Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, N o r e n g said:

For hovedkort har MSI sitt Z490-A kommet bra ut når det kommer til VRM-temperaturer (ASRock og Gigabyte feilet totalt og throttlet i samme test): https://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-Z490-A-PRO-Hovedkort-Intel-Z490-Intel-LGA1200-socket-DDR4-RAM-ATX/2848679

10700K er alt for dyr i forhold til 10600K for å være et brukbart alternativ på dette budsjettet om spill er prioriteten. For ikke å snakke om mot Ryzen 3600. For prisen av en 10700K kan man kjøpe en Ryzen 3600, hovedkort, og RAM. Intel har absolutt en ledelse om du jakter etter 250+ fps i R6S eller 500+ fps i CS:GO, men det er utrolig få som gjør det.

For samme budsjett med en 10700K og 2060 Super kan man enten kutte av 1500 kr ved å gå ned til 10600K (1-2% tap i spill), eller nesten 3500 kr ved å gå for Ryzen 3600.

Du kan se en betydelig forskjell i spill med 1280x720 oppløsning med et 2080 Ti, men her snakker vi om en halvparten så kraftig GPU på en 4 ganger så høy oppløsning. https://www.techspot.com/review/2031-intel-core-i5-10600k/

Hva gjør man så med de ekstra kronene en Ryzen 5 3600 frigjør? Enten oppgraderer til 2070 Super, eller sparer dem til i høst når både AMD og Nvidia lanserer nye og bedre kort.

Kjøpe god cpu først som sist, så kun kjøpe ny GPU de neste 5 åra. Blir sikkert like billig, om ikkje billigere i lengden ;)
Han skal sikkert ikkje kjøre 4k 120hz med det første uansett i de spilla han nevnte ;)

Lenke til kommentar

Vanskelig å kjøpe nå med så mye nytt rett rundt hjørne. På skjermkort kommer både amd og nvidia med store nyheter om bare noen få måneder. En skikkelig gpu krig som vi ikke har hatt på 10 år. Til høsten ( trolig) kommer 4000 serien som virker veldig lovende med Intel kommer med rocketlake tidlig neste år. Og b550 er bare dager unna lansering.
 

er rett og slett veldig mye som kommer om bare noen få måneder.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Kjøpe god cpu først som sist, så kun kjøpe ny GPU de neste 5 åra. Blir sikkert like billig, om ikkje billigere i lengden ;)
Han skal sikkert ikkje kjøre 4k 120hz med det første uansett i de spilla han nevnte ;)

Både 10600K og Ryzen 3600 er gode valg for spill, og det er ingen grunn til å forvente at de blir utdatert med det første.

Hvis man kjøper 10700K, 10900K, 3700X, 3900X, eller 3950X fordi de er "fremtidssikre" har man misforstått noe vesentlig. Det er absolutt mulig at både 10900K og 3900X vil være ganske relevante om 5 år fordi de har et "riktig" antall kjerner, men det er samtidig fullt mulig at nye prosessorarkitekturer vil gjøre dem fullstendig akterutseilte av en billigere 8-kjerner. Fordi dette er umulig å forutsi er det ingen grunn til å anbefale 50% dyrere komponenter bare fordi de kanskje vil holde seg bedre i fremtiden.

Kort sagt: kjøp det som gjelder i dag, og vurder bedre komponenter om de har en betydelig gevinst for deg i dag.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, N o r e n g said:

Både 10600K og Ryzen 3600 er gode valg for spill, og det er ingen grunn til å forvente at de blir utdatert med det første.

Hvis man kjøper 10700K, 10900K, 3700X, 3900X, eller 3950X fordi de er "fremtidssikre" har man misforstått noe vesentlig. Det er absolutt mulig at både 10900K og 3900X vil være ganske relevante om 5 år fordi de har et "riktig" antall kjerner, men det er samtidig fullt mulig at nye prosessorarkitekturer vil gjøre dem fullstendig akterutseilte av en billigere 8-kjerner. Fordi dette er umulig å forutsi er det ingen grunn til å anbefale 50% dyrere komponenter bare fordi de kanskje vil holde seg bedre i fremtiden.

Kort sagt: kjøp det som gjelder i dag, og vurder bedre komponenter om de har en betydelig gevinst for deg i dag.

Mala tittet på AMD Ryzen 7 3700X Radeon RX 5700 XT, og jeg bare presenterte noe som kunne gi mere fps i spill for pengene. Dette er jo ikkja akkurat en konkurranse om å finne det "riktige" svaret, fordi det er det bare Mala som vet. Det var heller ikke gitt noe budsjett som jeg kunne se. Alle her har like mye "rett". Alt i alt kommer det ann på hva man vil/trenger/har lyst på. 
 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Budsjett 15K, som det står i det opprinnelige innlegget ?

Kommer alltid noe nytt og spennende, men 13 åringen har ventet en stund og spart nå, så han ønsker PC i ganske nær fremtid ? Må hiive meg til sengs nå...86 timers arbeidsuke er ingen spøk, så får lese litt mer og sjekke ut tipsene i morgen ? Og takk til alle som bidrar!

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller en kan gjøre som meg å gå for et Sapphire RX 5600XT, som sikkert suger balle. Og så ta den virkelig ut når høsten/vinteren byr på grom GPU. Likte N o r e n g sitt forslag best av de oppstillede. Med min vri så sparer man ytterligere noen hundrelapper som man sikkert får igjen for når godkortene kommer. Om du så bare får halvparten igjen for kortet når du selger det brukt eller setter det i en kontormaskin eller annen bruk (backup-kort for feilsøking??)..

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/pulse-radeon-rx-5600-xt-6g-gddr6

Herregud, ga kr 3.090,- for mitt sent i januar:

https://www.komplett.no/product/1151174/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/sapphire-radeon-rx-5600-xt-pulse

Husk at RX 5600XT fikk offisiell firmwareoppdatering som gjorde det nesten på høyde med RX 5700XT minus for dårligere RAM-specs på RX 5600XT da.

Lurer på om det var han her som sa at 5600 XT bokstavelig talt nesten er et 5700 XT, en eller annen gang i vår:

https://www.youtube.com/user/bryaneasy/videos

Kan være jeg blandet med 5700 og 5700XT, at det var det jeg husket med flashing:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

Word out of Taiwan is that AMD has decided to delay the launch of its Zen 3 based Ryzen 4000 CPU series from September 2020 to early 2021. This is not because of any technical difficulty but simply due to consistently strong demand for Ryzen 3000 series and lack of competition from Intel.

https://wccftech.com/amd-allegedly-delaying-ryzen-4000-series-zen-3-cpus-to-2021/

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (30 minutter siden):

Skeptisk! Hvis det stemmer at de utsetter så er jeg likevel skeptisk til den påståtte grunnen. Men uansett grunn, hvis de utsetter, så håper jeg de bruker tida godt og leverer noe som er verdt den ekstra ventetida. Da burde i hvert fall 8 kjerners CCX og >+200 MHz (fra XT) være i boks.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Skeptisk! Hvis det stemmer at de utsetter så er jeg likevel skeptisk til den påståtte grunnen. Men uansett grunn, hvis de utsetter, så håper jeg de bruker tida godt og leverer noe som er verdt den ekstra ventetida. Da burde i hvert fall 8 kjerners CCX og >+200 MHz (fra XT) være i boks.

AMD er veldig stolte av sin Infinity Fabric, men det er ironisk nok den som er flaskehalsen på nåværende Zen 2 (den var det med Zen+ og Zen og). Jeg vil heller se 3000 MHz FCLK enn 5000 MHz vore clock.

Jeg er mer spent på de nye APUene som burde dukke opp snart. Gigabyte reklamerer med 5400 MHz DDR4-støtte på B550-hovedkortene. Siden det ikke er noen chiplet-løsning får vi kanskje se en mye høyere FCLK og lavere minnelatency?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 timer siden):

AMD er veldig stolte av sin Infinity Fabric, men det er ironisk nok den som er flaskehalsen på nåværende Zen 2 (den var det med Zen+ og Zen og). Jeg vil heller se 3000 MHz FCLK enn 5000 MHz vore clock.

Jeg er mer spent på de nye APUene som burde dukke opp snart. Gigabyte reklamerer med 5400 MHz DDR4-støtte på B550-hovedkortene. Siden det ikke er noen chiplet-løsning får vi kanskje se en mye høyere FCLK og lavere minnelatency?

En tidlig test viste ca 70ns på 5400MHz ram med elendige timings. 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (16 timer siden):

Hvis du vil ha MEST mulig fps i spill for pengene, så ville jeg ha byttet ut Adata sx8200pro med den billigste sata/nvme ssden i den størrelsen. Deretter ville jeg vurdert 10700kf cpu dette 2060 super skjermkortet 
https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/46939/pny-geforce-rtx-2060-super-twin-fan-grafikkort-8g?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison

Denne rammen: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-RipjawsV-DDR4-3600-C18-DC-16GB/2818599
Hovedkort: Gigabyte Z490M 

Ser det er litt dumt å anbefale Intel i en AMD tråd da, men jeg står for det uansett :p

Det hovedkortet trøbla mye med 10900K, men takla 10600K helt fint, jeg ville ikke anbefalt mer enn 10600K på det. 

Hva skjermkort angår gir 5700XT mye mer ytelse for pengene (ligger midt mellom 2070 8g 2070S i ytelse) enn 2060 super unntatt hvis du må ha RT. Ville dog vurdert Sapphire 5700XT pulse eller Powercolor red dragon. https://www.proshop.no/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-5700-XT-8GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/2794195?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite dette funker og til 4299,-

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...