Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, scuderia said:

Bra du vet mer enn Lisa Su som har bekreftet at 4000 serien slippes i år. 

Kanskje AMD vil gjøre som Intel gjorde med Comet Lake, lansere CPU'ene med bare ett parti levert i starten... Så må de som ikke forhåndsbestilte vente til januar/februar 2021... Da kan de si at de kom ut med Zen 3 i 2020, selv om de bare leverte noen få tusen på verdensbasis :p

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 timer siden):

Ja ganske bra å makse ytelse rett ut av eska. Max, max overklokka ut av eska nå :D

Intel gjør jo nøyaktig det samme? Den nye 10900K har jo alle disse boost-metodene nettopp for å maksimere ytelsen ut av eska. Det er ikke tilfeldig at 10900K har en all-core boost til 4.8 GHz, mens 8700K begrenset seg til

Du kan øke klokkefrekvensen 300 MHz over stock på en 10900K når alle kjerner brukes, potensielt 400 MHz om du delidder, og 100 MHz ekstra om du godtar at ikke alt er stabilt. Det er en økning mellom 6% og 10%
Tilsvarende vil en 3900X typisk legge seg rundt 4000-4200 MHz når alle kjerner er i bruk, en overklokk kan ta deg opp til 4.3-4.4 GHz. Det er en økning på 4%

4% økning eller 10% økning, ingen av delene er mye.

Den eneste betydelige forskjellen er at Intel kan overklokke minnet til minnekontrollerens begrensninger, mens AMD er begrenset til FCLK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, N o r e n g said:

Intel gjør jo nøyaktig det samme? Den nye 10900K har jo alle disse boost-metodene nettopp for å maksimere ytelsen ut av eska. Det er ikke tilfeldig at 10900K har en all-core boost til 4.8 GHz, mens 8700K begrenset seg til

Du kan øke klokkefrekvensen 300 MHz over stock på en 10900K når alle kjerner brukes, potensielt 400 MHz om du delidder, og 100 MHz ekstra om du godtar at ikke alt er stabilt. Det er en økning mellom 6% og 10%
Tilsvarende vil en 3900X typisk legge seg rundt 4000-4200 MHz når alle kjerner er i bruk, en overklokk kan ta deg opp til 4.3-4.4 GHz. Det er en økning på 4%

4% økning eller 10% økning, ingen av delene er mye.

Den eneste betydelige forskjellen er at Intel kan overklokke minnet til minnekontrollerens begrensninger, mens AMD er begrenset til FCLK.

Ikkje sagt noe annet. Hvorfor snakker du om Intel i denne tråden :tease:

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

 

Du kan øke klokkefrekvensen 300 MHz over stock på en 10900K når alle kjerner brukes, potensielt 400 MHz om du delidder, og 100 MHz ekstra om du godtar at ikke alt er stabilt. Det er en økning mellom 6% og 10%

"Alle" klarer 5,1 som er 300Mhz. De fleste klarer nok 5,2. Min hadde sweet spot på 5,2 selv om 5,3 var innafor temperaturmessig.

Delid ga meg 200Mhz gratis på samme spenning med ca 20grader lavere load temp i occt small. 5,5 går, men det er helst uten Ht pga den møter en liten vcore vegg. Opp fra 4,8 til 5,4-5 så snakker vi 6-700 MHz som faktisk er rimelig langt over hva AMD tilbyr i oc potensielle. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (Akkurat nå):

"Alle" klarer 5,1 som er 300Mhz. De fleste klarer nok 5,2. Min hadde sweet spot på 5,2 selv om 5,3 var innafor temperaturmessig.

Delid ga meg 200Mhz gratis på samme spenning med ca 20grader lavere load temp i occt small. 5,5 går, men det er helst uten Ht pga den møter en liten vcore vegg. Opp fra 4,8 til 5,4-5 så snakker vi 6-700 MHz som faktisk er rimelig langt over hva AMD tilbyr i oc potensielle. 

Ja, 5500 MHz mot 4800 MHz er enorme 14.5%
Med en gang vi er forbi 10.6% er det en helt annen verden selvfølgelig ?

5500 MHz er et imponerende høyt tall, spørsmålet er om man kan merke forskjell fra 5000 MHz til 5500 MHz. Jeg tviler sterkt på at 5500 MHz vil være så mye som 10% raskere i faktiske spill enn 5000 MHz, kanskje om du tar med ring/uncore opp/ned 500 MHz i samme slengen.

Et annet spørsmål er om det er positivt for brukeren at Intel lar det være så mye ytelse igjen. Svaret er jo strengt tatt nei (selv om det er kjedelig for overklokking).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, N o r e n g said:

Ja, 5500 MHz mot 4800 MHz er enorme 14.5%
Med en gang vi er forbi 10.6% er det en helt annen verden selvfølgelig ?

5500 MHz er et imponerende høyt tall, spørsmålet er om man kan merke forskjell fra 5000 MHz til 5500 MHz. Jeg tviler sterkt på at 5500 MHz vil være så mye som 10% raskere i faktiske spill enn 5000 MHz, kanskje om du tar med ring/uncore opp/ned 500 MHz i samme slengen.

Et annet spørsmål er om det er positivt for brukeren at Intel lar det være så mye ytelse igjen. Svaret er jo strengt tatt nei (selv om det er kjedelig for overklokking).

Det er hvertfall mye mer enn 4% ?

Men uansett så er den største grunnen til å velge intel når det kommer til gaming er at det rett og slett føles mye bedre eller snappy om du vil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (2 minutter siden):

"Alle" klarer 5,1 som er 300Mhz. De fleste klarer nok 5,2. Min hadde sweet spot på 5,2 selv om 5,3 var innafor temperaturmessig.

Delid ga meg 200Mhz gratis på samme spenning med ca 20grader lavere load temp i occt small. 5,5 går, men det er helst uten Ht pga den møter en liten vcore vegg. Opp fra 4,8 til 5,4-5 så snakker vi 6-700 MHz som faktisk er rimelig langt over hva AMD tilbyr i oc potensielle. 

En ting du må huske på, Intel har aldri sagt: Denne klarer 5.2Ghz "all core". Den klarer nok å finne 2 favoriter eller en og den beste "core" å booste disse til opp til 5.2GHz. Iallefall en stund før den dropper ned avhengig av arbeidsbruken.

Intel derimot har sagt: All core opp til 4,8GHz.

At du får høyere "all core" er et helt annen sak, ikke noe Intel har lovet kundene. Resultatet vil variere fra bruker til bruker.

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, koford said:

En ting du må huske på, Intel har aldri sagt: Denne klarer 5.2Ghz "all core". Den klarer nok å finne 2 favoriter eller en og den beste "core" å booste disse til opp til 5.2GHz. Iallefall en stund før den dropper ned avhengig av arbeidsbruken.

Intel derimot har sagt: All core opp til 4,8GHz.

At du får høyere "all core" er et helt annen sak, ikke noe Intel har lovet kundene. Resultatet vil variere fra bruker til bruker.

 

Intel må også ta høyde for at det bor folk i Afrika med en dårlig kjøler med et kjipt hk

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Øhhh 10900K har allcore frekvens på 4900 Mhz med alle powerlimits av, ikke 4800 Mhz. 

Dere som har custom loop vannkjøling snakker alltid som om det er en selvfølge at alle har det. Så når vi snakker om OC potensiale så svarer dere ut fra det. De som tester 10900K med en 360mm AIO kjører også viftene på max... Jeg snakker av erfaring at 120mm vifter på 2000 rpm er IKKE akseptabelt. Det bråker som f*en. Da kjører jeg heller CPU på lavere frekvens og mindre støy :)

 

Endret av Betroz
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (14 minutter siden):

Brazil bedre? Er ikke en unnskyldning for noen ting. Cpuene trekker litt strøm på 14nm så det kompliserer det litt om du øker ambient med 20C

Likevel så skjønner jeg ikke hvor du vil hen? Som et svar til hva da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...