Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mhm jeh tenkte ikke på det atm :p 30ish % mer ved å ha en core disabled. Får se om det gir noe vesentlig performance forbedring i gaming 

 

3900X er jo også høyere klokket, så man måtte låst frekvensene, og deretter disablet 2 kjerner per chiplet for å finne ut hva cache størrelsen har å si. Og selv da vet jeg ikke sikkert om det er det vi måler?

Lenke til kommentar

 

Hadde vært kult om  det ble en 5-5-5 (med tanke på 50 års jubileumet)

TR5, DDR5, PCIe 5.0 :p (Ryzen TR 5000?)

 

PCIe 5.0 er klart til produksjon (dvs. standarden er klar, ikke PCB ol.), PCIe 4.0 er bare kraftig forsinket pga. støyutfordringer de har slitt med lenge. Og kanskje tom. at navnet ble Ryzen Threadripper 5000 (5-5-5-5) kontra 4000 men det skjer nok ikke.

 

Mest sannsynlig blir det Ryzen Threadripper 4000X på TR5/X599 med DDR5 og PCIe 4.0.

Man har jo forøvrig 5-5-5 der :p.

 

 

 

 

EDIT:

Skrev AM5 når jeg mente TR5.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva skal du gjøre med cpuen for å kreve 16cores?

 

Selv om det står dobbelt så mye L3 så vil hver CCX fortsatt bare ha tilgang til 16MB.

6 core variantene = (1chiplet) 2CCX 3+3

8 core variantene = (1chiplet) 2CCX 4 + 4

12 core variantene = 2 chiplets 3+3 3+3

16 core = 2 chiplets 4+4 4+4

 

"AMD manages its L3 by sharing a 16MB block per CCX, rather than enabling access to any L3 from any core."

 

Jeg skal hobbybruke i VMware, så derfor jeg lurer på om det er best å vente til 3950x eller helt den lange veien til 4nnnX Zen 3 om noen år, som kanskje smetter rett inn i x570-kortet med en liten BIOS-vri?

 

Har aldri hatt mye kjerner å boltre meg på før. Normalt så må Host dele de med Guest. men med en multicore CPU så kan man jo segmentere det bedre og få litt bedre flyt enn normalt tenker jeg. Også derfor jeg har lyst på 64 Gig RAM, men kanskje jeg bør holde igjen og ta 32 Gig RAM.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ellers helt enig i at det ser ut som "TR5" helt naturlig vil gå for DDR5 når vi snakker 64-kjerne threadripper beist.

 

DDR5-3200 RAM will see an increase of 1.36x in bandwidth compared to DDR4-3200. However, DRAM chips are expected to ship with a bandwidth of 4800MT/s, or 1.87x that of DDR4-3200 RAM. The official upper limit for the DDR5 RAM standard is 6400MT/s, but some designs may be able to push that further through overclocking.

 

According to Micron, DDR5 will use a completely overhauled architecture compared to DDR4, with a focus on increasing bandwidth. A number of key features enable this increase in bandwidth. The most important is that DDR5 can increase the data rates from 3,200 MTps to 6,400 MTps. This data rate increase alone should more than keep up with potential future processors with even more cores.

 

Veldig bra artikkel du linket Jarmo:

First DDR5 Products to Ship In 2019

https://www.tomshardware.com/news/what-we-know-ddr5-ram,39079.html

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse tar imot preorders av ryzen 3000. https://www.shopblt.com

Jeg vil kjøpe fra norsk nettbutikk, men siden de oppgir priser tenkte jeg å sammenligne litt for å se om vi kanskje kan forvente snillere priser enn hva f.eks komplett har lagt ut pr dags dato...

 

Hos shopblt tar de 379.14 dollar for R7 2700X. Det utgjør 3289 norske kroner direkte "oversatt" --- komplett tar kr 3490,- for 2700x. Veldig nærliggende priser mao.

 

Shopblt tar 511 dollar for 3900x. Det utgjør 4433,- norske kroner. Prisen for 3900X er satt til 5999,- hos komplett, en god del mer enn hva sammenligningen med 2700X. 

 

 

 

Hva tror dere? Er det ca. priser komplett har satt opp, eller kan vi forvente å se de ned i sub 5000 sjiktet i norske nettbutikker? Kan det lønne seg å kjøpe fra utlandet?

Shopblt er en seriøs butikk, ikke noe tull.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har gjort her, tipper jeg rundt 5500 kr for 3900X, men er ikke overrasket over hvis Komplett tar seg betalt 4-500 kr mer enn f.eks Proshop. Kjøp fra Norge du...

Norge blir det nok. Komplett har jo iallefall denne pris-garantien sin, så finner man den til 500kr billigere hos en annen norsk nettbutikk kan man få et gavekort for pris differansen som plaster på såret etter kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers helt enig i at det ser ut som "TR5" helt naturlig vil gå for DDR5 når vi snakker 64-kjerne threadripper beist.

 

 

Veldig bra artikkel du linket Jarmo:

First DDR5 Products to Ship In 2019

https://www.tomshardware.com/news/what-we-know-ddr5-ram,39079.html

 

Tusen takk Theo343. Dette er årets beste innlegg for min del. Du hjalp meg med et vanskelig valg. Jeg hadde lyst å gå for fulleste pupp nå på Zen 2. Men nå tror jeg at jeg vil vente til Zen 3, Zen 4 for å utvide ytterligere. Blir noen måneder man kan spare gode penger på siden til noe framtidige godsaker. Satte pengene mine i UPS, PSU til nå. Må jo ha et grafikkort, men kan sikkert klare meg med noe av det billigste bare for å ha nok kontakter til skjermer og det å kunne spille et spill eller to på middels innstillinger. Da er det nok mange modeller som passer som hånd i hanske både av nytt og gammelt  :wee:

 

Sannsynligheten for at jeg lander på 3700X ble større av dette stilltestående RAM-stuntet som du viste til her, som en mellomstasjon.

 

Da får en lete etter et passende hovedkort. Ble jo mye vanskeligere å velge nå da, når en ikke ønsker å gå for full pupp på CPU og grafikk  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som etterlyste før/etter gaming performance av 1903 update. Gjort ved 1080p og 2600x.  

 

Før: 

 

 

 

Etter:

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c0xkaw/comparing_scheduler_update_in_windows_build_1903/

 

Omtrent samme resultat som en bekjent av meg, så re-installerte han 1809 fresh install, og fikk nøyaktig samme resultat som med 1903. Altså, det var ikke scheduler'en som er fikset som ga en ytelses boost, det var å oppdatere til siste build av Windows som gjorde det. Rett og slett en vår-rengjøring.

 

HWUB har testet, Wendel fra Level1Tech har testet og bekreftet det samme, og Gamers Nexus bekrefter det samme, så de gidder ikke en gang lage video på det siden HWUB allerede har gjort det. Men kanskje GN burde, så vi for en gangs skyld kunne fått en video fra dem under 20 minutter og uten 50 grafer på en side. :p Den hadde imidlertid blitt på kun 2 minutter inkludert reklamen, deretter; "No difference, god bye"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...