjøp av Xilinx

Quote

Bear in mind that Xilinx manufactures programmable chips for wireless networks and its acquisition will provide AMD a solid foothold in an industry that is currently in flux. With carriers injecting billions of dollars in the telecommunication sphere in order to expand the coverage of the next-gen 5G wireless network, Xilinx has become an important node in this endeavor.

Quote

The acquisition of Xilinx will also allow AMD to better compete against Intel’s (NASDAQ:INTC 53.37 1.33%) sizable footprint in the data-center sphere. Moreover, the FPGAs produced by Xilinx will allow AMD to expand into the rapidly growing AI and networking segments, bolstering the company’s portfolio breadth.

https://wccftech.com/amd-is-gearing-up-to-acquire-xilinx-for-30-billion/

Endret av G
Lenke til kommentar

Da har eg hentet et MSI x570 Tomahawk fra Alza. (Største elektro butikken i tsjekkia) og en season strømforsyning for samme pris eg måtte gitt for Aorus Master.
Kunne ikke finne et eneste godt argument for å spandere mere penger på hovedkortet enn det Tomahawk kostet.

Nå venter eg på 5900x før det blir nybygg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nå jeg skal legge ut 5960x for salg med håp om at folk blinkser på tallene?

MikeDaUnicorn skrev (35 minutter siden):

Går det ann å blocke folk her på forumet sånn eg slepper å se dumme kommentarer?

Du kan dessverre ikke blokke ut dumme kommentarer. De spretter opp over alt. Men du kan blokkere enkeltbrukere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...