Gå til innhold

Hvordan tror du som er kristen at livet i himmelen vil være?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

For meg høres den typen "paradis" å være helvetes kjedelig ... bruke dagene på å snakke med Gud, vanne potteplanter og kjøpe melk på butikken sammen med min 25årige mor ...

 

Tviler på at seriøse kristne virkelig tror og håper på sånt surr ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

For meg høres den typen "paradis" å være helvetes kjedelig ... bruke dagene på å snakke med Gud, vanne potteplanter og kjøpe melk på butikken sammen med min 25årige mor ...

Tviler på at seriøse kristne virkelig tror og håper på sånt surr ..

Det er akkurat det jeg sliter litt med også, hva i allverden skal man finne på til evig tid?

Jeg har til nå ikke selv truffet en kristen som tror noe så banalt, som det enkelte nettkristne får seg til å si i offentlighet. De jeg har samtalte med er langt mer usikre, og klarer ikke se for seg "bildet"

Lenke til kommentar

Hva skjer når mordere kommer opp dit da? Kan de sloss og "ta livet" av noen der oppe? For mordere kommer jo også dit så lenge de angrer og godtar jesus rett før de dør. 

Hvis person X møter morder Y som tok livet av en nær person (Z) av X. Og hva om i tillegg Z da ikke er i himmelen. Det vil vel ikke virke som himmelen da, men mer som et helvete?

 

 

Kreativt emne dette. Spesielt mtp at så og si alle "svar" folk har er noe de finner på i farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng.
Vil en fortsatt ha fri vilje i himmelen?

Vil en fortsatt kunne være en hestkuk mot andre?

Enten har en fri vilje til å være en hestkuk, som også vil kunne såre andre og gjøre himmelen mindre himmelsk - eller så har en ikke fri vilje.

 

Er det himmelsk å være i himmelen uten fri vilje?

 

 

afterall:

Hvordan kan en gå ut ifra at det er mange blomster, trær og dyr der?

 

a) Naturen er Guds skaperverk

b) Den paradisiske hagen Eden, var... ja, nettopp en hage med blomster og trær.

c) Står vel også et sted at ville dyr som løver skal leke med lam. "Da skal ulven bo sammen med lammet, og leoparden ligge hos kjeet, og kalven og den unge løve og gjøfeet skal holde sig sammen, og en liten gutt skal drive dem. 7Ku og bjørn skal beite sammen, deres unger skal ligge hos hverandre, og løven skal ete halm som oksen. 8Diebarnet skal leke ved huggormens hule, og over basiliskens hull skal det avvente barn rekke ut sin hånd." …(Jesaja 11)

d) Jesus brukte mye tid på lignelser om dyreriket, og bilder fra naturen. Blant annet om sauer og fugler.

 

 

Jeg tror det sitatet ditt er ment mer billedlig enn figurativt. Men flott. Himmelen vil inneholde massevis av ting bibelen og jesus nevner. Supert.

 

 

 

1. Hvem er disse himmelforskerne?

2. Hva er forskernes objekt?

3. Kan du vise oss denne himmelforskningen som sier at vi skal oppfatte 10 dimensjoner?

 

Jøden Nachmanides kom fram til at universet er bygd opp av 10 dimensjonar ved å granske 1. Mosebok. Dette vert stadfesta av moderne partikkelfysikk. Føresetnaden for at det er 10 dimensjonar i himmelen er altså at universet ikkje vert fullstendig øydelagt på Herrens dag, men at Gud nyttar det eksisterande som utgangspunkt for den nye himmel og den nye jord. I NT ser vi at Jesus fekk tilgang til nye dimensjonar etter oppstoda frå dei døde. Sidan vi vil få same type lekam som han, er det truleg at også vi vil få tilgang til alle dimensjonane i universet. Teorien til Chuck Missler er at vi før syndefallet hadde tilgang til alle 10 dimensjonar, men at vi ved syndefallet vart forbanna av Gud til å ha berre tilgang til 4.

 

http://www.khouse.org/articles/1998/62/

 

 

 

 

Imponerende det der, spesielt når det foreløpig ikke er noen enighet om at det er 10 dimensjoner blant fysikere.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

c) Står vel også et sted at ville dyr som løver skal leke med lam. "Da skal ulven bo sammen med lammet, og leoparden ligge hos kjeet, og kalven og den unge løve og gjøfeet skal holde sig sammen, og en liten gutt skal drive dem. 7Ku og bjørn skal beite sammen, deres unger skal ligge hos hverandre, og løven skal ete halm som oksen. 8Diebarnet skal leke ved huggormens hule, og over basiliskens hull skal det avvente barn rekke ut sin hånd." …(Jesaja 11)

 

Eg kan ikkje stadfeste eller avkrefte påstanden din om at det vil eksistere dyr i himmelen. Bibelavsnittet du viser til har imidlertid ingenting med himmelen å gjere, men er ein profeti om Tusenårsriket her nede på jorda. Mange kristne blander saman desse omgrepa, men Bibelen seier at dette er to ulike faser. I Tusenårsriket vil det framleis eksistere sjukdom, synd og død.

Lenke til kommentar

Porcius Festus:

"Himmelen vil jo være full av hyggelige venner som man også kan være sammen med"

 

Men si at man er kommet til himmelen som mor eller far, og barna og barnebarn ikke var kristne. Vil desse barna og barnebarna være glemt og slettet fra hukommelsen, eller vil man sitte i himmelen og sørge over alle man var glad i her på jorden og som ikke ble med opp til himmelen?

 

Hvis man skal tro på visjonene (igjen disse visjonene, da), er det stor sjanse for at man vil glemme de slektningene man forlot på jorda og bare være opptatt av å nyte tilværelsen i himmelen.

Ifølge en nær døden-opplevelse var det Jesus som måtte minne ei dame om at hun faktisk hadde barn på jorda som trengte henne, og som hun burde tilbake til.

 

I et tilfelle der en nær slektning har blitt nektet adgang til himmelen, vil man få forklart hvorfor. I evigheten vil man ha en øket forståelse for at Guds avgjørelser er nødvendige og riktige (igjen nærmest en spekulasjon, basert på andres nær døden-opplevelser).

Lenke til kommentar

Slik jeg får forståelse av nå så får vi en ny kropp og minnet vårt blir slettet fra alt vi har med oss fra det jordiske livet. Er vi da de samme personene lenger? Hvis ikke så er jo ikke evig liv så mye å stresse etter, det er jo ikke jeg som får belønningen evig liv, jeg har jo fått en ny kropp og ny hjerne, hva er da igjenn av meg?

 

Vi kan bli som oss selv, men i en kraftig fornyet versjon, i en tilværelse med fullkommen velvære. Problemet er jo at du ikke bare kan velge å tilintetgjøre ditt eget liv, dersom du ikke vil ha den tilværelsen.

Da venter trolig en annen tilværelse, med forferdelig utseende, stank og konstant lidelse.

Lenke til kommentar

Så du mener at minnet vårt ikke blir slettet og at vi husker livet på jorden og hvem vi var?

I Lukas 16 kan vi lese om den rike mannen og Lasarus. Den rike mannen slår opp augene i dødsriket og er i sterk pine. Han spør så om Lasarus kan vende tilbake til jorda for å berge slektningane hans. Utifrå dette kan vi sikkert vite at vi vil hugse jordiske relasjonar også etter døden. Vi observerer også at den rike mannen kunne gjenkjenne Lasarus etter døden. Dette viser at også vi vil ha denne evna.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

Op 21:4 seier at Gud sjølv skal turke kvar tåre frå augene vår. Mange har spurt seg kva grunn nokon har for å gråte i himmelen. Ein teori er at det er tanken på dei ufrelste som gjekk fortapt, og tanken på at ein kunne gjort meir for å vinne sjeler for himmelen. Gud ynkast også over dei som har vendt han ryggen.

Det er bare for at han selv velger å ikke gjøre noe med det. Han er jo tross alt almektig vet du  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...