Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Installerte den via winupdate igår, hadde den torsdag, men merka ikke noe særlig forskjell på min 1800x, men mulig jeg bare er treg i oppfattelsen.

Eneste jeg så som var endra var bakgrunnsbilde som blei mye lysere enn det var før, det blei jeg triggered av, får det ikke mørkere heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerte den via winupdate igår, hadde den torsdag, men merka ikke noe særlig forskjell på min 1800x, men mulig jeg bare er treg i oppfattelsen.

Eneste jeg så som var endra var bakgrunnsbilde som blei mye lysere enn det var før, det blei jeg triggered av, får det ikke mørkere heller.

 

Kjent problem, du må nesten gå til kontrollpanel, innstillinger  , personalisering , farger og gjøre endringer der. Hjelper som regel også ved å gå inn på Temaer og laste inn et som passer bedre der.

Lenke til kommentar

Installerte den via winupdate igår, hadde den torsdag, men merka ikke noe særlig forskjell på min 1800x, men mulig jeg bare er treg i oppfattelsen.

Eneste jeg så som var endra var bakgrunnsbilde som blei mye lysere enn det var før, det blei jeg triggered av, får det ikke mørkere heller.

 

Sjekk ut om AMD har nye oppdareringer CPU/chipset https://www.amd.com/en/support

(jeg har bare Intel-maskiner akkurat nå)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Ja, kanskje visse X470 vil slite med 16c/32t.

 

 

Bør jeg drite i Zen 2 3900x nå. Den har jo dobbelt L3-cache da. Men Bør en gå for en av modellene med halve L3-cache, og håpe på at x570-hovekortet klarer å drive Zen 3 4nnnX prosessorene som kommer ut om en 1 til 3 års tid fra nå?

 

Eller kanskje en blir fristet i september til å ta i 3950x og ha en CPU for LIFFFFFFE ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bør jeg drite i Zen 2 3900x nå. Den har jo dobbelt L3-cache da. Men Bør en gå for en av modellene med halve L3-cache, og håpe på at x570-hovekortet klarer å drive Zen 3 4nnnX prosessorene som kommer ut om en 1 til 3 års tid fra nå?

 

Eller kanskje en blir fristet i september til å ta i 3950x og ha en CPU for LIFFFFFFE ?

Hva skal du gjøre med cpuen for å kreve 16cores?

 

Selv om det står dobbelt så mye L3 så vil hver CCX fortsatt bare ha tilgang til 16MB.

6 core variantene = (1chiplet) 2CCX 3+3

8 core variantene = (1chiplet) 2CCX 4 + 4

12 core variantene = 2 chiplets 3+3 3+3

16 core = 2 chiplets 4+4 4+4

 

"AMD manages its L3 by sharing a 16MB block per CCX, rather than enabling access to any L3 from any core."

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Noe av de best binna b-die brikkene ja.

Har de selv og de overklokker helt villt :)

4400c17 er lett. 4600 c18 gikk også.

Beklager dobbelt svar. Gikk nettopp til innkjöp av de. Kommer til å bruke de sammen med mitt nåverende system först. Se om jeg kan få 3200 eller bedre med bedre timings enn idag. Er vel CL18 tror jeg. Dette blir göy å pröve.
Lenke til kommentar

Hva skal du gjøre med cpuen for å kreve 16cores?

 

Selv om det står dobbelt så mye L3 så vil hver CCX fortsatt bare ha tilgang til 16MB.

6 core variantene = (1chiplet) 2CCX 3+3

8 core variantene = (1chiplet) 2CCX 4 + 4

12 core variantene = 2 chiplets 3+3 3+3

16 core = 2 chiplets 4+4 4+4

 

"AMD manages its L3 by sharing a 16MB block per CCX, rather than enabling access to any L3 from any core."

Det samme var tilfelle med Zen også, da var det 8MB per CCX.

 

Interessant nok er hele forbedringen til IPC fra ekstra cache, større OOO-vindu, mer båndbredde for FP, og branch prediction.

Det er ingen endringer i pipeline, execution width, eller ALUer. Det var vesentlig større forskjell mellom Haswell og Skylake.

Lenke til kommentar

Det samme var tilfelle med Zen også, da var det 8MB per CCX.

 

Interessant nok er hele forbedringen til IPC fra ekstra cache, større OOO-vindu, mer båndbredde for FP, og branch prediction.

Det er ingen endringer i pipeline, execution width, eller ALUer. Det var vesentlig større forskjell mellom Haswell og Skylake.

ye, ville bare påpeke at hvis han velger 3900x for den større cachen så velger han på feil basis, ettersom alle variantene har like mye cache per ccx som er en dobbling fra 8 til 16 slik som du sier.

Lenke til kommentar

Gå for 3800x eller 3900x?

 

Hvor stor performance-wise er forskjellen på 12 og 16 kjerner?*

 

edit: *glemte spm.tegn

enten går du for 3700x og OCer opp til/forbi 3800x eller 3900x hvis du trenger cores :D tviler på at det er mye performance forskjell mellom dem når det kommer til gaming

Lenke til kommentar

Mer cache per kjerne for 3900X og 3600X enn det er på 3800X og 3700X.

mhm jeh tenkte ikke på det atm :p 30ish % mer ved å ha en core disabled. Får se om det gir noe vesentlig performance forbedring i gaming 

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

enten går du for 3700x og OCer opp til/forbi 3800x eller 3900x hvis du trenger cores :D tviler på at det er mye performance forskjell mellom dem når det kommer til gaming

Har en 1700 på 3.7 GHz & 1.3v, kommer ikke forbi over 4 ghz uten 1.35v / 1.4v uansett så uheldig der -_-

 

Så en 3700x med 8 kjerner / 16 tråder vil holde plenti?

Lenke til kommentar

Har en 1700 på 3.7 GHz & 1.3v, kommer ikke forbi over 4 ghz uten 1.35v / 1.4v uansett så uheldig der -_-

 

Så en 3700x med 8 kjerner / 16 tråder vil holde plenti?

ut av boksen så vil vel 3800x være bedre slik som det er mellom 2700 og 2700x. Men er det verdt det for ekstra 800kr hvis det ocer til cirka det samme?

 

har selv en 1700 som kjører 1.4v 3.925 og ja jeg tror 3700x vil være nok for de aller fleste i en god tid fremover.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Bør jeg drite i Zen 2 3900x nå. Den har jo dobbelt L3-cache da. Men Bør en gå for en av modellene med halve L3-cache, og håpe på at x570-hovekortet klarer å drive Zen 3 4nnnX prosessorene som kommer ut om en 1 til 3 års tid fra nå?

 

Eller kanskje en blir fristet i september til å ta i 3950x og ha en CPU for LIFFFFFFE ?

 

Det snakkes vel om at 4xxx vil få en ny socket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...