Gå til innhold

Samsung Galaxy S7/S7 Edge diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, mine S7 flat er rundt 2 år gammel nå og batteriet er ikke som det engang var.

 

Tidligere hadde jeg en iphone som jeg fikk et lite verksted til å bytte batteri, men de brukte nok billige kina batterier og det ble ikke spesielt bra. Betalte bare noen hundrelapper, men det var ganske bortkasta penger.

 

Er det noen som har erfaring med skikkelige verksted som bruker ferske og originale batterier og som gjør ordentlig jobb sånn at telefonen fremdeles er "vanntett" etter byttet ?

Lenke til kommentar

Har du ikke reklamasjonsrett? Høres definitivt ut som noe du kan reklamere på om feilen oppsto av seg selv.

 

Jo, jeg har det. Kjøpt via Djuice for under 2 år siden, så jeg skal nok sende den inn. Bare hater servicen til Telenor, for de krever plutselig penger om de mener det er selvforskyldt bare for å levere tilbake telefonen. 

Lenke til kommentar

 

Har du ikke reklamasjonsrett? Høres definitivt ut som noe du kan reklamere på om feilen oppsto av seg selv.

 

Jo, jeg har det. Kjøpt via Djuice for under 2 år siden, så jeg skal nok sende den inn. Bare hater servicen til Telenor, for de krever plutselig penger om de mener det er selvforskyldt bare for å levere tilbake telefonen. 

 

Frakt og undersøkelse koster faktisk penger, en del av det du betaler for telefonen går med til å dekke disse kostnadene under reklamasjon. Dette er ikke unikt for Telenor forøvrig.

Lenke til kommentar

Hei, mine S7 flat er rundt 2 år gammel nå og batteriet er ikke som det engang var.

 

Tidligere hadde jeg en iphone som jeg fikk et lite verksted til å bytte batteri, men de brukte nok billige kina batterier og det ble ikke spesielt bra. Betalte bare noen hundrelapper, men det var ganske bortkasta penger.

 

Er det noen som har erfaring med skikkelige verksted som bruker ferske og originale batterier og som gjør ordentlig jobb sånn at telefonen fremdeles er "vanntett" etter byttet ?

 

Var en runde rundt her i Trondheim for å få gjort det, men ingen seriøse ville ikke ta jobben da batteriet visst er veldig nært skjermen, og det er fort å ødelegge den under byttet. 

 

Eneste muligheten jeg har funnet er Samsung-verksted, som da tar typ 1500kr. 

Lenke til kommentar

Batteriene har for øvrig blitt betydelig mer robuste siden S7, i alle fall på Samsung sine toppmodeller S8 og S9, og trolig også hos andre produsenter som bruker den samme batteriteknologien.

 

Forventet gjennomsnittlig batteridegradering i løpet av en toårsperiode har blitt vesentlig redusert, fra 20% til 5-10% eller noe sånt om jeg husker riktig. Finner dessverre ikke andre kilder enn denne:

 

https://www.androidpolice.com/2017/03/29/the-galaxy-s8s-new-battery-will-degrade-less-quickly-than-the-galaxy-s7s/

Lenke til kommentar

Har det siste halvåret hatt en rosa strek fra topp til bunn ca. under kameraet, har hørt dette er "vanlig" med Samsung sine siste mobiler, uten å ha sjekket flere kilder. Denne oppsto mens jeg surfet, og har vært der siden. Dette skjedde altså ikke av et fall eller noe tilsvarende, dog mye SOT samme dag. Har også hatt en sort prikk på venstre side av skjermen, ca. 1 cm opp. Virker ut som at skjermen/pikslene er død akkurat her. Det startet med to små "fluelorter", men har bare blitt større med tiden. Gikk til Telia, som sa de kunne bytte skjerm, men jeg måtte slette innholdet før jeg sendte den inn, dermed ble det ikke gjort noe. 

 

Tok en opprydding på mobilen ca. 48 timer siden, slettet litt apper og slo av NFC, ser ut til å ha bedret batteritiden noe. 

 

Har hatt mobilen fra ca. 4 måneder etter at den kom på markedet. Merker en del treghet, chrome fryser av og til, kameraet har blitt vesentlig tregere. Og typisk Samsung, det kommer nesten aldri oppdateringer.

 

Dermed er OP6 og HTC U12+ mine fremste kandidater, etterfulgt av P20 Pro. LG G7 har jeg slått fra meg, og som tidligere HTC-fan har jeg veldig lyst å se HTC lykkes. Kameraet måler seg uten problemer med P20 Pro, men noen uttalte seg om at det var tregt til å ta bilder, håper dette bedres med software-oppdateringer. Hadde U12+ hatt LED-skjerm hadde det ikke vært tvil!

Lenke til kommentar

Joda, jeg overdrev litt, det kommer sikkerhetsoppdateringer, men de er ikke de raskeste mistenker jeg.

Og systemoppdateringer er enda tregere. Selv om Oreo ruller ut for øyeblikket, så er ikke Norge først i rekken.

 

OP har blitt veldig flinke med OxygenOS i det siste: https://en.wikipedia.org/wiki/OxygenOS

 

Se for øvrig denne linken: https://www.androidauthority.com/android-oem-update-speed-743073/, skrevet i januar 2017.

 

Flere produsenter sier de setter fokus på raskere oppdateringer, men skal du absolutt ha siste versjon med èn gang, må du gå for en AndroidOne-telefon, eller en Google-telefon, hvis du ikke ser etter f.eks Sony XZ2 som støtter Android P-preview. HTC tror jeg kommer til å komme godt ut her siden de har laget forrige Pixel-telefon, og jeg tror de også skal lage Pixel 3.

 

For å sitere konklusjonen i linken fra AndroidAuthority: "Looking at the listed OEMs’ update response rate, it’s pretty clear that if timely updates are important to you then you should consider LG, Motorola, HTC and Sony first, all of which managed to get their first updates out in less than 100 days.".

Lenke til kommentar

For egen del skulle jeg ønske det var mulig å bli på v6 uten masse hassle. Helle oppgraderingsfjaset har for dårlig kvalitetssikring på 3. parts telefoner.

 

Gi meg muligheten til å bli på en OS versjon i minst 3 år med kun hyppige sikkerhetsoppdateringer. Apper som krever nyere OS versjon får bare deinstalleres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra S7 til XZ2 compact fordi S7 ble bare tregere og dårlig på batteri. Det mest absurde var at jeg hadde den i to år, og etter halvannet år så ble mobilen så buggy at jeg fikk alt av innmat skiftet (glass, hovedkort, rammer). Det eneste som var originalt var batteriet. 

Og mobilen lugget for hver oppdatering - samsung er ikke flinke med android og pga sony xz2 og xz2 C allerede tilbyr android P beta og frisket opp sin visjon, så ble det tilbake til Sony igjen. Denne gangen er jeg strålende fornøyd - endelig har jeg fått tilbake pixel/nexus feelingen.

Lenke til kommentar

For egen del skulle jeg ønske det var mulig å bli på v6 uten masse hassle. Helle oppgraderingsfjaset har for dårlig kvalitetssikring på 3. parts telefoner.

 

Gi meg muligheten til å bli på en OS versjon i minst 3 år med kun hyppige sikkerhetsoppdateringer. Apper som krever nyere OS versjon får bare deinstalleres.

Jeg vil heller påstå at det er 3. parts apper som er den synderen når det gjelder både kvalitetssikring og manglende oppdateringer (appen støtter ikke nye OS funksjoner), kanskje det blir litt bedre orden på det når Google innfører minimum API nivå kravet: https://developer.android.com/distribute/best-practices/develop/target-sdk

 

Problemet med operativsystemoppdateringer er at brukergrensesnittet har en tendens til å endre seg, og folk er som kjent vanedyr (MS Metro ikke så friskt i minne, men for S7 sin del, vil kunder får "Samsung Experience 9" launcher som ser ganske annerledes ut enn den som er på Android 7)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Ikke uenig i det mandela, men for min del er det faktisk bugs og problemer med store oppdateringer som gjør at jeg ønsker å bli lengst mulig. Nye UI har jeg måttet håndtere i 25+ år. Selvsagt foretrekker man ikke for store omveltninger når man er fornøyd men det har aldri vært den store greia for min del.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...