Gå til innhold

Hvordan tror du som er kristen at livet i himmelen vil være?


Anbefalte innlegg

 

Ah, det står i en bok, ergo er det et faktum.

 

Viss du skal diskutere med kristne må du forstå at vi trur at Bibelen er Guds Ord. 

 

Hvilken versjon av bibelen? Er ikke 100% sikkert at den du har lest er den som ble skrevet for lenge siden. Fornyet og oversatt en del ganger går jeg utifra, så da kan det ha blitt en del misforståelser. Ingen som har peiling på hvem som har skrevet den/fått med sine tekster i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon av bibelen? Er ikke 100% sikkert at den du har lest er den som ble skrevet for lenge siden. Fornyet og oversatt en del ganger går jeg utifra, så da kan det ha blitt en del misforståelser. Ingen som har peiling på hvem som har skrevet den/fått med sine tekster i den.

Ved teologiske usemjer bør ein gå til den hebraiske eller greske grunnteksta. NT nyttar også den greske septuaginta utgåva ved sitering frå GT, så eg forstår det som at Gud går god for den også. Eg er fullt klar over at norske omsetjingar er av ulik kvalitet, men har tillit til at dei som står bak 88 utgåva som eg nyttar ligg nær opptil grunnteksta.

 

Igjen, dette er ein digresjon som ligg langt til side for topic.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

 

Ah, det står i en bok, ergo er det et faktum.

 

Viss du skal diskutere med kristne må du forstå at vi trur at Bibelen er Guds Ord. Det er evig, ufeilbarleg, sant og levande. Det står fast hos Gud i himmelen. Bibelen er fundamentet for alle trusspørsmål, og det vert nyttelaust å diskutere tru separat frå Bibelen. Då vert det berre menneskelege tankar og spekulasjonar. I eit tema som "himmelen" er det sjølvsagt vanskeleg å unngå antakingar sidan temaet for oss her nede verkar abstrakt, og det ikkje står veldig mykje om dette i Bibelen. Det er likevel viktig å skilje mellom sikker kunnskap og våre eigne tankar. Tru i bibelsk forstand er full tillit til Gud og full visse om at Guds Ord er sant.

Dersom ein ateist har som mål å forstå ein kristen si tru burde det vere ein føresetnad for all diskusjon at ein går utifrå at Bibelen er sann, sjølv om ein ikkje trur på dette sjølv.

 

 

Og når man skal diskutere med folk som vil ha begrunnelse på strofen "jeg vet" holder det ikke å si at det står i en bok du tror er hellig.

Lenke til kommentar

Og når man skal diskutere med folk som vil ha begrunnelse på strofen "jeg vet" holder det ikke å si at det står i en bok du tror er hellig.

Bibelen seier at tru er full visse. For ein kristen er altså trua meir enn å synse eller anta, men det er noko vi veit. Paulus seier til dømes at han veit på kven han trur. Det er ikkje alt du kan forklare, noko må erfarast eller åndeleg openberrast. Medan du enno er åndeleg død kan du dessverre ikkje forstå dette.

Lenke til kommentar

 

Og når man skal diskutere med folk som vil ha begrunnelse på strofen "jeg vet" holder det ikke å si at det står i en bok du tror er hellig.

Bibelen seier at tru er full visse. For ein kristen er altså trua meir enn å synse eller anta, men det er noko vi veit. Paulus seier til dømes at han veit på kven han trur. Det er ikkje alt du kan forklare, noko må erfarast eller åndeleg openberrast. Medan du enno er åndeleg død kan du dessverre ikkje forstå dette.

 

 

Så fint. Da opererer du med en religiøs variant av kunnskap som jeg anser som verdiløs kunnskap. Når du sier "jeg vet" mener du egentlig "jeg tror på manglende grunnlag/jeg håper". Du sier at du vet, fordi det står i Bibelen. Og du sier at du vet det som står i Bibelen er riktig fordi...

 

Alt kommer tilbake til hvorfor du tror det du gjør, er ikke så nøye med hva du tror. Frem til du kan begrunne hvorfor på en god måte uten å kun henvise til en religiøs ansamling redigerte og oversatte skrifter uten originaler anser jeg din påståtte kunnskap som verdiløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Medan du enno er åndeleg død kan du dessverre ikkje forstå dette.

 

 

Du utgjør en dårlig kristen dersom dette er din takling av folk som ikke tror på det åndelige du tror på. Er din tro bygget på så dårlig grunnlag at du bare gir opp å overbevise folk? Er din overbevisning så svakt berettiget at du må legge skylden på meg?

Lenke til kommentar

Hvorfor må jeg tro på gud for å komme til himmelen? Trodde vi var gitt fri vilje? Holder det ikke bare å være et anstendig menneske? Skjønner ikke hvorfor et så allmektig vesen som gud absolutt må ha oss til å tro på han/hun/det? Hvorfor må vi "tjene" Gud hvis han/hun/det er så forbanna allmektig?

Lenke til kommentar

Hadde jo nesten vært bedre det enn å ikke vite noe som helst og så uups! Der var man visst i helvete for alltid. Hvis han viser seg frem trenger ingen å tro på han for da VET vi hva som er riktig. Det er litt som om vi skulle holdt hemmelig hvem som er statsminister i Norge, så kan vi ha hver vår tro om hvem som er den ene og ekte statsminister. Noen mener det er Jonas G. Støre, andre tror det er Erna, noen Siv Jensen, Knut Arild osv osv. Så følger vi hver religiøse gruppe sin egen lov. Men selvfølgelig er det jo bare en statsminister og hvis man velger feil retning så havner man i fengsel for livet. Jaja, ikke lett å skjønne seg på religiøs "logikk".

 

(Er jo selvfølgelig ikke slik en statsminister funker, men bare satte det litt på spissen)

Lenke til kommentar

Mange tenkjer seg himmelen som noko usynleg og svevande. Når vi les Op 21 er det imidlertid tydeleg at Det Nye Jerusalem er ein konkret by med bestemte grenser. Det som er meir oppsiktsvekkjande er at vi idag kan seie noko om kvar denne byen er lokalisert i lys av Bibelen og astronomiske funn.

 

Lat oss fyrst sjå kva Bibelen seier om kvar Det nye Jerusalem ligg:

 

Jes 14:12f - "Kor du er fallen frå himmelen, du strålande morgonstjerne, du son åt morgonroden! Kor du er slengd til jorda, du som la under deg folkeslag! Det var du som tenkte med deg: «Til himmelen vil eg stiga opp; høgt over Guds stjerner reiser eg min kongsstol. Eg tek sete på tingfjellet lengst i nord."

 

Job 26:7 - "Han har breitt nordhimmelen ut over audna, hengt jorda opp over det tome rom."

 

Utifrå desse bibelversa er det naturleg å tenkje at Guds tronsal ligg nord i universet.

 

Moderne astronomi viser at det eksisterer ei stor opning i planetkonstellasjonen Orion - Orion Nebula. Denne vender mot nord, og ein har her funne noko som kan likne Det Nye Jerusalem.

At Orion ligg i nord vert også stadfesta av Bibelen i Job 9:9.

Dette scenario kan framstillast som ein grafisk presentasjon:

 

 

Bibelen seier vidare at Det nye Jerusalem vil kome ned mot jorda.

 

Op 21:2 - "Og eg såg den heilage byen, det nye Jerusalem, koma ned frå himmelen, frå Gud, budd som ei brur som er pynta for sin brudgom."

 

Det er uvisst om dette vil skje under eller etter Tusenårsriket, men Oddvar Tegnander har gjort seg opp nokre tankar om at Det nye Jerusalem vil kome ned og spele ei viktig rolle under dette 1000 årige messianske fredsriket:

 

"Hvis vi holder fast på denne åndelig-fysiske modellen, er det ingenting i veien for å mene at det nye Jerusalem kommer til å bli en kjempeby formet som en kube. Målene har vi fått. To tusen kilometer lang, bred og høy. Skal denne byen være nærværende under tusenårsriket og henge over jorden som en svevende satelittby? Husk at det det "gamle" Jerusalem er på jorden. Når det gjelder det nye Jerusalm, er det mulig at den ikke vil få plass innenfor Israels grenser. Fra den guddommelige synsvinkelen er ikke dette en umulighet, men det tar tid for oss meget begrensede mennesker å tenke i disse baner. Men la oss forsøke det når vi fortsetter tankerekkene. Dersom det er slik at det himmelske Jerusalem er på jorden i millenniet, kommer denne byen til å bli et naturlig oppholdssted for Kristus og de hellige. Med uttrykket "de hellige" mener jeg de troende fra alle tidsaldre som har de nye legemene. Pga. oppstandelseslegemene er vi på en måte fjernet fra det jordiske liv. Dvs., vi er ikke avhengige av materielle tilstander, selv om vi også kan bevege oss etter vanlige naturlover. Den relativt korte avstanden til jorden vil gjøre det enkelt og naturlig for oss å utføre funksjoner på jorden. På den annen side er byen såpass fjernt fra jorden at vi ikke behøver å blande oss med dem som er i sine naturlige legemer. Det vil skje, men ikke nødvendigvis til enhver tid."

 

Eg gler meg over at eg skal få oppleve dette ein dag :)

Lenke til kommentar

Eg gler meg over at eg skal få oppleve dette ein dag :)

 

Er det noe som helst som tilsier at dette er riktig i det hele tatt? Er det noen ting som tilsier at kristendommen i det hele tatt er den riktige religionen? Hva med Islam? Jødedommen? Hinduisme, buddhisme, shintoisme? Tusenvis av andre religioner? For å ikke snakke om de hundrevis av retningene bare innenfor kristendommen selv? Hvilken er rett?

 

Hmm en by formet som en kube. . .  det minner om borg-rasens ganske store romskip i Star Trek   :)

 

Denne byen er nok like mye virkelig som Star-Trek også...  :)

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

Jeg tror Himmelen vil bli en plass uten negative ting; ingen bekymring, smerte, osv. Jeg tror det vil være lyst og godt, jeg tror vi vil føle at vi kommer 'hjem' når vi havner der.

Etter du dør tror jeg du vil være enten med Gud, eller uten. Himmelen er naturligvis med Gud, så vi får glede av alt som er grunnet i hans natur; lys, godhet, glede, osv., og kan leve i et godt felleskap med Han og alle de andre sjelene, til evig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror Himmelen vil bli en plass uten negative ting; ingen bekymring, smerte, osv. Jeg tror det vil være lyst og godt, jeg tror vi vil føle at vi kommer 'hjem' når vi havner der.

 

Etter du dør tror jeg du vil være enten med Gud, eller uten. Himmelen er naturligvis med Gud, så vi får glede av alt som er grunnet i hans natur; lys, godhet, glede, osv., og kan leve i et godt felleskap med Han og alle de andre sjelene, til evig tid.

 

Og som tidligere nevnt i tråden så vil jo dette (så vidt jeg kan se) innebære en "formatering" av mesteparten av det som gjør meg til meg dersom jeg skulle kommet til himmelen. Eller enhver annen person for den saks skyld.

Lenke til kommentar

 

Og som tidligere nevnt i tråden så vil jo dette (så vidt jeg kan se) innebære en "formatering" av mesteparten av det som gjør meg til meg dersom jeg skulle kommet til himmelen. Eller enhver annen person for den saks skyld.

 

 

Men tross alt diskuterer vi en tilværelse i evigheten, etterlivet eller hva man velger å kalle det.

Så hva forventer du egentlig?

 

Og tilværelsen her er da ikke spesielt høyverdig, siden de fleste beveger seg mot alderdom og død. De som ikke beveger seg mot alderdom, er ganske enkelt ikke heldige nok til å oppleve den.

 

13:18 skrev:

 

Er virkelig Gud god? Du får ikke ha andre guder en ham, og velger du feil, venter evig straff.

 

Om det virker tvilsomt, er det jo for å redde oss fra en tilværelse uten Gud. Faktum er at et menneske ikke kan få noe bra uten at det er fra Gud. Det betyr at en tilværelse uten Gud er forferdelig. Både her, og ikke minst i livet etter døden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...